Povětrnostníma podmínkama těžce zkoušenou SATA Rally Azory 2013 vyhrála dvojice Škoda Motorsport, Jan Kopecký / Pavel Dresler s vozem Škoda Fabia S2000. Český pilot současně zaznamenal svůj první „evropský“ triumf na šotolině.
Závod
Celková délka rally: 739.71 km
z toho 19 rychlostních zkoušek v délce 230.55 km
RESULTS – Kompletní výsledky Sata Azores rally 2013 (PDF)
Konečné TOP10 pořadí SATA Azores rally 2013
1. | Kopecký / Dresler | CZE | Škoda Fabia S2000 | 2:26:32.2 | |
---|---|---|---|---|---|
2. | Breen / Nagle | IRL | Peugeot 207 S2000 | +32.2 | |
3. | Moura / Eiró | PRT | Škoda Fabia S2000 | +58.8 | |
4. | Magalhães / Rodrigues da Silva | PRT | Peugeot 207 S2000 | +2:37.6 | |
5. | Ancian / De Turckheim | FRA | Peugeot 207 S2000 | +3:27.4 | |
6. | Kubica / Baran | POL | Citroën DS3 S2000 | +9:19.1 | |
7. | Bruschetta / Bardini | ITA | Subaru Impreza STI | 1. tř. 3 | +14:57.4 |
8. | Rego / Silva | PRT | Mitsubishi Lancer Evo IX | +16:36.0 | |
9. | Tlusťák / Vyoral | CZE | Škoda Fabia S2000 | +17:42.1 | |
10. | Tempestini M. / Pulpea | RO | Subaru Impreza R4 | +18:10.6 |
Jan Kopecký – Škoda Motorsport vítězí na Azorech a upevňuje vedení v ERC
› Posádka Kopecký / Dresler slaví třetí vítězství v mistrovství Evropy 2013 (ERC)
› Premiérové vítězství Jana Kopeckého na šotolině, první triumf na Azorech
› 2011, 2012, 2013 – třetí azorské vítězství značky Škoda v řadě
Třetí rally, třetí vítězství – Škoda díky posádce Jan Kopecký / Pavel Dresler slaví triumf na jednom z vrcholů letošního ERC – Rally Azory. Jan Kopecký současně dosáhl premiérového vítězství na šotolinové soutěži ve své kariéře. Oslavy jsou zasloužené: Kopecký se s vozem Škoda Fabia Super 2000 mistrně popasoval s náročnou šotolinovou rally, extrémním počasím a silnou konkurencí.
⇥
„První vítězství na šotolině na jedné z nejnáročnějších rally vůbec! Jsem nesmírně šťastný," nadšeně říká Jan Kopecký, který v pátek převzal vedení a šesti nejrychlejšími časy ze sedmi v sobotu svůj triumf ztvrdil. „Fabia Super 2000 fungovala od začátku perfektně a celý náš tým mi vůz na každý den špičkově připravil. Vedl jsem tuto soutěž již v roce 2010 a ztratil vše na poslední zkoušce – o to více si vítězství vychutnávám. Kompliment patří také mému spolujezdci Pavlu Dreslerovi, který tady odvedl skvělý výkon. Byla to nádherná soutěž, kde jsme také tu a tam měli štěstí. Ale to k tomuto sportu patří. Třetí start, třetí vítězství a upevnění vedení v ERC – lépe to už nešlo."
Škoda a Jan Kopecký si upevnili vítězstvím na Azorech vedení v ERC. Dalším podnikem bude pro posádku Kopecký/Dresler Rally Korsika ve dnech 16. – 18. května.
III. Etapa – 27. 04. 2013
7 RZ v délce 111.15 km (48.21%)
RZ 17 "Lomba da Maia" 8.27 km | RZ 18 "Graminhais 2" 20.82 km | RZ 19 "Tronqueira 2" 21.33 km |
---|---|---|
1. Kopecký 5:37.9 2. Breen +2.2 3. Moura +5.1 4. Ancian +9.2 5. Magalhaes +11.1 6. Kubica +11.5 7. Wallenwein +15.9 8. Bruschetta +23.8 9. Tlusťák +26.2 10. Barbosa +28.8 |
1. Kopecký 15:50.0 2. Breen +3.7 3. Moura +7.2 4. Ancian +11.2 5. Magalhaes +28.9 6. Kubica +33.3 7. Wallenwein +1:07.4 8. Barbosa +1:34.1 9. Bruschetta +1:42.6 10. Rego +1:57.5 |
1. Kopecký 18:20.4 2. Moura +0.8 3. Magalhães +4.7 4. Breen +5.5 5. Ancian +6.5 6. Kubica +14.2 7. Wallenwein +47.6 8. Barbosa +1:10.0 9. Bruschetta +1:12.5 10. Tempestini +1:46.2 |
Rozhovor Jana Černého po azorské soutěži
Průběžné pořadí po RZ 16:
1. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, 1:46:43.9
2. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +20.8
3. Moura / Eiró, Škoda Fabia S2000, +45.7
4. Magalhães / Rodrigues, Peugeot 207 S2000, +1:52.9
5. Ancian / De Turckheim, Peugeot 207 S2000, +3:00.5
6. Kubica / Baran, Citroën DS3 S2000, +8:20.1
7. Bruschetta / Bardini, Subaru Impreza STI, +11:38.5
8. Rego / Silva, Mitsubishi Lancer Evo IX, +11:50.5
9. Puskádi / Godor, Škoda Fabia S2000, +13:08.4
10. Tlusťák / Vyoral, Škoda Fabia S2000, +13:24.8
RZ 13 "Graminhais 1" 20.82 km |
RZ 14 "Tronqueira 1" 21.33 km |
RZ 15 "São Brás/Vila Franca 2" 6.14 km | RZ 16 "SSS Grupo Marques 2" 2.20 km |
---|---|---|---|
1. Kopecký 16:08.3 2. Breen +2.6 3. Moura +5.8 4. Ancian +36.8 5. Magalhães +45.1 6. Kubica +1:17.2 7. Černý +1:31.6 8. Wallenwein +1:42.3 9. Pushkar +1:51.7 10. Bruschetta +2:14.2 |
1. Moura 18:27.3 2. Breen +1.4 3. Kopecký +2.0 4. Ancian +19.8 5. Magalhães +23.4 6. Kubica +51.2 7. Wallenwein +1:19.2 8. Bruschetta +1:36.3 9. Pushkar +1:39.7 10. Puskádi +1:46.2 |
1. Kopecký 4:52.1 2. Ancian +2.5 3. Kubica +3.3 4. Moura +3.4 5. Breen +3.5 6. Magalhães +11.2 7. Wallenwein +16.7 8. Rego +28.8 – Bruschetta +28.8 10. Pushkar +30.8 |
1. Kopecký 2:02.3 – Kubica +0.0 3. Magalhães +1.3 4. Breen +2.2 5. Ancian +2.4 6. Moura +3.0 7. Barbosa +4.6 8. Bruschetta +4.7 9. Wallenwein +5.2 10. Tlusťák +5.8 |
RZ 14 – Zlepšení se Jan Černý nedočkal. Naopak. Ve čtrnáctém testu vypovídá Škoda Fabia S2000 službu. Neznámou příčinu má kouř z vozu Craiga Breena, na který upozornil Ir v časovce.
RZ 13 – Po haváriích končí průběžně pátý Sousa (Ford Fiesta S2000) a sedmý Raoux (Peugeot 207 S2000). Jan Černý, který se vrací do závodu, není zcela ve své kůži:
⇥
Jan Černý "Po včerejší nehodě se necítím úplně v pohodě. Navíc jedeme jako první posádka na trati, kde je spousta vytahané šotoliny. Doufám, že se to zlepší…"
II. Etapa – 26. 04. 2013
8 RZ v délce 94.9 km (41.16%)
Jan Kopecký ve vedení Rally Azory
Extrémní povětrnostní podmínky a skutečně náročné rychlostní zkoušky: Posádka továrního týmu ŠKODA Motorsport i přesto vede po zhruba dvou třetinách azorskou rally.
Šotolinová soutěž na atlantickém ostrově Sao Miguel patří k absolutním vrcholům kalendáře šampionátu FIA ERC. A svému přívlastku nevyzpytatelná, dostála dokonale. Hustá mlha, silný vítr a pravidelné dešťové sprchy udělaly z rychlostních zkoušek na místních cestách kolem vulkánu či v typických azorských úvozech skutečný test pro posádky i techniku. Kvůli počasí musely být dokonce již dvě zkoušky zrušeny.
⇥
Jan Kopecký: „Mezičas máme dobrý.. Ale je to prostě pořád jen mezičas. Dnes jsme viděli, jak rychle se může vše změnit během jediné erzety. Podmínky jsou zde na Azorech, jak jsme očekávali, extrémně náročné. Musíme být pozorní doslova na každém metru. Rozjetou máme soutěž dobře, rozhodnuto ale zdaleka není."
Průběžné pořadí po II. etapě (RZ12):
1. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, 1:05:11.9
2. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +13.1
3. Magalhães / Rodrigues, Peugeot 207 S2000, +33.9
4. Moura / Eiró, Škoda Fabia S2000, +35.5
5. Sousa / Magalhães, Ford Fiesta S2000, +36.1
6. Ancian / De Turckheim, Peugeot 207 S2000, +2:01.0
7. Raoux / Mazotti, Peugeot 207 S2000, +4:06.2
8. Kubica / Baran, Citroën DS3 S2000, +6:10.4
9. Barbosa / Ramalho, Mitsubishi Lancer Evo IX, +6:11.6
10. Rego / Silva, Mitsubishi Lancer Evo IX, +7:07.7
12. Tlusťák / Vyoral, Škoda Fabia S2000, +7:55.5
RZ 9 "Coroa da Mata 2" 8.25 km |
RZ 10 "Batalha Golfe 2" 7.86 km |
RZ 11 "Feteiras 2" 7.54 km | RZ12 "Sete Cidades 2" 23.97 km |
---|---|---|---|
1. Sousa +7:13.2 2. Breen +0.9 3. Kopecký +1.9 4. Kubica +2.8 5. Moura +7.7 6. Ancian +10.3 7. Magalhães +15.4 8. Raoux +27.6 9. Bruschetta +36.3 10. Pushkar +39.8 |
1. Kubica 5:42.7 2. Magalhães +0.5 3. Kopecký +1.2 4. Breen +1.7 5. Ancian+5.6 6. Moura +9.6 7. Sousa +10.3 8. Raoux +23.6 9. Puskádi+11.8 10. Bruschetta +36.8 |
1. Breen 5:58.6 2. Sousa +1.6 3. Kopecký +2.8 4. Magalhães +4.6 5. Moura +5.1 6. Ancian +12.4 7. Raoux +23.8 8. Bruschetta +29.4 9. Barbosa +35.6 10. Wallenwein +41.1 |
ZRUŠENA pro povětrnostní podmínky |
VIDEO: Havárie Marka Wallenweina na RZ10. Díky divákům, kteří škodovku dostali zpět na kola, pokračuje v závodě.
Průběžné pořadí po RZ 8:
1. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, 46:11.5
2. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +16.4
3. Moura / Eiró, Škoda Fabia S2000, +19.0
4. Magalhães / Rodrigues, Peugeot 207 S2000, +19.3
5. Sousa / Magalhães, Ford Fiesta S2000, +30.1
6. Kubica / Baran, Citroën DS3 S2000, +1:04.5
7. Ancian / De Turckheim, Peugeot 207 S2000, +1:38.6
8. Wallenwein / Kopczyk, Škoda Fabia S2000, +2:36.6
9. Raoux / Mazotti, Peugeot 207 S2000, +2:57.1
10. Pushkar / Mishyn, Mits. Lancer Evo X R4, +3:58.7
16. Tlusťák / Vyoral, Škoda Fabia S2000, +5:54.3
RZ 5 "Lagoa 2" 7.91 km |
RZ 6 "Batalha Golfe 1" 7.86 km |
RZ 7 "Feteiras 1" 7.54 km |
RZ 8 "Sete Cidades 1" 23.97 km |
---|---|---|---|
1. Kubica 4:14.8 2. Kopecký +1.3 3. Breen +3.7 4. Moura +5.2 5. Ancian +6.9 6. Magalhães +8.3 7. Wallenwein +12.6 8. Rego +16.6 9. Raoux +17.3 10. Tempestini +17.7 |
1. Kubica 5:40.9 2. Kopecký +0.1 3. Breen +1.1 4. Magalhães +6.8 5. Ancian +12.7 6. Moura +13.8 7. Wallenwein +20.7 8. Sousa +21.9 9. Orsák +22.5 10. Raoux +22.8 |
1. Kopecký 5:45.0 2. Moura +5.3 3. Kubica +6.2 4. Sousa +8.8 5. Magalhães +9.8 6. Ancian +11.8 7. Černý +13.1 8. Breen +16.8 9. Orsák+21.5 10. Wallenwein +22.6 |
1. Sousa 18:29.4 2. Magalhães+22.9 3. Breen +31.0 4. Moura +32.1 5. Kopecký +36.8 6. Raoux +1:27.9 7. Ancian +1:36.3 8. Wallenwein +1:45.6 9. Kubica +1:46.2 10. Pushkar +2:28.8 |
⇥
Jaroslav Orsák "Po výletu na louku se vozu nic nestalo ale nebyl sjezd zpatky na cestu… tak jsem to zkusil seskocit a nepodařilo se …"
RZ 8 – Míchá karty!
Účinkování Jana Černého na Azorech definitivně končí po nárazu a poškození přední části Škody Fabia S2000. Stejně dopadl Jaroslav Orsák, který rovněž havaroval. Obě posádky jsou OK. Rozbahněná zkouška s minimální viditelností potrápila taky Jana Kopeckého, který sice trefil břeh, přesto dokončil test na 5. místě.
⇥
Díky téměř dvouminutové ztrátě Roberta Kubicy se posádka Škoda Motorsport dokonce posunula do čela průběžné klasifikace.
RZ 7 – Komplikace postihly také českou posádku Jan Kopecký / Pavel Dresler:
"Nebylo to špatné, ale měli jsme problémy s interkomem. Pavel mě neslyší a nemůže tak dělat změny v rozpisu, které mu diktuju." J. K.
RZ 7 – Craig Breen, Bernardo Sousa a Robert Kubica dělají defekt: "Poslední tři kilometry jsme jeli na defektu. Velmi kluzká a zrádná RZ." R. K.
RZ 5 – Od první zkoušky páteční II. etapy trápí Jana Černého stávkující motor
I. Etapa, čtvrtek 25. 04. 2013
4 RZ v délce 24.5 km (10.63%)
Průběžné pořadí po I. etapě (RZ4)
1. Kubica / Baran, Citroën DS3 S2000, 11:13.5
2. Kopecký / Dresler, Škoda Fabia S2000, +9.7
3. Moura / Eiró, Škoda Fabia S2000, +10.5
4. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +11.7
5. Sousa / Magalhães, Ford Fiesta S2000, +13.6
6. Ancian / De Turckheim, Peugeot 207 S2000, +18.9
7. Magalhães / Rodrigues, Peugeot 207 S2000, +19.4
8. Černý / Kohout, Škoda Fabia S2000, +39.8
9. Wallenwein / Kopczyk, Škoda Fabia S2000, +43.0
10. Orsák / Šmeidler, Mitsubishi Lancer Evo IX R4,+49.8
27. Tlusťák / Vyoral, Škoda Fabia S2000, +2:03.5
Černý Kohout odstartoval na ostrovech
Černá Škoda Fabia S2000 s posádkou Jan Černý – Pavel Kohout odstartovala do další soutěže ERC mistrovství Evropy rally, tentokrát na Azorských ostrovech.
"Start na Azorských ostrovech jsme zvolili i díky velmi vstřícným podmínkám pořadatelů, kteří projevili velký zájem nás zde přivítat a všemožně nám pomáhají. Pro náš závodnický růst je velmi důležité, abychom poznávali nové tratě, a teď po seznamovacích jízdách vím, že trať na Azorských ostrovech je dost specifická a dá se k nějaké jiné rally, kterou už jsme jeli, přirovnat jen velmi těžko. Správný rozpis tady bude hrát velkou roli, často se jede v krajině, kde je minimum orientačních bodů, anebo v lese, kde při sebemenší chybě hrozí poškození auta," říká Honza Černý, který se o záludnostech rychlostních zkoušek na Azorských ostrovech přesvědčil už při testu na počátku týdne, kdy lehce poškodil svou Škodu Fabia S2000.
První rychlostní zkoušky SATA Rally Azorské ostrovy byly v programu netradičně už ve čtvrtek v podvečer. Z původních čtyř rychlostních zkoušek se ale nakonec odjely jen tři a ještě ne celé.
⇥
„Pořadatele se rozhodli úvodní rychlostní zkoušku úplně zrušit, protože se tady přehnaly hodně prudké deště, které části rychlostních testů doslova odplavily. Byly tam prý nesjízdné úseky. Další rychlostní zkouška byla radikálně zkrácena ze stejného důvodu. My jsme začali opatrně už v kvalifikaci, což nám přisoudilo, že na trať vyrážíme jako druzí. Je to docela znát, čistíme trať od volného bláta a šotoliny. Je třeba najít správný rytmus jízdy na těchto rychlostních zkouškách tak, aby to bylo rychlé i bezpečné. Naším cílem je tady hlavně soutěž dokončit," dodává Jan Černý, který je na Azorských ostrovech po první etapě na osmém místě absolutně.
RZ 2 "São Brás / Vila Franca 1" 6.14 km | RZ 3 "Lagoa 1" 7.91 km | RZ 4 "SSS Grupo Marques 1" 2.20 km |
---|---|---|
1. Kubica 4:51.1 2. Breen +2.2 3. Moura +3.6 4. Kopecký +7.4 4. Magalhães +7.4 6. Ancian +8.2 7. Sousa +8.6 8. Černý +22.0 9. Orsák +22.2 10. Wallenwein +22.6 |
1. Kubica 4:21.3 2. Kopecký +1.5 3. Sousa +2.4 4. Moura +4.3 5. Ancian +7.2 6. Breen +7.3 7. Magalhães +8.9 8. Černý +11.8 9. Wallenwein +14.9 10. Pushkar +18.0 |
1. Kubica 2:01.1 2. Kopecký +0.8 3. Breen +2.2 4. Moura +2.6 – Sousa +2.6 6. Magalhães +3.1 7. Ancian +3.5 8. Orsák +4.9 – Keleti +4.9 9. Wallenwein +5.5 |
⇥
RZ 1 "Coroa da Mata 1" byla ZRUŠENA kvůli povětrnostním podmínkám
Info před startem
Výsledky kvalifikace | Startovního pořadí do I. etapy |
---|---|
1. Kubica, Citroen DS3 RRC, 02:10,922 2. Ancian, Peugeot 207 S2000, 02:14,835 3. Kopecký, Škoda Fabia S2000, 02:15,862 4. Breen, Peugeot 207 S2000, 02:16,078 5. Sousa, Ford Fiesta S2000, 02:18,103 6. Moura, Škoda Fabia S2000, 02:21,212 7. Magalhaes, Peugeot 207 S2000, 02:24,443 8. Wallenwein, Škoda Fabia S2000, 02:24,589 9. Černý, Škoda Fabia S2000, 02:28,757 10. Raoux, Peugeot 207 S2000, 02:30,203 |
1. Raoux 2. Černý 3. Wallenwein 4. Magalhaes 5. Moura 6. Sousa 7. Breen 8. Kopecký 9. Ancian 10. Kubica |
ŠKODA startuje jako lídr ERC na Rally Azory
› Jan Kopecký / Pavel Dresler na startu s tovární Fabií Super 2000
› Jan Kopecký / Pavel Dresler vévodí hodnocení ERC – dva starty, dvě vítězství
› ŠKODA slavila na Azorech vítězství v letech 2011 a 2012
Soutěží ERC se tovární posádka Kopecký / Dresler zúčastnila letos dvakrát a v obou případech slavila vítězství. Tomu odpovídá i jejich motivace před dalším podnikem ERC na atlantickém ostrově Sao Miguel:
⇥
„Chceme navázat na naše dobré výkony a zajet co nejlepší výsledek i na Azorech. Nebude to jednoduché, konkurence je silná a tratě zrádné. K tomu je nutné připočíst velmi proměnlivé oceánské počasí. Tato soutěž určitě patří k těm nejtěžším, ale také nejkrásnějším. Rychlostní zkouška kolem zatopeného vulkánu je jednou z nejhezčích vůbec, kterou jsem kdy jel," říká před startem pilot vozu Fabia Super 2000.
Kopecký startuje na Azorech počtvrté, nejlepšího výsledku dosáhl hned při své premiéře v roce 2009, kdy dojel druhý. ŠKODA startuje na Azorských ostrovech pravidelně od roku 2009. V posledních dvou ročnících, kdy Azory byly ještě součástí šampionátu IRC, slavila ŠKODA vítězství. V roce 2011 obsadila dokonce kompletní podium.
Na posádky čeká letos 241 soutěžních kilometrů rozdělených do 19 rychlostních zkoušek a třech dnů. Poprvé je součástí kvalifikační zkouška, která soutěž ještě více zpestří.
SATA Rally Azory patří k nejatraktivnějším v celém seriálu. Náročné rychlostní zkoušky na neobvyklých místech, nádherná scenérie divoké přírody, typicky oceánské podnebí – to vše dělá z této soutěže jeden z vrcholných podniků sezony.
Azory živě na stanici Eurosport a na webové stránce ERC
Harmonogram vysílání SATA Rally Azores
Pátek 26. dubna 2013
RZ7: Feteiras 1 (7.54 km): 14:00-14:30 (www.fiaerc.com)
RZ8: Sete Cidades 1 (23.97 km): 14:30-15:30 (Eurosport, RTP Açores)
RZ11: Feteiras 2 (7.54 km): 18:30-19:00 (www.fiaerc.com)
RZ12: Sete Cidades 2 (23.97 km): 19:00-20:00 (Eurosport, RTP Açores)
Sobota 27. dubna 2013
RZ14: Tronqueira 1 (21.33 km): 12:15-13:15 (Eurosport Player, RTP Açores)
RZ19: Tronqueira 2 (21.33 km): 19:00-20:00 (Eurosport)
Německý šampion Wallenwein míří na Azory
Německý jezdec tím odstartuje svou letošní pouť evropským šampionátem. Wallenwein doufá, že za volantem Škody Fabie Super 2000 absolvuje šest závodů. Jeho další plány po startu na Azorech ale prozatím nejsou jasné.
"Chci udělat další krok v mé kariéře a Evropa je ideální příležitost. Jistě absolvuji čtyři závody, ale věřím, že nezůstane jen u nich. Sice nemám dostatek zkušeností, abych na Azorech bojoval o podium, ale věřím, že umístění mezi první osmičkou je reálné. Důležitým faktem pro start na tomto závodě jsou i živé televizní přenosy, které oslovily i moje partnery a sponzory," přiznal 25letý německý pilot.
Eurosport bude z Azorských ostrovů živě přenášet čtyři rychlostní zkoušky.