Rok se s rokem sešel a scenérie zlínského kraje byly opět prosyceny vůní závodního benzínu a sportovním napětím. Na start se postavilo 90 posádek, mezi kterými nechyběla ani dvojice Adam Kobliha a Petr Chodura jun. Tentokrát však působili v roli navrátilců do své mateřské třídy 9. Posádka letos závodící s Citröenem C2 R2 Max v malém mistrovství byla povolána šéfem Gekon Racing Tomášem Pletkou do jeho týmu a do rukou jim byl svěřen taktéž Citröen, ale už mladší řady DS3 a označením R1B. Start měl dát odpověď na to, co že to vlastně dřímá v „malé déestrojce“.
První bližší seznamování probíhalo až na shakedownu, kde měl Adam možnost dostávat do krve víc a víc pro něj dosud zatím neznámé auto. Zvládl celkem 6 průjezdů a dosažené časy posilovaly optimismus do blížícího se ostrého souboje s rojem rychlých Civiců. „Vše co jsem o autě věděl, byly jen strohé údaje a poměrně limitující se zdál výkon oproti konkurenci, na druhou stranu jsem ale očekával dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost auta. To se mi také po úvodních kilometrech shakedownu potvrdilo a rychle jsme se s DS3 skamarádili. Během poznávání auta se vedle mě vystřídalo šest spolujezdců a velmi jim tímto děkuji za spolupráci," popisoval předstartovní pocity pilot Citröenu.
Již od roku 2005 je tradičně v pátečním harmonogramu Barum rally zakotvena rychlostní divácká zkouška vedoucí ulicemi Zlína a ani letos tomu nebylo jinak. Po skvělé úvodní show předváděné historickými vozidly přišel čas i na posádku se startovním číslem 83. Červenobílá DS3 pilotovaná úřadujícím mistrem třídy 9 Adamem Koblihou prolétla ulicemi Zlína v čase 8 min a 25,5 vteřin, což bylo pro zajímavost ještě o kousek rychlejší než Honda Civic v rukou někdejšího vítěze Ondřeje Blaťáka z roku 2011. Navíc trať byla doplněna o jeden retardér. Tento čas znamenal prozatímní vedení ve třídě 9 a kluci šli spát s náskokem rovných 15 vteřin na druhého Vladyku. „Úvodním časem jsem byl velmi překvapený a upřímně jsem to nečekal. Bylo to především díky tomu, že auto je velmi stabilní v zatáčkách a můžu je projíždět vyšší rychlostí než konkurenční auta. A samozřejmě brzdy jsou taktéž vynikající, můžu si dovolit brzdit později, než jsem měl zažité u Hondy. Slabší výkon je vyvažován jízdními vlastnostmi auta a to je nesmírně důležité. Jeli jsme bez chyb, s nasazením a atmosféra nás hnala dopředu. Potěšila nás podpora a světlice od našeho fanklubu," líčil páteční noc Adam.
Sobotní etapu otevírala rychlostní zkouška Biskupice a Citröen byl opět na špici, odstup na druhého ve stopce činil bez mála 7 vteřin. Před dotírajícími Hondami už měli Adam s Petrem úcty hodný náskok a na pořadí byla oblíbená rychlostní zkouška Troják, která se jede jen pár kilometrů od Adamova bydliště. Tento test ale bohužel vystavil aktuálním lídrům STOP, neboť po pár chvílích ostrého nasazení na RZ 3 se poroučela převodovka jimi testovaného Citöenu. Cíl vidělo pouze 50 posádek, Adam s Petrem se zařadili po bok těch, kteří svou pouť zakončili předčasně. Opět se tak potvrdila extrémní náročnost tohoto výjimečného závodu. Při pohledu do historie zjistíme, že Adam odstoupil z technických důvodů naposledy na Kopné v roce 2009, to je dobrá bilance a zklamání rychle vystřídal pozitivní dojem z předvedeného výkonu: „Po pátku jsem přemýšlel o tom, zda nám to půjde i na kopcovitějších zkouškách a neprojeví se chybějící koníky. Velmi jsem se těšil na srovnání. Na prvním ranním testu jsem se snažil jet rychle a dostat z auta maximum. Začalo se ukazovat, že auto na Hondy má a byl jsem tak zvědavý na Troják a Semetín, jenže bohužel auto nevydrželo. Po mírném doskoku nám povolily zoubky na stálém převodu a bylo po nadějích. Brzké odstoupení nás samozřejmě mrzí, protože jsme mohli posbírat více dojmů a srovnání tak mohlo být ještě větší. I přesto hodnotím letošní Barumku kladně a jsem velmi rád, že jsem zde mohl startovat."
⇥
Jak tedy hodnotí po dosavadních kilometrech tohle závodní náčiní Adam Kobliha? „Jak jsem měl možnost poznat malou DS3, zastávám názor, že tohle auto je ideálně vhodné pro mladé nebo začínající jezdce. Auto sice nemá tak velký výkon, ale tím se právě jezdci nabízí prostor pro učení a zlepšování techniky jízdy, tedy stopě, brzdným bodům a také rozpisu. Je nutné přemýšlet o stylu jízdy a pracovat na těchto věcech. Všemu napomáhá skvělý podvozek a brzdy. Stručně řečeno, myslím si, že v Citröenu postavili super auto pro toho, kdo se chce začít učit pěkně od základů tomuto krásnému sportu a chce na sobě pracovat. Jak už jsem několikrát zmínil, velkou roli hrají finance, a proto také dokáži pochopit, že mnozí by volili jinou cestu."
Tomáš Pletka, šéf stáje Gekon Racing, přijal na zlínskou soutěž pod svá křídla mladou posádku a i on se podělil o své názory a dojmy:
Jaký důvod mělo povolání Adama za volant DS3 R1B právě na Barum rally a i přes brzké odstoupení splnila tato mise svůj cíl? "Důvod byl především marketingový. Šlo o to ukázat, že vůz je konkurenceschopný i ve třídě 9, kde jedou silnější, ale zastaralé vozy. Adam byl pro tento reklamní tah jednoznačně nejvhodnější kandidát. Je to rychlý mladý jezdec, který zaujal svými výkony jak s vozy třídy 9, tak v letošní sezóně s vozem Citroen C2 R2 MAX. I přes brzký výpadek považuji vystoupení této posádky za vydařené a časy dosažené v RZ naplnily, ba dokonce předčily má očekávání. Skvělý výkon posádky."
Jak vidíte budoucnost vozů R1 v naší zemi? „Budoucnost vidím pozitivně. Hlavně pokud se mi podaří vyjednat zavedení třídy R1B pro příští rok. Na tomto úkolu usilovně pracuji. V případě úspěchu bude zaveden i značkový pohár Citröen pro tyto vozy a s tím i možnost bojovat o finanční výhry v rámci této třídy."
Byla tato spolupráce ojedinělou záležitostí nebo je možné, že se fanoušci dočkají pokračování? „Ihned po odstoupení Adama jsem začal uvažovat o nějaké adekvátní kompenzaci. Jelikož všechny sprinty v letošní sezóně jsou již obsazené vítězkou projektu CWT CZ 2013 Luckou Červenkovou, tak jediný možný podnik pro prezentaci tohoto vozu je Rally Příbram. Adamovi jsem navrhnul podmínky a dal mu čas na rozmyšlenou. Do budoucna bych Adama rád viděl v kategorii R3 ve velkém mistráku, samozřejmě s vozem značky Citröen. Pokusím se mu v jeho růstu nějakým způsobem pomoct, ale vše je otázka financí. Doufejme, že se vše podaří a třeba se přes MMČR a vítězství v CRT CZ 2014 dostaneme s Adamem do dalšího levelu, který značka Citröen podporuje a to do TOP driver projektu v rámci WRC. Jak říkám. Nic není nemožné," dodal s optimismem Tomáš Pletka.
Závěrečné slovo patří valašskému jezdci: „S Peťou bychom velmi rádi poděkovali Tomáši Pletkovi za možnost startovat na Barum Rally s vozem Citröen DS3 R1B, také těm, co se o nás v servisu tak pěkně starali, ať už mechanikům z Gekon Racing nebo klukům, holkám z cataringu a vůbec všem co nás přišli povzbudit. Obrovské díky patří našim partnerům, bez kterých bychom tyto chvíle nemohli zažívat. Nesmím zapomenout ani na naše věrné fanoušky, kteří se nás letos ani pořádně nedočkali."
Barum Czech rally Zlín 2013 je již historií. Budoucnost této nadějné posádky je otevřená, ale prozatím se nedívejme za horizont, na programu je teď totiž boj o titul mistrů třídy 6 v rámci malého mistrovství, dokonce zbývají dva závody a s napětím můžeme očekávat jak se posádka s touhle příležitostí popasuje.
Citroëny byly ve Zlíně dostatečně vidět
CITROËN RACING TROPHY CZ 2013 pokračoval pátým podnikem ve Zlíně a okolí. V posledním prázdninovém víkendu se uskutečnila Barum Czech rally Zlín. Kolem tratí se sešly desítky tisíc fanoušků, kteří mohli sledovat i atraktivní jízdu posádek s vozy Citroën DS3.
Ze tří speciálů na startu byl podle předpokladů nejvýše klasifikován Egon Smékal, kterého navigovala Monika Hýbnerová. Zlínská dvojice vstoupila do domácí soutěže fantasticky, nejrychlejším časem v hodnocení dvoukolek na divácké speciálce v ulicích Zlína.
Bohužel další snažení na klasických vložkách pátečního dne zhatil poškozený zadní tlumič. S tímto handicapem Egon Smékal absolvoval šest zkoušek, což znamenalo výrazný propad výsledkovou listinou.
Do druhé etapy vyrážela zlínská dvojice až jako desátá nejrychlejší „dvoukolka", ale každým kilometrem se posouvala výše. Nakonec soutěž po řadě kvalitních časů zakončila na pátém místě v hodnocení dvoukolek a třetím ve třídě 5. Díky tomu si „přišla" na finanční prémii 1500 euro.
„Pátek byl excelentní, bohužel v sobotu krátce po startu v Biskupicích, v rozbitém úseku ´odešel´ pravý zadní tlumič. Nechtěl jsem to vzdát, i proto jsme v prvním Trojáku vyletěli z trati. Dál jsme pokračovali jen díky pomoci diváků, ztráta však činila více než dvě minuty. S tímto hendikepem jsme pokračovali i další sekci, až poté se nám podařilo tlumič koupit a vyměnit ho. Technicky bez problémů jsme se konečně svedli na osmičce a hned to bylo na čase vidět. Bohužel nám zrušili večerní Pinduli a ranní Maják, kde jsme mohli stáhnout další desítky vteřin a možná se posunout ještě více dopředu. V neděli jsme jeli ´na doraz´, krásně jsme se svezli, získali důležité body do mistráku, a tak nakonec převládla spokojenost," komentoval zlínský start Egon Smékal.
Pozornost fanoušků byla upřena i na Australanku Molly Taylorovou. Pětadvacetiletá pilotka ve Zlíně potvrdila postavení nejrychlejší dámy v evropském šampionátu a díky prvenství v Dámském poháru se posunula na úroveň bulharské rivalky Jekatěriny Stratievové, jenž sedlala Citroëna C2 R2 MAX. Také díky tomuto faktu se Taylorová objeví namísto plánovaného startu na světové Australské rally na devátém podniku evropského seriálu v Polsku (Rajd Polski). Ve třídě 5 obsadila dvojice Taylorová – Marshall šesté místo, tedy mimo dosah finančních prémií.
A to platilo i pro osmou hodnocenou dvojici ve třídě 5 – Petra Choduru sen. s Karlem Žáčkem.
„Barumka je prestižním závodem a možná jsem do ní vstoupil trochu přemotivován. I proto jsme v úvodu RZ2 Biskupice, půl kilometru po startu vyletěli do pole a ztratili více než minutu. To nás zbrzdilo a sobotou jsme se trochu protrápili. Navíc jsme přišli o 47 km ostrých erzet. V neděli jsme nejeli ani první Maják, přesto jsme si na dalších testech vše vynahradili. A nakonec jsme dojeli až do cíle, z čehož mám upřímnou radost," uvedl za cílovou rampou Petr Chodura.
V režii stáje Gekon Racing se na startu objevil i vůz Citroën DS3 R1B. Talentovaný Adam Kobliha vedl po úvodních dvou vložkách hodnocení třídy 9, bohužel na třetí zkoušce zůstal stát s poruchou převodovky.
„Barumka se z pohledu CRT CZ jednoznačně vydařila. Naše servisní zázemí bylo neustále v obležení lidí, kteří obdivovali předváděcí speciál DS3 WRC a také si mohli vyzkoušet simulátor, který do Česka zavítal už loni na Bohemia rally.
A v průběhu závodu se neztratily ani vozy francouzské značky, když Egon Smékal obsadil solidní třetí místo ve třídě 5," popisuje Pletka.
Bodový stav CRT CZ 2013 (po Barum Rally): Smékal 76, Chodura 27
CRT "přiváží" M. Taylorovou a showcar DS3 WRC
Zlínská Barum Czech rally bude nejenom vrcholem domácí soutěžní sezony, ale zároveň nejvýznamnějším podnikem v kalendáři CITROËN RACING TROPHY CZ 2013.
Ve startovní listině se objevují tři vozy Citroën DS3 R3T, které se poperou o finanční pohárové prémie. Zlínský závod bude domácím závodem pro Egona Smékala a Moniku Hýbnerovou (st. č. 41). Tato smíšená dvojice zažívá povedenou sezonu. Svou stabilní formu potvrdili na Rally Bohemia druhým místem mezi dvoukolkami. Před nimi skončil jen Jiří Vrkoslav s Citroënem C2 S1600, jenž do zlínského závodu odstartuje se startovním číslem 46.
„Určitě se budeme chtít doma předvést a od začátku pojedeme naplno," neskrývá odhodlání zlínský jezdec.
Pozornost fanoušků jistě bude upřena i na startovní číslo 53. V kokpitu dalšího Citroënu DS3 R3T se objeví ambiciózní Australanka Molly Taylorová (britský navigátor Sebastian Marshall). Pětadvacetiletá rodačka ze Sydney zavítá do Česka vůbec poprvé.
„Jsem nadšená z toho, že budu moci ve Zlíně startovat, neboť jsem o Barum rally hodně slyšela. Zejména o tom, jaká pozitivní atmosféra kolem rally ve Zlíně a okolí panuje. Je to vždy úžasný pocit být obklopena tolika fanoušky, kteří sdílejí lásku ke stejnému sportu. Takže si myslím, že si budu celý závod hodně užívat," říká před startem Molly Taylorová. „Déestrojka je rychlý a silný speciál. Velmi dobře se ovládá, má skvělý podvozek. Neustále poznávám, jak z ní dostat více a více," dodává.
Posledními pohárovými zástupci budou Petr Chodura sen. s Karlem Žáčkem. Jejich vozu bylo přiděleno startovní číslo 79. Petr debutoval na zlínské soutěži loni, a tak pro něho nebudou tratě Barumky velkou neznámou.
Promotér Citroën Racing Trophy CZ Tomáš Pletka však připravuje do servisního areálu Barum rally v Otrokovicích i další atraktivní program.
„V zázemí CRT CZ se objeví kromě standardních bonusů, jako je nabídka kávy Dallmayr, pochutin společnosti Paul a uzenin značky Chodura, také DS3 WRC show car a simulátor, který do Česka zavítal už loni na Bohemia rally. Tentokrát samozřejmě nebudou chybět tovární barvy letošní sezony. Dále se v servisním zázemí objeví český badmintonista a účastník olympiády v Londýně Petr Koukal. Ten dokonce vyslovil přání vyzkoušet si soutěže na vlastní kůži, a tak se posadí do jednoho z vozů Citroën DS3 R3T při testovacím shakedownu," popisuje Tomáš Pletka.
V režii jeho stáje Gekon Racing se na startu Barum Czech rally Zlín 2013 objeví i vůz Citroën DS3 R1B, který v seriálu sprintrally pilotuje vítězka Czech Women Talent Lucie Červenková. Tentokrát za jeho volantem prověří konkurenci třídy 9 talentovaný Adam Kobliha.
„Adam mě právě ve sprintrally zaujal svými výkony s vozem Citroën C2 R2 MAX. Proto jsme se dohodli na jednorázové prezentaci vozu specifikace R1B při Barumce. Věřím, že může patřit k černým koním třídy 9," věří Tomáš Pletka.
Barum Czech Rally Zlín 2013 odstartuje v pátek 30. srpna v 17 hodin slavnostním startem na náměstí Míru, večer je na programu tradiční divácká speciálka, zčásti i po komunikacích bývalého baťovského areálu.
Bodový stav CRT CZ 2013 (po Rally Bohemia): Smékal 61, Chodura 27
www.citroenracingtrophy.cz
Hodnocení CRT CZ 2013 – DS3 R3T
Účastníci CRT CZ 2013 budou v každém podniku bojovat o finanční prémii v celkové výši téměř 9000 euro a zajímavé věcné ceny. Ty obdrží v případě umístění mezi prvními čtyřmi posádkami třídy 5 (bez vozů specifikace Super 1600).
Konečné umístění ve třídě 5
(kromě S1600 ) Cílová odměna Body
1. místo 4 000,00 € + 1 000,00 € Junior + 50 l ELF Turbo EVO 25
2. místo 2 500,00 € + Sada autokosmetiky Citroën 18
3. místo 1 500,00 € + maziva Total 15
4. místo 850,00€ + upomínkové předměty Citroën Racing 12
Na základě nejvyššího součtu získaných bodů v jednotlivých závodech bude navíc dekorován celkový vítěz CRT CZ 2013, který získá voucher na náhradní díly v hodnotě 10 tisíc euro!
Kompletní kalendář CRT CZ 2013:
18. – 20. duben Rally Šumava Klatovy
24. – 25. května Rally Český Krumlov
21. – 22. června Agrotec Petronas Rally Hustopeče
12. – 14. července Bohemia Rally
30. 8. – 1. září Barum Rally
4. – 6. října Rally Příbram
Partnery Citroën Racing Trophy CZ 2013 jsou společnosti Total a Pirelli.
Dalšími partnery jsou společnosti PSA Finance Česká republika, OMD, Dallmayr Kaffee a PAUL.
Mediálními partnery jsou televizní stanice Sport5, www.rallylife.cz a časopis RALLY.
Společnost GEKON RACING s.r.o., která zaštituje pohár CRT CZ 2013, je zároveň i výhradním distributorem náhradních dílů a přestavbových kitů pro vozy Citroën DS3 R3T a DS3 R1. V případě potřeby GEKON RACING s.r.o. poskytne všem zájemcům o starty s vozy Citroën detailní informace.
Kontakt GEKON RACING s.r.o.: Tomáš Pletka, tel.: +420 777 853 681, gekonracing@email.cz, www.gekonracing.cz