Před nedávnem jsme představili na RALLYLIFE.cz vizi Škody WRC kolegů z redakce AutoDesign&Styling.

Koncept Vision WRC magazínu AutoDesign&Styling (článek ZDE), jehož autorem je designér Pavel Hrubý, vznikl na základě studie Škoda Vision D. Ta byla představena na autosalonu v Ženevě na jaře tohoto roku. Nedlouho poté přišla automobilka Volkswagen se svou verzí soutěžního speciálu WRC, který by měl zasáhnout do bojů v MS v roce 2013. A poslední zprávy na horké téma koncernových WRC nevyznívají pro značku Škoda příliš optimisticky.

Existuje mnoho důvodů, proč by Škoda měla přivést na tratě vůz s přeplňovaným motorem objemu 1.6 l specifikace WRC:

– 110 let historie motorsportu
– historie startů s vozy specifikace WRC
– zkušenosti z podniků MS
– výborné výsledky s vozem specifikace S2000

Nelze opomenout aktuální snahu pořadatelů Rally Bohemia o účast v šampionátu WRC.

Leč v automobilovém průmyslu se jede dle jiného rozpisu. Jakkoli se může realita lišit od našich přání, rozhodli jsme se vrátit k tématu „českého“ WRC. Stejně jako Pavel Hrubý z AD&S použili designéři z INUA DESIGN jako základ Škodu Vision D. Pracovně ji pak nazvali „WRC II“.

Vision D se spolu s inovovaným vizuálním stylem Škoda Auto postaral o překvapení na autosalonu v Ženevě (foto v galerii na konci článku, reportáž ZDE). Šéfdesignér Škoda Auto Josef Kabaň uvedl v rozhovoru pro AD&S na adresu studie: „Chtěli jsme představit novou stránku designu na něčem, co Škoda momentálně nemá ve svém portfoliu, aby nedošlo ke zbytečným debatám, či to už je nebo není konkrétní model. Chtěl jsem ukázat formální podobu nového tvarového jazyka, který odhaluje relativně blízkou budoucnost. Proto bylo také potřeba, aby koncept působil reálně.“ Celý rozhovor si můžete přečíst v ADS No.30

Tato odpověď přesně vystihuje důvody, proč jsme si tento model vzali do parády, navzdory jeho nepoužitelnosti pro potřeby rally sportu – dlouhý rozvor, snížený profil s malými bočními okny a důraz na komfort interiéru jsou parametry, které u vozů současné koncepce WRC určitě nenajdete. Vision WRC II představuje především pohled do budoucnosti.

Škoda má na co navazovat

Aktuální výsledky z Agrotec Mogul rally Hustopeče jen dokládají výtečnou formu techniky z Mladé Boleslavi. Jan Kopecký triumfoval s tovární Fabií S2000 i při svém druhém domácím startu, Roman Kresta si s vozem stejné značky upevnil pozici lídra MMČR. V naší mini story jsme požádali grafiky o zpracování designu polepu fiktivní škodovky. Vznikly dvě skicky, čerpající z historie české rally.

První vlaštovka a poslední mohykán

Automobilka Škoda představila v historii dva speciály WRC. „Salónní“ model Octavia WRC (1999) a krátkou Fabii WRC (2003) první generace.

V roce 2000 ukončil kralování Ládi Křečka rodící se talent z Trnavy u Zlína Roman Kresta. Křečkův Ford Escort Cosworth RS s bíle lakovanou karoserií, startující v barvách Mogul Racing teamu, nestačil na výkony dvojice Kresta – Tománek. Roman Kresta na prahu nového milénia vybojoval svůj vůbec první titul absolutního mistra ČR. Vítězným nářadím byla tovární Škoda Octavia WRC, za jejímž volantem se vystřídali mimo jiné Armin Schwarz, Pavel Sibera, Emil Triner, Bruno Thiry, Luis Climent, Stig Blomqvist, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Jan Kopecký, Gabriel Pozzo, Matthias Kahle a Didier Auriol a další.

Skoda Vision WRC II

Skoda Vision WRC II

V roce 2003 vystřídal na světových tratích dlouhou octavii model Škoda Fabia WRC. Jednalo se o jeden z prvních vozů v kategorii, který měl systém řízení diferenciálů UNIC, který dokázal pohánět každé kolo zvlášť. Na druhou stranu byla Fabia WRC také posledním příspěvkem automobilky Škoda v této populární kategorii.

Skoda Vision WRC II

Skoda Vision WRC II

Nám nezbývá než doufat, že zveřejněné skici Vision WRC I a II nezůstanou posledním spojením značky Škoda s tím nejlepším, co dnes světová rally může nabídnout.


Technické údaje:

Škoda Octavia / Fabia WRC:
Motor: Přeplňovaný o objemu 1999 cm³
Pohon: Pohon všech kol
Počet válců: 4
Počet ventilů: 20
Maximální výkon / ot.: 300 koní (221 kW) při 5500 ot/min
Maximální toč. moment / ot.: 600 Nm při 3000 ot/min
Převodovka: 6 stupňů, sekvenční

Srovnání parametrů Škoda Octavia WRC Škoda Fabia WRC
Délka mm 4511 4002
Šířka mm 1770 1770
Výška mm 1429 1440
Rozvor mm 2512 2462
Hmotnost kg 1230 1230

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře