Italské asfalty v okolí San Rema, města proslaveného především tradičním hudebním festivalem, hostily o druhém dubnovém víkendu elitní piloty evropského šampionátu v rally historických automobilů. V turistickém centru na riviéře se sjely závodní skvosty, které sbíraly vavříny v letech minulých, už pošestadvacáté.

Stejně jako v loňském roce se na start Sanremo Rally Storico postavila česká posádka – Opel Kadett z roku 1975 v barvách Hájek Historic Czech National Rally Teamu představili na trati úvodního podniku letošního ročníku mistrovství Evropy Miroslav Janota s Pavlem Dreslerem.

Trať Sanremo Rally Storico 2011 čítala devět rychlostních zkoušek, z nichž každá se jela na jiném úseku. Na 108 převzatých posádek v rámci soutěže Storico a dalších osmačtyřicet dvojic startujících do závodu pravidelnosti Coppa dei Fiori čekalo v průběhu pátečního podvečera a sobotního dopoledne necelých 145 měřených kilometrů. „Už při seznamovacích jízdách se ukázalo, že nás v Sanremu bude čekat obtížná soutěž. Pořadatelé letos připravili opravdu pěknou trať. Využili totiž testů známých z mistrovství světa i IRC, některé úseky rychlostních zkoušek potom byly shodné s loňským ročníkem," okomentoval formát letošní Sanremo Rally Storico Janotův spolujezdec Pavel Dresler, jenž na této italské soutěži jako přímý účastník debutoval, avšak v minulosti ji už navštívil jako divák.

Opakovanou premiéru si v San Remu odbyly vozy legendární skupiny B. Ty sice nemohou bodovat do hodnocení ME, letos jim však byla vyhrazena nová skupina J. Na startu se objevila hned čtyři auta Lancia 037 Rally, s nimiž reprezentovali Nor Jensen, Italové Stefanacci s Pedrettim a Francouz Canavese tým velké osobnosti světového rallyesportu Sandra Munariho. Velkou část zbytku startovního pole tvořily různé varianty Porsche 911 s mnoha legendárními jmény za volantem.

Úvodní etapa soutěže nebyla pro posádku týmu Ctirada Hájka, která v letošním roce jede nově pod hlavičkou českého dovozce značky Opel a reprezentace, příliš vydařená. Nedaleko po startu úvodního testu Janota zavadil o skálu, do kola se mu dostala hlína a auto začalo vibrovat. „V následujících dvou testech jsme zase měli problémy s brzdami. Potom jsem se už jen velmi těžko dostával do správného tempa," litoval po dojezdu do cíle prvního dne Miroslav Janota.

České dvojici patřila po úvodní etapě průběžně dvacátá příčka absolutního pořadí, figurovala na osmém místě mezi dvojicemi zaregistrovanými do evropského šampionátu, čtvrtém v Kategorii 2 a vedla třídu C3. Pořadí posádky Opelu Kadett bylo v rámci hodnocení ME o jednu příčku lepší, než celý tým očekával. Jak se totiž později ukázalo, registrace Itala Alberta Salviniho nebyla mezinárodní automobilovou federací před startem soutěže schválena.

V sobotu měli Janota s Dreslerem v plánu zaútočit na svého největšího rivala Matse Myrsella ze Švédska, jehož náskok na naši posádku se po obdržení minutové penalizace zmenšil v pátek večer na pouhých 32 sekund. Český jezdec sváděl s pilotem Porsche 911 RS, který se v letošním roce zúčastní kompletního seriálu evropského šampionátu, tuhý boj až do poslední rychlostní zkoušky. Před jejím startem neměl ani jeden z nich navrch, jelikož celkový součet časů obou jezdců byl naprosto shodný. Jedenatřicetikilometrová vložka Ghimbegna však lépe vyšla Švédovi, když udolal Janotu o pouhou sekundu, a třetí příčku udržel.

V cíli 26. Sanremo Rally Storico 2011 tedy byla posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu klasifikována na 16. místě absolutně, dojela jako osmá nejrychlejší mezi registrovanými Evropany, čtvrtá v Kategorii 2 a potvrdila vedení ve třídě C3. Do tabulky mistrovství získali Miroslav Janota a Pavel Dresler slušný příděl devíti bodů. Pět obdrželi za umístění v kategorii, tři díky vítězství ve třídě a jeden za účast.

„Až na drobné chyby, kterých jsem se na každé erzetě nedokázal vyvarovat, hodnotím náš výsledek kladně, i když nejsem sám se sebou moc spokojen. V sobotu jsme se sice snažili Myrsellův náskok smazat a dostat se před něj, nakonec to ale stejně nestačilo. Důležité je, že jsme nasbírali celkem dost bodů a v tabulce jsme dokonce i před Švédem, který ve své třídě nebodoval naplno," uvedl po návratu do České republiky pilot týmového kadettu Miroslav Janota.

„Spolupráce s Pavlem Dreslerem fungovala skvěle. Díky jeho zkušenostem a přínosné spolupráci se sportovním manažerem Honzou Možným jsme se posunuli zase o kousek dál. Přesto jsem na trati ale ztratil o dvě minuty víc, než bych měl…"

Hodnocení soutěže přidal také spolujezdec Pavel Dresler, jenž s Janotou absolvuje kompletní letošní program. „Z pořadatelského hlediska byl závod perfektně zorganizovaný, bez jakýchkoliv průtahů nebo zdržení. Když pominu krizovku hned na první rychlostní zkoušce, závod proběhl z našeho pohledu v pohodě. Výsledkem je slušný bodový zisk do tabulky. Chtěl bych poděkovat týmu a mechanikům za perfektní atmosféru během závodu, a už nyní se těším na pokračování šampionátu další legendou automobilových soutěží – Akropolis rally v Řecku."

„Na první letošní evropské soutěži jsme podle mého názoru obstáli. Osobně jsem s dosaženým výsledkem spokojen. Tímto děkuji všem členům týmu, fanouškům a partnerům, především pak českému zastoupení Opelu a Autoklubu České republiky, za podporu!" řekl majitel týmu Ctirad Hájek.

Už za tři týdny pokračuje evropský šampionát dvojzávodem v Řecku. Desátá Mercedes Benz Historic Acropolis Rally s centrem ve městě Kamena Vourla a slavnostním startem pod aténskou Akropolí se pojede v pátek a sobotu na asfaltu, v neděli čekají na posádky šotolinové rychlostní zkoušky. Tým Ctirada Hájka nebude na balkánském poloostrově chybět.

Tisková zpráva před startem

Šestatřicátý ročník slavné Sanremo Rally Storico, který startuje tento pátek v 16 hodin ze známého italského letoviska, zahájí jedenáctidílný seriál Mistrovství Evropy v rallye historických automobilů 2011.

Soutěže, do níž se přihlásilo 115 posádek, se zúčastní také dvojice Hájek Historic Czech National Rally Teamu Miroslav Janota a Pavel Dresler. Na dveřích Opelu Kadett C-GT/E 16V z roku 1975 povezou startovní číslo 22. Kromě vozů zařazených do závodu Storico bude na stejných tratích k vidění také dalších jedenapadesát soutěžních speciálů v rámci tradiční rallye pravidelnosti Coppa dei Fiori.
Janota s Dreslerem si odbyli společný debut vloni ve Francii při Rallye Historique du Var, když mladý spolujezdec ze Studénky zaskakoval za zraněného Pavla Stráského. Ten se kvůli opakovaným obtížím s krční páteří rozhodl tuto sezonu vynechat, a tak nová posádka společně absolvuje celý letošní šampionát. Jejich prvním závodem bude právě náročná Sanremo Rally Storico.

„Jsme šťastni, že se můžeme Sanrema zúčastnit. Závod je stejně jako v loňském roce perfektně obsazený. Atraktivitě startovního pole jistě prospěje nová třída J, ve které budou startovat vozy bývalé skupiny B," řekl před soutěží jezdec Miroslav Janota a dodal: „Rychlostní zkoušky částečně znám už z minulého ročníku. Některé jsou však nové, jedou se v opačném směru či jsou kombinací loňských testů. Na závody se moc těším!"

Před soutěží je plný očekávání také Janotův navigátor Pavel Dresler. „Sanremo je jeden z nejznámějších závodů světa, proto jsem rád, že můžu být jeho součástí. Startovní pole je opravdu nabité, jede tady například přes čtyřicet vozů značky Porsche. Určitě díky této soutěži získám spoustu dalších zkušeností."

S nejnižším startovním číslem vyrazí vstříc devíti rychlostním zkouškám, jedoucím se na devíti rozdílných úsecích o celkové délce 144,61 kilometrů, domácí posádka Tony Fassina – Marco Verdelli s Lancií Stratos týmu Sandra Munariho, bývalého továrního jezdce Lancie. O přední příčky se jistě poperou také další Italové Enrico Brazzoli, jenž bude obhajovat loňské vítězství, dále Pierangelo Rossi, Marco Savioli či Gabriele Noberasco, všichni pilotující vozy Porsche 911. Na trati se objeví rovněž loňský mistr Evropy v Kategorii 2 Valter Christian Jensen z Norska, jenž poprvé představí svoji Lancii 037 Rally skupiny B. Se startovním číslem 18 a Porsche 911 RS pojede českým fanouškům velmi dobře známý rakouský matador Kris Rosenberger. Miroslav Janota s Pavlem Dreslerem budou při 36. Sanremo Rally Storico 2011 jedinými českými zástupci. V Kategorii 2 budou soupeřit se 44 rivaly, do třídy C3 je přihlášeno celkem devět vozů.

„Sanremo je obzvlášť náročná soutěž, jejíž členitou trať lemují skály a hluboké propasti. V letošním roce je rallye opět obsazena jezdci zvučných jmen pilotujícími vozy slavných značek. Budu spokojen, pokud se klukům podaří dojet na předních místech. Myslím si, že při troše potřebného závodnického štěstí a fungující techniky se jim to může podařit," řekl nedlouho před startem první letošní rallye majitel týmu Ctirad Hájek.

Průběžné výsledky úvodního podniku ME historiků 2011 můžete sledovat na oficiálních internetových stránkách soutěže www.sanremorally.it.

Share.
Leave A Reply