Říká se, že historie se často opakuje. Návrat atraktivních sportovních GT vozů do rally má kořeny v šedesátých letech. Tehdy v rally kralovaly úchvatné Austiny Healey 3000 továrního týmu BMC, které řídili první „létající Finové“ Rauno Aaltonen a Timo Mäkinen.
Ve Velké Británii existovala po druhé světové válce celá řada malých firem, které vyráběly vlastní automobily. Jednu z nich založil v bývalém leteckém hangáru RAF ve Warwicku Donald Healey. Healey byl nejen erudovaným konstruktérem a podnikatelem, ale také známým automobilovým jezdcem. Ve třicátých letech několikrát úspěšně startoval na Rallye Monte Carlo. V roce 1931 dokonce s vozem Invicta 4,5 L zvítězil.
První slavné vítězství Austinu Healey 3000 vybojovala dámská posádka!
Vítěznou dvojici tvořila mladší sestra pilota Formule 1 Stirlinga Mosse Pat, na sedadle spolujezdce usedla Ann Wisdomová. V září 1960 odstartovaly obě železné lady na legendární Rally Liége-Rome-Liége. Na brutální 5300 km dlouhou trať přes Francii, Německo, Rakousko, Itálii a Jugoslávii měly posádky čtyři dny a čtyři noci. Jelo se prakticky bez odpočinku. Pat Mossová řídila 90 hodin, pouze na 6 hodin přenechala volant své spolujezdkyni Ann. Z 83 startujících posádek se vrátilo do cíle jen13 účastníků.
Vítězný vůz, který tehdy měl registrační značku URX 727 (foto z výstavy RACE RETRO 2011), se v roce 2004 vydražil v Londýně za cenu 290 000 dolarů. Jeho následná renovace spolkla odhadem dalších 100 000 dolarů…
Více o unikátní voze Austin Healey v časopisu RALLY 3 / 2012!
Největší úspěchy:
1960 Rally Liége-Rome-Liége 1. místo (Pat Mossová)
1961 Rallye Coupe des Alpes 1. místo (Don Morley)
1962 Rallye Coupe des Alpes 1. místo (Don Morley)
1964 Rallye Alpenfahrt 1. místo (Paddy Hopkirk)
1964 Rally Liége-Sofia-Liége 1. místo (Rauno Aaltonen)
Austin Healey 3000 – technické parametry:
Motor:
Řadový šestiválec BMC Series C o objemu 2612 ccm (vrtání 83,4 x zdvih 89 mm) uložený vpředu podélně. Ventilový rozvod OHV. Kompresní poměr 10,1 : 1, nejvyšší výkon 210 k při 6000 ot/min. Největší krouticí moment 270 Nm při 4000 ot/min. Tři dvojité karburátory Weber.
Převodovka:
Pohon zadních kol. Čtyřstupňová převodovka s rychloběhem, diferenciál s omezenou svorností, jednokotoučová spojka.
Podvozek:
Vpředu nezávisle zavěšená kola s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem.
Vzadu tuhá náprava s půleliptickými listovými pery a Panhardskou tyčí.
Vpředu kotoučové brzdy, vzadu bubnové brzdy.
Rozměry a hmotnost:
Dvoudveřová dvousedadlová samonosná ocelová karoserie s hliníkovými a laminátovými vnějšími panely. Délka 4000 mm, šířka 1530 mm, výška 1270 mm, rozvor 2336 mm. Homologační hmotnost 1105 kg.