Návrat Leo Pavlíka za volant legendárního Audi Quattro S1 E2 při Barumce měl zajímavý vedlejší efekt. Z Německa přicestoval do Zlína i bývalý šéf týmu Audi Sport Roland Gumpert a s ním jeho sportovní vůz Gumpert Apollo Sport. V následujících řádcích se podíváme, jaká technika se skrývá pod kapotou jednoho z nejrychlejších vozů planety.
Roland Gumpert je těsně spjatý se značkou Audi. V éře skupiny B odpovídal za výsledky továrního týmu, který získal s revolučními modely Audi Quattro celkem čtyři tituly mistrů světa značek a jezdců. Pro německou automobilku pracoval až do konce minulého století, kdy budoval v Číně prodejní a servisní síť. Po návratu do Německa založil firmu GMG Sportwagenmanufaktur Altenburg GmbH a ve spolupráci s technickými univerzitami v Mnichově a Ingolstadtu vyprojektoval prototyp supersportu, který by se uplatnil nejen na závodních tratích, ale i v běžném silničním provozu. Malosériová výroba modelu Gumpert Apollo začala na sklonku roku 2005.
Dvoumístný kokpit je tvořený karbonovým monokokem. Celý rám je postavený z trubek z chrom-molybdenové oceli, díly karoserie jsou v základním provedení ze skelných vláken. Závodní verze, která je o 100 kg lehčí, má díly karoserie zhotoveny z uhlíkových vláken. Vedle neobvyklého tvaru vozu, kterému dominuje funkčnost nad designem, nejvíce zaujmou nahoru výklopné křídlové dveře. V minulosti se atraktivními „krovkami“ mohlo pochlubit jen pár aut. Například legendární Mercedes 300 SL z poloviny padesátých let.
Za skořepinovými anatomickými sedadly je umístěn upravený vidlicový osmiválec 4,2 litru, který původně pochází z modelu Audi S8. Díky dvojici turbodmychadel KKK a mezichladiči stlačeného vzduchu se jeho výkon šplhá od 650 koní u silniční verze až po úctyhodných 860 k u závodní verze Apollo R.
Od roku 2005 se vůz objevuje na závodních tratích, ale teprve letošní novinka Apollo R by se měla zařadit mezi špičkové supersporty kategorie GT. Potenciální pilotkou tohoto monstra je i mladičká Renáta Stodůlková, která vůz představila ve Zlíně.
Na doplnění, cena silniční verze se pohybuje okolo 8 milionů korun.
Technické parametry
Gumpert Apollo Sport
Motor:
Vidlicový zážehový osmiválec Audi V8 biturbo o zdvihovém objemu 4163 ccm uložený podélně před zadní nápravou. Ventilový rozvod OHC VarioCam s pěti ventily na válec, čtyřmi vačkovými hřídeli. Výkon 700 koní při 6 000 ot/min, nejvyšší krouticí moment 900 Nm při 4 000 ot/min. Dvě turbodmychadla KKK. Mazání se suchou skříní. Elektronické zapalování, vícebodové sekvenční vstřikování paliva, elektronický plynový pedál.
Převodové ústrojí a brzdy:
Pohon zadních kol. Šestistupňová sekvenční převodovka. Vpředu i vzadu kotoučové ventilované brzdy o průměru 380 mm.
Karoserie:
Dvoumístný supersportovní automobil s křídlovými dveřmi. Trubkový rám, karbonová karoserie. Objem palivové nádrže 120 l.
Rozměry a hmotnost:
Délka 4460 mm, šířka 1998 mm, výška 1114 mm. Rozvor náprav 2700 mm. Pohotovostní hmotnost 1200 kg. Devatenáctipalcová kola 255/35 R19 vpředu a 355/35 R19 vzadu.
Jízdní výkony:
Nejvyšší rychlost 360 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3 s. Zrychlení z 0 na 200 km/h za 8,9 s.