Malé vozy pro rallysport

72% velmi dobré

Nejmenší škodovka v portfoliu boleslavských vyrazila v jasně zeleném ustrojení. To jsme již v rally na škodovkách viděli. Bravo. Jako základ pro soutěžácké nářadí dobré, marketing novinku tlačí jiným směrem. Volkswagen vsadil opět na sterilitu. Up! je -Volks- i -Wagen- se vším, na co jsme u něj zvyklí. Nicméně koncept GT přeci jen posouvá německého mrňouse o prsa do vedení. Ostrá žlutá, hmm. Bejvávalo. Časy, kdy ibiza brázdila tratě mistrovství světa v rally, jsou dávnou minulostí. Tady se nedá očekávat návrat za pásku u trati.

Než vstoupíme na pomyslný oslí můstek, který nám modely spojí s motorsportem, bude nutná krátká statistika.

Segment malých vozů se těší mimořádné oblibě. Cenou, praktičností a designem. V poslední době hlásí nástup zástupci segmentu A00. Toto značení zahrnuje auta, kterým lid často přezdívá "nákupní tašky". Poměr ceny k velikosti však může klamat. Třída nejmenších městských vozů sice ubrala na centimetrech, disponuje však srovnatelnou technikou jako modely vyšších tříd.

Teď to podstatné. Všimli jste si masívní reklamní kampaně naší domácí automobilky na čerstvou novinku citigo? Aby ne. Odborníci předpovídají v příštím roce nástup téměř 6 milionů nových městských vozů. V roce 2014 by se měl počet prodaných "mrňousů" přehoupnout přes hranici 7 milionů. Do roku 2019 očekávejme zdvojnásobení počtu mini vozidel. Stačí? Je logické, že o reprezentantech s příslušností A00 bude slyšet stále hlasitěji.

Nástupu malých městských vozítek přeje také ekonomická situace, přeplněnost komunikací a nedostatek parkovacích míst. Důvody ve prospěch koupě vozu s cenovkou hluboko pod 200 tisíc a délkou kolem 3,5 metru, budou nabírat na váze. A zapomeňte na to, že se malými vozy budou profilovat pouze "lidové" značky. Své zástupce chystají i prominentní výrobci jako Audi či BMW.

Tolik statistiky. Pojďme si tato fakta spojit s motoristickým sportem. Fandové rally registrují snahu FIA o "zmenšování" soutěžní techniky. Současné WRCéčka zeštíhlela motoricky na kubaturu 1.6l. Tytam jsou časy sedanů typu Mitsubishi Lancer sk. A nebo klasické imprezy WRC. Tím nechci tvrdit, že nová generace vozů WRC vyjede na platformě A00. Tedy doufám! Podstatný je onen trend zmenšování.

V poslední době zažívají rozmach nejrůznější poháry. Letos mohli v Česku diváci sledovat dva, v listopadu k nim přibyl třetí do party. Renault (spec. R3), Citroën (R3 a R2) a Škoda (R2) staví na segmentu tzv. malých vozů. Již se ale objevila první vlaštovka z kategorie městských vozítek. Značka Renault avizovala kromě nasazení modelu Twingo R2, také nástup "slabšího" brášky stejné modelové řady v provedení R1.

Renault Sport Technologies by měl v sezoně 2012 startovat s těmito vozy v rámci britského mistrovství MSA British Rally Championship. A objevily se také informace o záměru, přivést Twingo Trophy do IRC. Čerstvý vítr tedy již vane. Otázkou zůstává, zda se přidá někdo další.

Předpoklad k naplnění této úvahy splnil koncern VW. Před několika týdny představil své zástupce segmentu A00, potenciální vozy pro kategorii R1. Škoda přichází s modelem citigo, Volkswagen up! reprezentuje německý inženýring a Seat přichází s modelem mii. Přiznejme, německý zástupce je o krůček dál. Bráno z pohledu adrenalinové zábavy. Zatímco domácí citigo útočí na movitější rodiny jako adept na druhé vozidlo do garáže, up! se již představil jako koncept v provedení GT.

Shrnuto podtrženo, s trochou fantazie a špetkou selského rozumu se tak před námi může rýsovat další populární kategorie. Má-li se zastoupení vozů segmentu A00 na trhu zdvojnásobit, bude potřebovat masivní marketingovou podporu. Jako jeden z nástrojů může posloužit pohárová image vystavěná na emocích a soutěživosti mladých talentů motorsportu. Nechejme se překvapit.

Designérská vize k tématu: Škoda Citigo R1 rally

Share.

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Leave A Reply