Fanoušci „starých dobrých časů rallysportu“ si v poslední době opravdu nemohou stěžovat na nedostatek příležitostí spatřit v akci historické soutěžní vozy. Dalším příspěvkem do kalendáře je už druhá podobná akce u našich jižních sousedů. Premiéra ARBÖ Austrian Rallye Legends se uskutečnila o uplynulém víkendu ve Štýrsku za účasti Blomqvista, Sperrera i kvarteta českých posádek.
Kooperace se Slowly Sideways
ARBÖ Rallye byla až do loňska součástí rakouského šampionátu. Už tehdy v jejím rámci startovali i majitelé hodnotných soutěžních vozů sdružených ve Slowly Sideways. Letos pořadatelé vsadili výhradně na trend posledních let a vypsali pouze legendy. Podle diváckého ohlasu to byl krok správným směrem. Mezi 126 startujícími byly vozy 33 různých značek, většinou z osmdesátých a devadesátých let. Prim hrála desítka Audi Quattro v čele s okřídleným modelem Sport Quattro S1. Pozornost poutala originální Lancia Delta Integrale 8V Franze Wittmanna nebo Opel Kadett 2.0 GSi, se kterým závodil v sezoně 1988 další špičkový rakouský jezdec Sepp Haider.
I když posádky absolvovaly 14 uzavřených úseků, nejely na čas, ale soutěžily ve dvou diváckých kategoriích. Prostřednictvím SMS zpráv fanoušci hodnotili nejkrásnější vůz a nejatraktivnější jízdu. Vítězem se stal domácí jezdec Zettel s Mazda 323 4WD Turbo, v rámci účastníků Slowly Sideways byl nejatraktivnější Nissan 240 RS Němce Freda Waltera.
Miláček publika Niki Glisic bohužel urazil u svého BMW M3 kolo už na úvodní zkoušce. V hodnocení vzhledu překvapivě vyhrál před vysokokarátovými sportovními vozy Lancia Stratos HF a Ferrari 308 GTB obyčejný VW Golf GTI a starý Wartburg 311.
Blomqvist a Sperrer největšími hvězdami
„Tolik autogramů jsem už dlouho nerozdal,“ usmíval se šestinásobný rakouský mistr Raphael Sperrer. „Měli jsme ještě karty z roku 2000, po kterých se jen zaprášilo. Atmosféra byla úžasná.“ 49letý Sperrer startoval s originálním Seatem Cordoba WRC, se kterým se stal mistrem Rakouska v roce 2000. Svůj vůz objevil po letech v Řecku a během několika měsíců ho zrestauroval do původní podoby. „Po 14 letech jsem si nemohl vzpomenout, kterou páčkou se vůz startuje,“ přiznal se rakouský multišampion.
Zahraniční ikonou byl mistr světa z roku 1984 Stig Blomqvist. 68letý švédský veterán přivezl do Rakouska americký Ford Falcon Futura Sprint s osmiválcovým motorem V8 o objemu 4,3 litru. Blomqvist fungoval s mohutným vozem jako „rally taxi“ a na sedadle spolujezdce vozil po rychlostních zkouškách diváky.
České kvarteto
Rakouské legendy měly bohaté mezinárodní obsazení. Mezi zahraničními posádkami byly i čtyři české. Stanislav Kafka vyvezl do ciziny poprvé svůj originální prototyp Škody 160 MTX s motorem Lada 1600. Další agilní sběratel historických závodních vozů Jiří Jírovec opět usedl za volant BMW M3 E30. Stejně jako při červencové Br. B Rallyelegenden startovali i dva členové HKSA. Lumír Vyorálek, který obsadil druhou příčku při zlínské Star Rally, znovu usedl za volant Lady 2105 VFTS sk. B.
Jediný „ryzí“ český vůz, legendární Škodu 130 RS, přivezl Martin Hrachovec, který účast zhodnotil za všechny:
„Do Admontu jsme se těšili, jelikož se nám tento formát „pohodových soutěží“ zalíbil. Oproti minulé soutěži v Saalfeldenu jsme tentokrát jeli po členitější trati, kde se střídaly široké serpentiny s úzkými asfaltkami. Byly tam i dvě okruhové zkoušky, z toho jedna zčásti šotolinová. I startovní pole bylo bohatší. Nám osobně, se v Rakousku velice líbilo. Jak pozornost diváků tak i ostatních posádek, hezké tratě, počasí i celková pohoda, která se bohužel z našich republikových tratí vytrácí.“ M. H.