Závodníků, kteří přešli z různých motoristických disciplín do rally, je celá řada. Nejznámějším zběhlíkem z „královny motorsportu“ – tedy Formule 1, je jistě Robert Kubica – houževnatý, rychlý, ale také často chybující.
Při několika mých návštěvách Itálie – přesněji řečeno revivalového závodu TuscanRewind, jsem měl možnost za volantem „nuly“ vidět Alessandra Nanniniho. Formulový závodník jiné doby než Kubica, ale s velmi podobným osudem. Při havárii vrtulníku v roce 1990 u jeho rodného města Siena usekla rotující vrtule Nanninimu ruku v zápěstí. Lékařům se ji sice podařilo přišít, ale i přesto, že ruku po rehabilitaci částečně rozhýbal, nebyl schopen dále pokračovat v kariéře pilota Formule 1.
Česká premiéra
V letošním roce se premiérově představí v České republice – při Historic Vltava rally 2016 – další z bývalých pilotů „efjedniček“ – Francouz Érik Comas.
Návštěvníkům loňských Rallylegend v San Marinu není jeho jméno jistě neznámé. V počasí, ve kterém by ani Ital psa nevyhnal, dokázal zvítězit ve své kategorii. Stejně jako v San Marinu, odstartuje i v Klatovech s legendárním vozem Lancia Stratos HF.
Za volantem formulí
Érik Comas se narodil 28.září 1963. V roce 1988 se stal šampionem francouzské Formule 3, rok nato exceloval v šampionátu Formule 3000. Tento úspěch jej v roce 1991 katapultoval do Formule 1 – v ní se udržel čtyři roky (nejprve závodil ve stáji Ligier a posléze Larrousse). Absolvoval celkem 63 Grand Prix.
Píše se rok 1994 – Velká cena San Marina na okruhu v Imole. V hlavním závodě dochází k tragické havárii Ayrtona Senny. Pár chvil po nárazu však dělají italští maršálové chybu a vypouštějí Comase z boxu na trať i přes to, že v tu chvíli je okruh „pod červenými vlajkami“. Ten se jen jako zázrakem v osudné zatáčce Tamburello vyhýbá v plné rychlosti vozům záchranářských složek a také vrtulníku, který zde pár vteřin předtím přistál. Comas se tak stal přímým svědkem okamžiku, kdy se lékaři snažili přivést Sennu zpět k životu.
Závod v Monze byl pak sice restartován, ale Comas se i díky prodělanému šoku rozhodl v něm dále nepokračovat.
Bylo to pro něj o to těžší, jelikož v roce 1992 měl na okruhu SPA při páteční kvalifikaci sám těžkou havárii a byl to právě Ayrton Senna, který u incidentu zastavil jako první, vypnul motor jeho vozu a držel Comasovu hlavu ve stabilizované poloze do příjezdu záchranářů.
V letech 1995 až 2006 se s vozy Toyota a Nissan a s různými úspěchy zúčastňoval japonské série „Grand Touring Car Championship“.
Rally přichází
S automobilovými soutěžemi začal koketovat již v roce 2000, kdy se s produkčním Mitsubishi Lancer IV zúčastnil dvou soutěží v USA, na jeden závod si odskočil zpět domů do Francie – Rallye Mont-Blanc Morzine absolvoval s „exotickým“ Hommell Berlinette RS2 a celou „rallyovou odbočku“ zakončil startem s Lancerem šesté evoluce při MS v Austrálii.
V roce 2009 se zúčastnil s Alpine-Renault A110 Prototype dálkové soutěže Kenya Airways East African Safari Classic Rally. Dokončil ji na 37. místě absolutně a 11.místě ve své třídě.
V letech 2010 a 2011 zůstal věrný modrému Renaultu a jediné rally – Rallye International du Maroc Historique – tu však ani jeden rok nedokončil.
Od roku 2013 zabírá místo v jeho dílně Lancia Stratos HF. S ní absoloval až do roku 2015 několik soutěží historiků převážně v Itálii.
V letošním roce se stal Érik Comas pravidelným účastníkem ME historických automobilů v rally. Zatímco na první soutěži Rally Costa Brava ve Španělsku mu „pšenka nekvetla“ a po technických problémech neodstartoval do 2.etapy, v Itálii na 31. Sanremo Rally Storico to byla jiná káva. Pátým místem v cíli ukázal, že je třeba s ním letos počítat.
Podaří se mu zkrotit italskou raketu Stratos na specifických českých asfaltových rychlostních zkouškách? Kostky jsou vrženy!
Oficiální stránky – Erik Comas / Zenith El Primero Stratos Team