RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      Recent
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1987: Nová startovní čára
    Závody

    40 let MS – 1987: Nová startovní čára

    Redakce RL.CZBy Redakce RL.CZ27.6.2013Updated:31.12.2019Žádné komentáře7 Mins Read

    V roce 1987 se technika i úroveň mistrovství světa vrátila o několik let zpátky. Skupina A znamenala vynucený návrat ke kořenům rally.

    <<< 1986 – 1988 >>>


    Ve znamení skupiny A

    V následujícím roce nahradily výkonné speciály s motorem uprostřed a karbonovými karoseriemi mnohem střízlivější auta skupiny A s polovičním výkonem.

    Skupina A nebyla žádnou novinkou. Vznikla už v roce 1982, a i když byla zastíněna mnohem atraktivnějšími vozy skupiny B, měla se čile k světu. Zásadním požadavkem homologace byl limit 5000 ks vyrobených vozů. Takové množství nedovolovalo automobilkám produkovat žádné drahé vozy se složitou technikou.

    Většinou se jednalo o klasické, mnohdy čtyřdveřové, rodinné limuzíny s motorem vpředu. To samo o sobě zvýšilo bezpečnost soutěžních automobilů. Nádrže byly nyní odděleny od motorů, ocelové karoserie byly pevnější a motory slabší. FIA navíc omezila maximální výkon na 300 koní.

    Na počátku sezony se vyrojila celá řada různých vozů. Změnu pravidel chtělo využít ve svůj prospěch mnoho automobilek. Každý znal recept na úspěch, ale málokdo měl ve svém výrobním programu auto s pohonem všech kol a silným motorem. Typickým příkladem byl Ford, který měl na výběr Sierru XR4 s pohonem všech kol a archaickým šestiválcem nebo Sierru Cosworth RS s výkonným závodním motorem, jenž však poháněl pouze zadní kola.


    BMW

    Podobným vozem bylo vysokokarátové BMW M3, které pro soutěže upravil renomovaný britský tým Prodrive (Bernard Beguin vyhrál Korsickou rally).

    Audi

    Audi 200 1987
    Audi 200 Coupé

    Velké dilema řešilo i Audi, jež vybíralo mezi modelem Coupé Quattro s atmosférickým motorem (195 k) a mohutnou těžkou limuzínou 200 Quattro s přeplňovaným agregátem (240 k).

    Mazda

    Jedním z mála papírových favoritů byla Mazda 323 4WD, ta měla pod kapotou všechny potřebné ingredience. Kompaktní vůz byl osazený motorem s šestnáctiventilovou hlavou a navíc už startoval v sezoně 1986. Achillovou patou byla ovšem poddimenzovaná pětistupňová převodovka a slabá podpora bruselského týmu Achima Warmbolda z mateřského Japonska. Timo Salonen sice vyhrál Švédskou rally, ale to bylo vše, co mazdy v sezoně 1987 dokázaly.

    Renault

    Dalšími zájemci o vavříny v MS byly týmy Renault a VW. Francouzi měli k dispozici Renault 11 Turbo nebo kompaktní model Renault 5 GT Turbo. Oba vozy měly pohon předních kol a stejný zastaralý motor OHV 1,4 litru doplněný turbodmychadlem. Výkon necelých 190 koní na vítězství nestačil. Nejlepším výsledkem byla druhá příčka populárního Jeana Ragnottiho na Portugalské rally.

    Volkswagen

    Volkswagen startoval s druhou generací Golfu GTI už v předchozích letech a Kenneth Eriksson měl na kontě čerstvý titul mistra světa skupiny A 1986. Novinkou pro sezonu 1987 byla šestnáctiventilová hlava motoru, která zvýšila výkon na hranici 200 koňských sil. Spolehlivý vůz se osvědčil především v náročných podmínkách. Eriksson se blýskl historicky prvním vítězstvím VW na Rally Pobřeží Slonoviny, ale až čtvrté místo v hodnocení značek na konci roku bylo zklamáním.

    VW Golf GTI
    Volkswagen Golf GTI

    VIDEO: Volkswagen Motorsport – sezóna 1987


    Skupinu A ovládla Lancia

    Jednookým králem mezi slepými se stal tým Lancia Martini. Okamžitě po informaci o zákazu skupiny B začali Italové intenzivně pracovat na konkurenceschopném voze skupiny A. Čtyřdveřový model Delta HF 4WD sice nevypadal jako vítězný vůz, ale po technické stránce byl ideálním soutěžním autem.

    Osvědčený dvoulitrový motor z portfolia Fiatu doplněný turbodmychadlem disponoval solidním výkonem 250 koní. Důležitější však byl podvozek, tvořený závěsy McPherson na všech kolech, a plnohodnotný pohon 4 x 4 s viskózním mezinápravovým diferenciálem.

    Podobně jako předchozí úspěšné modely Stratos a Delta S4 skončil premiérový start vítězstvím. Kaňkou na dvojnásobném prvenství Biasiona a Kankkunena byly pochybnosti o legální homologaci. V předním nárazníku se dodatečně objevily chladicí otvory a ve vozech homologační série byla namontována rozdílná turba. FIA však rodící se skandál zametla pod koberec a výsledky prestižní Rallye Monte Carlo potvrdila.

    Nedílnou součástí úspěchu byla hvězdná jezdecká sestava italského týmu. Šéf týmu Cesare Fiorio angažoval vedle Aléna a Biasiona novopečeného mistra světa Kankkunena. Trojlístek vyhrál během premiérové sezony osm soutěží a Lancia suverénně dominovala nejen v hodnocení značek, ale i mezi jezdci.

    Bratrovražedná bitva vyvrcholila na závěrečné RAC rally, kde Juha Kankkunen porazil svého krajana a mohl se radovat z obhajoby titulu. Ze zákulisních intrik uvnitř týmu však byl natolik rozladěný, že raději odešel.

    Lancia Delta 1987


    Mistrovství světa 1987

    Značky:
    1. Lancia 140, 2. Audi 82, 3. Renault 71, 4. Volkswagen 64, 5. Ford 62, 6. Mazda 52, 7. Toyota 22, 8. BMW 20, 9. Opel 16, 10. Subaru 12, 11. Nissan 9, 12. Fiat 5

    Jezdci:
    1. Juha Kankkunen 100, 2. Miki Biasion 94, 3. Markku Alen 88, 4. Kenneth Eriksson 70, 5. Jean Ragnotti 51, 6. Erwin Weber 44, 7. Stig Blomqvist 33, 8. Hannu Mikkola 32, 9. Jorge Recalde 30, 10. Mikael Ericsson 28, 11. Walter Röhrl 27, 12. Per Eklund 25, 13. Francois Chatriot 22, 14. Timo Salonen 20, Bernard Béguin 20, Franz Wittmann 20, 17. Ingvar Carlsson 20


    Výsledky jednotlivých soutěží

    55. Rallye Automobile de Monte-Carlo (17. – 22. ledna)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta HF 4WD) 7:39.50
    2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta HF 4WD) 7:40.49
    3. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Audi 200 Quattro) 7:44.00

    37. International Swedish Rally (13. – 14. února)
    1. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Mazda 323 4WD) 4:11.00
    2. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Lancia Delta HF 4WD) 4:11.23
    3. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta HF 4WD) 4:12.46

    21. Rallye de Portugal Vinho do Porto (11. – 14. března)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta HF 4WD) 7:09.39
    2. Jean Ragnotti – Pierre Thimonier (Renault 11 Turbo) 7:12.32
    3. Kenneth Eriksson – Peter Diekmann (Volkswagen Golf GTI 16V) 7:14.37

    35. Marlboro Safari Rally (16. – 20. dubna)
    1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi 200 Quatrro) 3:39.44
    2. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Audi 200 Quatrro) 3:56.59
    3. Lars-Erik Torph – Benny Melander (Toyota Supra Turbo) 4:31.09

    31. Tour de Corse – Rallye de France (7. – 9. května)
    1. Bernard Béguin – Jean-Jacques Lenne (BMW M3) 7:22.30
    2. Yves Loubet – Jean-Bernard Vieu (Lancia Delta HF 4WD) 7:24.38
    3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta HF 4WD) 7:24.58

    34. Acropolis Rally (31. května – 3. června)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta HF 4WD) 7:25.57
    2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta HF 4WD) 7:26.45
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi 200 Quattro) 7:31.21

    22. Olympus Rally (26. – 29. června)
    1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta HF 4WD) 5:59.24
    2. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta HF 4WD) 5:59.36
    3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta HF 4WD) 6:00.06

    17. AWA Clarion Rally New Zealand (11. – 14. července)
    1. Franz Wittmann – Jörg Pattermann (Lancia Delta HF 4WD) 6:56.00
    2. Kenneth Eriksson – Peter Diekmann (Volkswagen Golf GTI 16V) 6:56.47
    3. Possum Bourne – Michael Eggleton (Subaru RX Turbo) 7:04.25

    7. Marlboro Rally Argentina (4. – 8. srpna)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta HF 4WD) 7:10.27
    2. Jorge Recalde – Jorge del Buono (Lancia Delta HF 4WD) 7:11.28
    3. Erwin Weber – Matthias Feltz (Volkswagen Golf GTI 16V) 7:37.11

    37. 1000 Lakes Rally (27. – 30. srpna)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta HF 4WD) 5:12.22
    2. Ari Vatanen – Terry Harryman (Ford Sierra RS Cosworth) 5:17.54
    3. Stig Blomqvist – Bruno Berglund (Ford Sierra RS Cosworth) 5:18.51

    19. Rallye Côte d’Ivoire (Pobř. Slonoviny, 22. – 29. září)
    1. Kenneth Eriksson – Peter Diekmann (Volkswagen Golf GTI 16V) + 48:57 min pen.
    2. Shekhar Mehta – Rob Combes (Nissan 200SX) + 1:09:18 hod pen.
    3. Erwin Weber – Matthias Feltz (Volkswagen Golf GTI 16V) + 2:05:56 hod pen.

    29. Rallye Sanremo (12. – 15. října)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta HF 4WD) 6:09.19
    2. Bruno Saby – Jean-Francois Fauchille (Lancia Delta HF 4WD) 6:14.30
    3. Jean Ragnotti – Pierre Thimonier (Renault 11 Turbo) 6:16.55

    36. Lombard RAC Rally (22. – 25. listopadu)
    1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta HF 4WD) 5:26.36
    2. Stig Blomqvist – Bruno Berglund (Ford Sierra RS Cosworth) 5:29.48
    3. Jimmy McRae – Ian Grindrod (Ford Sierra RS Cosworth) 5:33.15

    Nissan 1987

    40 let MS Audi Group A historie soutěží Lancia Mazda seriál Volkswagen WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.