Jako motoristický redaktor a moderátor pracuje v Českém rozhlasu od roku 1994. V současnosti vede redakci Motožurnálu a Zelené vlny. Duši dobrodruha osvědčil v roli reportéra při účasti na soutěžní expedici Camel Trophy v roce 1996 v džungli na ostrově Borneo a v roce 1997 v Mongolsku.

Na Rally Dakar není žádným nováčkem. Jako akreditovaný novinář se kolem dakarského dobrodružství pohybuje už několik let. Po zlomovém třicátém ročníku, který byl zrušen před startem kvůli hrozbě teroristických útoků, napsal v roce 2008 knihu 30 let Rallye Dakar (Názor RALLYLIFE si přečtěte ZDE). Ta se ohlíží především za účasti českých zástupců ve vzrušující historii soutěže, která se 31. ročníkem přestěhovala z Afriky do Jižní Ameriky.

Jan Říha nebude chybět ani na startu 33. ročníku na Nový rok 2011 v argentinském Buenos Aires. Uslyšíte ho ve vysílání Radiožurnálu. „Ráno budeme pravidelně vysílat cestovatelské postřehy a zajímavosti v Dakarském deníku, dopoledne uslyšíte reportáže ze zákulisí rally zaměřené hlavně na českou účast,“ upřesňuje vysílací schéma reportáží z Jižní Ameriky. Odpoledne můžete Jana Říhu slyšet živě ve vysílání Radiožurnálu v pořadu Motožurnál po 13. hodině a v průběhu dne, kdy bude komentovat probíhající etapu, a s dalšími aktualitami z etapy se ozve znovu ve Sportžurnálu mezi 19. a 20. hodinou. Jeho reportáže a postřehy už tradičně najdete i na dakarské příloze webu Motožurnálu.

Využili jsme relativní volno před startem soutěže a položili Janu Říhovi několik otázek.

Honzo, na Dakaru nejste žádný nováček. Kolikrát jste už okusil náročnost novinářské profese při Rally Dakar?
„Připraven jsem byl už na sedm Dakarů, ale hrozba teroristických útoků na rally na africkém území v roce 2008 se postarala o to, že 33. ročník soutěže je mým šestým Dakarem. A tím srovnám skóre Afrika : Jižní Amerika na remízu 3:3. Přiznám se, že bych byl ale rád, kdyby po ročníku 2012 bylo skóre zase ve prospěch černého kontinentu.“

Přiznám se, že bych byl ale rád, kdyby po ročníku 2012 bylo skóre zase ve prospěch černého kontinentu.

Při tomto počtu se může zdát, že přípravy na letošní ročník jsou pro vás rutinní záležitostí. Co však v rámci příprav nesmí i tak zkušený profesionál před odletem podcenit?
„No řeknu vám, že je to pokaždé hektické. Ale uklidňuje mě, že to tak mají i zkušení dakarští závodníci, se kterými jsem o tom mluvil. Myslíte si, že už máte systém a tak na to hřešíte, až zjistíte, že se to skoro nedá stihnout. Tím spíš, že přípravy probíhají před a o vánocích. Prostě dakarská klasika…“

Jako novinář potřebujete spolehlivou technikou pro přenos dat a informací z místa konání soutěže. Můžete krátce představit vaše vybavení?
„Na Dakaru platí dvojnásob, že musíte být absolutně soběstační. Proto mám v Jižní Americe dva mobilní telefony (český a argentinský), jako zálohu pro místa, kde není signál, satelitní telefon Iridium a hlavně satelitní terminál B-Gan. Přes něj se mohu z jakéhokoli místa na Zemi připojit přes satelit a poslat po internet data – tedy zvukové reportáže, fotky i články. To vše datově zmenšené, protože jde o celkem drahou službu.“

Rozloučili jsme se s rokem 2010. Jak se slaví Silvestr na Dakaru?
„V hospodě u dobrého steaku a argentinského vína. Není to ale žádná pijatika, protože každý už má v hlavě novoroční start Rallye Dakar a myšlenky, jak to tentokrát na Dakaru půjde. Prostě taková konstruktivní pohoda.“

Existuje výzva nebo sen, který se vám doposud na Dakaru nepodařilo naplnit?
„A už ani nepodaří. Podívat se na Rallye Dakar v osmdesátých letech, kdy byla nejdelší, nejtěžší a nejkrásnější. A jeden, který se snad splnit dá. Podívat se ke stromu Thierryho Sabina, zakladatele rally, v poušti Ténéré.“

Podle posledních zpráv bojují účastníci Dakaru v Buenos Aires nejen s nervozitou před startem, ale také s vysokými teplotami. V posledních dnech dokonce padaly teplotní rekordy. Momentálně je v centru soutěže teplota okolo 30 stupňů přes den.

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře