Uběhlo 65 dní od vítězné Britské rally, posledního podniku FIA WRC 2011, a tým Ford WRT čeká nová výzva – Rallye Monte Carlo, zahajovací podnik sezony MS v rally 2012.
Modrý ovál představí dvě zásadní změny. Tým získal novou identitu, jejíž nejviditelnější rys představuje nový design polepu závodního vozu Fiesta RS WRC. V personálním složení týmu doplnil dvojici Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila bývalý světový šampion Petter Solberg s Chrisem Pattersonem.
Rallye Monte Carlo představilo při svém návratu do WRC formát, který vrací čas o nějakých patnáct let zpátky. Tým Ford WRT a ostatní posádky čeká pětidenní rally s celkovou délkou 433 km, která se tak stává nejdelším podnikem od konání Safari Kenya rally v roce 2002.
Úspěch či selhání na Rallye Monte Carlo má jeden společný faktor – správnou volbu pneumatik. Přitom neexistuje pojem "perfektní volba". Měnící se podmínky a omezení přezouvání gum, připouštějí v lepším případě výraz "optimální". Tato skutečnost klade zvláštní nároky na týmovou podporu. Obě posádky týmu Ford WRT budou využívat svých lidí v terénu. "Špioni" budou poskytoval nezbytné informace, podle kterých spolujezdci zanesou případné změny do rozpisů a rozhodnou o správné volbě pneumatik.
J-M Latvala (26)
Finského pilota čeká pátý start na Rallye Monte Carlo. Rád by navázal na poslední zkušenosti na asfaltových površích z konce loňské sezony. "Citím, že jsem momentálně na asfaltu mnohem lepší než v minulosti," uvedl Latvala. A přidává další pozitiva: "Předpoklady úspěchu máme – silný tým, konkurence schopný vůz a dva kvalitní jezdce. Nyní zbývá sladit všechen potenciál a pokud vše bude fungovat, jsme na dobré cestě bojovat o titul mezi jezdci i značkami. Věřte mi, za Ford soutěžím již několik sezon, ale nyní cítím, že jsou naše šance největší."
"V letech 2010 a 2011 zahájil tým sezonu vždy vítězstvím. Tady na Rallye Monte Carlo to bude proti asfaltovým specialistům mnhem obtížnější. Rychlostní zkoušky na Monte jsou velmi rychlé a zpravidla kopírují vrstevnice okolních hor nebo řek v údolí. Asfalt různého stáří výrazně zhoršuje přilnavost a chování vozu. Proto umístění mezi prvními třemi považuji za slibný start do letošního seriálu WRC, kdy teprve příjdou podniky, které mi vyhovují mnohem více," zhodnotil Fin.
⇥
"Tohle je ta pravá rally. Náročná na psychiku a jedoucí se ve vysokém tempu. Neustále musíte myslet na počasí a správné obutí. Jakmile jste v Monte Carlu v servisní zóně u moře, musíte být myšlenkama na trati ve výškách kolem 1200m. Volba pneumatik může rozhodovat o rozdílech ve vteřinách na kilometr. Tuto rally můžete v servisu stejně vyhrát, jako ji zcela zkazit," uzavřel svůj komentář Jari-Matti
Petter Solberg (37)
Petter se připravuje na premiéru v týmu Ford WRT. Poté, co se stal na začátku prosince oficiálním jezdcem týmu, absolvoval pouze dvoudenní test s vozem Fiesta RS WRC. Přesto Petter nevidí relativně malý počet najetých kilometrů jako handicap. Velkou výhodou Nora bude osm předchozích startů na Monte.
"Můj první test proběhl v náročných podmínkách, přesto jsem si na vůz velmi rychle zvykl," vzpomenul Solberg na své první kilometry s fiestou. "Navíc jsem zde loni závodil a rychlostní zkoušky, s vyjímkou dvou nových, velmi dobře znám."
"Na rally se velmi těším. Pokud je sucho, žádné velké obtíže nehrozí, pokud se však jede za mokra, můžete čeka "černý led" a sníh. Zvládnutí správné volby pneumatik závisí na týmové strategii a včasném přísunu nejaktuálnějších informací z trati," předkládá svůj recept na úspěch Petter.
⇥
"Návrat ke značce Ford je fantastická věc. Možnost opět bojovat o titul mezi značkami, byl také jeden z důvodů, proč jsme loni závodili se svým soukromým týmem. Svou roli v týmu nevidím v pouhém naplňování statistik. Jari-Matti a já jsme zde proto, abychom bojovali o tituly. A to taky uděláme," dodal jezdec, který se spolujezdcem Chrisem Pattersonem oslaví svůj 100. start ve WRC.
Aktuální zprávy z týmu Ford WRT
>>> Dodavatel pneu značka Michelin dodá pět typů pneumatik z modelové řady 2012. Zbrusu nová pneumatika pro asfaltové povrchy Michelin Pilot Sport bude k dispozici v tvrdé, měkké a extra měkké směsi pro čistý asfalt. Pro přechod na zimní podmínky je připravena pneumatika Michelin Pilot Alpin WRC v provedení bez hřebů na sníh a s hřeby na zledovatělé povrchy.
>>> Dva tovární vozy Ford Fiesta RS WRC doplní sedm privátních speciálů:
M-Sport: Ott Tänak / Kuldar Sikk, Evgeny Novikov / Denis Giraudet a François Delecour / Dominique Savignoni
Czech Ford National Team: Martin Prokop / Zdeněk Hrůza
Samostatně přihlášení: Matthew Wilson / Scott Martin, Henning Solberg / Ilka Minor a Julien Maurin / Olivier Ural
>>> Tým Ford WRT absolvoval minulý týden na jihu Francie v oblasti Ardèche poslední test před startem. Ve středu a ve čtvrtek odjezdil svou část J-M Latvala. V pátek nastoupil Petter Solberg (video + foto):