Téměř před rokem slavil na Dakar Rally 2011 premiéru zbrusu nový MINI All4 Racing týmu Monster Energy X-raid. Jediný exemplář s francouzským jezdcem Guerlainem Chicheritem, který vznikl během 90 dnů, vzbudil mnoho pozornosti. V polovině dálkové soutěže okupoval devátou příčku, ale do po havárii do cíle nedorazil.

Monster Energy MINI All4 Racing

Tentokrát se na startu jihoamerického maratonu objeví pět vozů MINI All4 Racing (včetně tří favorizovaných jezdců Stéphane Peterhansela, Nani Romy a Krzysztofa Holowczyce). Novinkou nebude jen velký počet atraktivních „miníků", ale i jejich technické inovace. Inženýři týmu se soustředili na snížení těžiště vozu, což není u prototypu typu cross-country, který vyžaduje určitou minimální světlou výšku, právě jednoduché. Technici rozšířili podvozek, chladič motoru a palivovou nádrž namontovali níže než u první verze. Současně zkrátili přední kapotu a díky tomu zvětšili nájezdový úhel vozu. Po zkušenostech z prvního startu na dakaru změnili nastavení tlumičů pérování. Dalším úkolem byla odtučňovací kúra. I když se jedná o relativně kompaktní stroj, podařilo se hmotnost zredukovat o 30 kg.
Pohonnou jednotkou Mini je osvědčený vznětový třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly, který byl montován do speciálu BMW X3 CC. Motor poskytuje výkon 315 koňských síl a maximální krouticí moment 710 Nm. Inženýři renomované firmy BMW Motoren GmbH se zaměřili především na řídicí jednotku pohonného agregátu. Snažili se zlepšit odezvu motoru a zajištění výkonu i v nadmořských výškách nad 2000 metrů, protože dálkový maraton se částečně odehrává v jihoamerických Andách. MINI All4 Racing byl testován ve speciální tlakové komoře, kde byly simulovány podmínky odpovídající výšce 3500 m nad mořem.

 

„Mini nemá mnoho společného s BMW X3CC, se kterým jsme se dakaru účastnili v minulosti," připomíná manažer týmu Monster Energy X-raid Sven Quandt. „Jedná se skutečně o novou originální konstrukci, na které jsme v uplynulých 12 měsících intenzivně pracovali. Mini je nižší, kratší a lépe ovladatelné."

Ačkoliv zůstaly vozy s benzinovými motory v posledních letech soutěže ve stínu konkurentů s dieselovými agregáty, v nadcházejícím ročníku by se jejich konkurenceschopnost měla zvýšit. Vozy mohou být nyní opatřeny šestistupňovou sekvenční převodovkou a restriktorem sání vzduchu o větším průměru 34 mm.

„Očekáváme, že naší soupeři budou disponovat vozy rychlejšími o 10 – 20 km/h než my," prozradil na závěr krátkého rozhovoru Quandt.

Share.
Leave A Reply