Mistrem světa jezdců se stal už po čtvrté za sebou Tommi Mäkinen. Tentokrát šel za svým cílem od začátku sezony…
<<< 1998 – 2000 >>>
Colin McRae po osmi letech překvapivě odešel od Subaru a podepsal dvouletý kontrakt s Fordem na 6 milionů liber. Pod hlavičkou M-Sportu vznikl nový soutěžní vůz Ford Focus WRC, který měl všechny předpoklady ukončit japonskou hegemonii. Kompaktní karoserii, výkonný motor, tříkotoučovou karbonovou spojku, šestistupňovou sekvenční převodovku Xtrac, osmipístkové brzdy Brembo a všechny tři aktivní diferenciály.
Premiéře v Monte Carlu předcházela blamáž s nehomologovanou vodní pumpou a „dětské nemoci“ přišly překvapivě až ve druhé části sezony. Colin vyhrál Safari a Portugalsko, ale pak následovala série technických problémů všeho druhu a nakonec tři havárie v řadě za sebou. Ani Simon Jean-Joseph z Martiniku nebo Švéd Thomas Radström, kteří se střídali za volantem druhého fokusu, nedokázali vybojovat solidní umístění.
Příslibem do budoucna bylo angažmá talentovaného Nora Petera Solberga.
McRaeův přestup vyvolal velké změny v táboře Subaru. Do týmu Prodrive přišel zkušený Fin Juha Kankkunen, druhou jezdeckou posilou se stal mladý Angličan Richard Burns. Čtyřicetiletý Fin chytil v kokpitu nové Imprezy WRC 99 novou mízu, vyhrál Argentinskou rally a ukončil Mäkinenovu pětiletou hegemonii na prestižní „finské grand prix“. S 23 vítězstvími na kontě přeskočil Sainze a stal se nejúspěšnějším jezdcem všech dob. Ani jeho kolega se nenechal zahanbit. Po nepříliš povedené první polovině roku vyhrál Rally Akropolis, Austrálii a v prestižní bitvě s McRaem dominoval i na domácí Britské rally. Burns se díky tomu vyšplhal na druhou příčku v tabulce jezdců. Po technické stránce se také mnohé změnilo. K high-tech patřil elektronicky ovládaný pedál plynu (fly by wire) a řazení, nová impreza dostala jiné turbodmychadlo a širší podvozek.
Mistrem světa jezdců se stal už po čtvrté za sebou Tommi Mäkinen. Tentokrát šel za svým cílem od začátku. Vyhrál obě úvodní zimní soutěže a Nový Zéland. Značka Mitsubishi však titul neobhájila a musela se spokojit až s třetí příčkou. Hlavním důvodem byly slabé výsledky mladého Belgičana Freddyho Loixe, který za volantem druhého lanceru vystřídal Burnse. Několikrát havaroval, a i když dojel do cíle, ani jednou se nedokázal umístit na stupních vítězů. Mistrem světa značek se stala Toyota. Ta měla v jezdeckém kádru zkušeného Sainze a Auriola. Oba pravidelně sbírali body, ale na vítězství dosáhl pouze Francouz na exotické soutěži v Číně.
Škoda v nejvyšší lize
Čeští fanoušci se dočkali. Škoda Motorsport představila první soutěžní vůz s pohonem všech kol a přeplňovaným dvoulitrovým motorem podle předpisů WRC, který papírově mohl bojovat o absolutní příčky světových soutěží. Ačkoliv projekt začal už v roce 1996 a starty kitových oktávií byly zaměřeny na testování podvozku, premiéra v Monte Carlu skončila fiaskem. Na obou vozech Škoda Octavia WRC se horečně pracovalo ještě před technickou přejímkou. Armin Schwarz nedojel vinou vadné spojky ani na startovní rampu, Pavlu Siberovi vytekla na nohy kapalina z posilovače řízení a musel hned po startu zamířit do servisu. Ani další starty neprokázaly medializovaný „vysoký potenciál“ vozu. Poprvé dojely oba vozy do cíle až v Řecku, nejlepším výsledkem první sezony byla čtvrtá příčka Bruna Thiryho na Britské rally.
Podstatně vyšší ambice slibovalo představení Peugeotu 206 WRC, který debutoval na Korsice 15 let po premiéře slavného Peugeotu 205 T16 skupiny B. Historie se však neopakovala a první starty žádné senzační výsledky nepřinesly. Pouze v San Remu dokázal lev vystrčit drápky a Gilles Panizzi se blýskl druhou příčkou. „Dvěstěšestka“ se stala nejkratším vozem kategorie WRC, převodové ústrojí Xtrac bylo podobné jako u fokusu. Osvědčený výkonný motor z Peugeotu 306 Maxi byl doplněný turbodmychadlem, přepracovaným sacím a výfukovým potrubím a novou řídicí jednotkou, která řídila všechny elektronické systémy ve voze včetně aktivních diferenciálů.
Senzací roku byla dvě vítězství Francouze Philippa Bugalského s Citroënem Xsara Kit Car na světových soutěžích v Katalánsku a na Korsice. K porážce přeplňovaných speciálů WRC s pohonem všech kol na asfaltu se schylovalo už loni. Tentokrát byla porážka drtivá, na Tour de Corse dokonce obsadily citroëny první dvě příčky! Pro francouzskou značku to znamenalo první vítězství na významné mezinárodní soutěži od roku 1971. Tajemství úspěchu tkvělo především v nižší hmotnosti kitů. Zatímco WRC vážila přes 1200 kg, xsara měla hmotnost jen 960 kg. Na suchém asfaltu dokázala přední kola přenést na silnici výkon motoru 280 koní a asfaltoví „atleti“ mohli později brzdit.
MS 1999
Značky:
1. Toyota 109, 2. Subaru 105, 3. Mitsubishi 83, 4. Ford 37, 5. Seat 23, 6. Peugeot 11, 7. Škoda 6
Jezdci:
1. Tommi Mäkinen 62, 2. Richard Burns 55, 3. Didier Auriol 52, 4. Juha Kankkunen 44, 5. Carlos Sainz 44, 6. Colin McRae 23, 7. Philippe Bugalski 20, 8. Freddy Loix 14, 9. Harri Rovanperä 10, 10. Gilles Panizzi 6, 11. Jesús Puras 6, 12. Thomas Radström 6, 13. Toni Gardemeister 6, 14. Bruno Thiry 6, 15. Marcus Grönholm 5, 16. Francois Delecour 3, 17. Ian Duncan 3, 18. Markko Märtin 2, 19. Petter Solberg 2, 20. Possum Bourne 2, 21. Andrea Aghini 2, 22. Volkan Isık 1, 23. Piero Liatti 1, 24. Leonídas Kyrkos 1
Formule 2:
1. Renault 104, 2. Hyundai 99
Production Cup:
1. Gustavo Trelles (Mitsubishi Lancer Evo sk. N)
Teams Cup:
1. Valencia Terra y Mar (L. Climent) 58, 2. Toyota Team Turkey (Volkan Isık) 46, 3. Frédéric Dor 40
Výsledky MS 1999
67. Rallye Automobile de Monte-Carlo (17. – 20. ledna)
1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 5:16:50.6
2. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC) 5:18:35.3
3. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 5:20:43.4
48. International Swedish Rally (12. – 14. února)
1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 3:29:15.6
2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:29:33.7
3. Thomas Radström (Ford Focus WRC) 3:29:53.4
47. Safari Rally Kenya (26. – 28. února)
1. Colin McRae (Ford Focus WRC) 8:41:39
2. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 8:56:05
3. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 8:59:46
33. TAP Rallye de Portugal (21. – 24. března)
1. Colin McRae (Ford Focus WRC) 4:05:41.7
2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 4:05:54.0
3. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 4:05:58.2
35. Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de Espana – 19. – 21. dubna)
1. Philippe Bugalski (Citroën Xsara Kit Car) 4:13:45.6
2. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 4:14:17.4
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 4:16:06.7
43. Tour de Corse – Rallye de France (7 . – 9. května)
1. Philippe Bugalski (Citroën Xsara Kit Car) 3:44:35.7
2. Jesús Puras (Citroën Xsara Kit Car) 3:45:10.4
3. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:45:45.0
19. Rally Argentina (22. – 25. května)
1. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC) 4:17:15.4
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC) 4:17:17.8
3. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 4:17:55.0
46. Akropolis Rally of Greece (6. – 9. června)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC) 4:21:21.2
2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 4:22:22.5
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 4:24:01.2
29. Rally New Zealand (15. – 18. července)
1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 4:11:07.1
2. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC) 4:12:44.1
3. Toni Gardemeister (SEAT Córdoba WRC) 4:13:56.1
49. Neste Rally Finland (20. – 22. srpna)
1. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC) 3:08:54.5
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC) 3:09:04.2
3. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:09:12.5
3. China Rally (17. – 19. září)
1. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 3:38:36.6
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC) 3:39:32.4
3. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:40:56.0
41. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (11 . – 13. října)
1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 4:26:45.0
2. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 4:27:03.0
3. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 4:27:27.2
12. Telstra Rally Australia (4. – 7. listopadu)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC) 3:44:31.5
2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:44:43.1
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6) 3:49:02.9
55. Network Q Rally of Great Britain (23. – 26. listopadu)
1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC) 3:53:44.2
2. Juha Kankkunen (Subaru Impreza WRC) 3:55:31.5
3. Harri Rovanperä (SEAT Córdoba WRC E2) 3:58:39.5