Letošní 23. ročník klatovské Historic Vltava Rallye se jede opět jako součást ME historických vozů. Po dvou soutěžích ve Španělsku, italské Rally San Remo Storico a irské Rally of the Lakes je soutěž pátým dílem čtrnáctidílného seriálu. Vltava byla letos bohužel ohodnocena nižším koeficientem 2, což spolu s nevhodným termínem zapříčinilo nižší účast zahraničních jezdců. Přesto lze ve startovní listině nalézt celou řadu atraktivních posádek i vozů.
Favorité na vozech Porsche 911 RS
Prestižní jedničku dostal zaslouženě Švéd Mats Myrsell se silným Porsche 911 RS, který obhajuje loňský titul v kategorii 2 (vozy z let 1970 – 75). 58letý jezdec má letos velmi silného soupeře v podobě několikanásobného italského mistra Lucio Da Zanche s obdobným vozem. V průběžné tabulce třídy vede Ital s náskokem pouhých devíti bodů. Zanche však v Klatovech chybí, protože minulý víkend dal přednost startu na legendární sicilské Rally Targa Florio.
Myrsell, který před dvěma lety obsadil při Historic Vltava Rallye celkově druhou příčku, se bude určitě snažit situace využít a převzít vedení v šampionátu. Na startu bohužel chybí i loňský vítěz Valter Christian Jensen (reportáž z Rallye Vltava 2013 ZDE), který vyměnil Lancii 037 Rally za Porsche 911 RS. Šance na velký bodový příděl z Vltavy má naopak další rychlý Švéd Amders Johnsen (Porsche 911 RS) a Maďar Ferenc Wirtmann (Ford Escort RS Mk1). S dalším eskortem první generace nastoupí pravidelný účastník soutěže Tony Jansson.
Přední soutěžní jezdci minulosti
K zajímavým osobnostem patří jeden z nejlepších lucemburských jezdců historie Aly Kridel. Ve druhé polovině sedmdesátých let se s Escortem 1800 RS pravidelně účastnil významných evropských soutěží. Jeho nejlepším výsledkem je vítězství na Rally Madeira v roce 1981. V minulosti dvakrát startoval i u nás. Bohužel ani jednou nedojel do cíle. Na Rallye Škoda 1980 ho vyřadila technická závada, O tři roky později havaroval s atraktivním Porsche 930 Turbo už na úvodní vložce v Oldřichovicích. V posledních letech sporadicky usedá za volant klasického BMW 2002 Ti.
Za zmínku stojí určitě i německý mistr z roku 1977 Ludwig Kuhn, který je u nás pravidelným hostem. Se svým Porsche 911 SC by letos chtěl zaútočit na stupně vítězů ve třídě 3 (vozy z let 1976 – 1981). Zdá se, že dřívější technické problémy zdárně zažehnal. V SanRemu dojel třetí ve třídě za Wagnerem a Veikkanenem.
Legendární soutěžní vozy
Tentokrát sice v Klatovech neuvidíme Lancii 037 Rally, ale Němec Burghard Brink představí legendární Lancii Stratos HF s šestiválcovým motorem Ferrari. V seriálu ME Historic letos zatím startoval jen v SanRemu, kde dojel na solidní 13. příčce celkového pořadí. Brink se „proslavil“ před pěti lety ve Finsku, kde svůj stratos při hrůzostrašné havárii téměř zničil. Na Vltavě se objevil v roce 2010, ale ani tehdy do cíle po havárii nedojel.
Divácky vděčným autem je bezpochyby také Triumph TR8 Fina Wilkmana. Tento britský sporťák pochází z konce sedmdesátých let. Zadní kola pohání mohutný 3,5 litrový vidlicový osmiválec o výkonu téměř 300 k.
Další dva legendární soutěžní vozy přivezli Němci Peter a Michael Hindererovi. Prvně jmenovaný jezdí s britským Austinem Healey 3000 z šedesátých let. Brutální sportovní klasický vůz ukrývá pod přední kapotou řadový šestiválec o výkonu 200 koní. Michael startuje v revolučním vozem Audi Quattro A2 s pohonem všech kol. Oba jsme mohli vidět loni v Českém Krumlově.