Historie se opakuje. Francouzská značka Peugeot se po 15 letech vrátila v plné parádě do seriálu MS a znovu způsobila revoluci. Francouzský tým vynesl na výsluní dalšího „létajícího Fina“ Marcuse Grönholma.
<<< 1999 – 2001 >>>
Na začátku sezony se zdálo, že konec milénia ve světovém šampionátu žádné převratné změny nepřinese. Čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen porazil na Rallye Monte Carlo se svým Mitsubishi Lancer Evolution skupiny A všechny jezdce na speciálech kategorie WRC a připsal si dvacátý triumf v MS.
Pohroma pro tým Peugeot
Ambiciózní tým Peugeot ztratil všechny tři vozy druhý den ráno. Delecour, Panizzi ani Grönholm nemohli v uzavřeném parkovišti nastartovat motory svých „dvěstěšestek“. Stačilo, aby teplota klesla na -5 °C, a vysokokarátové agregáty zůstaly němé.
VIDEO: Rallye Monte Carlo 2000 HIGHLIGHTS
Stejná pohroma postihla i Richarda Burnse s Imprezou WRC, který dominoval na obou závěrečných soutěžích loňského roku.
V dobrém světle se ukázaly tovární Fordy Focus WRC vyzbrojené novými turbodmychadly, spojkami a systémem sání. Carlos Sainz obsadil druhou příčku, jeho kolega Colin McRae přišel o místo na stupních vítězů až v úplném závěru pro poruchu motoru.
Marcus Grönholm přichází na scénu
Druhá zimní soutěž byla symbolickým začátkem nové éry a představila novou hvězdu. Marcus Grönholm s Peugeotem 206 WRC vedl Švédskou rally od RZ2 až do cíle a porazil vítěze posledních dvou ročníků Mäkinena. Finský jezdec z Espoo právě oslavil 32. narozeniny a většinu své kariéry strávil za volantem soukromé toyoty na skandinávských soutěžích. Švédská rally byla jeho prvním světovým triumfem, ale v sezoně 2000 nezůstala osamocená. Grönholm zvítězil také na domácí prestižní Finské rally a opanoval obě soutěže u protinožců. Když se k této bilanci připočítala tři druhá místa, stačilo to i na jezdecký titul.
Ke značkovému mistrovskému titulu pro Peugeot přispěl také asfaltový atlet Gilles Panizzi, který byl nejrychlejší na Korsice a v San Remu. Třetí mušketýr „lvího“ týmu Francois Delecour už byl výkonnostně za zenitem a na vítězství nedosáhl. Francouzské týmy koncernu PSA od té doby dominovaly seriálu MS až do letošního roku.
Výměna stráží
Konec japonské éry předznamenal odchod úspěšného týmu TTE ze scény. Corolly WRC se v rukou soukromých týmů na soutěžních tratích nadále objevovaly, ale mateřská automobilka se přeorientovala na Formuli 1.
Mitsubishi nadále tvrdošíjně nasazovalo své Lancery v úpravě pro skupinu A. V první polovině roku se ukázalo, že stávající vůz už není konkurenceschopný ani s fenomenálním Mäkinenem za volantem. Nová evoluce číslo 6, která debutovala ve Finsku, byla důsledně odlehčená a vyvážená. Hlavní novinkou byl nový design přední nápravy a elektronika. Tým se třemi diamanty ve znaku zůstal jako jediný věrný elektromagnetickému ovládání aktivních diferenciálů, zatímco všichni ostatní využívali hydraulické systémy.
Nejúspěšnější značkou roku se stalo jednoznačně Subaru se čtvrtou generací Imprezy WRC. Richard Burns vyhrál, stejně jako Grönholm, čtyři soutěže a k jezdeckému titulu mu chybělo pouhých 5 bodů.
Hyundai Accent WRC
Horkou novinkou roku byl Hyundai Accent WRC, který slavil premiéru ve Švédsku. Poměrně dlouhý vůz (4,2 metru) měl podobně jako Peugeot 206 WRC a Focus WRC převodové ústrojí Xtrac s podélným uspořádáním převodovky. Technickým problémem byl posilovač řízení.
Zkušeného Kennetha Erikssona doplnil v týmu Alister McRae. Největší úspěch sklidili oba jezdci na opačném konci světa. Zatímco Alister se blýskl nejrychlejším časem na RZ na Novém Zélandě, Eriksson obsadil čtvrtou příčku v Austrálii. V konečném hodnocení posbíral nováček v kategorii WRC, stejně jako značka Škoda, 8 mistrovských bodů.
Škoda Motorsport spíše paběrkovala
Mladoboleslavský tým se neúčastnil kompletního seriálu, velkým zklamáním bylo angažmá průměrného španělského jezdce Luise Climenta. Octavia WRC měla šanci pouze na nejtěžších soutěžích v Africe a Řecku.
Mediálně se česká značka nejvíce proslavila obrovským skokem Armina Schwarze na kultovní vložce Fafe v Portugalsku.
Za zmínku určitě stojí i skutečnost, že se na sklonku roku dočkali továrního angažmá oba nejtalentovanější jezdci té doby. Estonec Markko Märtin i ambiciózní Nor Petter Solberg dostali příležitost startovat v Austrálii poprvé za tovární tým Subaru. Oba však ze soutěže záhy odstoupili.
MS 2000
Značky:
1. Peugeot 111, 2. Ford 91, 3. Subaru 88, 4. Mitsubishi 43, 5. Seat 11, 6. Hyundai 8, 7. Škoda 8
Jezdci:
1. Marcus Grönholm 65, 2. Richard Burns 60, 3. Carlos Sainz 46, 4. Colin McRae 43, 5. Tommi Mäkinen 36, 6. Francois Delecour 24, 7. Gilles Panizzi 21, 8. Juha Kankkunen 20, 9. Harri Rovanperä 7, 10. Petter Solberg 6, 11. Kenneth Eriksson 5, 12. Didier Auriol 4, 13. Toshihiro Arai 4, 14. Toni Gardemeister 4, 15. Freddy Loix 4, 16. Thomas Radström 3, 17. Bruno Thiry 2, 18. Armin Schwarz 2, 19. Sebastian Lindholm 2, 20. Tapio Laukkanen 2, 21. Abdullah Bakhashab 1, 22. Possum Bourne 1, 23. Markko Märtin 1, 24. Piero Liatti 1
Production Cup:
1. Manfred Stohl (Mitsubishi Lancer Evo sk. N)
Teams Cup:
Spike Subaru Team
Výsledky MS 2000:
68. Rallye Automobile de Monte-Carlo (21. – 23. ledna)
1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 4:23:35.8
2. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 4:25:00.7
3. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC 99) 4:26:57.2
49. International Swedish Rally (11. – 13. února)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:20:33.3
2. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 3:20:40.1
3. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 00) 3:20:47.0
48. Sameer Safari Rally Kenya (25. – 27. března)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC 99) 8:33:13
2. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC 99) 8:37:50
3. Didier Auriol (SEAT Córdoba WRC E2) 8:55:57
34. TAP Rallye de Portugal (16. – 19. března)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC 00) 4:34:00.0
2. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 4:34:06.5
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 4:36:09.2
36. Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de España, 31. března – 2. dubna)
1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 00) 4:07:13.0
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC 00) 4:07:18.9
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 4:07:24.7
20. Rally Argentina (11. – 14. května)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC 00) 4:10:20.7
2. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 4:11:28.1
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 4:11:52.3
47. Acropolis Rally (9. – 11. června)
1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 00) 4:56:54.8
2. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 4:57:17.9
3. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC 00) 5:03:33.1
30. Rally New Zealand (14. – 16. července)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:45:13.4
2. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 00) 3:45:27.9
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 3:46:31.8
50. Neste Rally Finland (18. – 20. srpna)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:22:37.1
2. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 00) 3:23:43.3
3. Harri Rovanperä (Toyota Corolla WRC) 3:23:46.7
28. Cyprus Rally (7. – 10. září)
1. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 5:26:04.9
2. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 00) 5:26:42.2
3. Francois Delecour (Peugeot 206 WRC) 5:27:35.7
44. V-Rally Tour de Corse – Rallye de France (29. září – 1. října)
1. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 4:02:14.2
2. François Delecour (Peugeot 206 WRC) 4:02:47.7
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 00) 4:03:26.8
42. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (20. – 22. října)
1. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 3:52:14.2
2. Francois Delecour (Peugeot 206 WRC) 3:52:24.1
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 3:53:00.3
13. Telstra Rally Australia (9. – 12. listopadu)
1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:43:57.2
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC 00) 3:43:59.9
3. Francois Delecour (Peugeot 206 WRC) 3:45:30.1
56. Network Q Rally of Great Britain (23. – 26. listopadu)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC 00) 3:43:01.9
2. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:44:07.5
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 3:44:16.9