Vítězstvím příbramské dvojice Jan Černý – Pavel Kohout v hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou skončila zlínská Barum Czech rally, pátý podnik seriálu Citroën Racing Trophy CZ.
Honzovi Černému a Pavlu Kohoutovi se podařilo v předstihu splnit cíl, který si na začátku sezony 2012 stanovili. Stali se mistry MMČR v rally v kategorii 2WD.
Už po červencové Rally Bohemia bylo při pohledu do výsledkové tabulky Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally kategorie 2WD, tedy vozů s pohonem jen přední nápravy zřejmé, že Honzu Černého a Pavla Kohouta už nikdo nemůže v hodnocení předstihnout, a že tato dvojice může slavit zisk titulu mistrů republiky. Na oslavy ale po nešťastné soutěži příliš chuti nezbylo, a tak Honza Černý s Pavlem Kohoutem vyrazili na Barum Czech Rally do Zlína, kde chtěli titul mistrů České republiky potvrdit. To se povedlo a Černý – Kohout si ze Zlína přivezli kromě vítězství v kategorii 2WD také poháry za vítězství ve třídě 5, kde už je také nikdo do konce sezony nemůže překonat a mohou se tak radovat z vítězství v této třídě. Ve Zlíně se ale bojovalo také o body do Citroën Racing Trophy a i zde Honza Černý s Pavlem Kohoutem dominovali. Při Barum Rally zvítězili a odvezli si opět plný počet bodů do hodnocení Citroën Racing Trophy a i zde si pojistili celkové vítězství v tomto poháru ještě před startem posledního závodu MMČR, kterým bude říjnová a pro Černého s Kohoutem i domácí Rally Příbram.
Pro Jana Černého s Pavlem Kohoutem tak zůstává ve hře jen jeden jediný titul, o který je ještě třeba zabojovat. Jedná se o titul FIA mistrů Evropy v rally v kategorii 2WD. Černý s Kohoutem zahájili tažení za ziskem titulu mistrů Evropy v rakouském Freistadtu, kde při zasněžené Jänner Rally mezi dvoukolkami s převahou zvítězili. Následovala italská asfaltová Rallye 1000 Miglia, kde se po hodně napínavém závěru Jan Černý s Pavlem Kohoutem také radovali z vítězství. I Barum Rally ve Zlíně znamenala plný bodový zisk, ale pro potvrzení mistrovského titulu i v Evropě, bude třeba ještě absolvovat polskou šotolinu při Rajdu Polski. Výchozí pozice "černého kohouta" je skvělá, protože v tabulce hodnocení FIA ME kategorie 2WD v současné chvíli vedou.
Na první pohled by se mohlo zdát, že letošní sezona Jana Černého s Pavlem Kohoutem byla procházkou růžovou zahradou a vítězství střídalo vítězství. Zdání ale v tomto případě skutečně klame. "Do každé soutěže jsme vstupovali s cílem být nejrychlejší dvoukolkou v poli a to se nám většinou dařilo. Nebylo to ale zadarmo a často jsme se museli se soupeři hodně tvrdě poprat, někdy nás pozlobila i technika. Soustředili jsme se ale plně na jeden cíl, a po předchozích letech, kdy jsme dost často střídali auta, jsme vsadili jen na jedno auto v podobě Citroënu DS3 R3T, což se jednoznačně vyplatilo! Začátek sezony jsme ještě odjeli s pronajatým vozem, ale po vítězství v Itálii jsem se rozhodl pro zakoupení auta a postavení vlastního týmu. Stojí za tím hodně úsilí velkého počtu lidí a je za tím hodně financí z naší rodinné firmy i peněz od partnerů týmu Černý Racing. Ničeho ale nelituji a jsem rád, že jsme tento krok udělali," komentuje Honza Černý, jezdec, ale také šéf týmu úsilí, které musel vynaložit k tomu, aby se mohl ve 22 letech stát mistrem ČR v rally.
Jak už zaznělo, tak za ziskem titulu mistra ČR v rally stojí nadšení a odhodlání mnoha lidí a také firem. "Rally je týmový sport a náš tým by bez podpory mnoha lidí nemohl existovat. Chtěl bych tak poděkovat všem, kteří se na tomto úspěchu podíleli. V první řadě je to můj táta, který mě k rally přivedl a bez něj bych nebyl tam, kde teď jsem. Obrovský dík si zaslouží také samozřejmě Pavel Kohout, protože bez špičkového spolujezdce a parťáka se rally na téhle úrovni provozovat nedá. Určitě na někoho zapomenu, ale jmenovitě musím poděkovat klukům okolo týmu Jirky a Petra Bryndy, kteří nám pomáhají s přípravou našeho auta, Tomáši Pletkovi za to, že s námi sezonu rozjel a za podporu našemu týmu, kterou u něj máme. Díky patří také všem našim partnerům, kteří nás v sezoně 2012 podpořili," děkuje Jan Černý.
Účast Jana Černého na říjnové Rally Příbram není v tuto chvíli ještě úplně jasná, přesněji řečeno není jasné s jakým vozem se mladík z Příbrami na start této domácí soutěži postaví.
⇥
"V Příbrami bych nechtěl na startu rally v žádném případě chybět. Je to domácí soutěž, kterou mám velmi rád, ale s dvoukolkou už zde nemáme o co závodit. To, co se dalo vyhrát jsme už vyhráli a já bych rád pokračoval v závodnickém růstu. Hodně intenzivně tak teď jednáme o nějakém silnějším voze, se kterým bychom se v Příbrami rádi představili. V tuhle chvíli ale ještě nemůžu nic potvrdit. Kromě Příbrami se ale pracuje i na přípravách na Rajd Polski, kde bychom také chtěli odstartovat a na šotolině zabodovat pro zisk evropského titulu. Práce je tedy stále dost a dost. Na nějakou malou oslavu zisku českého titulu mistrů si ale nějaký ten čas určitě najdeme," žertuje spokojený Honza Černý.
CRT CZ v cíli Barum Czech rally
Už jistí čeští šampioni ve dvoukolkách inkasovali finanční prémii 4 000 €, Egon Smékal s Monikou Hýbnerovou získali za třetí místo 1 500 €. Posádky třídy 6 cenu ve Zlíně nezískaly.
Vítězství Jana Černého s Pavlem Kohoutem se tentokrát nerodilo tak hladce, jak na předchozích domácích závodech. Do soutěže vstoupili velmi rychle zahraniční jezdci, oříškem pro příbramskou dvojici byl ve třídě 5 v úvodu i Josef Peták. Černý ale zajel parádně oba průjezdy testu Pindula, dařilo se mu i ve zrádném závěru druhého dne soutěže, kde posádky pozlobila kromě deště i hustá mlha. Do druhé etapy vyrážel v čele třídy 5 a z druhého místa ve dvoukolkách. Po RZ11 se Černý dostal poprvé v závodě do čela a vedení už nepustil. Poté byla soutěž po tragické havárii v RZ13 předčasně ukončena.
⇥
„V úvodu závodu jsme trochu laborovali s nastavením, ale postupně jsme dokázali zrychlit. Souboj s Consanim o prvenství mezi dvoukolkami nás stále udržoval v koncentraci. V průběhu soboty jsme ukrajovali z jeho náskoku, podobný průběh měl i úvodní nedělní test. Francouz ale po RZ10 odstoupil, čímž se nám otevřela cesta k jasnému vítězství mezi dvoukolkami. Oslavy však zkalila smutná událost v RZ13. Chceme vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým zemřelého fanouška. Přejeme hodně sil Vencovi Kopáčkovi," okomentoval průběh závodu navigátor Jana Černého Pavel Kohout.
Egon Smékal s Monikou Hýbnerovou dovedli svůj Citroën DS3 R3T ve žlutozeleném designu k nejrychlejšímu času na úvodní městské zkoušce, v dalším průběhu závodu nadále okupovali čelní příčky hodnocení dvoukolek. Výsledkem byla konečná třetí příčka mezi dvoukolkami i v hodnocení třídy 5.
⇥
„S výsledkem jsem spokojen. Na domácích tratích jsme konečně protrhli letošní smůlu a soutěž bez problémů dokončili. Barumka byla tradičně nesmírně těžká a letos ji ztížily i nevyzpytatelné podmínky. Za této situace jsme se snažili volit pneumatiky spíše s ohledem na jistotu, což nebylo vždy nejrychlejší. Ale v konečném důsledku se nám tato strategie vyplatila." Egon Smékal
Náročný závod pokořily i další dva speciály Citroën DS3 R3T Francesca Parliho a Antonína Matyse. Polák Kornicki v RZ4 vyletěl z trati a kvůli poškozenému řízení svůj vůz za cílem odstavil.
Ve třídě 6 se jezdcům s citroëny moc nevedlo. O finanční prémii bojoval až do jedenáctého testu Marcel Svačina, ale v jeho závěru skončil po nedobrzdění do retardéru na střeše a soutěž pro něj skončila.
⇥
„Ve snaze o atraktivní průjezdy jsem chyboval už na městském testu, dělali jsme hodiny a museli couvat. Druhý den se přidal výlet do lesa na prvním průjezdu Pinduli, přesto se nám v dalším průběhu podařilo dostat až na čtvrté místo ve třídě. A to i za situace, kdy spolujezdec Ivo Vybíral měl silnou virózu a jeho diktát tím byl poznamenán. Poslední průjezd RZ Tesák byl zatím můj nejhorší zážitek z rally. Panovala mlha, ale strašná. Také v druhé etapě jsme se snažili jet rychle a atraktivně, ale v Kudlovicích jsem bohužel v retardéru chyboval." Marcel Svačina
Technika zastavila i zahraniční účastníky Poláka Janczaka a Bulharku Stratievu. Jedinou „cé-dvojku" v rámci CRT CZ dovedl do cíle Bulhar Tihomir Stratiev.
Čtvrtým místem však napravili ve třídě 6 čest francouzské značky Poláci Gryc – Kusnierz, jenž startovali mimo klasifikaci CRT CZ, neboť svého tradičního „MAXe" nechali odpočívat před víkendovou Rally Košice na Slovensku. „Barumka byla velmi těžkým závodem. Jeli jsme s jedním z nejslabších vozů třídy 6, proto je náš výsledek velmi kvalitní a zlínský start byl dobrou přípravou na další podnik polského šampionátu," komentoval výsledek Tomasz Gryc.
Výsledky účastníků CRT CZ na Barum Czech Rally Zlín 2012:
Posádka / Umístění CRT DS3 R3T (tř. 5) / Prémie | Posádka Umístění CRT C2 R2 Max (tř. 6) Prémie |
---|---|
Černý – Kohout / 1. místo / 4 000 Euro + 50 litrů paliva ELF Smékal – Hýbnerová / 3. místo / 1 500 Euro + maziva Total Parli – Canton / 6. místo / 0 Matys – Vaněček / 7. místo / 0 Kornicki- Hundla technická závada po RZ4 |
Stratiev – Borisov / 8. místo / 0 Svačina – Vybíral / havárie v RZ11 / – Janczak – Grudziński / technická závada v RZ5 / – Stratieva – Poenaru / převodovka v RZ5 / – |
Celkem DS3 R3T 5 500 Euro | Celkem C2 R2 Max 0 Euro |
„Citroën získal díky Janu Černému další prvenství ve dvoukolkách, příbramská dvojice tím korunovala svou letošní pouť za domácím titulem. Spolehlivost speciálů DS3 R3T potvrdili v náročných podmínkách i další jezdci, v první etapě odstoupil pouze Polák Kornicki. Ve třídě 6 posádky citroënů na finanční prémie nedosáhly, i když Marcel Svačina až do své havárie bojoval o čelní příčky," bilancoval pátý závod Citroën Racing Trophy CZ promotér Tomáš Pletka.
„Rád bych jménem Citroën Racing Trophy CZ a společnosti Citroën ČR vyjádřil upřímnou soustrast pozůstalým zesnulého fanouška," smutně doplnil.
Jan Černý před Barumkou
Barum Czech Rally Zlín je vrcholem rallysportu v České republice. Černý Racing je zde v plné síle a chce zde oslavit zisk titulu mistrů republiky.
Honza Černý s Pavlem Kohoutem již absolvovali testovací rychlostní zkoušku shakedown těsně před startem Barum Czech Rally Zlín, jedné z nejnavštěvovanější evropské rally. Automobilová soutěž má ve Zlínském kraji dlouhou tradici a obliba je doslova hmatatelná na každém kroku. Už i testovací rychlostní zkoušku – shakedown lemovaly tisíce diváků, kteří se přišli podívat na evropskou rally špičku a přední jezdce Mediasport mistrovství České republiky v rally i IRC.
Pro posádku Černý – Kohout s Citroënem DS3 R3T je Barum Czech Rally Zlín důležitá hned z několika důvodů. Budou zde opět bojovat o body a finanční prémie v Citroën Racing Trophy, kde se pravidelně stávají vítězi tohoto značkového poháru, ale o důležité body se bude bojovat i v klasifikaci mistrovství Evropy, kde se Honza Černý s Pavlem Kohoutem v současné době dělí o vedoucí pozici v klasifikaci dvoukolek s Francesco Parlim a Tania Canton se stejným vozem, kteří na Barum Rally rovněž startují.
„Po Barum Rally bychom se rádi dostali do čela klasifikace dvoukolek s náskokem a bojovali o titul mistrů Evropy. Na Barum Rally jsme proti Parlimu ve výhodě domácího prostředí, a tak to musíme, co nejlépe využít. Nic ale není dopředu jasné," říká Honza Černý před startem Barum Rally.
Nadcházející Barum Rally bude bezpochyby patřit mezi jeden z nejnáročnějších ročníků této tradiční soutěže. „Už během shakedownu se na silnici vytahalo velké množství nečistot a na tratích rychlostních zkoušek to bude ještě horší. Navíc se podle předpovědi blíží déšť, což pro dvoukolky bude obzvlášť složité. Vypadá to, že v minimálně v sobotu nás čeká pneumatiková loterie, protože má pršet nebo se budou vyskytovat přeháňky. O to to bude náročnější, ale i zábavnější," těší se Honza Černý.
Barum Czech Rally Zlín bude také soutěží, kde Černý Racing oslaví titul mistrů České republiky v kategorii dvoukolek bez ohledu na výsledek.
⇥
„Už po Rally Bohemia bylo jasné, že se před nás bodově nikdo nedostane, a tak se těšíme, že titul oslavíme tady na Barum Rally. Je to splnění našich plánů, které jsme si před sezonou dali. Titul jsme získali s novým autem a hlavně s novým týmem, z čehož mám velkou radost. Je to zásluha všech lidí v týmu," dodává k zisku titulu mistrů České republiky v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou Honza Černý.
Očekávání se naplňuje. Zlínská Barum rally láká domácí i zahraniční účastníky. Na startu zlínské soutěže se v rámci pátého závodu Citroën Racing Trophy CZ 2012 představí pět vozů Citroën DS3 R3T a stejný počet staršího modelu C2 R2 MAX. Celkový počet účastníků s vozem Citroën se vyšplhá na patnáct.
Bohužel v rámci přímé konfrontace jezdců nedojde k duelu už jistého domácího šampiona dvoukolek Jana Černého a průběžného lídra Intercontinental Rally Challenge (2WD Cup) Harryho Hunta. Brit se po vítězství v San Marinu a vzhledem k silné konkurenci vozů z jednou poháněnou nápravou na českých tratích Barumky nezúčastní.
Průběžné pořadí IRC 2WD Cup: 1. Hunt (Citroën DS3) 76, 2. Consani 50, 3. Kangur 33
Právě Jan Černý s navigátorem Pavlem Kohoutem (Citroën DS3 R3T) budou hlavními želízky francouzské značky v bitvě na čele dvoukolek a ve třídě 5. Černý navíc ještě nebyl letos v Česku poražen a vítězně skončila i jeho příprava na sprintrally v Pačejově. Na tuto tradici bude jistě chtít příbramský pilot navázat. Znalost domácích tratí bude chtít zužitkovat zlínská dvojice Egon Smékal – Monika Hýbnerová, zkušenosti s Barumkou ještě za volantem „cé-dvojky" má i Polák Szymon Kornicki.
Antonín Matys s Alešem Vaněčkem se do CRT CZ vrací po téměř dvouleté pauze. V rámci testovacích startu v Pačejově smolně havarovali, ale pro Barum rally bude vůz z dílen Gekonu Racing už v plné kondici. Posledním registrovaným účastníkem CRT s modelem DS3 bude ve Zlíně Švýcar Francesco Parli (navigátorka Tania Canton).
Ve třídě 6, ve které jsou klasifikovány vozy Citroën C2 R2 MAX, je nadvláda zahraničních účastníků mnohem výraznější. Jedinými českými zástupci s registrací v rámci CRT CZ budou Marcel Svačina s Ivem Vybíralem. Do Česka se opět vrací Polák Rafal Janczak, Rumun Vlad Cosma a bulharský rodinný tandem Tihomir Stratiev a Ekaterina Stratieva.
Mimo pohárová pravidla CRT CZ se s vozy Citroën objeví i další posádky. Úspěšný speciál Citroën C2 S1600 představí ve Zlíně Miloš Vágner, jezdci Tomasz Gryc, Michal Srb, Kornel Lukács a Dmitri Yakimakho pojedou s „cé-dvojkami".
⇥
„Barum rally je prestižním podnikem doma i v zahraničí. Jsem rád, že počet citroënů na startu výrazně přesáhnul desítku. Věřím, že řada z nich se popere i finanční prémie v rámci CRT, i když vím, jak silná konkurence se v jednotlivých třídách na startu schází. I vzhledem k délce rychlostních zkoušek, možným komplikacím s počasím, nebude Barumka pro nikoho procházkou růžovou zahradou," říká promotér CRT CT Tomáš Pletka.
„Fanoušky Citroën Racing Trophy si opět dovolujeme pozvat do pohárového zázemí, které bude umístěno v servisní zóně v Otrokovicích. Kromě chutné kávy Dallmayr pro ně bude už tradičně připraveno další číslo CRT Rallylife.cz Journalu či partnerské časopisy Rally a Svět motorů," doplňuje Pletka.
Barum Czech Rally Zlín startuje v pátek 31. srpna 2012 v 17 hodin, kdy se uskuteční slavnostní start na náměstí Míru ve Zlíně. Prvním tahákem zlínského závodu bude už večerní speciálka v ulicích Zlína. Po obsáhlém doprovodném programu odstartuje první posádka soudobých vozů vstříc třem okruhům ve 21:15 hod. V sobotu bude Barumka pokračovat osmi testy (včetně dvou průjezdů testů Pindula a Tesák), v neděli je v harmonogramu zbylých šest zkoušek. Nejdelším testem soutěže je RZ 12 / 15 Maják (23,38 km). Trať Barum Czech Rally měří 587,46 km, s porcí 251,62 km pod chronometrem.
Kalendář Citroën Racing Trophy CZ 2012
23. – 24. března Bonver Valašská rally
25. – 26. května Rallye Český Krumlov
22. – 23. června Agrotec Rally Hustopeče
13. – 15. července Rally Bohemia
31. srpna – 2. září Barum Czech Rally Zlín
04. – 06. října Rally Příbram
V každé rally zapsané v kalendáři závodů „CITROËN RACING TROPHY CZ 2012" bude možné podle konečného výsledku získat odměnu za umístění dle níže uvedené tabulky. Z bojů o finanční prémie jsou nadále vyloučeny speciály Super 1600 (tř. 5) a Kit Car (tř. 6). Odměny za umístění budou vyplaceny po každém závodě.
Citroën DS3 R3T – hodnocení ve třídě 5
Tabulka finančních odměn a bodů pro jednotlivé závody (Tř. 5, mimo vozy S1600)
1. místo 4 000 € + 50 litrů ELF Turbo EVO 10 bodů
2. místo 2 500 € + dárkové předměty nebo oblečení Citroën Racing 8 bodů
3. místo 1 500 € + maziva Total 6 bodů
Celkem 8 000 € / závod
Citroën C2 R2 Max – hodnocení ve třídě 6
Tabulka finančních odměn a bodů pro jednotlivé závody (Tř. 6, mimo vozy Kit Car)
1. místo 1 200 € + sada předních brzdových desek Pagid 10 bodů
2. místo 800 € + dárkové předměty nebo oblečení Citroën Racing 8 bodů
3. místo 500 € + maziva Total 6 bodů
Celkem 2 500 € / závod
Citroën RacingTrophy CZ zajišťuje společnost GEKON RACING s.r.o., která zároveň distribuuje náhradní díly a přestavbové kity pro vozy Citroën C2 R2 MAX a Citroën DS3 R3T. V případě potřeby GEKON RACING s.r.o. poskytne všem zájemcům o starty s vozy Citroën detailní informace.
Kontakt: GEKON RACING s.r.o. (Tomáš Pletka, tel.: +420 777 853 681, e-mail: t.pletka@iol.cz)
Všechny potřebné informace k Citroën RacingTrophy CZ 2012 naleznete na stránkách www.citroenracingtrophy.cz.
Total a Pirelli jsou partnery CITROËN RACING TROPHY.
Partnery CRT v ČR jsou dále také společnosti PSA Finance Česká republika a OMD.
Mediálními partnery Citroën Racing Trophy CZ 2012 jsou televizní stanice Sport5, www.rallylife.cz, www.ewrc.cz a Svět motorů.