Stejně jako před dvěma lety kraloval Fin Marcus Grönholm. Vyhrál pět soutěží a na konci sezony měl více než dvojnásobný náskok před druhým v pořadí Solbergem. Pro Peugeot znamenal rok 2002 třetí značkový titul a dosud nejvýraznější náskok před konkurencí.
<<< 2001 – 2003
Tommi Mäkinen vyhrál Rallye Monte Carlo počtvrté v řadě za sebou, ale o stagnaci seriálu MS nemohla být ani řeč. Finský jezdec se překvapivě rozloučil s týmem Mitsubishi v okamžiku, kdy značka se třemi diamanty konečně představila Lancer Evo 7 upravený podle specifikace WRC. Finský jezdec přestoupil k Subaru a díky svému 24. vítězství při premiérovém startu s Imprezou WRC se stal dočasně nejúspěšnějším soutěžním jezdcem historie MS.
Morálním vítězem úvodní soutěže MS však byl Sébastien Loeb s Citroënem Xsara WRC. V součtu časů na rychlostních zkouškách byl nejrychlejší, ale inkasoval dvouminutovou penalizaci za nepovolený servis. Mäkinen byl prohlášen za vítěze až čtyři dny po soutěži. Opakování slavnostního ceremoniálu se pochopitelně nekonalo.
Další zásadní změnou roku byl přesun úřadujícího mistra světa Richarda Burnse k Peugeotu.
Škatulata, hejbejte se
Kámen na kameni nezůstal ani v sestavách ostatních týmů. Talentovaný Markko Märtin zakotvil u Fordu. Dvojici zkušených jezdců Sainz a C. McRae na inovovaných Focusech WRC navíc od Švédské rally posílil jednadvacetiletý Belgičan Francois Duval, který se stal nejmladším továrním jezdcem historie.
Razantní změny se nevyhnuly ani ostatním týmům. Schwarz přešel od Škody Motorsport ke korejskému týmu Hyundai, kam ho doprovodil Loix. Mladoboleslavský tým si naopak smluvně zajistil skandinávské jezdce Kennetha Erikssona a Toniho Gardemeistera. Oběma sekundoval Roman Kresta, který na sebe v Monaku upoutal pozornost nejprve senzační pátou příčkou v průběžném pořadí a následně kuriózní havárií, při níž jeho Octavia WRC zůstala viset nad hlubokým srázem, opřená pouze o pahýl telegrafního sloupu.
Velkou diskuzi vyvolala nová pravidla ohledně startovního pořadí. Do první etapy startovali jezdci podle aktuálního postavení v tabulce jezdců. V následujících dnech se jelo podle průběžných výsledků soutěže, ovšem v opačném gardu.
Novinkou byl také omezený počet 90 startujících posádek. Prvních 30 startovních čísel bylo vyhrazeno pro účastníky MS ve vozech kategorie WRC, další třicítka patřila jezdcům kategorií JWRC a PCWRC, se zbytkem mohli disponovat pořadatelé.
Z prestižního seriálu vypadla tradiční Portugalská rally, jež se loni odjela za apokalyptických povětrnostních podmínek. Nahradila ji německá Deutschland rally, která se stala pátou asfaltovou soutěží kalendáře.
Hattrick Peugeotu
Stejně jako před dvěma lety kraloval Fin Marcus Grönholm. Vyhrál pět soutěží a na konci sezony měl více než dvojnásobný náskok před druhým v pořadí Solbergem. Pro Peugeot znamenal rok 2002 třetí značkový titul a dosud nejvýraznější náskok před konkurencí. Tři triumfy na asfaltových tratích přidal Gilles Panizzi. Zklamáním byl naopak výkon Burnse, který za volantem „dvěstěšestky“ nedokázal zvítězit ani na jediné soutěži. Jeho frustrace vyvrcholila na Safari rally, kde uvázl v hlubokém písku a musel vzdát na dohled od servisního stanoviště.
Suverenitu francouzských vozů podtrhl sesterský tým Citroën Sport, který nebodoval a obsadil jen vybrané soutěže. Loeb poprvé dominoval na Německé rally, kterou následně vyhrál ještě jedenáctkrát!
Pro celou řadu favoritů skončila sezona pohromou. Příkladem za všechny byl Mäkinen. Na kontě měl sedm odstoupení, z toho většinou havaroval. Navíc byl v Austrálii vyloučen. Tragédií bylo i vystoupení jeho bývalého chlebodárce. Lancery WRC trpěly celou řadou „dětských nemocí“ a nebyly dostatečně rychlé. S pouhými devíti mistrovskými body na kontě skončil japonský tým na úplném konci tabulky.
V kalendáři se objevila naposledy legendární Safari rally ve východní Africe. Soutěž potvrdila svoji pověst. Ze 48 startujících posádek dojelo do cíle pouze 11 vozů. Většinu účastníků provázely problémy s defekty pneumatiky, poškozenými závěsy kol, prasklými tlumiči pérování a přehřátými motory. S mohutnými oblaky prachu se nejlépe vyrovnal Colin McRae, který přepsal tabulky svým 25. vítězstvím v soutěži MS. Mezi hrstkou jezdců, jež přestála všechny útrapy, byl i Kresta s Tománkem (7. místo).
MS 2002
Značky:
1. Peugeot 165,2. Ford 104, 3. Subaru 67, 4. Hyundai 10, 5. Škoda Motorsport 9, 6. Mitsubishi Ralliart 9
Jezdci:
1. Marcus Grönholm 77, 2. Petter Solberg 37, 3. Carlos Sainz 36, 4. Colin McRae 35, 5. Richard Burns 34, 6. Gilles Panizzi 31, 7. Harri Rovanperä 30, 8. Tommi Mäkinen 22, 9. Markko Märtin 20, 10. Sébastien Loeb 18, 11. Philippe Bugalski 7, 12. Thomas Radström 4, 13. Toni Gardemeister 3, 14. Alister McRae 2, 15. Bruno Thiry 2, 16. Juha Kankkunen 2, 17. Kenneth Eriksson 1, 18. Jesús Puras 1, 19. Freddy Loix 1, 20. Mark Higgins 1
Production Cup:
1. Karamjit Singh (Mitsubishi Lancer Evo sk. N)
Teams Cup:
Toyota Castrol Team Denmark
JWRC:
1. Daniel Sola (Citroën Saxo S1600) 37, 2. Andrea Dallavilla 29, 3. Janne Tuohino 15, 4. Giandomenico Basso 14, 5. Nicola Caldani 13, 6. Francois Duval 12, 7. Niall McShea 6, 8. Niki Schelle 5, 9. Gianluigi Galli 5, 10. Roger Feghali 4
Výsledky MS 2002:
70. Rallye Automobile de Monte-Carlo (18. – 20. ledna)
1. Tommi Mäkinen (Subaru Impreza WRC2001) 3:59:30.7
2. Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC) 4:00:44.8
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 02) 4:00:46.4
51. Uddeholm Swedish Rally (1. – 3. února)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:07:28.6
2. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 3:08:53.1
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 02) 3:09:54.4
46. Rallye de France – Tour de Corse (8. – 10. března)
1. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 3:54:40.3
2. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:55:20.8
3. Richard Burns (Peugeot 206 WRC) 3:55:32.7
38. Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de España – 22. – 24. března)
1. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 3:34:09.0
2. Richard Burns (Peugeot 206 WRC) 3:34:46.3
3. Philippe Bugalski (Citroën Xsara WRC) 3:35:22.5
30. Cyprus Rally (19. – 21. dubna)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 4:21:25.7
2. Richard Burns (Peugeot 206 WRC) 4:22:22.5
3. Tommi Mäkinen (Subaru Impreza WRC2002) 4:22:24.7
22. Rally Argentina (17. – 19. května)
1. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 02) 4:08:12.1
2. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC2002) 4:08:16.1
3. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 02) 4:10:31.2
49. Acropolis Rally (14. – 16. června)
1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 02) 4:27:43.8
2. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 4:28:08.3
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 02) 4:29:29.4
50. Inmarsat Safari Rally (12. – 14. července)
1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 02) 7:58:28.0
2. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 8:01:18.9
3. Thomas Radström (Citroën Xsara WRC) 8:17:06.6
52. Neste Rally Finland (8. – 11. srpna)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:17:52.5
2. Richard Burns (Peugeot 206 WRC) 3:19:19.8
3. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC2002) 3:20:42.1
21. ADAC Rallye Deutschland (23. – 25. srpna)
1. Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC) 3:47:17.3
2. Richard Burns (Peugeot 206 WRC) 3:47:31.6
3. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:48:36.4
44. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (20. – 22. září)
1. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 4:10:15.6
2. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 4:10:36.5
3. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC2002) 4:11:22.0
32. Propecia Rally New Zealand (4. – 6. října)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:58:45.4
2. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 4:02:33.0
3. Tommi Mäkinen (Subaru Impreza WRC2002) 4:03:11.7
15. Telstra Rally Australia (31. října – 3. listopadu)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:35:56.5
2. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 3:36:53.8
3. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC2002) 3:37:25.2
58. Network Q Rally of Great Britain (14. – 17. listopadu)
1. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC2002) 3:30:36.4
2. Markko Märtin (Ford Focus RS WRC 02) 3:31:00.8
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 02) 3:32:12.1