V jihomoravské metropoli probíhá v těchto dnech tradiční výstava osobních automobilů. Zajímalo mě, zda si na Brněnském výstavišti přijdou na své nejen zájemci o koupi nového automobilu nebo milovníci veteránů. Vyplatí se návštěva i zarytému fandovi automobilových soutěží?

Určitě ano. V expozici francouzské značky Peugeot dominoval soutěžní speciál Peugeot 207 S2000 posádky Valoušek – Hrůza. Úřadující mistr České republiky v rally Pavel Valoušek měl dokonce se svým spolujezdcem autogramiádu a na obrovském plátně běžely aktuální záběry ze zmoklého Českého Krumlova.

O kus dál jste si mohli vyfotografovat naleštěnou atrapu konkurenční Škody Fabie S2000 továrního týmu Škoda Motorsport s modelkou. Také u okřídleného šípu se promítaly záběry z rally. Na kraji expozice bylo navíc možné vyzkoušet špičkový rally simulátor.

Moskviče

Pátral jsem dál, zda objevím i nějaké zajímavosti ze světa automobilových soutěží. Jaké bylo moje překvapení, když jsem v pavilonu G uviděl dva soutěžní moskviče. Oba patří bývalému přednímu brněnskému soutěžákovi Petru Vlašínovi.

Novější model AZLK 2140 brázdil na sklonku sedmdesátých let tratě Poháru míru a přátelství. Patnáctistovka byla osazena dvojitými karburátory Weber a mohla se pochlubit výkonem 125 koňských sil.

Druhý je věrnou replikou slavného vozu, se kterým startoval ruský tovární tým na rally století World Cup Rally Londýn – Mexiko 1970. Soutěžní maraton tehdy měřil rekordních 25 640 km a soustředil nejlepší světové jezdce. Speciálně upravený Moskvič 412 s motorem o objemu 1,5 litru disponoval výkonem okolo 80 koní, ovšem jeho hlavní výhodou byla robustnost, jednoduchost a spolehlivost. Z 98 startujících tehdy dorazilo do cíle jen 23 posádek, z toho 3 na sovětských vozech. Posádka Potapčik – Bazenov – Lesovskij se startovním číslem 28 se umístila na úctyhodném 12. místě.

Tatra 603-2

Další raritou byla vystavená Tatra 603-2 skupiny B6 s mohutnými výfukovými difuzory. Kopřivnická značka se v šedesátých letech se „šestsettrojkami“ pravidelně zúčastňovala automobilových soutěží a závodů nejen v Československu, ale i v zahraničí. Nejvíce se proslavila na Maratonu de la Route, který se jezdil na okruhu Nürburgring.

V roce 1966 obsadily kopřivnické vozy 4., 5. a 6. místo. Nejrychlejší z nich Alois Mark se Stiborkem dokázali za 84 hodin ujet vzdálenost 8330 km! Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru byl u verze B6 namísto běžných ventilátorů chlazen speciálními ejektory, které díky vytvořenému podtlaku nasávaly vzduch do motoru. Konstruktéři tímto nadčasovým řešením ušetřili 20 koní výkonu. Asi si umíte představit, jaký měl motor s takovými „výfukovými rourami“ zvuk…

Sdílet

O autorovi

Komentáře