Technický ředitel Ford Abu Dhabi World Rally Teamu Christian Loriaux “vypouští” do světa svou další zbraň.
Co bylo ve vývoji Fiesty RS WRC největší výzvou?
"Tým profitoval ze zkušeností a dat Fiesty S2000, ale mezi oběma vozy jsou velké rozdíly. Museli jsme si být jistí, že všechny díly vyzkoušené v S2000 budou stejně silné i pro WRC.
A tak kromě karosérie a ochranné konstrukce mnoho shodného nenajdete. Mnoho dílů bude možná vypadat podobně, ale prošly modifikací. Třeba jsou lehčí, pevnější, prostě jsme na nich dále pracovali.
Určitě největší výzvou byla úprava 1.6litrového motoru Ford EcoBoost. Poprvé jsme pracovali s tímto typem motoru, poprvé s přímým vstřikováním. Úzce jsme spolupracovali s francouzskou společností Pipo Moteurs.
S tím souvisela optimalizace chlazení motoru či třeba zpřevodování auta. Tvrdým oříškem je prozatím i hmotnost 1200 kg."
Kolik testovacích kilometrů má Fiesta RS WRC za sebou?
„Poprvé jsme osadili Fiestu S2000 dvoulitrovým motorem z Focusu RS WRC v březnu. Tak vznikla úplně první verze WRC. Ale do konce srpna se mnoho netestovalo. Až do vývoje 1,6litrového motoru s přímým vstřikováním. Od toho momentu jsme jezdili na šotolině v Portugalsku, ve Francii, ve Španělsku a na britských ostrovech. Za asfaltem jsme rovněž vyrazili do Francie a Španělska, sníh a led jsme našli ve Švédsku. Celkově jsme najezdili nějakých jedenáct tisíc kilometrů."
Kdo z jezdců se na testech podílel?
„První kilometry absolvovali Henning Solberg, Matthew Wilson, PG Andersson a Andreas Mikkelsen. Dokonce si za volant několikrát krátce sedl i Malcolm Wilson. Ale v poslední fázi, která byla zaměřená už na doladění podvozku, odjezdili Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala."
Domníváte se, že Fiesta RS WRC bude letos ve světovém šampionátu zcela konkurenceschopná?
„To je určitě cíl každého člena týmu, mě nevyjímaje. Věříme, že jsme postavili dobrý soutěžní vůz. I když nám prozatím chybí srovnání. V minulosti jsme třeba mohli srovnávat Focuse WRC s předchozími modely. To nám vzhledem k novým pravidlům nyní chybí. To opravdové srovnání nám nabídnou až první kilometry Švédské rally."