RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Érik Comas – z F1 na Šumavu
    Erik Comas
    Osobnosti

    Érik Comas – z F1 na Šumavu

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák24.4.2016Updated:12.4.2017Žádné komentáře4 Mins Read

    Závodníků, kteří přešli z různých motoristických disciplín do rally, je celá řada. Nejznámějším zběhlíkem z „královny motorsportu“ – tedy Formule 1, je jistě Robert Kubica – houževnatý, rychlý, ale také často chybující.

    Při několika mých návštěvách Itálie – přesněji řečeno revivalového závodu TuscanRewind, jsem měl možnost za volantem „nuly“ vidět Alessandra Nanniniho. Formulový závodník jiné doby než Kubica, ale s velmi podobným osudem. Při havárii vrtulníku v roce 1990 u jeho rodného města Siena usekla rotující vrtule Nanninimu ruku v zápěstí. Lékařům se ji sice podařilo přišít, ale i přesto, že ruku po rehabilitaci částečně rozhýbal, nebyl schopen dále pokračovat v kariéře pilota Formule 1.

    Česká premiéra

    V letošním roce se premiérově představí v České republice – při Historic Vltava rally 2016 – další z bývalých pilotů „efjedniček“ – Francouz Érik Comas.

    Návštěvníkům loňských Rallylegend v San Marinu není jeho jméno jistě neznámé. V počasí, ve kterém by ani Ital psa nevyhnal, dokázal zvítězit ve své kategorii. Stejně jako v San Marinu, odstartuje i v Klatovech s legendárním vozem Lancia Stratos HF.

    Za volantem formulí

    Érik Comas se narodil 28.září 1963. V roce 1988 se stal šampionem francouzské Formule 3, rok nato exceloval v šampionátu Formule 3000. Tento úspěch jej v roce 1991 katapultoval do Formule 1 – v ní se udržel čtyři roky (nejprve závodil ve stáji Ligier a posléze Larrousse). Absolvoval celkem 63 Grand Prix.

    Píše se rok 1994 – Velká cena San Marina na okruhu v Imole. V hlavním závodě dochází k tragické havárii Ayrtona Senny. Pár chvil po nárazu však dělají italští maršálové chybu a vypouštějí Comase z boxu na trať i přes to, že v tu chvíli je okruh „pod červenými vlajkami“. Ten se jen jako zázrakem v osudné zatáčce Tamburello vyhýbá v plné rychlosti vozům záchranářských složek a také vrtulníku, který zde pár vteřin předtím přistál. Comas se tak stal přímým svědkem okamžiku, kdy se lékaři snažili přivést Sennu zpět k životu.

    Závod v Monze byl pak sice restartován, ale Comas se i díky prodělanému šoku rozhodl v něm dále nepokračovat.

    Bylo to pro něj o to těžší, jelikož v roce 1992 měl na okruhu SPA při páteční kvalifikaci sám těžkou havárii a byl to právě Ayrton Senna, který u incidentu zastavil jako první, vypnul motor jeho vozu a držel Comasovu hlavu ve stabilizované poloze do příjezdu záchranářů.

    V letech 1995 až 2006 se s vozy Toyota a Nissan a s různými úspěchy zúčastňoval japonské série „Grand Touring Car Championship“.

    Rally přichází

    S automobilovými soutěžemi začal koketovat již v roce 2000, kdy se s produkčním Mitsubishi Lancer IV zúčastnil dvou soutěží v USA, na jeden závod si odskočil zpět domů do Francie – Rallye Mont-Blanc Morzine absolvoval s „exotickým“ Hommell Berlinette RS2 a celou „rallyovou odbočku“ zakončil startem s Lancerem šesté evoluce při MS v Austrálii.

    V roce 2009 se zúčastnil s Alpine-Renault A110 Prototype dálkové soutěže Kenya Airways East African Safari Classic Rally. Dokončil ji na 37. místě absolutně a 11.místě ve své třídě.

    V letech 2010 a 2011 zůstal věrný modrému Renaultu a jediné rally – Rallye International du Maroc Historique – tu však ani jeden rok nedokončil.

    Od roku 2013 zabírá místo v jeho dílně Lancia Stratos HF. S ní absoloval až do roku 2015 několik soutěží historiků převážně v Itálii.

    V letošním roce se stal Érik Comas pravidelným účastníkem ME historických automobilů v rally. Zatímco na první soutěži Rally Costa Brava ve Španělsku mu „pšenka nekvetla“ a po technických problémech neodstartoval do 2.etapy, v Itálii na 31. Sanremo Rally Storico to byla jiná káva. Pátým místem v cíli ukázal, že je třeba s ním letos počítat.

    Podaří se mu zkrotit italskou raketu Stratos na specifických českých asfaltových rychlostních zkouškách? Kostky jsou vrženy!

    Oficiální stránky – Erik Comas / Zenith El Primero Stratos Team

    Erik Comas
    Erik Comas
    Erik Comas
    Erik Comas
    Erik Comas
    Erik Comas
    Érik Comas jezdci Lancia
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.