O třetím prázdninovém víkendu se do Žákovic, Bohem i krajskou správou silnic zapomenuté, přesto však útulné vísky na Přerovsku, opět sjedou účastníci oblíbené motoristické orientační soutěže s názvem Rallye Design BOAS Záhoří.
Těžko na cvičišti i bojišti
Ta v sobotu 19. července 2025 vykročí do své druhé pětiletky a tradičně nabídne celodenní mix náročnosti a zábavy, který bude i tentokrát dirigovat místní patriot a úspěšný rallyový spolujezdec Honza Mikulík: „Šestý ročník ladíme už od babího léta a naše ambice se ani letos nesnižují. Opět chceme soutěžícím z řad široké veřejnosti nabídnout možnost cenově dostupného automobilového povyražení, které ale nebude postrádat kvalitu a obtížnost.“
Na pestré startovní pole, okořeněné rallyovými osobnostmi, tak bude čekat den plný nelítostných soubojů v pětici disciplín rozdělených do dvou sekcí. Dopoledne dovednost soutěžících prověří střelba, výměna kola, vědomostní kvíz a jízda zručnosti. Po obědové pauze pak peleton odhodlaných motoristů okusí nástrahy záludné navigační sekce.
„Naším cílem je pochopitelně navázat na to, co mělo dobrou odezvu a zároveň zapracovat na ještě hladším průběhu celého podniku. Chceme například pro dopoledne navýšit počet pořadatelů, aby se všechny dovednostní disciplíny mohly odehrávat současně a soutěži tak ‚nepadal řetěz‘ při různých prodlevách.“
Náklaďáky out, motorky in
S časovou náročností souvisí také nejbolestivější rozhodnutí příprav letošního ročníku: „Po zvážení všech pro a proti jsme se s těžkým srdcem nakonec rozhodli nadále nevypisovat soutěž terénních náklaďáků. Bohužel se nám ani po třech ročnících nepodařilo tuto bezesporu atraktivní kategorii naplnit tak, aby nám čas věnovaný její přípravě a organizaci dával při současném formátu BOASky smysl.“
Kategorie malých motocyklů naopak loni, při svém pilotním ročníku, očekávání organizátorů naplnila a letos tak krotitele těchto atraktivních strojů uvidíme v Záhoři znova. „Pro jezdce na motorkách jsme letos připravili výrazně delší tratě, a to jak pro jízdu zručnosti, tak především pro navigační sekci. Tu motocyklisté opět projedou podle soupisu GPS souřadnic, které vytvoři trasu dlouhou skoro 60 km. I když se ke všem průjezdním bodům bude možné dostat po nerozbitých silnicích, rozhodně nepůjde o nic snadného.“
Navigační sekce v ďábelské délce 66,6 kilometrů
Rostoucí zájem o žákovickou soutěž však přináší i různá úskalí a nejedno nepopulární rozhodnutí: „Samozřejmě nás velmi těší, jak nám každým rokem roste startovní pole. Zároveň si ale uvědomujeme, že při průjezdu obcemi nebo na cestách primárně nesloužících autům, můžeme i přes veškeré výzvy k dodržování pravidel vyvolat až příliš velkou pozornost a negativní reakce. Protože nehodláme ohrozit pokračování našeho podniku nebo zásadně měnit jeho charakter, rozhodli jsme se od letošního ročníku zřídit zóny se sníženou povolenou rychlostí a tu pak kontrolovat pomocí GPS lokátorů. Věříme, že je to krok správným směrem.“
Kdy, kde a za kolik?
Nesporným plusem pro startující je každopádně skutečnost, že navzdory výše zmíněným komplikacím a nespočtu dalšich vnějších vlivů, se i letos podařilo udržet výši startovného na vskutku lidové úrovni. „Základní cena startovného je letos 700 kč za posádku v osobním autě, u motorkářů jsou to dokonce pouhé tři stovky. Přihlásit se bude možné už před Velikonocemi, kdy také zveřejníme soubor pravidel a základních informací ve formě Zvláštních ustanovení.“
Veškeré dokumenty k soutěži budou ke stažení u mediálního partnera BOAS Záhoří, kterým je už tradičně známý motoristický web autosport.cz. „Sledovat nás můžete také na Facebooku a Instagramu, ale my se těšíme hlavně na osobní setkání v červenci. Tak neváhejte a přijeďte!“
text: Martin Pešl