Martin Rada zdárně zdolal další ročník Rallye Monte Carlo. S vozem Alfa Romeo 147 pokořil slavnou soutěž popáté v historii. Ve čtyřech ročnících ho v jeho cestě doprovázel navigátor Jaroslav Jugas. Absolutně skončili 59., ve skupině RC4 jedenáctí.

Čtyřdenní závod dnes vyvrcholil zkouškami nad Monte Carlem. Mezi třemi zkouškami nechyběl ani průjezd přes kultovní průsmyk Col de Turini (RZ 14 La Bollene Vesubie – Sospel, 31,66 km).

„Trochu jsme doufali, že bychom dnes mohli udržet desítku ve skupině RC4, ale nakonec nám k tomuto cíli chybělo 6,8 vteřiny. Vsadili jsme však, co se týkalo volby pneumatik, na jistotu a na to jsme trochu doplatili. Úvodní a závěrečný test dne byl suchý, serpentýnami na průsmyk a v podobném duchu zase dolů. ´Er dvojky´ jsou v těchto podmínkách díky výkonu a brzdám někde jinde, což se potvrdilo.
My jsme navíc obuli zimní gumu a věřili, že na Col de Turini to bude lepší volba a na tomto úseku zase něco vyděláme. Ale nakonec byla třicetikilometrová vložka z osmdesáti procent suchá, asi jen 2-3 kilometry se jelo po souvislém sněhu. Tam byla volba optimální, ale v dalším průběhu jsme zimáky ´uvařili´,“
popsal Martin Rada.

Po absolvování všech patnácti rychlostních zkoušek čekala na posádku Agrotec racing teamu cesta do závěrečného servisu v Monte Carlu a následně výjezd ke slavnostnímu ceremoniálu před knížecím palácem.

„Samozřejmě mám nyní obrovskou radost z dojetí tak náročného závodu. Monte je samo o sobě neskutečným závodem, pro mě osobně to navíc byl stý soutěžní start, a tak jsem u monackého paláce zažíval dvojitou euforii. Ale to prostě musí každý zažít,“ komentoval dokončený závod Martin Rada a dodal: „Samozřejmě nám teď každý říká, tak zase za rok tady, tak uvidíme. Pokud se tak stane, s alfou to, kvůli končící homologaci, určitě nebude.“

„Celkově se mi zdá, že je Monte Carlo rok od roku náročnější. Pořadatelé letos vybrali velmi těžké úseky, místy velmi technické, i když často i s nepříjemně rychlými ´nálety´. Navíc po včerejším návratu do Monaka trochu zaskřípala organizace. Pořadatelé asi nečekali, že bude ještě pokračovat tolik týmů, a tak mechanici čekali tři hodiny, než dostali přidělené servisní místo.
Alfa však zdárně překonala nástrahy celé trati, celkově celý tým odvedl výtečnou práci, za což jim moc děkuji,“ uzavřel první ohlédnutí za 83. ročníkem hustopečský jezdec.


RMC 2015: S alfou na Monte zcela jistě naposledy…

Jeden fakt je před šestým startem Martina Rady na slavné Rallye Monte Carlo jistý. Naposledy se postaví na start tohoto závodu s osvědčeným vozem Alfa Romeo 147. Tento speciál se z pěti startů čtyřikrát dostal až na cílovou rampu před knížecí palác v Monaku, pouze loni hustopečský tým zastavila havárie.

„V roce 2015 končí homologace Alfy Romeo 147 a v mistrovství světa s ní startovat nepůjde. Pouze v domácím mistrovství. Takže se během sezony, ve které budeme obhajovat titul ve dvoudenních závodech, musíme případně poohlédnout po novém voze,“ přiznává jezdec AGROTEC racing teamu.

Pro Martina Radu s Jaroslavem Jugasem, úřadující mistrovskou posádku ve třídě 8 (MMČR 2014), se Monte stalo srdeční záležitostí. A po loňském výpadku udělali vše pro to, aby Agrotec racing team na startu nechyběl. Letos vystartují se startovním číslem 114.

„Monte je unikátní soutěž. Každý rok jde v podstatě kvůli rozdílným podmínkám na tratích o nový závod. A to mě na Monte fascinuje. Není to jen o rychlosti, ale také o hlavě, souhře posádky a týmu, dobré volbě pneumatik,“ popisuje atmosféru Rallye Monte Carlo Martin Rada.

Letošní ročník, kterému bude dominovat plejáda osmnácti vozů specifikace WRC a návrat fenomenálního Sébastiena Loeba (sedminásobný vítěz soutěže), však logisticky není soukromníkům zrovna nakloněn.

„Ročník 2015 bude trochu komplikovaný logistikou a přesuny, což pro nás znamená rozšíření počtu osob v týmu i počtu doprovodných vozidel. Vše v podstatě začíná v Gapu, přejímky, shakedown, ale následně se musí soutěžní vůz převést do Monaka na start před kasinem. Zde odstartujeme ve čtvrtek večer a přes vzdálený servis a dvě noční ´erzety´ se vrátíme zpět do Gapu, abychom celý závod zakončili v neděli zase nad Monakem. To bude velmi náročné. Ale věřím, že to společně zvládneme a závod zakončíme na nádvoří knížecího paláce v Monaku,“ doufá hustopečský jezdec.

Nabitá je však nejen konkurence na špičce startovní listiny, ale také ve třídě RC4, kam je Alfa Romeo 147 zařazena. Celkem se na start postaví sedmnáct vozů této kategorie, převážně ve specifikaci R2 (Peugeot 208, Citroën C2, Ford Fiesta, Renault Twingo).

„Konkurence je rok od roku kvalitnější. Ve vozech specifikace R2 se objevují jak mladí talentovaní jezdci, tak i řada zkušených pilotů, kteří si tak mohou zazávodit s rozumnými náklady. Letos bude naším soupeřem třeba syn mistra světa z roku 1981 Ariho Vatanena Max.
Za této situace bych chtěl, aby se letos co nejvíce závodilo na sněhu. To se mně nejvíce líbí, s Jardou si ´rychlostky´ užíváme, ale hlavně se smazávají rozdíly ve výkonech jednotlivých vozů. Motoricky totiž nemůžeme ´er dvojkám´ sekundovat. Ale počasí je v posledních letech nevypočitatelné, proto se musíme připravit na všechno,“
říká Martin Rada.

„S Jardou a celým týmem se už na start moc těšíme. Monte je náročný závod, nádherný svou atmosférou, a každý, kdo dojel Monte Carlo, ví, o čem mluvím. Snad se nám to letos také podaří. Drobnou výhodou bude fakt, že soutěž se poprvé v historii pojede s formátem superally, který dává posádkám šanci naskočit po opravě vozu do následujícího dne. Samozřejmě s tím nechceme kalkulovat, na druhou stranu je tato možnost pro soukromníky přínosem,“ uzavírá Martin Rada.

 

Časový harmonogram 83. Rallye Monte Carlo 2015

Čtvrtek 22. ledna 2015
Start – Monako 18:30
RZ1 ENTREVAUX – ROUAINE (21,31 km) 20:13
RZ2 NORANTE – DIGNE-LES-BAINS (19,68 km) 21:26
Flexi servis Gap 23:26

Pátek 23. ledna 2015
Start Gap 8:10
RZ3 LA SALLE EN BEAUMONT – CORPS 1 (15,84 km) 10:03
RZ4 ASPRES LES CORPS – CHAUFFAYER 1 (25,81 km) 10:31
RZ5 LES COSTES – ST JULIEN EN CHAMPSAUR 1 (25,40 km) 11:04
RZ6 LA SALLE EN BEAUMONT – CORPS 2 (15,84 km) 14:44
RZ7 ASPRES LES CORPS – CHAUFFAYER 2 (25,81 km) 15:12
RZ8 LES COSTES – ST JULIEN EN CHAMPSAUR 2 (25,40 km) 15:45
Flexi servis Gap 17:15

Sobota 24. ledna 2015
Start Gap 8:10
RZ9 PRUNIERES – EMBRUN 1 (19,93 km) 9:18
RZ10 LARDIER ET VALENCA – FAYE (51,70 km) 10:51
RZ11 PRUNIERES – EMBRUN 2 (19,93 km) 13:56
RZ12 SISTERON – THOARD (36,85 km) 15:44
Parc Fermé Monako 18:34

Neděle 25. ledna 2015
Monako Parc Ferme 7:30
RZ13 COL ST JEAN – ST LAURENT 1 (10,50 km) 9:25
RZ14 LA BOLLENE VESUBIE – SOSPEL (31,66 km) 10:30
RZ15 COL ST JEAN – ST LAURENT 2 (PS, 10,50 km) 12:08
Vyhlášení – Place du Palais Monako 13:49

Trať 1401,60 km – 15 RZ (356,16 km – 25,41 %)

Sdílet

O autorovi

Komentáře