Posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek zdárně dokončila nejnáročnější letošní podnik světového šampionátu – řeckou Akropolis rally.
Po problémech v první etapě se musela spokojit s pátým místem. Absolutně jihlavská dvojice obsadila 15. místo.
„Vše podstatné se z našeho pohledu odehrálo už v pátek. Jeli jsme na zadní náhon, mezi zkouškami byl pouze přechodný servis, kde se nedalo nic opravit. První den byl pro nás zakletý…
Druhý den jsme to zkusili, zda můžeme třeba pomýšlet na Gassnera nebo Turána, ale ztráta byla extrémní. Nakonec jsme šťastní alespoň za páté místo.
Ale viděli jsme, že jsme schopni bojovat o vítězství, rychlost v nás je, ale auto bylo tentokrát proti nám. Pro vývoj šampionátu je to však trochu ztráta, přece jen na Akropolis bylo potřeba být trochu blíže Juhovi Hänninenovi. Ve Finsku nám nejspíš hodně uteče, silný je i na asfaltech. Bohužel naše strategie nám nevyšla a na asfaltech budeme muset hodně zabrat," komentoval řecký start Martin Prokop.
II. etapa
Martin Prokop si polepšil o dvě místa
Chod Fordu Fiesta Super 2000 byl v průběhu druhého dne řecké Akropolis rally bezproblémový, dvojice Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek se však posouvala vzhůru výsledkovou listinou jen díky problémům soupeřů.
Česká dvojice zajela během dne pět druhých časů. Tuto sérii narušila jen jízda v prachu za Brynildsenem v RZ8 (jel bez posilovače řízení, 4. čas) a závěrečná noční RZ13 (3. čas za Al-Attiyahem a Hänninenem).
Jinak byla česká dvojice Hänninenovi a Al-Attiyahovi vyrovnaným soupeřem, bohužel karty už byly předem rozdány. S výraznou ztrátou po první etapě česká posádka nemohla dělat zázraky. Kupředu se posunula po výpadku Estonce Tänaka a posléze Nora Brynildsena. Po druhé etapě jí patří pátá příčka, absolutně figuruje na 15. příčce.
„Technika dnes fungovala bezchybně, také rychlost byla v pohodě. Ale v podstatě není moc s kým závodit. Je to trochu čekání na chyby soupeřů, čímž bychom si polepšili o nějaký bodík do hodnocení SWRC.
Dnes byly podmínky hodně drsné, převládaly rozbité pasáže, náročné na auto. Určitě to byl nejtěžší den na Akropolis, opravdová řecká klasika, jak tomu bývalo v minulosti.
Dopoledne jsme zvládli bez nějakých zaváhání, bohužel za Brynildsenem jsme ztratili asi dvacet sekund, což by při naší ztrátě na Gassnera stejně nic moc neřešilo.
V poledním servisu jsme trochu zapracovali na nastavení, s časy v druhých průjezdech jsem byl spokojen.
V noci bylo na řadě míst hodně prachu, což není se světelnou rampou nic příjemného, ale jsme v cíli. Zítra nás čeká více než šedesát ostrých kilometrů," komentoval průběh závodu Martin Prokop.
I. etapa
Protrápený úvodní den Prokopa s Tománkem
Jezdec Czech Ford National Teamu Martin Prokop si řeckou Akropolis chtěl užít, bojovat o maximální bodový zisk. Ale průběh prvního dne se stal pro jihlavského jezdce černou můrou. Na vině byl technický problém vozu Ford Fiesta Super 2000, který českou posádku zpomalil na všech šesti rychlostních zkouškách první etapy. V jejím cíli Prokop s Tománkem figurují na sedmém místě hodnocení SWRC.
„Ráno se začínalo 120 kilometrovým přejezdem. Během přejezdu k úvodní rychlostní zkoušce prasklo uchycení přední poloosy, a tak jsme celý den jeli pouze s pohonem zadních kol. Bylo to jako s bavorákem, fiesta byla téměř neřiditelná. Neměli jsme trakci, byl problém v zatáčkách. Než jsem se tomu přizpůsobil, několikrát nás postihly hodiny.
Navíc během dne byl v harmonogramu pouze přechodný servis, takže vzniklá situace neměla řešení. Pořadatelé ale naši situaci pochopili, a tak lídr Tänak startoval za námi do zkoušek o pět minut později, čímž se všichni vyvarovali zbytečných krizových situací.
I přes výrazné ztráty v jednotlivých testech jsme se rozhodli pokračovat, čímž jsme během dne ztratili výrazně méně než kdybychom odstoupili.
Ve večerním servisu se na fiestě tvrdě pracovalo, vše je vyměněné a snad už zítra budeme pokračovat v ostrém tempu. Zkusíme zabrat a uvidíme, jak reálné je přiblížit se Gassnerovi," popsal smolné okamžiky Martin Prokop.