RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Alfa Romeo Alfetta GT
    Soutěžáky

    Alfa Romeo Alfetta GT

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser26.10.2011Updated:1.2.2021Žádné komentáře4 Mins Read

    Italská kultovní značka Alfa Romeo je podobně jako BMW spojená především s okruhovými cestovními vozy. Na sklonku sedmdesátých let se krásné kupé Alfetta GT zapsalo několikazajímavými projekty o do soutěžních análů. Tovární tým Autodelta se neúspěšně ucházel o evropský titul a několikrát se blýsknul také v MS.


    Giulia GTA / 2000 GTV

    Kompaktní dvoudveřový sedan Giulia GTA se stal hitem okruhové sezony 1966. Jednalo se o první cestovní vůz homologovaný podle nových volnějších technických předpisů pro skupinu 2.

    Sportovní oddělení milánské značky Autodelta připravilo sérii odlehčených vozů s hliníkovými kapotami a dveřmi, výkonným celohliníkovým motorem o objemu 1,6 litru s dvěma vačkovými hřídeli a ve své době impozantním výkonem 170 koní. Moderní pohonnou jednotku doplňovala pětistupňová převodovka, která poháněla zadní nápravu. Hbitý vůz vážil pouhých 850 kg. Později se objevila i slabší třináctistovka GTA Junior.

    Ve stínu úspěchů továrních vozů v okruhových závodech cestovních vozů a do vrchu se Giulia GTA neztratila ani při automobilových soutěžích. Doslova senzací byla stříbrná příčka Francouze Jeana Rollanda na Tour de Corse 1966. Rolland navíc ve stejném roce zvítězil i na významné Rallye Coupé des Alpes. V Itálii dominoval Arnaldo Cavallari, který dvakrát po sobě vybojoval titul mistra Apeninského poloostrova. Ze zahraničních startů se mu nejlépe dařilo v Německu, kde sklízel úspěch na Rallye 3-Städte a Deutschland.

    Výkonnou alfu adoptovala celá řada privátních týmů, zejména italský Jolly Club. Populární byla zejména na francouzských asfaltových tratích. Na sklonku šedesátých let se na Korsice objevil prototyp skupiny 5 se vstřikováním paliva, ale úspěchu se nedočkal.

    Na malou Giulii GTA navázal v polovině sedmdesátých let větší sesterský model 2000 GTV, který sbíral úspěchy především ve skupině sériových vozů 1. Čtyřdveřová limuzína měla pod kapotou dvoulitrový motor DOHC o výkonu rovných 200 koňských sil (v sérii 152 koní). Na přední nápravě byly montovány ventilované kotoučové brzdy, celková hmotnost vozu nepřesáhla 1000 kg.

    Za zmínku stojí především úspěchy francouzského týmu Alfa France. Například 8. místo Guye Frequelina na Rallye Monte Carlo 1975. O rok později vyhrál v Monte Carlu skupinu 1 Bernard Beguin, který obsadil v celkovém pořadí 10. příčku.


    Alfetta GT

    V roce1974 vzniklo díky designérovi Giugiarovi krásné dvoudveřové kupé Alfetta GT s netradičním uspořádáním převodového ústrojí transaxle. Řadový čtyřválcový motor byl umístěn vpředu podélně, ale spojka, převodovka a diferenciál byly součástí zadní nápravy. Zadní kotoučové brzdy byly navíc umístěny na vnitřní straně tuhé nápravy De Dion. Výsledkem ojedinělé konstrukce bylo výborné vyvážení vozu.

    Nejprve byla homologována Alfetta GT 1,8 s motorem o objemu 1779 ccm, který v sérii disponoval výkonem 122 koní. Soutěžní verze, osazená dvojitými karburátory Weber DCOE 45, se mohla
    pochlubit 190 koňskými silami. Tlumiče pérování dodala německá firma Koni, brzdy Lockheed, disky kol Campagnolo byly široké 9″ vpředu a 10″ vzadu. Diferenciál s omezenou svorností pocházel od ZF. Atraktivní sportovní vůz měl výrazně rozšířené blatníky, hliníkové kapoty a zadní okno z plexiskla. Hmotnost se pohybovala kolem 980 kg.

    Po debutu na Sicílii skončil druhý start dvou vozů továrního týmu Autodelta na Rally Elba 1975 dvojitým vítězstvím jezdců Amilcareho Ballestrieriho a Chicka Svizzera. Třetí vůz poskytla Autodelta špičkovému francouzskému jezdci Jean-Claudeovi Andruetovi, který se soustředil na starty v mistrovství Evropy. Jeho nejlepším výsledkem byla třetí příčka na Tour de Corse 1975, kde startoval s šestnáctiventilovým motorem (240 k). Celou dobu zle zatápěl oběma jezdců Lancie Stratos Munarimu a Darnichemu, ale ztratil několik minut výletem mimo trať.

    Italská značka však pošilhávala po úspěších konkurenční Lancie Stratos a zkoušela prototypy Alfetty GT se silnějšími motory.

    Jednou z variant bylo osazení vozu závodní šestnáctiventilovou hlavou motoru o výkonu 240 k a speciální převodovkou s přímým řazením Colotti. Do dalšího prototypu byl nainstalován vidlicový osmiválec z Alfy Romeo Montreal 2,6, který byl převrtán na třílitrový objem. Výkon vzrostl na 270 k, což je stejná hodnota, kterou se může pochlubit vysokokarátový motor Ferrari V6 Dino, pohánějící Lancii Stratos HF. Díky nepřímému vstřikování paliva Spica dosáhli technici Autodelty výkonu 320 k při 8000 ot/min. Oslnivý byl i maximální krouticí moment 314 Nm. Karoserie doznala výrazných úprav.

    Kapota motoru musela být zvýšená, před zadními koly se objevily kapsy nasávající vzduch pro chlazení převodovky a zadních brzd. Dravý vzhled podtrhovala široká patnáctipalcová kola. Hmotnost činila jen 950 kg.

    Alfa Romeo chtěla vyrobit 400kusovou sérii potřebnou pro homologaci ve skupině 4. Ze smělých plánů však sešlo a pro sezonu 1976 byla homologována pouze Alfetta GT se silnějším dvoulitrovým motorem z limuzíny 2000 GTV (výkon 200 k). Za volant usedl bývalý tovární jezdec Lancie a úřadující mistr Itálie Mauro Pregliasco a jeho největším úspěchem byla pátá příčka na Rally Sanremo 1978. O rok později obsadil čtvrtou pozici v seriálu ME.

    Další pokračování vývoje tohoto vozu najdete v devátém čísle Rally Magazínu ročníku 2011.

    Alfa Romeo Bernard Darniche cestovní automobily historické automobily Itálie Jean-Claude Andruet Jolly Club závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.