Uplynulý víkend se v historických tabulkách lámaly rekordy. Vedle Loeba, který ve Finsku znovu zvedl laťku svým 73. vítězstvím na soutěži MS, slavil ojedinělý úspěch i nám dobře známý „Mundl“ Baumschlager. Ve svých 52 letech vybojoval vítězstvím na Rallye Weiz svůj 11 titul mistra Rakouska.
Raimund Baumschlager letos slaví 30 let aktivní kariéry soutěžního jezdce. Poprvé startoval na Pyhrn-Eisenwurzen Rallye 1982 nedaleko svého bydliště v Rosenau.
Když mu bylo 11 let, vydržel celou noc sledovat účastníky tehdejší Rallye 1000 Minuten, kteří jezdily po okny domu jeho rodičů. Tehdy ho infikoval virus, který se přenáší benzinovými výpary a mnohdy bývá nevyléčitelný. Malý Raimund se rozhodl, že až bude velký, stane se závodníkem.
Když si udělal řidičský průkaz, přemluvil svého spolužáka, který měl staršího datsuna, aby se přihlásili na rally. Při druhém startu v Admontu však na druhé rychlostní zkoušce narazili do zdi a bylo po nadějích. Následující tři roky Baumschlager vedle svého zaměstnání zámečníka chodil pravidelně na brigády, aby si mohl pořídit soutěžní vůz. V roce 1985 odstartovala jeho kariéra podruhé, tentokrát za volantem Toyoty Corolly 16V. Při Admont Rallye obsadil senzační třetí příčku a získal prioritu.
Od té doby stoupala jeho hvězda nezadržitelně vzhůru. V roce 1986 vyhrál se zapůjčeným Opelem Manta 400 první mistrovskou soutěž, o rok později se blýskl se svou toyotou bronzovou příčkou na Barum rally. Na sklonku osmdesátých let se stal smluvním jezdcem Volkswagenu a s Golfem GTI 16V sbíral jeden úspěch za druhým. Vyhrál Rally Bohemia 1989 a na Barumce příšel o vítězství jen vinou vadné převodovky.
Při svém premiérovém startu v seriálu MS obsadil v San Remu senzační 8. příčku jako nejlepší soukromník. V následující sezoně šokoval odborníky na Korsice, kde dojel se svým golfem pátý. Díky tomu byl povolán do továrního týmu VW, kde startoval po boku Erwina Webera s kompresorovou čtyřkolkou VW Golf Rallye G60. S novým vozem se mu podařilo obhájit prvenství na Bohemce, ale v MS mu pšenka nekvetla.
Po odchodu z VW se spojil s výrobcem energetických nápojů Red Bull, se kterým spolupracuje dodnes. Pořídil si Ford Escort Cosworth RS, přijel do Zlína a zvítězil. Od té doby u nás startoval ještě mnohokrát s vozy Audi Quattro Coupé S2 nebo Ford Focus WRC.
Mezitím pilně sbíral domácí tituly, občas si odskočil na okruhy a založil vlastní tým BRR (Baumschlager Rallye Racing). Po dlouholetých zkušenostech s produkčními lancery vsadil na značku Škoda, které pomáhal vyvíjet model Fabia S2000. Pořídil si dva exempláře, které nasazoval zejména v SWRC. Juho Hänninen s jeho vozem loni získal světový titul.
Sám však závodnickou přilbu na hřebík nepověsil a pokračoval v dobývání titulů. Loni prohrál souboj o titul s Harrachem, ale letos mu porážku vrátil i s úroky. Triumfoval na 5 soutěžích mistrovství Rakouska a stal se předčasně pojedenácté národním mistrem. Na kontě má úctyhodný počet 55 vyhraných domácích soutěží. Navíc to vypadá, že jeho tým BRR dobude zásluhou Norberta Hercziga mistrovský titul i Maďarsku.
Na otázku, zda bude ještě závodit naznačil, že chce zlomit rekord Franze Wittmanna, který má ve sbírce plný tucet titulů.
⇥
„Myslím, že bych mohl závodit ještě tak čtyři roky," usmívá se sympatický blonďák.