Německý Eifel Rallye Festival napíše v termínu 24. – 26. července 2025 svůj třináctý příběh. Členové pořadatelské organizace Motorsport-Club Daun e.V. im ADAC však už v této chvíli makají na plný výkon a snaží se, aby úspěšně zlomili prokletí všeobecně obávaného nešťastného čísla 13.
Jak se tvoří tradice
“To, co v roce 2012 začalo jako pošetilý nápad, se postupem času stalo důležitou součástí ochrany historie rally.” říká duchovní otec akce Reinhard Klein.
“Účastníci našeho festivalu si totiž stále více uvědomují, jak důležité je udržovat své závodní speciály v co nejvěrnějším dobovém provedení. Díky tomu má kvalita startovního pole vzrůstající tendenci. Naše akce zároveň není pouze statickou výstavou, ale fanoušek vidí historická rallyová auta také na reálných tratích rychlostních zkoušek. Je pouze na posádkách, jaký styl a nasazení zvolí. Jejich rozhodnuti nepřímo ovlivňuje historická i finanční hodnota daného modelu vozu a samozřejmě také dostupnost náhradních dílů. Ale bez ohledu na fakt, jak rychle to či ono auto po trati jede, kde jinde máte možnost vidět tak široké spektrum techniky v akci, počínaje klasickými vozy ze šedesátých let, přes monstra skupiny B a konče prvními modely kategorie WRC? ” dodává.

Optimalizace harmonogramu
Na nezájem ze strany majitelů historických skvostů si daunští organizátoři opravdu nemohou stěžovat. Seznam přihlášených posádek se zvládne naplnit během několika dní od spuštění registrace. Počet potencionálních zájemců navíc obvykle několikanásobně překračuje maximální propustnost tratě. “Pokaždé jsme byli smutní, když jsme museli mnoho týmu odmítnout,” říká vedoucí organizačního týmu Otmar Anschütz.
Velikost “rallyové vesnice” v samotném srdci města Daunu je totiž striktně vymezena místní zástavbou a není možné ji jakkoliv rozšířit. “Pro letošní rok jsme se tedy rozhodli snížit počet předjezdců na polovinu ve prospěch hlavního startovního pole. Další změna se týká harmonogramu, kdy nebudeme pořádat čtvrteční shakedown a zároveň nově také pátek zasvětíme rychlostním zkouškám. Na čtvrtek pak budou přesunuty všechny předstartovní aktivity, jako jsou technická přejímka, autogramiáda či uvítací večer.” nastinuje Anschütz.
Nabitý čtvrteční program
Nový koncept festivalového programu nabídne fanouškům v rámci čtvrtečního dne opravdu mnoho aktivit. “Technická přejímka začne ve 14:30 hodin. Jednotlivá závodní auta a jejich posádky poté představíme při průjezdu přes startovní rampu. Na 18:30 je připravena velmi populární autogramiáda a ve 20:30 oficiálně odstartujeme festival uvítacím večerem. Jako tradičně na něm budou přítomny všechny jezdecké VIP osobnosti, které se letošního ročníku zúčastní. Celým programem nás budou provázet krátké filmy z dílny věhlasného soutěžáckého filmaře Helmuta Deimela.” upřesňuje Anschütz.
Sobotní etapa odstartuje v “Římě”
Ne, nepropadejte panice! Celý závodnický ansámbl se nebude muset na začátku víkendu stěhovat z Daunu až na jih Evropy. Jedná se pouze o slovní hříčku.
Osada “Rom”, nebo chcete-li “Romerhof”, leží jihovýchodně od města Birresborn. Aktuálně v ní žije asi 19 obyvatel a pokud se úřední záznamy nemýlí, ani jeden z nich není papež. Rom se stane dějištěm jedné ze sobotních rychlostních zkoušek, které pořadatelé situovali do oblasti okolo lázeňského města Gerolstein. Místní silnice rozhodně nejsou automobilovými soutěžemi historicky nepolíbené. Na cestách ve zdejších lesích bojovaly v roce 1972 o každou vteřinu posádky účastnící se Olympia rally. Několikrát sem zavítala také Rallye Deutschland.
Dvojnásobný německý šampion Ruben Zeltner hodnotí tyto erzety jako velmi náročné. Doslova řekl, že si tady “musí spolujezdec přečíst svůj život.” Ostatně, o tom, zda vyslovená teze platí, se bude moci přesvědčit na vlastní kůži. Zeltner totiž přislíbil účast na letošním ročníku Eifelu se svou legendární “Zebrou”, tedy Porsche 996 GT3 Rally.
Hvězdná jména na startu festivalu
Mimo početné skvadry historických závodních speciálů uvítá město Daun také nemalou skupinu jezdeckých i spolujezdeckých hvězd minulosti. A také současnosti. Roli patrona festivalu totiž s radostí přijal loňský mistr světa Thierry Neuville. Spolu s ním přijedou i jeho bratři Yannick Neuville a Tom Heindrichs. Belgické trio s sebou zaručeně přiveze zajímavou techniku, se kterou se představí v plné jízdě na rychlostních zkouškách.
Stig Blomqvist a Kalle Grundel patří ke stálicím festivalu. Do Daunu zavítá i mistr Evropy z roku 2003 Bruno Thiry. Čtyřnásobný americký šampion John Buffum se do víru “fesťáku” vrátí po desetileté pauze. Po roční přestávce se budou moci fanoušci znovu potkat s Finem Rauno Aaltonenem, evropským šampionem sezony 1965. Dorazí i “Afričan” Mike Kirkland.
Co by byli piloti bez svých věrných mitfárů? Dělníci z pravé sedačky budou mít zastoupení v podobě opravdových es svého oboru. Velšan Nicky Grist vymění rozpis za “kulatou lopatu, když bude řídit svou Toyotu Celica GT4 ST185. Usměvavá italka Fabrizia Pons naopak zůstane věrná svému řemeslu a bude číst noty německé pilotce Juttě Kleinschmidt.
Depozit AUDI TRADITION vydá své poklady
Audi Tradition je oddělením ingolstadtské automobilky zodpovědným za zachování a propagaci bohaté historie vozů se čtyřmi kruhy ve znaku. Z bezpečí svého depozitu letos do Daunu přiveze dvojici originálních exemplářů.
Carlos Sainz v roce 2024 triumfoval v rámci pouštní dálkové soutěže Dakar rally s Audi RS Q e-tron. Jeho vítězný vůz bude v Daunu řídit vítězka dakarského dobrodružství sezony 2001 Jutta Kleinschmidt. Na sedadlo spolujezdce usedne již zmiňovaná Fabrizia Pons.
Druhý z exponátu z pokladnice Audi Tradition dá zavzpomínat na časy skupiny B. Dvojnásobný německý šampion Harald Demuth totiž dostane k dispozici “krátké” Quattro, či chcete-li Audi Sport Quattro, které v roce 1985 přivezlo legendární soutěžní dvojici Röhrl-Geistdörfer k druhému místu v Rallye Monte Carlo.
Kamion plný rarit
Rallyoví nadšenci, vedení Pedrem Ortigaem, organizátorem portugalské histo akce s názvem “RallySpirit”, přivezou do Daunu kamion napěchovaný benzínovými raritami. Najdeme mezi nimi například Datsun 240Z, řízený Rauno Aaltonenem při Rallye Monte Carlo 1972. Automobilku s modrým oválem ve znaku zastoupí Escort WRC (originál Carlos Sainz, Rallye de Portugal 1997) a Escort, se kterým se Hannu Mikkola zúčastnil Rallye Monte Carlo 1969. Nemůže chybět ani originální Lancia Delta Integrale 16V “Martini” ze sezony 1990.
Vše zmíněné je však pouhou špičkou ledovce. Stalo se milou tradicí, že pořadatelé každoročně začnou více než dva měsíce před startem postupně odkrývat jednotlivé špeky ze seznamu přihlášených. Prezentaci historických strojů najdete na webu akce, popřípadě na facebookové stránce.
Přestože byl prozatím zveřejněn jen zlomek z přihlášených vozů, je už teď na slunce jasné, že všechny fanoušky čeká kvalitní historická rallyová hitparáda, ve které jim zahrají agregáty soutěžních speciálů snad všech specifikací, které kdy v rallysportu existovaly.
200 stromů za festival
Nebudeme si nic nalhávat. Rally zasahuje do rytmu běžných lidských životů asi nejvíce ze všech motoristických disciplín. Na krátkou dobu ovlivňuje možnost volného pohybu mnoha nezúčastněných obyvatel lokality, ve které se koná. Pro úspěšně uspořádání každého závodu je tedy nutné vytvoření co možná nejdokonalejší synergie mezi pořadateli, účastníky a místní komunitou. Daunská skvadra je v tomto ohledu velmi úspěšná.
V létě loňského roku například ohlásil pořadatelský tým MSC Daun kampaň, jejímž výsledkem bylo vysazení dvou set stromů. Jedna sazenice za každé zúčastněné auto. Cílem oné iniciativy je kompenzace uhlíkové stopy festivalu a je zároveň míněna jako drobný příspěvek k zalesňování místní krajiny. Město Daun aktivitu podpořilo a poskytlo vhodnou plochu pro výsadbu. Je dostatečně velká, aby na ní v budoucnu mohl vzniknout les s názvem “MSC-Daun forest”. Já osobně považuji podobnou aktivitu za daleko užitečnější, než barvení rally na zeleno pobídkami ke spolujízdám a pitím sodovek pomocí papírových brček, vytažených z celofánových obalů.
Stojí za to do Daunu vyrazit?
Pokud jste dlouhodobými fanoušky historie rally nebo jen hledáte změnu, říkám ano. Skvosty v podobně soutěžní techniky v té nejlepší kondici a “správných” livrejích, hvězdy světové rally doby minulé i současné, přátelská atmosféra. Tohle vše zabalené do třídenního programového balíčku. Ještě doplním, že vstupné na jednotlivé dny Vás vyjde na 20 eur za každý jeden den. Za víkendový zvýhodněný rallypass zaplatíte 35 eur. Obsáhlý tištěný program pak stojí 10 eur.
Nalákat Vás může také naše dvoudílná reportáž z roku 2022, popřípadě sestřihy nestora českého rallyového kameramanství Aleše Trhlíka z loňského ročníku. Vyrazil do Daunu poprvé a jeho očekávání byla nejen naplněna, ale dokonce předčena.