Závodníků, kteří přešli z různých motoristických disciplín do rally, je celá řada. Nejznámějším zběhlíkem z „královny motorsportu“ – tedy Formule 1, je jistě Robert Kubica – houževnatý, rychlý, ale také často chybující.

Při několika mých návštěvách Itálie – přesněji řečeno revivalového závodu TuscanRewind, jsem měl možnost za volantem „nuly“ vidět Alessandra Nanniniho. Formulový závodník jiné doby než Kubica, ale s velmi podobným osudem. Při havárii vrtulníku v roce 1990 u jeho rodného města Siena usekla rotující vrtule Nanninimu ruku v zápěstí. Lékařům se ji sice podařilo přišít, ale i přesto, že ruku po rehabilitaci částečně rozhýbal, nebyl schopen dále pokračovat v kariéře pilota Formule 1.

Česká premiéra

V letošním roce se premiérově představí v České republice – při Historic Vltava rally 2016 – další z bývalých pilotů „efjedniček“ – Francouz Érik Comas.

Návštěvníkům loňských Rallylegend v San Marinu není jeho jméno jistě neznámé. V počasí, ve kterém by ani Ital psa nevyhnal, dokázal zvítězit ve své kategorii. Stejně jako v San Marinu, odstartuje i v Klatovech s legendárním vozem Lancia Stratos HF.

Za volantem formulí

Érik Comas se narodil 28.září 1963. V roce 1988 se stal šampionem francouzské Formule 3, rok nato exceloval v šampionátu Formule 3000. Tento úspěch jej v roce 1991 katapultoval do Formule 1 – v ní se udržel čtyři roky (nejprve závodil ve stáji Ligier a posléze Larrousse). Absolvoval celkem 63 Grand Prix.

Píše se rok 1994 – Velká cena San Marina na okruhu v Imole. V hlavním závodě dochází k tragické havárii Ayrtona Senny. Pár chvil po nárazu však dělají italští maršálové chybu a vypouštějí Comase z boxu na trať i přes to, že v tu chvíli je okruh „pod červenými vlajkami“. Ten se jen jako zázrakem v osudné zatáčce Tamburello vyhýbá v plné rychlosti vozům záchranářských složek a také vrtulníku, který zde pár vteřin předtím přistál. Comas se tak stal přímým svědkem okamžiku, kdy se lékaři snažili přivést Sennu zpět k životu.

Závod v Monze byl pak sice restartován, ale Comas se i díky prodělanému šoku rozhodl v něm dále nepokračovat.

Bylo to pro něj o to těžší, jelikož v roce 1992 měl na okruhu SPA při páteční kvalifikaci sám těžkou havárii a byl to právě Ayrton Senna, který u incidentu zastavil jako první, vypnul motor jeho vozu a držel Comasovu hlavu ve stabilizované poloze do příjezdu záchranářů.

V letech 1995 až 2006 se s vozy Toyota a Nissan a s různými úspěchy zúčastňoval japonské série „Grand Touring Car Championship“.

Rally přichází

S automobilovými soutěžemi začal koketovat již v roce 2000, kdy se s produkčním Mitsubishi Lancer IV zúčastnil dvou soutěží v USA, na jeden závod si odskočil zpět domů do Francie – Rallye Mont-Blanc Morzine absolvoval s „exotickým“ Hommell Berlinette RS2 a celou „rallyovou odbočku“ zakončil startem s Lancerem šesté evoluce při MS v Austrálii.

V roce 2009 se zúčastnil s Alpine-Renault A110 Prototype dálkové soutěže Kenya Airways East African Safari Classic Rally. Dokončil ji na 37. místě absolutně a 11.místě ve své třídě.

V letech 2010 a 2011 zůstal věrný modrému Renaultu a jediné rally – Rallye International du Maroc Historique – tu však ani jeden rok nedokončil.

Od roku 2013 zabírá místo v jeho dílně Lancia Stratos HF. S ní absoloval až do roku 2015 několik soutěží historiků převážně v Itálii.

V letošním roce se stal Érik Comas pravidelným účastníkem ME historických automobilů v rally. Zatímco na první soutěži Rally Costa Brava ve Španělsku mu „pšenka nekvetla“ a po technických problémech neodstartoval do 2.etapy, v Itálii na 31. Sanremo Rally Storico to byla jiná káva. Pátým místem v cíli ukázal, že je třeba s ním letos počítat.

Podaří se mu zkrotit italskou raketu Stratos na specifických českých asfaltových rychlostních zkouškách? Kostky jsou vrženy!

Oficiální stránky – Erik Comas / Zenith El Primero Stratos Team

Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře