Jako malý kluk snad každý z nás snil o pořádném závodním autě. Někdo o Subaru Impreza WRX Sti, moje generace o Fordu Focus RS, zatímco ta odrostlejší část srdcařů o Škodě 130 RS…
I jeden z předních českých designerů Petr Novague si chtěl tento sen splnit. Díky tomu se do 11.května můžeme jít pokochat jedním nádherným exemplářem do centra moderního umění DOX v Praze.
Instalaci s názvem HN R200 Non-Fiction stvořil autor designu ve spolupráci s Markem Hoffmannem, jeho firmou Kovovýroba Hoffmann a kolektivem.
Velmi slibné základy tvoří plnokrevná sportovní zadokolka Audi R8 s motorem V8 4.2 a manuální 6-ti stupňovou převodovkou. U výroby tohoto exempláře byl přítomen i známý český fotograf Antonín Kratochvíl, a jeho fotografie jsou umístěné v blízkosti vozu. Auto by mělo prodělat malosériovou výrobu o cca. 30 kusech, firma je schopna vyrobit až dva tyto sporťáky za měsíc. Cena zatím zveřejněna není.
Pro naši redakci odpověděl pan Petr Novague na několik otázek:
Co vás vedlo, k návrhu a výrobě prototypu moderního sporťáku?
„Chtěli jsme postavit auto, které vyplní mezeru na trhu a také auto, které si klade za cíl, stát se investičním kusem. Tzn. návrat k poctivému řízení bez příkras (manuální řazení, žádná navigace…) vznikne velmi malá serie ručně skládaných celohliníkových aut, kdy žádné nebude mít dvojníka (bude se lišit kombinace barev interiéru a exteriéru). „
Proč jste designem vycházeli zrovna ze Škody 130RS?
„Vycházeli jsme především ze 130/200 RS, kterou vnímáme jako legendu. Projekt byl pro nás srdcovou záležitostí. Chtěli jsme, aby naše první auto byla designovka s odkazem.“
Jaké jsou vaše vztahy k automobilům? Byla to obyčejná práce, nebo láska ke čtyřem kolům?
„Já osobně jsem veliký milovník sportovní jízdy. Podobných aut na trhu jsem řídil spoustu a řadu jsem i vlastnil, čili jednoznčně srdcová záležitost.“
Vezměme v potaz, že základ tvoří teměř ze 3/4 supersport Audi R8 s motorem V8 4.2… , proč jste se rozhodli zrovna pro tento vůz a jaké jsou na tomto voze změny proti Audi R8?
„Odpověď je snadná. Aby se jednalo o seriozní stavbu, potřebovali jsme auto, které nemá samonosnou karoserii, ale rám. A audi má dobrou techniku a jízdní vlastnosti. Kromě designu je náš projekt jedinečný také úpravami motoru a podvozku. Detaily zveřejníme až po testování.“
Kolika členný team na tomhle projektu pracoval?
„Nerad bych někoho zapomněl, ale cca 60 lidí, od kostruktérů, lisařů, montérů, lakýrníků…“
Jak dlouho celý projekt trval?
„Design asi 2 roky a stavba vozu a dotahování detailů rok a půl.“
Škoda 130RS – Připomínka legendy
Dvoumístný sportovní automobil v karosářské verzi kupé, upravený vyhradně pro sportovní účely.Vyráběn od roku 1977 až do roku 1982 v pobočném závodě Škoda Kvasiny.Podvozek je převzat ze Škody RS200. Pohonou jednotku uloženou vzadu tvoří osmiventilová hliníková třináctistovka (1289ccm) s výkonem 112koní. Maximální rychlost vozu činí 150-220km/h dle nastavení převodovky.Průměrná spotřeba paliva při závodním tempu je 12-17l/100km. Poháněná je zadní náprava, a na které se zároveň nachází bubnové brzdy a přední náprava je bržděná kotouči…
Tovární jezdec John Haugland, který si v tomto voze užil nemálo kilometrů říká:
„U tohoto vozu je velmi důležité projíždět zatáčky stále pod plynem, hlavně při nižších převodových stupňích. Pokud příliš přidáte, nebo naopak polevíte, záď RSa vám okamžitě ukáže, kudy cesta nevede, a jde do smyku. Stabilní plyn je pro pilota tohoto auta základ.“ J. H.
Přetáčivostí se pyšní zejména díky tomu, že má stejnou pohonnou koncepci jako Porsche 911, tzn. Motor vzadu a zadní poháněnou nápravu. I přes to je auto docela ovladatelné a zejména na asfaltu bylo velmi rychlé úspěšné.