Do startu Valašské rally 2012 zbývá přibližně jeden měsíc, a tak je nejvyšší čas, abychom si představili novinky, které česká automobilová federace připravila pro nový soutěžácký rok. Předpisy se sice zásadně neproměnily, několik nových bodů však jistě stojí za povšimnutí.
„Velký" šampionát
Podobně jako v minulých letech budou i letos do mezinárodního šampionátu moci bodovat zahraniční jezdci, kteří se zaregistrují u české národní autority a složí poplatek. Právě v systému registrací došlo oproti loňsku k podstatné změně. Zahraniční jezdci se mohou do mistrovství zapisovat pouze do startu třetí soutěže šampionátu (Rally Šumava) a v průběhu roku již není možné registraci zrušit. Již se tedy nebude moci opakovat situace z loňska, kdy se Hänninen před barumkou z MMČR odhlásil, aby týmovému kolegovi Kopeckému v boji o titul nebral body.
Nic se nemění v systému rozdělení objemových tříd, pouze vozy Super 2000 s přeplňovaným motorem (například Pechovo mini) byly ze třídy 1 přeřazeny do třídy 2 mezi ostatní S-dvoutisícovky. Dá se tedy předpokládat, že pořadí mezi „dvojkami" bude v podstatě kopírovat stav v absolutním hodnocení. Vypsána je i třída 4 pro atraktivní speciály RGT (sériové vozy GT s výkonem do 400 koní a maximální rychlostí do 180 km/h) a nezbývá než napjatě čekat, zda se na našich soutěžních tratích letos skutečně představí ohlašovaný Lotus Exige.
Překvapivým krokem je, že letos nebudou mistři ČR vyhlášeni ve skupinách A či N (ze skupin bude mistr vyhlášen pouze v hodnocení 2WD), zato po dlouhých patnácti letech se svých republikových šampiónů dočkají jednotlivé objemové třídy (v MMČR i ve sprintrally). Zůstává však otázkou, zda se tento motivační prvek na účasti v nižších patrech startovní listiny výrazněji projeví.
Sprintrally
Ve sprintech vzniká nutnost registrace zájemcům o body z řad první dvacítky konečného hodnocení loňského MMČR (a všem ostatním prioritním jezdcům ASN, tedy i loňskému mistru Valouškovi). Stejně jako ve „velkém" seriálu však dochází ke změně, že registraci nebude možné v dalším průběhu sezóny zrušit (nejpozději před startem prvního podniku).
Systém tříd zůstal zachován, a tak se fanoušci opět mohou těšit na starší speciály World Rally Car a na vozy s prošlou mezinárodní homologací, pro které je vypsána skupina S. Stejně jako v MMČR dostanou premiérově možnost bodovat přeplňované vozy Super 2000 a speciály RGT.
Korekcí naopak prošla charakteristika jednotlivých podniků. Sprinty zůstanou jednoetapovými soutěžemi, které se konají na třech nebo čtyřech úsecích RZ o souhrnné délce přibližně 80 km (plus mínus 10 km). Novinkou však je, že každá RZ se může jet jen dvakrát, pouze ve výjimečných případech bude u jednoho úseku povolen třetí průjezd. Soutěže, využívající pravidelně schématu 3krát 3 RZ (Vysočina, Jeseníky, Vsetín), tedy budou muset svoji skladbu přepracovat.
Pohár ČR
Seriál české třetí ligy se bude jako již tradičně konat převážně u sprintů (výjimku tvoří dva podniky MMČR – Valaška a Hustopeče), v zákulisí se však spekuluje i o dodatečném zařazení jedné ryze pohárové soutěže na Moravě.
V předpisech pro pohár k zásadní změně došlo jen u používání HANS systému, který je od nové sezóny povinný pro všechny piloty silných čtyřkolek (třída SA3). Pro ostatní účastníky Poháru ČR zůstává HANS nadále jen doporučený.
Řády všech českých šampionátů včetně standardních propozic jsou k dispozici na stránkách Autoklubu ČR