Sledujeme stopu českých posádek na letošní Neste Oil Rally Finland. Martin Semerád, Michal Ernst, Honza Černý, Pavel Kohout, Martin Prokop a Honza Tománek ve zprávách z Finska.

Martin Semerád letos Finskou Rally nedokončí

29.7.2011 – Pro Martina Semeráda s Michalem Ernstem skončila Rally Finsko hned po několika kilometrech II. etapy.

Finská Rally v pátek odstartovala do druhé etapy, která byla výrazně delší, než tři zahřívací rychlostní zkoušky, jenž soutěžní posádky absolvovaly již ve čtvrtek odpoledne. Martin Semerád s Michalem Ernstem se chtěli v průběhu dne posunovat pořadím kategorie PWRC vzhůru, protože ve druhé rychlostní zkoušce předchozího dne chybovali a ztratili čas v jednom odbočení, kde museli couvat.

„Nechali jsme nějaké vteřiny na trati po chybě na jedné z křižovatek. Přijeli jsme sem příliš rychle a já raději auto poslal rovně. Nedělali jsme z toho ale velké závěry, protože se nám dařilo jinak držet docela dobré tempo," říká Martin Semerád, který v první etapě ztrácel na nejrychlejší soupeře v průměru kolem jedné vteřiny na kilometr, což lze za daných podmínek v porovnání se skandinávskými jezdci považovat za úspěch. Na náladě posádce přidal třetí čas ve třídě, který dosáhli na závěrečné rychlostní zkoušce dne.

Naděje týmu se ale rozplynuly již na úvodním testu druhé etapy Finské Rally, kdy se Semerád s Ernstem stali jednou z mnoha posádek, které zde havarovala. Jejich Mitsubishi Lancer EVO IX bylo nárazem tak poškozeno, že nebylo již možné pokračovat a posádka nenastoupí ani do třetí etapy v rámci Superrally.

„Začátek Finské Rally se nám nepovedl. Nevěřil jsem moc rozpisu, který nám úplně neseděl. Bylo to možná tím, že jsme použili loňské poznámky, protože rychlostní zkoušky byly stejné, jaké jsme jeli před rokem. Nebylo to ale správně a nebyl jsem s tím spokojený. Myslel jsem, že ve druhé etapě už to bude lepší, protože jsme si zde psali rozpis nový. Nakonec to tak i bylo, ale jen do chvíle, než jsme přijeli na jeden z horizontů. Měl jsem jej špatně napsaný. Auto skočilo mnohem víc, než jsem čekal. Po dopadu jsme se dostali mimo stopu a auto zadkem zavadilo o strom u cesty. To nás roztočilo a ani přesně nevím, kolikrát jsme se přetočili, a jak auto letělo. Dopadli jsme ale po velkém nárazu na zadek auta na střechu, a mimo silnici. Když jsme s pomocí diváků auto otočili zpět na kola, tak nám ještě začalo hořet. Naštěstí se nám jej podařilo uhasit. Bohužel, byla to hodně velká rána a nedalo se dál pokračovat. Mrzí mě to, ale jsem rád, že se nám s Michalem nic nestalo. Je to Finsko. Neznám na něj prostě ještě nejspíš recept," říká Martin Semerád, který letos Finskou Rally nedokončí.

Semerád Rally team se tak do České republiky vrací předčasně, bez bodů, se silně poškozeným vozem, ale s úlevou, že posádka při nepříjemné havárii zůstala bez jediné boule či modřiny. I taková ale může být rally. Tým děkuje všem partnerům, kteří se podíleli na zajištění startu Martina Semeráda a Michala Ernsta ve Finsku, zejména společnosti Metrostav a.s.


Jan Černý ve Finsku dál bojuje

29.7.2011 – Druhou etapu Finské Rally úspěšně dokončila jediná česká posádka ve WRC Academy ve složení Jan Černý – Pavel Kohout.

V první – čtvrteční etapě si mladíci z České republiky důkladně osahávali trať a zjišťovali v reálu, jak dobře se jim podařilo připravit si rozpis, podle kterého do soutěže vyrazí. Finská Rally je totiž svým charakterem velmi specifická a její rychlostní zkoušky se nepodobají žádné soutěži ve střední Evropě. Pro jezdce z České republiky, kde zcela jasně dominují hodně rychlé asfaltové rychlostní zkoušky, není tedy vůbec jednoduché najít správný systém rozpisu a připravit si jej tak, aby se podle něj dalo jet opravdu rychle.

„Neměli jsme problém s chováním auta, ale nemám jistotu v rozpisu. Některá místa máme poznamenána zbytečně na jistotu, a tím ztrácíme dost času. Měli jsme v poznámkách i jednu nepřesnost, která nás naštěstí stála jen probrzděnou odbočku, následné otáčení a nějaké ty vteřiny. Udělat tady chybu je hrozně jednoduché," líčil své pocity před startem druhé etapy Finské Rally Jan Černý.

Černožlutý Ford Fiesta R2 posádka ve čtvrtek v podvečer svěřila do péče mechanikům, kteří provedli nezbytnou údržbu a připravili vůz na další rychlostní zkoušky, tentokrát mnohem delšího dne. Účastníci Finské Rally se hned po ranním servisu v centru soutěže v Jyväskyle začali přesouvat mnohem více na jih do oblasti kolem Lahti, kde byly připravené z větší části nové a hodně náročné rychlostní zkoušky. Hned úvodní test byl ale kvůli mnoha nehodám na trati pro posádky WRC Academy zrušen a jezdci, včetně Jana Černého, jej projeli jen pomalou jízdou. Na dalších RZ už ale závodily i hbité šestnáctistovky Ford Fiesta R2. Jan Černý, se svým výkonem v úvodu soutěže ale moc spokojený nebyl.

„Není to, co bych si představoval. Už od seznamovacích jízd vím, že nemáme správně napsaný rozpis. Nepodařilo se nám při prvním startu ve Finsku přijít na kloub záludnostem zdejší tratě, a já proto jedu zbytečně pomalu. Chci ale radši jet více na jistotu a dojet až do cíle. Udělat chybu by bylo zbytečné. Nebojujeme o místa na špičce WRC Academy, ale hlavně s tratí a sami se sebou. Finsko je obrovská zkušenost a velká škola. Je to hodně těžká soutěž a napoprvé se tady nedá uspět. I přesto všechno si ale start na této soutěži užíváme. Je to nejtěžší rally, kde jsem startoval a má neopakovatelné kouzlo a atmosféru," líčí své pocity Jan Černý, který v průběhu druhé etapy zajížděl časy v první desítce a celkově mu patří deváté místo ve WRC Academy.


Martin Prokop a Jan Tománek postoupili ve Finské rally na 2. místo klasifikace SWRC

29.7.2011 – Finsko je na nohou. Lesy okolo proslulých rychlostních testů se změnily v největší skandinávské kempy.

Desetitisíce fanoušků si hledají místečka pro své karavany, stany nebo jen spacáky, aby viděli své jezdecké modly z těch nejlepších míst. Na cestách vnitrozemím středního Finska, na křižovatkách uprostřed ničeho vznikají dopravní zácpy, jaké neznají ani Helsinky v největší špičce. Od rána se finské lesy rozezněly tisíci nejrůznějších rádií, na kterých fanoušci ladili stanici přenášející aktuální informace. Z něj velmi často zaznívala i dvě česká jména – Martin Prokop a Jan Tománek.

Česká dvojice po včerejším krátkém dnu figurovala na třetím místě SWRC za Estoncem Tanakem a Finem Hanninenem, mezi kterými hořel boj o prvenství. „V dopoledních rychlostních zkouškách jsem si našel pěkný rytmus a časy mi dělaly radost. Ale upřímně řečeno, ačkoli se nám dařilo držet krok s Tanakem a Hanninenem, k chybě už bylo poměrně blízko. V poslední RZ před servisem se nám navíc poškodil interkom a neslyšet při tomto tempu Jendův diktát, to můžu před autem rovnou tlouct slepeckou holí…..," říká český jezdec o dojmech z prvních testů pátečního dne.

„Martin se ve srovnání s loňským rokem poměrně značně zrychlil. Snažit se ale po celou soutěž držet tempo s Juhou nebylo možné bez velkého rizika. A my chceme ve Finsku získat maximum možného, takže jsme se rozhodli trochu zvolnit a čekat na šanci," komentuje další průběh manažer týmu Quirin Muller. Brzy se ukázalo, že tempo v boji o vítězství se skutečně nedá bez rizika ustát – Estonec Tanak chyboval, při kuriózním výletu mimo trať se mu ucpal výfuk hlínou, ztratil 3 minuty a česká posádka byla rázem na druhém místě za finským jezdcem s továrním vozem Škoda.

„Možná slova o zvolnění nezní moc libozvučně, ale i přesto je tempo stále obrovské. Po houbách a borůvkách opravdu koukat nestíháme. Koneckonců jsme po dvou dnech na třináctém místě absolutně," dodává „přibržděný" Martin Prokop.

„ Nejhorší moment dneška mě ale čekal na poslední RZ, v poslední odbočce za horizontem, který jsme přeletěli zhruba stosedmdesátikilometrovou rychlostí – přes trať přecházeli diváci! Všichni se rozutekli, jen malá holčička na chvilku „zamrzla". V posledním okamžiku ji někdo strhnul, já už neměl auto kam nasměrovat….," líčí Martin nepříjemný moment.


Jan Černý s Pavlem Kohoutem si ve Finsku plní sen

28.7.2011 – Jan Černý s Pavlem Kohoutem odstartovali do Finské Rally, čímž si splnili jeden ze svých motoristických snů.

Tři náročné dny seznamovacích jízd Finské Rally má za sebou posádka Fordu Fiesta R2 Jan Černý – Pavel Kohout. Během těchto dní se mladíci z České republiky seznamovali s rychlostními zkouškami, které ve Finsku tvoří velmi rychlý a tvrdý šotolinový podklad.

„Rychlostní zkoušky tady ve Finsku jsou neskutečné. Líbí se mi rychlý charakter trati a bude to hodně o srdci jet rychle i přes slepé horizonty. Nám by trochu prospělo, když by se alespoň první rychlostní zkoušky jely ve dvou průjezdech, abychom si vyzkoušeli, jak se auto chová a jak rychle se tady dá jet. Už se ale nemůžu dočkat, až odstartujeme do první zkoušky," říkal před startem Jan Černý.

Ve středu se Jan Černý s Pavlem Kohoutem a všemi ostatními posádkami programu pro podporu mladých jezdců účastnili samostatného testu WRC Academy. Využili tak příležitost, jak si poprvé osahat finskou šotolinu dříve, než vyrazili do první rychlostní zkoušky. „S přípravou a nastavením auta jsem byl spokojený. Vše fungovalo tak, jak mělo, a já se mohl soustředit na jízdu. Trať testu jsme si projeli několikrát a dosažené časy nebyly špatné. V prvním průjezdu nás překvapil jeden z horizontů, který skočil daleko víc, než jsem čekal. V tom je ta zrádnost, ale i krása Finské Rally," vysvětluje Jan Černý, který dnes s Pavlem Kohoutem absolvuje celkem tři rychlostní zkoušky, jako zahřívací kolo před druhou etapou, v níž na soutěžní posádky, včetně té české, čeká osm rychlostních zkoušek o celkové délce více než 200 kilometrů.


Martin Semerád odstartoval do Finské Rally

28.7.2011 – Posádka Semerád – Ernst ve čtvrtek odpoledne odstartovala do prvních rychlostních zkoušek Finské Rally.

Martin Semerád s Michalem Ernstem se od začátku týdne připravovali v místě konání Finské Rally na účast v této slavné, šotolinové soutěži mistrovství světa. Kategorii produkčních vozů – PWRC nejprestižnější série rally soutěží momentálně česká posádka vede, i když se o vedení dělí s Novozélanďanem Paddonem.

Martin Semerád s Michalem Ernstem si ve čtvrtek dopoledne vyzkoušeli chování svého vozu při testovací rychlostní zkoušce – shakedownu, který projeli celkem třikrát. „Shakedown byl tvořen nejprve rychlejší a širokou částí, která docela odpovídá charakteru rychlostních zkoušek. Tady jsme si mohli chování auta vyzkoušet a já byl spokojen. Vše fungovalo bez problémů. Druhá polovina shakedownu už ale byla příliš rozbitá a museli jsme dávat spíše pozor, abychom autu neublížili," hodnotil po shakedownu Martin Semerád.

Mechanici Semerád Rally teamu v časové pauze mezi shakedownem a samotným startem rally ještě provedli poslední nezbytnou údržbu a přípravu týmového Mitsubishi Lancer EVO IX, aby bylo připravené zdolávat nástrahy trati Finské Rally.„Chceme si závody tady ve Finsku užít, dojet do cíle a bodovat. Bude hodně těžké držet tempo s rychlými skandinávskými jezdci, ale pro nás je důležité být alespoň mezi těmi nejrychlejšími „neseveřany". Určitě nechceme jet pomalu, ale v pozici, kterou momentálně držíme, jsou pro nás důležité body do celkového hodnocení šampionátu, a to je pro nás momentálně prioritou," uvedl Martin Semerád.

Finská Rally je v tomto roce tvořena 22 rychlostními zkouškami, které jsou rozdělené do tří etap. Ta první, trochu netradičně, odstartovala už ve čtvrtek odpoledne. Během úvodního dne čekají na soutěžící tři rychlostní zkoušky, z nichž dvě jsou klasické rychlostní zkoušky s mnoha horizonty a třetí test je divácká superspeciálka odehrávající se před desetitisíci diváků na okraji města Jyväskylä. Tato rychlostní zkoušku ale i Finskou rally uzavře, když se v neděli pojede jako takzvaná „power stage", kterou vysílají satelitní televizní stanice v přímém přenosu do celého světa. Do cíle Rally Finsko přijede první soutěžní vozidlo už v sobotu v podvečer, kdy bude mít na svém kontě skoro 320 kilometrů ostrých rychlostních zkoušek a celkovou trať dlouhou 1355 kilometrů.

Martin Semerad - Michal Ernst


Jan Černý zatím ve Finsku rybaří

26.7.2011 – I Jan Černý s Pavlem Kohoutem se připravují na start ve Finské Rally v rámci WRC Academy, programu pro hledání nových talentů rally.

Každý motoristický sport má svůj vrchol. Pro horolezce je to Mount Everest, pro závodníky Formule 1 je to Velká cena Monaca a pro soutěžní jezdce je to Finská Rally. Tato soutěž byla v minulosti známa jako Rally tisíce jezer. Její název přesně popisoval to, na co se musí závodníci ve Finsku připravit. Zvlněná a zalesněná krajina, kde se rally odehrává, je jako mozaika proložena množstvím větších, či menších jezer. Šotolinové rychlostní zkoušky patří k těm nejrychlejším na celém světě a závodníci se zde více, než kdekoliv jinde, musí vyrovnat s bezpočtem horizontů a velkých skoků. Taková je Finská Rally a právě této soutěže se letos premiérově zúčastní česká posádka Jan Černý – Pavel Kohout.

Poslední soutěží Mistrovství světa byla pro Jana Černého s Pavlem Kohoutem květnová Rally Sardinie. Zde po potížích nakonec obsadili čtvrté místo v rámci WRC Academy. Posádky ve WRC Academy startují s identickými vozy Ford Fiesta R2 s jednou poháněnou nápravou a motorem o objemu 1,6 litru. Od té doby se Jan Černý zúčastnil hned několika závodů v České republice, kde ale bojoval o vteřiny na asfaltovém povrchu. Finská Rally je pravděpodobně jedna z nejnáročnějších šotolinových soutěží a zkušenosti na tomto povrchu mladému jezdci z Příbrami přeci jen chybí. Sám je ale před startem ve Finsku v dobré náladě. „Do Finska jsme přiletěli v neděli a hned v pondělí jsme měli na programu školení jezdců WRC Academy. Máme za sebou už také seznamovací jízdy několika prvních rychlostních zkoušek, ale rally je hodně členitá a roztahaná po velkém prostoru, proto nás seznamovací jízdy zaměstnají až do středy," říká Jan Černý, který si volný čas ve Finsku vyplňuje rybařením v místních jezerech.

„Je to paráda, ryby berou. Včera jsem chytil štiku," směje se Jan Černý.

Těsně před startem Finské Rally, ve které tentokrát jezdci WRC Academy absolvují stejný počet etap, jako účastníci Mistrovství světa, si ještě Jan Černý se svým spolujezdcem Pavlem Kohoutem při testu vyzkouší svůj Ford Fiesta R2, který se připravuje v centrále WRC Academy umístěné v Polsku. „Start ve Finsku je pro mě splněním jednoho snu. Byl jsem se tady několikrát podívat jako divák, takže tak nějak tuším do čeho jdeme, ale z auta to bude určitě úplně jiné. Už jenom z toho, co jsem viděl ze začátku seznamovacích jízd, jsem nadšený. Místní rychlostní zkoušky jsou nádherné a pojede se na nich hodně rychle. Moc se na tento start těším," prozrazuje před startem Finské Rally Jan Černý.

Finská Rally odstartuje ve čtvrtek 28. července ve městě Jyväskylä a hned během prvního dne čekají na soutěžící tři rychlostní zkoušky.


Martin Semerád otestoval ve Finsku své Mitsubishi

26.7.2011 – Martina Semeráda s Michalem Ernstem čeká další start v Mistrovství světa produkčních vozů PWRC, kde vedou průběžnou klasifikaci.

Česká posádka Semerád Rally teamu Martin Semerád a Michal Ernst se v těchto dnech ve Finsku připravují na svůj již třetí start v této legendární, šotolinové soutěži. Jak říká sám jezdec, tak Finská Rally je pravděpodobně jedna z jeho nejoblíbenějších soutěží, kde však více než jinde, hraje roli pochopení místních podmínek a záludností tratě. I z toho důvodu český tým, který se momentálně dělí o průběžnou vedoucí pozici v šampionátu PWRC, absolvoval v místě konání soutěže test jejich Mitsubishi Lancer EVO IX. „K testu jsme vybrali úsek, na kterém se v minulosti Finská Rally jezdila. Vyzkoušeli jsme funkčnost našeho auta a zkusili si i různé varianty nastavení. Během testu ale začalo pršet a povrch byl měkčí než bude v samotném závodě, tak uvidíme, jak se nám podařilo vybrat nastavení," vysvětloval Martin Semerád po testu, během kterého na finské šotolině najezdil zhruba padesát ostrých kilometrů.

Finská Rally je mezi jezdci považována za jednu z nejnáročnějších soutěží. Převážně v lesních úsecích se zde dosahuje velmi vysokých rychlostí, a soutěžní auto doslova létá na stovkách větších, či menších skoků. Velmi důležitou roli zde hraje i přilnavost pneumatik. Semerád Rally team stejně jako v předchozích soutěžích PWRC i zde použije nové pneumatiky ambiciózního výrobce Dmack. „Pneumatiky jsme zkoušeli během testu a vypadá to, že by neměl být problém s jejich výdrží. Skutečné srovnání s konkurencí přinese až samotný závod, ale vidíme snahu lidí od Dmacku se zlepšovat a dotáhnout se na konkurenci, která je v rally oproti nim už hodně dlouhou dobu. My pojedeme tak, co nám naše pneumatiky a schopnosti dovolí. Musíme v tuto chvíli myslet na jistý bodový zisk a dát mu přednost před zbytečným riskování. Máme sezonu velmi pěkně rozjetou a potřebujeme další závody dojíždět na bodech. Pak můžeme dosáhnout výsledku, který jsme si předsevzali," dodává Martin Semerád, který se Michalem Ernstem právě seznamuje s rychlostními zkouškami Finské Rally, která se odstartuje ve čtvrtek 28. července. Centrem Finské Rally je město Jyväskylä, vzdálené asi 270 kilometrů z hlavního města Helsinky.

Share.

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Leave A Reply