Rallye Monte Carlo se vrací do šampionátu WRC. Naposledy se v nejprestižnější kategorii objevila v sezoně 2008.
Ředitel monacké soutěže Christian Tornatore odkryl pozadí zásadní změny.
"Ve světovém šampionátu platí nová pravidla. Třeba to, které nás nelimituje v délce soutěže. Proto letošní 80. ročník bude mít 433 km rychlostních zkoušek, soutěž bude trvat pět dní. Dovedu si představit návrat Monte Carla na celkovou délku vložek kolem 500 kilometrů, ale nikoli 800, jak o tom někteří mluví. To je v dnešní době nereálné, případně obtížně realizovatelné.
Ze zvýšením počtu kilometrů RZ se objevil problém s pravidlem používání pneumatik. Dlouho před naším rozhodnutím jsme se několikrát sešli se zástupci FIA a všechny možné problémy a třecí plochy konzultovali.
Hlavně Monako, Valence, lidé v regionech Ardeche a Drome jednoznačně vítají návrat Monte Carla do světového šampionátu."
Změní se po přechodu Rallye Monte Carlo z IRC do WRC něco zásadně?
"Ve skutečnosti nikoli. Chceme nadále držet duch Monte Carla, což se nám v seriálu IRC dařilo. Měli jsme na startu hodně posádek, kolem tratí dost fanoušků, neustále jsme pracovali na udržení postavení soutěže ve světovém měřítku."
Se všemi doprovodnými vozy, které se objevují při závodech WRC, budete mít dostatek místa v servisních areálech?
"Uvědomujeme si, že to nebude jednoduché. Ale ve Valence se nám podařilo zajistit další prostory, ale jsme na maximu a více prostoru už nezískáme. Podobně je tomu i v Monte Carlu. Už dlouhou dobu se díváme na nějaké vhodné prostory v okolí Monte Carla, ale to se nám nedaří. Proto očekáváme, že maximálně přijmeme na start 100 posádek. Navíc pro tovární týmy garantujeme pouze 500 metrů čtverečních, což je třetina prostor, které nabízí třeba Štarsburk a Rallye de France. Můžete to způsobit komplikace, ale taková je situace."
Prezident FIA Jean Todt dlouho usiloval o návrat Monte do WRC. Ale byla to i vaše vize?
"Osobně ano, ale neberme to automaticky. Jet závod WRC je mnohem komplikovanější, nechtěli jsme přijít o pověst tradiční soutěže. Dříve bylo snahou jezdců udržet se na trati, nikoli odstoupit a znovu se do závodu vrátit. Seriál WRC je stále více o rychlosti. Ale naše myšlenka je taková, že kdo jednou ze soutěže odstoupil, už by se neměl vrátit. Jsme proti superally a s tímto požadavkem jsme rovněž apelovali u FIA. Nakonec bylo schváleno, že nemusíme superally na naší soutěži nabízet."
Jak se vám zamlouvá světový šampionát těchto dnů?
"Samozřejmě je škoda, že se v posledních letech pohybovaly v seriálu jen dvě značky. To nemůžeme akceptovat. Přesto věříme, že se situace brzy zlepší. Navíc čekáme na pravidla R-GT, která by přivedla na start další exotické vozy. Vozy GT mají soutěžního ducha a budeme rádi, pokud se na naší soutěži opět v budoucnu objeví."