Špičkový francouzský soutěžní jezdec sedmdesátých let Bernard Darniche se dožil na konci března 70 let. Na tom by nebylo nic zvláštního. Jenže dvojnásobný mistr Evropy a vítěz sedmi soutěží MS oslavil sedmdesátiny druhým vítězstvím slavné Rallye Monte Carlo. Jednalo se však o sesterskou soutěž určenou pro vozy s alternativním pohonem.
Bernard Darniche
Svoji sportovní kariéru zahájil za řidítky silničního kola. Ve Francii je cyklistika nesmírně populární, nicméně v šestadvaceti zběhl za volant soutěžního automobilu.
Startoval se sportovním vozem Alpine A110. Díky řadě úspěchů se stal členem továrního týmu Renault Alpine, který v roce 1973 získal historicky první titul mistra světa značek. Darniche k triumfu přispěl zejména vítězstvím na severoafrické Rally Maroko.
V polovině sedmdesátých let přesedlal na Lancii Stratos, která mu přinesla největší úspěchy. Jeho parketou byla především obávaná Korsická rally, kde dokázal zvítězit šestkrát. Na svém kontě má dva evropské tituly z let 1976 a 1977.
Pod hlavičkou privátního francouzského týmu Chardonnet se v roce 1979 vrátil na tratě seriálu MS. Lancia Stratos sice už byla za zenitem, ale na asfaltových zkouškách stále dokázala porážet tovární jezdce na Fiatem 131 Abarth nebo Ford Escort RS.
Největším triumfem dvacetileté kariéry Bernarda Darniche bylo jeho vítězství na Rallye Monte Carlo 1979. Na startu finálové noční etapy Dlouhých ohňů figuroval až na šesté příčce s více než šestiminutovou ztrátou na vedoucího Waldegaarda.
Po pěti měřených úsecích se probojoval na bronzovou příčku. Ve své strhující stíhací jízdě pokračoval i po zbytek noci a před závěrečným průjezdem Col de Turini už mu na Švéda s Escortem RS chybělo jen 15 sekund. Darniche prolétl legendární horský průsmyk o 21 s rychleji a radoval se z nečekaného vítězství.
Rallye Monte Carlo des Énergiés Nouvelles
Letos se Bernard Darniche zúčastnil 13. ročníku Rallye Monte Carlo des Énergiés Nouvelles s hybridním vozem Opel Ampera týmu Opel France. Soutěž se konala koncem března na Azurovém pobřeží a na horských tratích známých ze soutěže mistrovství světa.
Po 550 km dlouhé hvězdicové jízdě ze dvou francouzských měst a švýcarského Lugana následoval 270 km dlouhá trasa ve Francouzských Alpách. 130 startujících posádek bylo rozděleno do čtyř kategorií podle druhu pohonu. Podmínkou účasti byl emisní limit 115 g CO2/km. Sedmdesátiletý Darniche byl z celého startovního pole nejrychlejší. Přitom se utkal i se současnými předními závodníky jako je Bryan Bouffier nebo Erik Comas. Ve stejném týmu odstartovala mimo jiné další legenda světové rally Jean-Claude Andruet, který zvítězil na Rallye Monte Carlo v roce 1973 s vozem Renault Alpine A110.
Opel Ampera
Připomeňme, že Opel Ampera, který byl vyhlášen vozem roku 2012, je sériově vyráběným hybridním elektromobilem. 288 článků lithium-iontových akumulátorů zajišťuje energii na ujetí 40 – 80 km. Následně pohání elektromotor klasický benzinový motor o objemu 1,4 litru. Pohonná jednotka disponuje výkonem 150 koní a úctyhodným krouticím momentem 370 Nm. Při sportovním režimu zrychluje z 0 – 100 km za 9 sekund. Udávaná kombinovaná spotřeba činí 1,6 litru/100 km.