Koncem osmdesátých let vládla v rally značka Lancia. Díky neustálému vývoji, zkušenostem a dostatečnému množství financí dokázali Italové ze sériové Delty 4WD vyvinout univerzální a atraktivní soutěžní vůz, který se stal neporazitelný na všech světových tratích.
<<< 1987 – 1989 >>>
Nové technické předpisy skupiny A přilákaly v sezoně 1987 na seriálu MS celou řadu nových automobilek, ale převaha Lancie většinu brzy odradila. Pochopily, že nemají konkurenceschopné vozy a jejich vývoj a homologace by stál nehorázné prostředky.
Celý světový šampionát obeslal pouze italský tým Lancia Martini. Týmy Ford a Mazda se ukázaly jen na vybraných soutěžích. Body pro Audi sbírali výhradně soukromníci. Problém všech tří značek byl podobný. Neměly k dispozici soutěžní vůz, který by disponoval požadovanou kombinací výkonného motoru a pohonem všech kol.
Tým Ford stále jen se „zadokolkou“
Ford stále nedokázal homologovat Sierru Cosworth RS ve formátu 4×4 a „zadokolka“ byla vítěznou zbraní pouze na asfaltu.
Na Korsice to dokázal Francouz Didier Auriol, který porazil oba zkušenější asfaltové specialisty Sabyho a Loubeta s továrními Lanciemi. Bylo to však jediné vítězství konkurenčního vozu na soutěží započítávané do MS značek.
Fordy vystrčily růžky ještě na finské Rally 1000 jezer, kde se Auriol blýskl třetím místem. Další nadějí modrého oválu se stal Španěl Carlos Sainz,který zářil s bíločervenou sierrou v barvách Marlboro na úvodních vložkách v Portugalsku a San Remu.
Tým Mazda
Mazda pod vedením bývalého soutěžního jezdce Achima Warmbolda přešlapovala na místě. Model 323 4WD už vyrostl z dětských nemocí a problémy s převodovkou se podařilo vyřešit použitím speciální rychlostní skříně Xtrac.
Nedostatek peněz, nevhodný centrální diferenciál a slabý motor však nedokázalo nahradit ani umění bývalého mistra světa Timo Salonena. Obrýlený Fin dosáhl na stupně vítězů jen při závěrečné RAC rally, kde obsadil stříbrnou příčku se čtyřminutovou ztrátou na Alena.
Audi končí v MS
Německá značka Audi se z MS definitivně stáhla. Quattra přesto zůstala mezi privátními jezdci nejoblíbenějšími vozy. K dispozici byly tři modely, ale ani jeden nebyl vyhrávací typ. Limuzína Audi 200 Quattro byla příliš velká a těžká, kompaktnější Coupé Quattro a 90 Quattro měly slabé motory. Přesto se početným soukromníkům dařilo pravidelně sbírat body, což německé značce vyneslo třetí místo v závěrečném hodnocení.
Neporazitelná Lancia
První verze Lancie Delta HF 4WD nevypadala jako úspěšný soutěžní vůz, ale zkušený tým Abarth dokázal udělat z všedního civilního čtyřdveřového vozu v průběhu první sezony atraktivní speciál.
Nová evoluce debutovala pod názvem Delta HF Integrale vítězstvím Biasiona v Portugalsku. Nová homologační série 5000 kusů měla rozšířené blatníky umožňující použití patnáctipalcových kol. Pod kapotou doplněnou chladicími otvory se objevilo výkonnější turbodmychadlo Garrett T3, rozměrnější mezichladič stlačeného vzduchu a nová šestistupňová převodovka.
Vozu se podařilo během dvou sezon 1988/89 vyhrát plný tucet soutěží MS v řadě za sebou. Tento rekord se dodnes nepodařilo překonat ani Loebovi. Model Delta HF se stal nejúspěšnějším soutěžním vozem historie, který zastínil i legendární Lancii Stratos.
Miki Biasion zastínil Munariho
Největší počet vítězství si překvapivě neodnesl favorizovaný Markku Alen, který doufal, že konečně dosáhne na kýžený jezdecký titul. Tuto prestižní trofej mu vyfoukl Ital Massimo Biasion, který v roce 1988 dominoval na pěti soutěžích. Byl to on, kdo pro Lancii vybojoval první vítězství na slavné Rally Safari. To se v minulosti nepodařilo ani Sandro Munarimu.
Grande Miki Biasion
Miki Biasion se překvapivě vypracoval na univerzálního jezdce, který dokázal vyhrát všechny typy soutěží. Přitom do továrního týmu přišel jako vyložený asfaltový specialista po zisku titulu mistra Evropy 1983 s Lancií 037 Rally. Vystudovaný třicetiletý architekt byl na rozdíl od většiny svých krajanů stejně rychlý na asfaltu, šotolině i sněhu a ledu. Jeho metodický přístup a smysl pro detail z něho udělaly na sklonku osmdesátých let neporazitelného jezdce.
MS 1988
Značky:
1. Lancia 140, 2. Ford 79, 3. Audi 71, 4. Mazda 66, 5. Toyota 46, 6 Renault 32, 7. BMW 25, 8. Nissan 23, 9. Subaru 18, 10. Peugeot 15, 11. Volkswagen 14, 12. Opel 13, 13. Suzuki 9, 14. Mitsubishi 7, 15. Alfa Romeo 4, 16. Fiat 2
Jezdci:
1. Miki Biasion 115, 2. Markku Alen 86, 3. Alex Fiorio 76, 4. Stig Blomqvist 41, 5. Timo Salonen 33, 6. Bruno Saby 32, Didier Auriol 32, 8. Mikael Ericsson 30, 9. Jorge Recalde 27, 10. Yves Loubet 27,
Výsledky MS 1988
56. Rallye Automobile de Monte-Carlo (16. – 21. ledna)
1. Bruno Saby – Jean-Francois (Lancia Delta HF 4WD) 7:19.11
2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta HF 4WD) 7:30.01
3. Jean-Pierre Ballet – Marie-Christine Lallement (Peugeot 205 GTI) 7:42.46
38. International Swedish Rally (4. – 6. února)
1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta HF 4WD) 5:02.31
2. Stig Blomqvist – Benny Melander (Ford Sierra XR 4×4) 5:04.08
3. Lars-Erik Torph – Tina Thörner (Audi Coupe Quattro) 5:10.03
22. Rallye de Portugal Vinho do Porto (1. – 6. března)
1. Miki Biasion – Carlo Cassina (Lancia Delta Integrale) 6:44.01
2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta HF 4WD) 6:52.47
3. Yves Loubet – Jean-Bernard Vieu (Lancia Delta HF 4WD) 6:53.23
36. Marlboro Safari Rally (31. března – 4. dubna)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 2:51.04
2. Mike Kirkland – Robin Nixon (Nissan 200SX) 3:03.57
3. Per Eklund – Dave Whittock (Nissan 200SX) 3:38.26
32. Tour de Corse – Rallye de France (3. – 6. května)
1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Ford Sierra RS Cosworth) 7:12.04
2. Yves Loubet – Jean-Bernard Vieu (Lancia Delta Integrale) 7:15.09
3. Bruno Saby – Jean-François Fauchille (Lancia Delta Integrale) 7:16:53
35. Akropolis Rally (29. května – 1. června)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 7:03.00
2. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Lancia Delta Integrale) 7:04.43
3. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 7:10.40
23. Olympus Rally (23. – 26. června)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 5:28.44
2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 5:34.07
3. John Buffum – John Bellefleur (Audi Coupe Quattro) 5:44.59
18. Rothmans Rally New Zealand (9. – 12. července)
1. Sepp Haider – Ferdi Hinterleitner (Opel Kadett GSI 16V) 7:38.39
2. Ray Wilson – Stuart Lewis (Mazda 323 4WD) 7:57.16
3. Malcolm Stewart – John Kennard (Audi Coupe Quattro) 8:02.25
8. Marlboro Rally Argentina (2. – 6. srpna)
1. Jorge Recalde – Jorge del Buono (Lancia Delta Integrale) 7:05.16
2. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 7:08.51
3. Franz Wittmann – Jörg Pattermann (Lancia Delta Integrale) 7:34.13
38. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta Integrale) 4:35.29
2. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Lancia Delta Integrale) 4:38.24
3. Didier Auriol – Bernard Occelli (Ford Sierra RS Cosworth) 4:45.15
20. Rallye Cote d’Ivoire (Pobř. Slonoviny, 20. – 24. září)
1. Alain Ambrosino – Daniel Le Saux (Nissan 200SX) + 3:34.51 pen
2. Pascal Gaban – Willy Lux (Mazda 323 4WD) + 5:06.33 pen
3. Patrick Tauziac – Claude Papin (Mitsubishi Starion Turbo) + 7:20.20 pen
30. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (10. – 14. října)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 6:06.41
2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 6:07.34
3. Dario Cerrato – Giuseppe Cerri (Lancia Delta Integrale) 6:08.35
37. Lombard RAC Rally (20. – 24. listopadu)
1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta Integrale) 7:15.37
2. Timo Salonen – Voitto Silander (Mazda 323 4WD) 7:19.43
3. Björn Waldegard – Fred Gallagher (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:22.16