RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1988: Lancia brala vše
    Závody

    40 let MS – 1988: Lancia brala vše

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý3.8.2014Updated:11.11.2020Žádné komentáře7 Mins Read

    Koncem osmdesátých let vládla v rally značka Lancia. Díky neustálému vývoji, zkušenostem a dostatečnému množství financí dokázali Italové ze sériové Delty 4WD vyvinout univerzální a atraktivní soutěžní vůz, který se stal neporazitelný na všech světových tratích.

    <<< 1987 – 1989 >>>


    Nové technické předpisy skupiny A přilákaly v sezoně 1987 na seriálu MS celou řadu nových automobilek, ale převaha Lancie většinu brzy odradila. Pochopily, že nemají konkurenceschopné vozy a jejich vývoj a homologace by stál nehorázné prostředky.

    Celý světový šampionát obeslal pouze italský tým Lancia Martini. Týmy Ford a Mazda se ukázaly jen na vybraných soutěžích. Body pro Audi sbírali výhradně soukromníci. Problém všech tří značek byl podobný. Neměly k dispozici soutěžní vůz, který by disponoval požadovanou kombinací výkonného motoru a pohonem všech kol.

    Tým Ford stále jen se „zadokolkou“

    Ford stále nedokázal homologovat Sierru Cosworth RS ve formátu 4×4 a „zadokolka“ byla vítěznou zbraní pouze na asfaltu.

    Na Korsice to dokázal Francouz Didier Auriol, který porazil oba zkušenější asfaltové specialisty Sabyho a Loubeta s továrními Lanciemi. Bylo to však jediné vítězství konkurenčního vozu na soutěží započítávané do MS značek.

    Fordy vystrčily růžky ještě na finské Rally 1000 jezer, kde se Auriol blýskl třetím místem. Další nadějí modrého oválu se stal Španěl Carlos Sainz,který zářil s bíločervenou sierrou v barvách Marlboro na úvodních vložkách v Portugalsku a San Remu.

    Tým Mazda

    Mazda pod vedením bývalého soutěžního jezdce Achima Warmbolda přešlapovala na místě. Model 323 4WD už vyrostl z dětských nemocí a problémy s převodovkou se podařilo vyřešit použitím speciální rychlostní skříně Xtrac.

    Nedostatek peněz, nevhodný centrální diferenciál a slabý motor však nedokázalo nahradit ani umění bývalého mistra světa Timo Salonena. Obrýlený Fin dosáhl na stupně vítězů jen při závěrečné RAC rally, kde obsadil stříbrnou příčku se čtyřminutovou ztrátou na Alena.

    Audi končí v MS

    Německá značka Audi se z MS definitivně stáhla. Quattra přesto zůstala mezi privátními jezdci nejoblíbenějšími vozy. K dispozici byly tři modely, ale ani jeden nebyl vyhrávací typ. Limuzína Audi 200 Quattro byla příliš velká a těžká, kompaktnější Coupé Quattro a 90 Quattro měly slabé motory. Přesto se početným soukromníkům dařilo pravidelně sbírat body, což německé značce vyneslo třetí místo v závěrečném hodnocení.


    Neporazitelná Lancia

    První verze Lancie Delta HF 4WD nevypadala jako úspěšný soutěžní vůz, ale zkušený tým Abarth dokázal udělat z všedního civilního čtyřdveřového vozu v průběhu první sezony atraktivní speciál.

    Nová evoluce debutovala pod názvem Delta HF Integrale vítězstvím Biasiona v Portugalsku. Nová homologační série 5000 kusů měla rozšířené blatníky umožňující použití patnáctipalcových kol. Pod kapotou doplněnou chladicími otvory se objevilo výkonnější turbodmychadlo Garrett T3, rozměrnější mezichladič stlačeného vzduchu a nová šestistupňová převodovka.

    Vozu se podařilo během dvou sezon 1988/89 vyhrát plný tucet soutěží MS v řadě za sebou. Tento rekord se dodnes nepodařilo překonat ani Loebovi. Model Delta HF se stal nejúspěšnějším soutěžním vozem historie, který zastínil i legendární Lancii Stratos.

    Miki Biasion zastínil Munariho

    Největší počet vítězství si překvapivě neodnesl favorizovaný Markku Alen, který doufal, že konečně dosáhne na kýžený jezdecký titul. Tuto prestižní trofej mu vyfoukl Ital Massimo Biasion, který v roce 1988 dominoval na pěti soutěžích. Byl to on, kdo pro Lancii vybojoval první vítězství na slavné Rally Safari. To se v minulosti nepodařilo ani Sandro Munarimu.

    Grande Miki Biasion

    Miki Biasion se překvapivě vypracoval na univerzálního jezdce, který dokázal vyhrát všechny typy soutěží. Přitom do továrního týmu přišel jako vyložený asfaltový specialista po zisku titulu mistra Evropy 1983 s Lancií 037 Rally. Vystudovaný třicetiletý architekt byl na rozdíl od většiny svých krajanů stejně rychlý na asfaltu, šotolině i sněhu a ledu. Jeho metodický přístup a smysl pro detail z něho udělaly na sklonku osmdesátých let neporazitelného jezdce.

    MS 1988

    Značky:
    1. Lancia 140, 2. Ford 79, 3. Audi 71, 4. Mazda 66, 5. Toyota 46, 6 Renault 32, 7. BMW 25, 8. Nissan 23, 9. Subaru 18, 10. Peugeot 15, 11. Volkswagen 14, 12. Opel 13, 13. Suzuki 9, 14. Mitsubishi 7, 15. Alfa Romeo 4, 16. Fiat 2
    Jezdci:
    1. Miki Biasion 115, 2. Markku Alen 86, 3. Alex Fiorio 76, 4. Stig Blomqvist 41, 5. Timo Salonen 33, 6. Bruno Saby 32, Didier Auriol 32, 8. Mikael Ericsson 30, 9. Jorge Recalde 27, 10. Yves Loubet 27,

    Výsledky MS 1988

    56. Rallye Automobile de Monte-Carlo (16. – 21. ledna)
    1. Bruno Saby – Jean-Francois (Lancia Delta HF 4WD) 7:19.11
    2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta HF 4WD) 7:30.01
    3. Jean-Pierre Ballet – Marie-Christine Lallement (Peugeot 205 GTI) 7:42.46

    38. International Swedish Rally (4. – 6. února)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta HF 4WD) 5:02.31
    2. Stig Blomqvist – Benny Melander (Ford Sierra XR 4×4) 5:04.08
    3. Lars-Erik Torph – Tina Thörner (Audi Coupe Quattro) 5:10.03

    22. Rallye de Portugal Vinho do Porto (1. – 6. března)
    1. Miki Biasion – Carlo Cassina (Lancia Delta Integrale) 6:44.01
    2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta HF 4WD) 6:52.47
    3. Yves Loubet – Jean-Bernard Vieu (Lancia Delta HF 4WD) 6:53.23

    36. Marlboro Safari Rally (31. března – 4. dubna)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 2:51.04
    2. Mike Kirkland – Robin Nixon (Nissan 200SX) 3:03.57
    3. Per Eklund – Dave Whittock (Nissan 200SX) 3:38.26

    32. Tour de Corse – Rallye de France (3. – 6. května)
    1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Ford Sierra RS Cosworth) 7:12.04
    2. Yves Loubet – Jean-Bernard Vieu (Lancia Delta Integrale) 7:15.09
    3. Bruno Saby – Jean-François Fauchille (Lancia Delta Integrale) 7:16:53

    35. Akropolis Rally (29. května – 1. června)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 7:03.00
    2. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Lancia Delta Integrale) 7:04.43
    3. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 7:10.40

    23. Olympus Rally (23. – 26. června)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 5:28.44
    2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 5:34.07
    3. John Buffum – John Bellefleur (Audi Coupe Quattro) 5:44.59

    18. Rothmans Rally New Zealand (9. – 12. července)
    1. Sepp Haider – Ferdi Hinterleitner (Opel Kadett GSI 16V) 7:38.39
    2. Ray Wilson – Stuart Lewis (Mazda 323 4WD) 7:57.16
    3. Malcolm Stewart – John Kennard (Audi Coupe Quattro) 8:02.25

    8. Marlboro Rally Argentina (2. – 6. srpna)
    1. Jorge Recalde – Jorge del Buono (Lancia Delta Integrale) 7:05.16
    2. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 7:08.51
    3. Franz Wittmann – Jörg Pattermann (Lancia Delta Integrale) 7:34.13

    38. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta Integrale) 4:35.29
    2. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Lancia Delta Integrale) 4:38.24
    3. Didier Auriol – Bernard Occelli (Ford Sierra RS Cosworth) 4:45.15

    20. Rallye Cote d’Ivoire (Pobř. Slonoviny, 20. – 24. září)
    1. Alain Ambrosino – Daniel Le Saux (Nissan 200SX) + 3:34.51 pen
    2. Pascal Gaban – Willy Lux (Mazda 323 4WD) + 5:06.33 pen
    3. Patrick Tauziac – Claude Papin (Mitsubishi Starion Turbo) + 7:20.20 pen

    30. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (10. – 14. října)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale) 6:06.41
    2. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale) 6:07.34
    3. Dario Cerrato – Giuseppe Cerri (Lancia Delta Integrale) 6:08.35

    37. Lombard RAC Rally (20. – 24. listopadu)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta Integrale) 7:15.37
    2. Timo Salonen – Voitto Silander (Mazda 323 4WD) 7:19.43
    3. Björn Waldegard – Fred Gallagher (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:22.16

    40 let MS Audi Björn Waldegård Ford historie soutěží Lancia Mazda Miki Biasion Mitsubishi Peugeot seriál Timo Salonen Volkswagen WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.