Audi 80 GTE Gr. 4 – Předehra k revoluci

Příběh o tom, jak značka Audi udělala se svou koncepcí pohonu všech kol Quattro revoluci ve světě rallysportu je dostatečně známý. Ale začátky týmu Audi Sport, který vznikl na konci sedmdesátých let, byly poměrně skromné. Jejich vize byla jasná, ale nejprve potřebovali v do té doby neznámé motoristické disciplíně získat zkušenosti. Proto vznikl nenápadný soutěžní vůz Audi 80 GTE s šestnáctistovkou pod kapotou a pohonem předních kol, který pro značku se čtyřmi kruhy získal před 40 lety první body v seriálu MS.

Audi 80 se nejprve objevilo na okruzích, kde úspěšně závodil švédský aristokrat Freddy Kottulinsky. V roce 1978 byl čtyřdveřový model 80 S přestavěn pro rally a zkušený univerzální jezdec absolvoval dvě soutěže MS ve Finsku a ve Velké Británii.

O rok později automobilka homologovala dvoudveřovou verzi osmdesátky Audi 80 GTE pro skupinu 4. Osmiventilový čtyřválec o objemu 1588 ccm umístěný vpředu napříč dostal vstřikování paliva Kugelfischer a mazání se suchou skříní. Výkon se vyšplhal na solidních 160 koní, maximální krouticí moment dosahoval hodnoty 171 Nm. Převodovka však byla pouze čtyřstupňová a na zadní nápravě byly namontovány sériové bubnové brzdy. Navzdory délce 4,3 metry se vůz podařilo odlehčit na 930 kg.

Byly postaveny jen čtyři exempláře a jeden z nich se značkou IN­‑NS 23 byl k vidění na letošním Eifel Rallye Festivalu. Za volant usedl po 40 letech bývalý tovární jezdec Audi Harald Demuth, který v roce 1979 dojel s tímto exemplářem šestý na Portugalské rally. Díky tomu získal pro značku Audi první mistrovské body. Vůz startoval ještě na dalších třech světových soutěžích v Řecku, Finsku a Velké Británii, ale podobný úspěch se už zopakovat nepodařilo.

Harald Demuth / Nikki Schelle / Jochi Kleint

Demuth zajel také druhé místo na rakouské ÖASC Rallye, která byla započítávána do ME. Následující rok se už tým Audi Sport soustředil na přípravu vozů Audi Quattro a „osmdesátky“ šly do soukromých rukou. Nejúspěšnější exemplář dostal k dispozici Franz Wittmann, který se trápil s jeho technickými problémy na Barum rally 1980. Přesto se mu podařilo vybojovat rakouský titul. U našich jižních sousedů vůz startoval v soukromých rukou ještě další dvě sezony. V současnosti vlastní tento zrestaurovaný jedinečný historický kus sběratel Wolf­‑Dieter Ihle.

Převzato z RALLY Magazínu 7/2019 kde také najdete obsáhlejší reportáž Eifel Rallye Festivalu 2019.

text: Zdeněk Weiser ~ foto: Zdeněk Weiser, Ivo Novák

Sdílet

O autorovi

Komentáře