FIA publikovala nesmírně různorodý soubor pravidel šesti regionálních šampionátů. Pro série sezony 2013 – ERC, African, Middle East, Asia Pacific, Central American Nacam a South America Codasur připravila velmi specifické řády.
Šestici regionálních mistrovství tvoří reorganizované ERC se třinácti podniky, mistrovství Afriky ARC (8 podniků), mistrovství Middle East MERC (7), Asijsko-pacifické mistrovství APRC (6), mistrovství Sřední AmerikyNacam (6) a mistrovství Jižní Ameriky Codasur (4). S vyjímkou posledně jmenovaného seriálu (Codasur zatím neupřesnil své kategorie) panuje shoda ve vypsání klasifikace jezdců a spolujezdců. V dalších kategoriích se však jednotlivé regiony odlišují:
2WD – dvoukolky | všechny s vyjímkou Nacam |
Značky (Manufacturers) | pouze ARC a APRC, přimčemž ERC má svůj systém hodnocení týmů |
Production (skupina N) | pouze ERC |
Nations Cup | pouze Nacam |
Junior drivers | pouze MERC a APRC |
Regionální šampionáty jsou otevřeny všem kategoriím FIA kromě vozů WRC. S těmito vyjímkami:
ARC | akceptuje vozy s prošlou homologací |
MERC | akceptuje vozy skupiny T (Group T) crosscountry |
APRC a Codasur | preferuje vozy s místní homologací před mezinárodní |
Nacam | akceptuje pouze vozy FIA tříd 3, 5, 6, 8 a 9 |
Systém bodového hodnocení
Až na jednu vyjímku se shoduje s mezinárodně platným (25, 18, 15, atd.). Pouze Codasur přiděluje extra body za umístění v dílčích etapách. Podobný systém používalo ERC, které však od něj upouští.
Způsob hodnocení
Pro zisk bodů vyžadují ARC, APRC a Nacam registraci u FIA. ERC tuto podmínku uplatňuje pouze v případě klasifikace týmů.
Pokud se jedná o zápočet bodů, ARC, APRC a Codasur počítají všechny získané. MERC umožňuje škrtat jeden závod v případě, že posádka absolvovala více než šest podniků. Nacam započítává 5 výsledků ze 6. ERC počítá 6 podniků z prvních sedmi plus 4 další ze šesti zbývajících, ale jen některé posádky budou moci bodovat…
Zatímco ERC nepřikazuje počet povinných podniků, posádky v Nacam sérii musí absolvovat všech šest závodů, APRC minimálně 5 ze 6, ARC nařizuje start na dvou podnicích v jednotlivých subdivizích (sever a jih), MERC má povinné 4 starty a na Codasur mistrovství musí posádky odjet aspoň tři podniky.
Proč to dělat jednoduše…
V závislosti na regulích jednotlivých závodů mají ARC, APRC a Codasur vlastní pravidla pro pořádání super speciálek. Specifický způsob měření času ustavují pravidla MERC. Pokud vám to stále nepříjde příliš složité pak vězte, že APRC vyhlašuje speciální regionální poháry (Regional Cups) a jako třešinka na dortu závěrem – ERC si rovnou naložilo plnohodnotný "druholigový" Rally Cup, který se však nepočítá do celkového hodnocení Europen Rally Championship…