Italskou značku Ferrari máme spojenu spíše se závody na okruzích. Několikrát však nahlédla i na jeviště automobilových soutěží. Nejvýrazněji se tak stalo v osmdesátých letech minulého století s modelem Ferrari 308 GTB Gr.B.


V roce 1983 vstoupily v platnost předpisy pro nově vznikající skupinu B. Dalo by se říci, že navždy změnily tvář rally a rallyový sport čekala krátká, ale velmi intenzivní doba jeho největší slávy.

Ferrari 308 GTB Group B Girardo&Co.

© Girardo&Co.


Ferrari 308 GTB Group B

Italská společnost Michelotto již dříve vyvinula vůz Ferrari 308 GTB pro skupinu 4. Na jejím základě se rozhodla postavit pouze čtyři kusy třistaosmičky pro skupinu B.

Jeden z nich disponoval dvouventilovým motorem s 288 koňmi, zatímco zbylé tři exempláře díky použití motoru o obsahu 2927ccm V8 Quattrovalvole se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, dosahovaly výkonu 320 koní při 8000ot./min. Oproti vozům skupiny 4 dokázaly být o 2 sekundy na kilometr rychlejší.

© Girardo&Co.

Homologovány byly 1.dubna 1983.


Unikátní Ferrari na prodej

GTB s číslem šasi ZFFHA01B000022409 dorazilo do Michelotto Automobili v Padově na začátku září roku 1983 a obratem byla upgradováno na speciál skupiny B.

Prvním pilotem, který měl tu čest osedlat nový sněhobílý speciál se vzpínajícím se ořem ve znaku, byl Ital „Menes“ při Rally Piancavallo 1983 a Rally Coppa Liburna 1983.

Poté Ferrari S.p.A. vydalo pro tento vůz osvědčení o původu a byla mu přidělena SPZ „MO600480“.

Významnou událostí byl start na Rally Sanremo 1983. Italové Federico Ormezzano a Claudio Berro vyrazili na trať s autem oděným do barev hlavního sponzora SABA.

Ferrari 308 GTB Group B

Federico Ormezzano / © Girardo&Co.

Zajímavostí je, že Ormezzano se v civilu pohyboval v oblasti bankovnictví a starožitnictví a mimo jiné dovedl legendární Lancii Stratos při Rally Autodromo di Monza 1982 k poslednímu absolutnímu vítězství v její historii.

S Ferrari však díky technické závadě nakonec cíl v přístavu v Sanremu neviděli.


„Lucky“… Toivonen

V kokpitu Ferrari se postupně vystřídali i velmi známí piloti. Harri Toivonen (bratr slavnějšího Henriho) řídil italského plnokrevníka epizodně při Rally di San Marino 1983. Po havárii odstoupil.

Ferrari 308 GTB Group B

Harri Toivonen / © Girardo&Co.

Luigi „Lucky“ Battistolli měl úspěšnější bilanci. Čtyři starty proměnil v tři dojetí až na cílovou rampu (Targa Florio/2.místo, Rally Costa Smeralda/4.místo, Rally 4 Regioni/odstoupení, Rally dell´Isola d´Elba/2.místo). To vše v sézoně 1984.

Ferrari 308 GTB Group B

„Lucky“ / © Girardo&Co.

Kompletní historii startů nabízeného exempláře naleznete na ewrc-results.


Téměř africké dobrodružství

Asi nejzajímavějším startem béčkového Ferrari byla Baja Montesblancos 1985 (dnes Baja Aragon) s posádkou Zanini/Ezpeleta. Na základě tehdejší obrovské popularity afrických dobrodružství jako Paříž Dakar či Rally Faraónů, uspořádala v regionu Aragonie na severu Španělska skupina nadšenců soutěž s podobnými parametry.

308 GTB prošlo přeměnou na téměř pouštní speciál se zaměřením na utěsnění motorového prostoru proti vniku písku. A zatímco rezervní kolo na střeše působilo lehce bizarně, livrej Marlboro mu naopak slušela.

Mírně šílený nápad ovšem skončil dříve, než začal. Ferrari velmi brzo zmizelo z výsledkové listiny. Oficiálním důvodem byla závada na elektroinstalaci. Realita byla mnohem prozaičtější. V malém a neklimatizovaném kokpitu panovaly stabilně teploty přesahující 50 stupňů a posádka trpěla silnou dehydratací a z ní plynoucí nevolností. To se pak špatně závodí.


Certifikát „Ferrari Classiche“

Ferrari poté několikrát změnilo majitele i kontinent. Důležité však je, že v roce 2007 bylo zkontrolováno a posléze obdrželo certifikát „Ferrari Classiche“ znamenající, že vůz disponuje původním podvozkem, převodovkou, diferenciálem a samozřejmě motorem.

Přestože Ferrari nikdy velkou díru do světa rally neudělalo, nabízený model si prošel stejně, jako konkurenční značky, těmi nejtvrdšími podmínkami, počínaje kvalitním asfaltem a konče drsným „dakarským“ povrchem. A je bez debat, že čtyřkusová výrobní série bude navždy zajišťovat unikátnost!

Pokud hledáte superauto pro navoněného playboye, se kterým budete moci v létě se sexy rozhalenkou oslňovat lepé děvy na bulvárech okázalých milionářských letovisk, jste zde špatně. Tohle Ferrari je pořádný kus železa, který snese tvrdé chlapské zacházení a nejlíp se v něm bude jeho majitel vyjímat v propocené závodní kombinéze!

Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře