Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025

      Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

      20.5.2025

      6. BOAS Záhoří 2025 – Motoristé proti sobě na trase s ďábelskou kilometráží

      8.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1989: Nadvláda Lancie a Biasiona
    Závody

    40 let MS – 1989: Nadvláda Lancie a Biasiona

    By Tomáš Plachý3.8.20137 Mins Read

    V sezoně 1989 se nic zásadního nezměnilo. Lancia Delta HF Integrale byla ve vrcholné formě stejně jako Miki Biasion.

    <<< 1988 – 1990 >>>

    Ital vyhrál tři úvodní soutěže v Monte Carlu, Portugalsku a zopakoval svůj africký triumf v Keňi. V dalším průběhu sezony přidal ještě zlaté vavříny z řecké Rally Acropolis a domácí Rally Sanremo.

    Nová posila Didier Auriol znovu exceloval na Korsice – tentokrát ovšem už jako reprezentant týmu Lancia Martini. Hostující Švéd Mikael Ericsson přidal prvenství na Argentinské rally. Alen byl za zenitem a Biasionovým nejvážnějším soupeřem v boji o titul se stal syn šéfa týmu Alex Fiorio.

    Rally San Remo 1989

    Mezi oběma jezdci to nejvíce jiskřilo v San Remu, kde Biasion debutoval s novou Lancií HF Integrale s šestnáctiventilovým motorem, zatímco jeho týmový rival měl k dispozici dosavadní osmiventilovou verzi.

    Úvod na asfaltových vložkách nad Italskou riviérou patřil Auriolovi, ten však po přesunu do Toskánska poslal svoji lancii při nejbližší příležitosti přes střechu. Do čela se na okamžik posunul Biasion, ale po defektu pneumatiky ztratil 2 minuty a musel pozici lídra přepustit Fioriovi. Ambiciozní mladík na šotolinových vložka neudržel za zády útočícího Sainze s Toyotou Celica 4WD.

    Závěr soutěže na horských asfaltech se změnilo v dokonalý thriller. Finišující Biasion nakonec oba přespurtoval a porazil Fioria o pouhých 5 sekund. Miki Biasion triumfoval na domácí půdě potřetí za sebou a obhájil jezdecký titul.


    Nebezpečí z východu

    Ačkoliv se na první pohled zdála nadvláda Lancie nepřekonatelná, na obzoru se začala rýsovat velmi silná opozice ze Země vycházejícího slunce. Italové si toho byli velmi dobře vědomi. I když získali oba tituly předčasně, nad jejich suverenitou se začalo smrákat.

    Proto nutně potřebovali posílit výkon motoru a především jeho krouticí moment prostřednictví šestnáctiventilové hlavy. Navíc od příštího roku technické předpisy poprvé omezily přísun vzduchu do turba 40 milimetrovým restriktorem. Lancia Delta HF Integrale 16V se nyní mohla pochlubit výkonem 295 k a krouticím momentem 410 Nm pří 4500 ot/min.

    Toyota Celica 4WD ST165

    V čele japonských týmů stála Toyota, která poprvé absolvovala kompletní světový šampionát. Její zájem o titul dokumentovalo angažmá špičkových jezdců Juhy Kankkunena, Carlose Sainze a Kennetha Erikssona.

    Toyota Celica 4WD ST165 měla dvoumístnou sportovní karoserii a pod kapotou ukrývala sofistikovanější techniku než lancie. Jednalo se především o převodové ústrojí. Kompaktní šestistupňovou převodovku Xtrac doplňoval hydraulický mezinápravový diferenciál s možností přenášet krouticí moment na jednotlivé nápravy podle režimu jízdy. Tým TTE navíc přinesl do rally prvky z Formule 1 – telemetrii, předehřívání pneumatik a programování řídicích jednotek počítačem. Problém byl v tom, že moderní technika často stávkovala a jezdcům chyběla pověstná špetka štěstí.

    Ačkoliv značka Toyota obsadila v mistrovské tabulce druhou příčku, na rozdíl od dalších dvou japonských značek dokázala vyhrát pouze jedinou soutěž. V Austrálii Kankkunen a Eriksson porazili tovární lancie a připsali si hned double.

    Mitsubishi

    Obrovským překvapením byl příchod vozu Mitsubishi Galant VR4. Zakulacená čtyřdveřová limuzína o délce 4,5 metru debutovala nejprve ve skupině N. Rovněž značka se třemi diamanty sázela na nejnovější technologie.

    Galant skupiny A upravený týmem Ralliart Europe byl opatřený šestnáctiventilovým přeplňovaným dvoulitrem o výkonu bezmála 300 koní, šestistupňovou převodovkou Xtrac, pohonem všech kol s centrálním diferenciálem a jedinečným systémem řízení zadních kol. Vůz měl skvělou trakci, ale proti konkurenci byl o 100 kg těžší. Přestože tým absolvoval minimum soutěží MS, byl nadmíru efektivní. Mikael Ericsson vyhrál překvapivě Rally 1000 jezer, Pentti Airikkala dominoval na RAC rally.

    Dvěma vítězstvími se mohl pochlubit zásluhou Ingvara Carlssona také tým Mazda Europe, Švédská a Novozélandská rally však byly tehdy zařazeny jen do hodnocení MS jezdců.


    MS 1989

    Značky:
    1. Lancia 140, 2. Toyota 101, 3. Mazda 67, 4. Mitsubishi 58, 5. Audi 43, 6. BMW 37, 7. Renault 30, 8. Nissan 18, 9. Volkswagen 14, 10. Renault Argentina 15, 11. Vauxhall 9, 12. Subaru 7, 13. Ford 6, 14. Fiat Argentina 3, 15. Volkswagen Argentina 1

    Jezdci:
    1. Miki Biasion 106, 2. Alex Fiorio 65, 3. Juha Kankkunen 60, 4. Mikael Ericsson 50, 5. Didier Auriol 50, 6. Kenneth Eriksson 47, 7. Ingvar Carlsson 43, 8. Carlos Sainz 39, 9. Markku Alén 27, 10. Alain Oreille 26, 11. Rod Millen 23, 12. Timo Salonen 21, 13. Marc Duez 21, 14. Pentti Airikkala 20, 15. Stig Blomqvist 20, Jorge Recalde 20, 17. Georg Fischer 20, 18. Malcolm Wilson 19, 19. Per Eklund 16, 20. Mike Kirkland 15, Francois Chatriot 15, Patrick Tauziac 15, 23. Dario Cerrato 14, 24. Kenjiro Shinozuka 14, 25. Bruno Saby 12

    Výsledky MS 1989:

    39. Int. Swedish Rally (6. – 8. ledna)
    1. Ingvar Carlsson – Per Carlsson (Mazda 323 4WD) 4:58.15
    2. Per Eklund Dave – Whittock (Lancia Delta Integrale) 4:59.18
    3. Kenneth Eriksson – Staffan Parmander (Toyota Celica GT-Four ST165) 4:59.57

    57. Rallye Automobile de Monte-Carlo (21 . – 26. ledna)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 7:13.27
    2. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale) 7:19.54
    3. Bruno Saby – Jean-François Fauchille (Lancia Delta Integrale) 7:21.08

    23. Rallye de Portugal Vinho do Porto (28. února – 4. března)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 6:47.01
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta Integrale) 6:57.19
    3. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 7:10.19

    37. Marlboro Safari Rally (31. března – 4. dubna)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) + 6:55.27 pen
    2. Mike Kirkland – Robin Nixon (Nissan 200SX) + 8:16.11 pen
    3. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Volkswagen Golf GTI 16V) + 9:17.39 pen

    33. Tour de Corse – Rallye de France (23. – 26. dubna)
    1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale) 7:12.39
    2. François Chatriot – Michel Périn (BMW BMW M3) 7:14.36
    3. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:16.29

    36. Acropolis Rally (27. května – 1. června)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 7:31.43
    2. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale) 7:33.41
    3. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 7:35.14

    19. Rothmans Rally New Zealand (15. – 18. července)
    1. Ingvar Carlsson – Per Carlsson (Mazda 323 4WD) 6:59.55
    2. Rod Millen – Tony Sircombe (Mazda 323 4WD) 7:02.37
    3. Malcolm Wilson – Ian Grindrod (Vauxhall Astra GTE) 7:03.24

    9. Rally Argentina (1. – 5. srpna)
    1. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Lancia Delta Integrale) 7:06.00
    2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 7:08.26
    3. Jorge Recalde – Jorge del Bouno (Lancia Delta Integrale) 7:19.42

    39. 1000 Lakes Rally (25. – 27. srpna)
    1. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Mitsubishi Galant VR-4) 4:42.03
    2. Timo Salonen – Voitto Silander (Mazda 323 4WD) 4:43.44
    3. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 4:44.38

    2. Commonwealth Bank Rally Australia (14. – 17. září)
    1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:32.09
    2. Kenneth Eriksson – Staffan Parmander (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:33.16
    3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta Integrale) 5:34.22

    31. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (8. – 12. října)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:48.30
    2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 6:48.35
    3. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:48.55

    20. Rallye Cote d’Ivoire (Pobř. Slonoviny, 29. října – 2. listopadu)
    1. Alain Oreille – Gilles Thimonier (Renault 5 GT Turbo) + 8:32.54 pen
    2. Patrick Tauziac – Claude Papin (Mitsubishi Starion Turbo) + 11:36.50 pen
    3. Adolphe Choteau – Jean-Pierre Claverie (Toyota Corolla GT) + 13:41.07 pen

    38. Lombard RAC Rally (19. – 23. listopadu)
    1. Pentti Airikkala – Ronan McNamee (Mitsubishi Galant VR-4) 6:19.22
    2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:20.50
    3. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:23.11

    40 let MS Audi BMW historie soutěží Lancia Mitsubishi seriál WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Redakce RL.CZ13.6.2025

    Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

    Ivo Nowi Novák3.6.2025

    Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

    Redakce RL.CZ20.5.2025

    Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    June
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
          1
    234567
    • Lak Racing Rallye Plzeň 2025

      All day
      07/06/2025
      https://www.arkp.cz

      LaK Racing Rallye Plzeň 2025

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    8
    9101112131415
    1617181920
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    21
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    22
    23242526272829
    30      
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.