Švédská rally legenda Erik Carlsson se vrací na Rally Monte Carlo. V rámci Rally Monte Carlo Historique podpoří tým, jež odstartuje s replikou soutěžního vozu, se kterým zde vyhrál v roce 1963.

Historický Saab 96 připravil specializovaný německý časopis Oldtimer Markt. Auto je velmi přesnou replikou v každém detailu včetně startovního čísla, se kterým Carlsson vybojoval zmíněné vítězství. Za volant se posadí šéfredaktor magazínu Peter Steinfurth navigovaný Thorstenem Loeberem. Posádka odstartuje z francouzské Remeše dnes 28. ledna.

Erik Carlsson významnou měrou přispěl k budování věhlasu značky Saab v šedesátých letech. Do historie se mimo jiné zapsal hattrickem na RAC Rally v letech 1960-62, na který navázal svým double na Monte Carlo rally v letech 1962 a 1963. Dnes 82 letý Carlsson se narodil v Trollhattanu, ve kterém sídlil také Saab. Během své kariéry spolupracoval se švédským výrobcem aut také jako zkušební jezdec.

Z osobního života stojí za zmínku manželství s Pat Mossovou (1934-2008), mladší sestrou slavného závodníka Sira Stirlinga Mosse, držitelkou několika vítězství na Monte Carlo Rally v kategorii žen.

Motor soutěžního Saabu bylo nutné neustále držet ve vysokých otáčkách, proto používal Carlsson k brždění levou nohu, zatímco pravá držela plyn na podlaze.

Carlssonovy bitvy „Davida s Goliášem" proti mnohem větším a silnějším soutěžním speciálům se staly legendárními. Malý dvouválec o obsahu 748 nebo 841 ccm představoval pro Saab obrovský handicap. Ten však Erik dokázal vygumovat svým unikátním jezdeckým stylem. Motor soutěžního Saabu bylo nutné neustále držet ve vysokých otáčkách, proto používal Carlsson k brždění levou nohu, zatímco pravá držela plyn na podlaze.

Saab 96, 1963 Rallye Monte Carlo. Specification:

Motor: 3 válec, dvoutakt uložený podél
Objem: 841 ccm
Výkon: 70 hp (52 kW) @ 6000 ot. za min.
Přední hnaná náprava, 4 stupňová převodovka
Brzdy: Kotoučové vpředu
Pneu: Dunlop SP 155×15

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

1955 1. místo Rikspokalen rally Saab 92
1957 1. místo 1000 Lakes Rally Saab 93
1959 1. místo Midnattssols rally (Rally of Sweden) Saab 93
1959 1. místo Rally of Germany Saab 93
1960 – 62 1. místo RAC Rally Saab 96
1960 2. místo Acropolis Rally Saab 96
1961 4. místo Rally Monte Carlo Saab 95
1961 1. místo Acropolis Rally Saab 96
1962 – 63 1. místo Rally Monte Carlo Saab 96
1962 2. místo Rally of Geneva  
1962 7. místo East African Safari Rally Saab 96
1963 2. místo Rally Liege-Sofia-Liege Saab 96
1964 1. místo San Remo Rally (Rallye dei Fiori) Saab 96 Sport
1964 2. místo Rally Liege-Sofia-Liege Saab 96
1964 2. místo East African Safari Rally Saab 96
1965 2. místo Rally Australia BP Saab 96 Sport
1965 2. místo Acropolis Rally Saab 96 Sport
1967 1. místo Czech Rally Saab 96 V4
1969 3. místo Baja 1000 Rally Saab 96 V4
1970 5. místo Baja 1000 Rally Saab 96 V4
Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře