Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Austrálie: Bates popáté mistrem s Toyotou
    Osobnosti

    Austrálie: Bates popáté mistrem s Toyotou

    By Zdeněk Weiser11.12.20123 Mins Read

    Čtyřnásobný mistr Austrálie Neal Bates se po tříleté přestávce vrátil za volant soutěžního vozu. Zůstal nadále věrný japonské značce Toyota, se kterou získal všechny své tituly. Tentokrát však absolvoval australský šampionát ARC Classic s historickou Toyotou Celica RA40. Dominoval na většině soutěží a získal svůj pátý titul.

    Jedině Toyota!

    Také u protinožců ožívají legendy. Neal Bates pochází z Canberry (narozen 19. 3. 1965) a aktivně závodil plných 20 let, z toho 19 za volantem Toyoty. V letech 1993 – 95 vybojoval australský titul s Celicou GT-Four, v roce 2008 s Corollou S2000. Proslavil se zejména svými souboji s Novozélanďanem Possumem Bournem, který hájil konkurenční značku Subaru. Batesovým nejlepším výsledkem v MS je 6. příčka na Rally Nový Zéland 1996. Úspěšný byl i na okruzích s Toyotou Camry.

    Sedmačtyřicetiletého Australana před dvěma lety uchvátila fotografie Ove Anderssona z Rally Acropolis 1980, kde startoval s červenobílou Toyotou Celica RA40.

    „Pokoušel jsem se takový vůz koupit, abych s ním mohl startovat v kategorii historiků. Podařilo se mi ho získat na eBay za pár stovek australských dolarů. Během 18 měsíců jsme vůz kompletně rozebrali, zrestaurovali a přestavěli na soutěžní speciál. Sehnali jsme nový motor, speciální pětistupňovou převodovku s přímými zuby i závěsy kol. Bezpečnostní vybavení odpovídá současným předpisům. Z vozu jsem nadšený. Všichni naši třicetiletou toyotu obdivují a říkají, že motor má nádherný zvuk,“ říká hrdě Bates.

    Úspěšný návrat za volant

    Neal Bates a jeho spolujezdkyně Coral Taylorová (matka talentované soutěžní jezdkyně Molly Taylorové) debutovali s věrnou replikou toyoty po Anderssonovi v březnu na Calder Rally v Melbourne. Zatímco na Rally Perh musel Bates pro poruchu odstoupit, na třetí soutěži Rally of Queensland opět zvítězil a vrátil se do čela seriálu ARC Classic. Byl nejrychlejší na 17 měřených úsecích. Jeho největší soupeř Jeff David s Porsche 911 RS vyhrál pouze jednu vložku. Významné mezinárodní soutěže, která se započítávala také do asijsko-pacifického šampionátu, se zúčastnil i legendární pětinásobný australský mistr Ross Dunkerton, ale motor jeho Fordu Escort 1800 RS ho zradil hned v úvodu.

    Neal Bates byl nejrychlejší i ve druhé polovině sezony a suverénně opanoval první místo v tabulce mistrovství s náskokem 200 bodů.

    „Získal jsem během své kariéry pět mistrovských titulů, ale ten poslední mi udělal největší radost. Jízda s klasickým pohonem zadní nápravy byla na nezpevněném povrchu největším zážitkem. Chceme v seriálu pokračovat i v roce 2013,“ přislíbil Bates, který během sezony spotřeboval 50 šotolinových pneumatik.

    Japonská klasika 80tých let

    Třetí generace modelu Toyota Celica (RA40) vyjela na soutěžní tratě v polovině roku 1978. Až do konce sezony 1979 musela vystačit se starým motorem s osmiventilovou hlavou a dvojitými karburátory Weber. Teprve na RAC rally se Celica 2000 GT ve verzi skupiny 4 konečně dočkala nového motoru 3SGE s šestnáctiventilovou hlavou a vstřikováním paliva Nippondenso. S výkonem 245 koní se japonské vozy staly opět nebezpečnými soupeři. Úspěchy se však dostavily až na počátku osmdesátých let. Andersson pověsil přilbu na hřebík, přestěhoval sídlo TTE z Bruselu do Kolína nad Rýnem a angažoval za volant své krajany Björna Waldegaarda a Pera Eklunda.

    Značce Toyota se pravidelně dařilo v Portugalsku, kde jezdci sbírali druhá a třetí místa. Francouz Thérier dominoval v domácím šotolinovém seriálu, Achim Warmbold se stal s vozem mistrem Německa 1980. U nás rozbil jednu toyotu Švéd Harry Joki, když v roce 1983 bojoval na Barum rally o vítězství s Křečkem.

    historici jezdci Neal Bates Toyota
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.