Subaru Czech Rally Team prolomil letošní smolnou sérii a v Hustopečích zažil velmi úspěšný víkend.
Po závodě
ŠTAJFOVO STŘÍBRO MEZI VINICEMI
Dvojice Vojtěch Štajf – Marcela Ehlová si ve svém Subaru Impreza WRX STI odvezla z jihomoravské soutěže šestou příčku v absolutním pořadí soutěže a druhou příčku ve své třídě 3.
⇥
„Tak už je jasné, že příčinou smůly nebyl design našeho vozu – prostě stačilo, abych si oholil vousy, a štěstí se přiklonilo na naši stranu," smál se na cílové rampě Vojtěch Štajf, pilot Subaru Czech Rally Teamu.
Jeho dobrá nálada nebyla překvapením. I přes technické potíže z úvodu soutěže se celou dobu držel v první pětici dobře obsazené třídy 3, páteční noční sekce jej pak vynesla až na bronzovou příčku mezi těmito tzv. produkčními vozy. Ani v sobotu se díky vyrovnaným kvalitním výkonům posádky na její medailové pozici nic neměnilo. Soupeři ´pod bednou´ neustále maličko zaostávali, naopak jezdecká chyba dravého Semeráda znamenala pro posádku oranžovočerného Subaru Impreza WRX STI nečekaný dáreček v podobě posunu až na druhou příčku třídy 3.
Na této skutečnosti už se nic nezměnilo, přestože to Štajf s Ehlovou v samém závěru vůbec neměli snadné:
⇥
Vojtěch Štajf: „Finále bylo pro nás trochu infarktové, na poslední erzetě nám téměř přestaly fungovat brzdy a kdyby byla soutěž jen o maličko delší, museli bychom nejspíš odstoupit. Jakoby se zdálo, že tahle rally měla vyvážit naší smůlu z předchozích závodů, tentokrát nám totiž naopak přálo štěstí vrchovatě. Už v pátek cestou na první zkoušku jsme zjistili, že se nám uvolnila volantová tyč a posléze také to, že nás zlobí zadní brzdy.
⇥
Proto jsme první dva testy jeli v poněkud volnějším tempu, neboť na zdejších rychlých tratích je potřeba mít v auto plnou důvěru, aby se dalo jet skutečně naplno. Po opravě jsme zrychlili, měli jsme ale znovu kliku, když jsem v jedné zatáčce udělal jezdeckou chybku a vůz zavadil o betonový panel, přestože jsme jej měli správně v rozpisu označený.
⇥
Štěstí je však vrtkavé a zatímco na minulé soutěži jsme udělali dva defekty a ani nevíme kde, tentokrát to odnesl jen naštípnutý ráfek. Pneumatika vydržela a my se obešli bez časové ztráty. Poté jsme se mohli plně soustředit na jízdu a podle plánu otestovat i nové pneumatiky Pirelli specifikace RX5B. Porovnání s těmi osvědčenými pro ně vyznělo v naměřených časech velmi dobře, jen si budu muset ještě chvíli zvykat na jejich odlišné chování.
⇥
V samotném závěru soutěže jsme sice už neměli na pneumatiky moc myšlenek, ale opět vše dopadlo správně – cíl byl umístěn přesně tak daleko, aby nám brzdy vydržely a všechna kapalina z nich nestihla vytéci…"
⇥
Marcela Ehlová: „Přece jen o něco lepší by bylo, kdyby cílová rampa byla na rovině a ne z kopečka, takhle jsem musela zůstat při rozdílení cen ve voze a držet alespoň ruční brzdu. A protože pořadatelé tentokrát rozdávali dokonce i zlaté věnce pro nejlepší smíšenou posádku, museli mi ho prostrčit oknem a nasadit přímo na krk. To mi ale samozřejmě nevadilo, soutěž nám vyšla perfektně a já jsem moc spokojená. Velké díky patří i mému manželovi, že fandil na dálku a postaral se skvěle i o našeho malého synka, takže jsem mohla opět závodit."
Štajf s Ehlovou kromě již zmíněných úspěchů dojeli v Hustopečích do cíle také nejrychleji ze všech posádek s pneumatikami Pirelli, ani žádný vůz Subaru se neumístil ve výsledcích výše. Radost měli také mechanici, neboť ani jeden z týmových vozů nebude po soutěži potřeba výrazněji opravovat a oni se před nadcházející legendární Rally Bohemia mohou plně soustředit na přípravu zbrusu nového vozu.
⇥
„Rozhodně se ale před jejím startem opět oholím, potřebujeme totiž, aby se nás štěstěna držela i nadále," říká vesele Vojtěch Štajf.
Před startem
ŠTAJF BEZ VOUSŮ OTESTUJE NOVÉ OBUTÍ
Na jižní Moravu se obvykle návštěvníci těší jak kvůli tamní krásné přírodě, tak i díky tradiční pohostinnosti sympatických místních obyvatel. Nejinak je tomu u Rally Hustopeče, kde se Subaru Czech Rally Teamu už několikrát výtečně zadařilo. Před třemi lety tu byl Vojtěch Štajf čtvrtý absolutně, o rok později si pro změnu odvezl pohár za třetí příčku ve skupině N. Ani letos proto nechce pražský jezdec své příznivce zklamat.
„Mysleli jsme si, že letošní smůlu s sebou nese nový oranžovočerný design našeho vozu. Debatoval jsem o tom s mnoha přáteli a někteří přišli se zajímavou teorií – prý není chyba v designu auta, ale v mém. Žádný ze současných nejrychlejších pilotů prý není vousatý, dozvěděl jsem se od nich," směje se osmatřicetiletý pilot.
„Na Rally Bohemia bychom měli mít připravený nový vůz s jiným designem, chtěli jsme ale pomoci pověstnému štěstí už tady na jižní Moravě. No a tak mi nezbylo, než se oholit… To, že právě začalo léto, s sebou přinese i letní počasí. Na to jsme ale z Hustopečí už z minulých let zvyklí, určitě si mnozí pamatují náš týmový bazén v servisní zóně, letos máme pro změnu připravenu jinou novinku. Máme od Pirelli nachystané pneumatiky s nejtvrdší směsí ve zbrusu nové specifikaci RX5B, a tak jsem moc zvědav, jak nám budou svědčit.
Plánujeme je nasadit na druhé průjezdy rychlostními zkouškami, abychom mohli porovnávat časy dosažené s novým obutím oproti osvědčeným pneumatikám. Čekají nás poměrně svižné erzety s mnoha těžkými a kluzkými místy, a tak chceme samozřejmě hlavně dojet a autu neublížit. Neradi bychom si pokazili dojmy ze soutěže, která je vždy velmi dobře připravená a navíc už před ní organizátoři vždy posádkám vymyslí zajímavé zpestření."
⇥
"Už jsme tu zažili cimbálovou muziku, ale také zajímavé dovednostní soutěže s různými stavebními a zemědělskými mechanismy. No a dnes je opět čtvrtek a my s Marcelou máme velké dilema – fandit u televize fotbalistům anebo si jít podojit kravku či zajezdit na koni? No když o tom přemýšlím, koně asi vynechám, přece jen těsně před soutěží utrpět úraz, to by asi nebylo dobré. Subaru zvládám určitě lépe." VojtaŠtajf
Také jeho spolujezdkyně Marcela Ehlová se na soutěž těší:
⇥
„Já věřím, že smůlu teď už prolomíme a zajedeme bezproblémovou soutěž. Organizátoři sice kolem trati rozestavěli mnoho ´protikatovacích´ tyček, ale snad se všem dokážeme vyhnout. S tímhle autem pojedeme už naposled, tak si moc přejeme, abychom se s ním rozloučili důstojně." M. E.
Dodejme ještě, že posádka Subaru Czech Rally Teamu Štajf – Ehlová poveze na svém hatchbacku Subaru Impreza WRX STI startovní číslo 14, druhý týmový vůz starší specifikace pojede s číslem 39 a bude jej ovládat nově složená (a vesměs jihomoravská) posádka Dan Suchý – Miroslav Koutský.