I když to zatím za oknem nevypadá, jaro tu bude co by dvaadvacítkou „ořechem“ dohodil. Zahrádkáře, kutily a pokoutné garážníky tak čeká neoblíbený jarní úklid. Vše nepotřebné a přebytečné musí pryč.

Dva z nich začali s čistkami lehce s předstihem a nabízí na prodej každý po jednom vzácném kousku legendárního „béčka“. Ač každý z jiného koutu Evropy (Francouz a Angličan), na značce se kupodivu shodli. Jedná se o italskou temperamentní dámu jménem Lancia Delta S4. Přestože je tahle signora z technického hlediska již mírně v letech, jízda v ní je i dnes stejně ostrá, jako byste jedli peperoncino plnými hrstmi.

Lancia Delta S4 (výrobní číslo 0051)

Nabízený exemplář byl registrován 20. října 1986 (TO44805F) . Jedná se o originální tovární vůz Abarth, který nebyl nikdy provozován v „ostrém“ režimu. Lancia jej užívala jako jeden ze tří „mulleto“ neboli průzkumných aut – tedy jako „mezka“ při psaní rozpisu na jednotlivých soutěžích.

Značka speciálu byla později změněna na TO44816F a v roce 1988 byla Lancia prodána do závodního týmu Comauto. Následně se stala součástí dvou soukromých sbírek, aby byla opět prodána závodníkovi a sběrateli Johnu Boschovi (ano, je to ten Bosch, který startoval i na naší Barum rally s krásným BMW M3).

Posledním majitelem se stal v roce 2008 francouzský tým Milano Racing. Exemplář byl k vidění v ostré jízdě mimo jiné při Rallylegend 2008, 2009 a 2015 či v roce 2012 na belgické Le Boucles de Spa. Za jeho volantem seděl také při Legend Show Serre Chevalier 2012 Bruno Saby.

Lancia Delta S4 / chassis 0051

Podle prodejce je automobil ve 100% stavu. Jeho součástí je kopie italské dobové registrace, originální homologační dokumentace a certifikát Abarth Classiche. V interiéru zůstaly zachovány „origo sicny“ s jmenovkami Alén-Kivimäki. Je pouze doporučeno, aby při účasti na dalších revivalech a akcích s historiky byly originální palivové nádrže vyměněny za novější z důvodu zvýšení bezpečnosti.

Lancia Delta S4 (výrobní číslo 205)

Druhý exemplář, který je momentálně v prodejní nabídce specialistů na historiky Girardo & Co., byl firemním otloukánkem. Homologace proběhla 1. listopadu 1985 a vůz hned odstartoval do své první soutěže, šotolinové Rally Lois Algarve v Portugalsku. Za volantem tehdy seděl Fin (respektive poloviční Ital) Markku Alén. Jedná se tak o „esčtyřku“, která kdy jako první oficiálně odstartovala v ostrém závodě.

Rally Algarve byla brána jako poslední test před představením nové Lancie v seriálu MS, kterým byla 34. Lombard RAC rally 1985. Při portugalské soutěži musel tým řešit několik technických závad. Zvýšený výkon motoru působil problémy s převodovkou a posléze došlo k prasknutí hnacího hřídele. Alén byl nucen odstoupit. Pořadatelé však vyšli italské squadře vstříc a po opravě mohl Fin v soutěži pokračovat v rámci testování alespoň jako předjezdec.

Lancia Delta S4 / chassis 205 – Rally Lois Algarve 1985 & test Nardo

Testovací mula

V únoru 1986 se Delta proháněla na zkušební dráze Fiatu v Nardu. Tuto šotolinovou trať často využívala armáda pro „oprubování“ vojenských vozidel. No potěš… Jednalo se o zátěžový test v délce 1000km, který měl simulovat zatížení komponentů stejné jako při Rally Acropolis či Safari. V kokpitu se střídali Valter Rostagno a Fabrizio Tabaton.

Auto poté putovalo zpět do Turína, kde bylo v používáno ve aerodynamickém tunelu pro úpravy na mnoha prvcích karoserie.

Lancia Delta S4 / chassis 205 – photo: Girardo&Co

V květnu je vysláno znovu na testy, tentokráte na dráze v Mandrii. Zde slovutný testpilot Lancie Giorgio Pianta dával zabrat novým pryžím jak od Pirelli, tak konkurenčního Michelinu.

Následoval další průvan v tunelu, kdy se ladily nové komponenty „budky“ pro verzi EVO 2.

Poté bylo „Essequatro“ určeno jako testovací vůz pro Aléna na Rally 1000 jezer a posléze využito jako náhradní vůz posádky Grundel-Melander na téže soutěži.

Od majitele k majiteli

Na voze nebyly od té doby měněny žádné důležité komponenty. V březnu roku 1991 jej odkoupil tým Jolly Club a obratem přeprodal společnosti Rasini Leasing Spa. Další majitel Michel Papaleo jej získal v roce 1996 a Lancia putovala do Velké Británie. V roce 2006 se vrátila do své domoviny. Italský soutěžák Marco de Marco s ní absolvoval několik významných událostí jako Rallylegend či Bologna Motorshow.

A aby toho cestování nebylo málo, v roce 2012 vyrazila „esčtyřka“ zpět do Británie, kde se stala součástí sbírky speciálů skupiny B.

Lancia Delta S4 / chassis 205 – photo: Girardo&Co

Ještě před koupí však prošla ozdravnou kůrou u specialistů na ostré Lancie, dvojčat Baldiových v Turíně, ex-mechaniků Martini racing z dob skupiny B. Došlo k repasi motoru, výměně diferenciálů, převodovky a kompresoru. Následný test na „brzdě“ ukázal výkon úžasných 480 koní…

Poté byl jedinečný exemplář k vidění například na Goodwood Festival of Speed nebo Shelsley Walsh Classic Nostalgia. A teď může být tahle Lancie vaše…

Vlastně mohou být obě vaše. Pravda, ceny se šplhají do astronomické výše. Není to tak dlouho, co se v nabídkách objevil exemplář, se kterým Henri Toivonen vyhrál při prvním startu tohoto modelu britskou RAC rally 1985 a požadovaná suma byla „vyšroubována“ na téměř jeden milion EUR. Uf! Nutno ale říci, že si vlastně kupujete kus historie. Auto s duší. Budu jen doufat, že se nestanou majetkem člověka, pro něhož budou pouze dobrou investicí. Investicí skrytou před zraky milovníků historie rally v klimatizované hale pod saténovou plachtou. Největším požitkem, jaký můžou totiž speciály legendární skupiny B nabídnout, je vidět je řvát, syčet a pískat turbem na trati. A nebo nejlépe sedět za jejich volanty. Ale to už je jiná pohádka.

Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře