Termín 20. – 22.07.2017 mají ve svých kalendářích tučně zaškrtnut všichni milovníci historie rally. Německé město Daun bude hostit další ročník soutěžáckého revivalu „Eifel Rallye Festival“. A že je o tuto akci enormní zájem nejen z řad fanoušků, ale také posádek, svědčí skutečnost, že již dnes mohou říci organizátoři k seznamu přihlašených – „máme plno!“
Téma 2017 – 60 let rally
„Šest dekád rally“ – tohle motto bude podpořeno jak startující technikou, tak jezdeckým obsazením. Mezi nejstarší vozy budou patřit například Mercedes 300 SE (Acropolis 1963), Ford Falcon (Monte-Carlo 1964) nebo Wartburg 312 (Acropolis 1966). Když si k tomu připočteme rallyové speciály skupiny B, „Áčka“ či první verze WRC, každé soutěžácké srdce se musí tetelit blahem. Premiérově přivítá sedmé vydání festivalu „exoty“ Peugeot 306 Maxi Kit a Škoda Felicia Kit Car.
Eifel Rallye Festival má velkou devizu v účasti početné skupiny „Slowly Sideways“ pod vedením Reinharda Kleina. Jedná se jak o vozy originální, tak repliky. Vždy je však vyžadováno, aby soutěžní auta byla vyvedena v livrejích, odpovídajících době jejich ostrých účastí v rally.
Soutěžácké hvězdy
Jako první jmenujme bývalé mistry světa Stiga Blomqvista a čerstvého pětasedmdesátníka Hannu Mikkolu. Přijede také Kalle Grundel. „Exotickým“ návstěvníkem bude již podruhé Keňan Mike Kirkland.
Pořadatelé však ve většině případů sází na piloty ze svých luhů a hájů, takže v Daunu přivítají tradičně Matthiase Kahleho či Nikki Schelleho.
Nebude chybět ani Harald Demuth. Po několika ročnících strávených za volantem „krátkého“ Quattra letos okusí Mercedes 190E, se kterým ve své bohaté soutěžní kariéře rovněž mnohokrát startoval.
Nově do Německa přicestuje švédský spolujezdce Gunar Palm. Navigoval mimo jiné Erika Carlssona, Rauno Aaltonena, Ove Anderssona nebo Timo Mäkinena.
Daunské novinky
Není jich moc. Dvě jsou spíše organizační – Eifel má nového ředitele soutěže (což diváci nepocítí). Z role ambassadorů odstoupili po loňském ročníku Walter Röhrl (ten se v okolí Daunu objevoval vždy za volantem několika vozů najednou) a také jeho dvorní „mitfára“ Christian Geistdörfer, který byl přímou součástí pořadatelského týmu. A to diváci nejspíše pocítí, protože ve všech vydaných tiskových zprávách po nich není vidu ani slechu. Dá se tedy předpokládat, že je letos opravdu v Daunu neuvidíme. Schade, Röhrl je nejen pro Němce dodnes velkou ikonou.
Novým partnerem „Eifelu“ se pro rok 2017 stává Hyundai Motorsport. Ten povolal do zbraně Thierryho Neuvilla. Belgický pilot zde prožene v roli „nulky“ svůj současný pracovní nástroj, tedy Hyundai i20 WRC. A jak slibuje, pojede pro diváky. Z důvodu jiných pracovních povinností bohužel jen v páteční sekci.
Do kokpitu Hyundaie specifikace „WéeRCé“ se po mnoha letech vrátí i Armin Schwarz. Bude se však jednat o typ Accent z roku 2003, tedy první a poměrně neúspěšný pokus o vstup továrny Hyundai do kolotoče světových soutěží. Podle dostupných informací to bude exemplář, se kterým se Schwarz spolu se spolujezdcem Manfredem Hiemerem zúčastnil v roce 2003 slavné Rallye Monte Carlo.
Ač je Schwarzova postava pro české fans více než kontroverzní, musím z vlastní zkušenosti uznat, že za volanty historiků se baví a na stylu jeho jízdy je to vidět. Jak sám říká – „Eifel Rally Festival je sice demonstrační jízda bez měření času, to však neznamená, že pojedu pomalu.“
Pro jízdychtivé diváky je připravena soutěž o sklouznutí se na horkém sedadle v rámci čtvrtečního shakedownu. Pokud chcete navigovat Neuvilla, je nutné si zakoupit los v hodnotě 5 euro (výtěžek je věnován na podporu aktivit mládeže v Daunu) a jednoduše vyhrát. V případě Schwarze bude štastlivec losován přímo z fanoušků „face“ stránek akce.
Časový rozvrh
Harmonogram „Eifelu“ se bude držet zavedeného a léty prověřeného formátu. Ve čtvrtek odpoledne shakedown a večer „Welcome evening“ v rally vesničce v samotném srdci Daunu. Zde probíhají rozhovory s VIP jezdci a vše je doplněno promítáním snímků s rallyovou tématikou od známého rakouského filmaře Helmuta Deimela. Samozřejmostí je volná prohlídka servisních stání se všemi automobilovými skvosty.
Páteční ráno je určeno pro samotné přejímky (opět v rally vesnici), hodinu před polednem je možné na autogramiádě získat podpisy těch nejlepších. „Ostře“ se začne závodit odpoledne na „Hyundai Super Stage“. Nový název – stará „erzeta“ – tzn. šotolina s umělým skokem a brodem. Večer pak následuje okruhový test.
Sobota je zasvěcena klasickým rychlostním zkouškám v blízkosti Daunu a celý soutěžácký „cirkus“ zakončí večerní Rally party.
Bližší informace k celé akci lze nalézt přímo na webových stránkách. Velmi pěkně je zde koncipován seznam přihlášených, kdy u každé posádky je možno vidět fotku vozu, se kterým odstartuje a také pár slov o jeho historii.
Čtvrtek, 20.07.2017
15:00 – 19:00 – Shakedown ‘Mantaloch’ se startem u vesnice Brück
20:30 – “Welcome Evening“ v rally vesnici, Open Air Cinema s filmy Helmuta Deimela
Pátek, 21.07.2017
08:00 – Technické přejímky v rally vesnici
11:00 – 12:00 – autogramidáda VIP jezdců a spolujezdců
14:20 – „Hyundai Super Stage“ šotolinový okruh s umělým skokem a brodem
19:30 – Okruhová RZ Sarmersbach
Sobota, 22.07.2017
08:30 – 17:00 – rychlostní zkoušky
19:00 – Rally Party & předávání cen