Ve druhém díle rozhovoru s Giuseppe Voltou vzpomenem okamžiky slavnostní premiéry Lancie ECV1 při Rallylegend v San Marinu 2010. Překvapivou informaci odkrývá Giuseppe na konci rozhovoru.
Potkávaly váš tým při průběhu rekonstrukce Lancie ECV1 pouze radostné momenty, nebo se objevily i ty smutnější?
Když se pracuje na takovém voze, radostných a veselých příhod je spousta. Na druhou stranu jsme prožili chvíle velkého vypětí a únavy, ale všichni, co se podíleli na tomhle projektu, věděli, že stojí u zrodu důležitého a jedinečného projektu. I ve 4 hodiny v po půlnoci jsme chtěli ze sebe vydat to nejlepší.
Obrovskou radost jsme prožívali v momentě, kdy se konečně motor Triflux začal ozývat a když Miki Biasion vyjel s Lancií ECV1 na trať.
Máte na mysli Rallylegend 2010 a světovou premiéra Lancie ECV1. Co jste v ty dny v San Marinu prožíval?
Byli jsme všichni unavení a nervózní. Vůz byl sotva dokončen. Všichni jsme byli velmi napjati. Nesměli jsme udělat žádnou chybu. Poté přišli dva dny velkého štěstí a dojetí. Premiéra bez chyb. A to i díky všem mým spolupracovníkům a možná i anděla strážného…
Na blatníku ECV1 se objevila vedle jména Giuseppe Volta jmenovka Miki Biasion.
Kdo jiný než Miki, může reprezentovat tento vůz a zlatou éru Lancie?
Představte si, že jste majitelem ECV1 v onom roce 1987 a zamýšlená skupina S dostává zelenou. Koho byste posadil za volant v boji o mistrovský titul?
V té době byla spousta skvělých jezdců. Tři ale byli dle mého o krok dál: Biasion, Alen a Kankunnen.
Letos si připomínáme smutné výročí 25 let od smrti Henriho Toivonena a Sergio Cresta. Henriho nehoda mimochodem právě za volantem silné Lancie S4 sk.B, výrazně přispěla ke zrušení skupiny B. Vozy v této kategorii se ukázaly být mnohdy nad síly i těch nejlepších jezdců. ECV1 měla být lehčí a silnější… Není nakonec dobře, že se do bojů v mistrovství světa nikdy nezasáhla?
Tato auta byla vskutku mnohdy nad lidské síly. Stačila jen jedna chyba, skrytá banální závada a vůz se vymknul z rukou. Tehdy rally byly dlouhé, konaly se v noci. Auta nedisponovala asistenčními doplňky, například posilovači. Řízení těchto monster připomínalo krocení splašeného hřebce.
Ale skupina S, která měla definovaná omezení výkonu, mohla mít smysl. Přitom by se dala udržet atraktivita skupiny B. Mohly to být bezpečnější vozy. Pokud by se změnily alespoň z části předpisy, nebylo třeba se vracet se ke skupině A. Je třeba si uvědomit, že rally je nebezpečný sport. Nehoda se může stát kdykoli a zdaleka ne vždy je na vině technika.
Lancia ECV1 bude na živo představena teprve podruhé ve své novodobé historii. Českého fanouška jistě potěší fakt, že se tak stane v rámci Rally Český Krumlov. Jak a kdy vznikla myšlenka, přivézt ECV1 do České republiky?
Popravdě řečeno, vůz byl představen i v Monze. Tehdy však pršelo, pokus se nepočítá (smích). Řekněme, že tohle je první výjezd v roce 2011. Mě poutá k České republice velmi silné a hezké pouto, závodila zde spousta mých vozů, Fiat 131, Lancia 037 během rally ve Zlíně, poté Čechy… Moc mě těší, vidět tolik českých fanoušků. Stejně jako tenkrát před 3 lety, když jsem startoval na rally v Českém Krumlově.
Pro českého fanouška představují Rallylegend příjemné prodloužení léta. Chystáte nějaké další překvapení, podobné tomu s názvem ECV1?
Jak už jsem oznámil na Rallylegend 2010 v San Marinu, chtěl bych se soustředit na velkolepé vozy, které vznikly díky jedné z nejproslulejších italské kooperací v rallysportu, Lancie a Abarthu. Je třeba dokončit chybějící články. Existují koncepty vozů, jež byly se objevily jen při zkouškách na dráze.
Jedním z těchto vozů je prototyp, který se zrodil pro testování motoru S4, ještě předtím než existoval podvozek S4. Ve skutečnosti byl motor S4 vestavěn do podvozku Lancie Rally 037, která byla pro tento účel speciálně upravena. Byl to velmi silný vůz, pojmenován Mazzinga po jednom japonském kresleném filmu… A já se teď snažím to zvíře znovu přivést k životu!!
Byl to velmi silný vůz, pojmenován Mazzinga po jednom japonském kresleném filmu… A já se teď snažím to zvíře znovu přivést k životu!!