Bylo jen otázkou času, kdy se situace vymkne kontrole. Eskalace výkonu vyvrcholila v roce 1986, kdy se na soutěžních tratích objevily perspektivní vozy Lancia Delta S4 a Ford RS 200. Namísto strhujících soubojů předních týmů došlo k sérii tragických nehod, které vyústily v zákaz skupiny B.
<<< 1985 – 1987 >>>
Na počátku roku 1986 vše nasvědčovalo tomu, že se bude jednat o nejzajímavější sezonu v historii rallysportu. Dosud neporazitelné Peugeoty 205 T16 dostaly rovnocenného soupeře v podobě Lancií Delta S4. Přes zimu navíc nezahálely ani další týmy. V Monte Carlu startovaly poprvé Citroëny BX 4TC, na další soutěži debutovaly Fordy RS 200.
Sezona začala stejně, jako skončila ta předešlá. Zvítězil patrně největší talent osmdesátých let Henri Toivonen. Mladý Fin triumfoval na Rallye Monte Carlo přesně o 20 let později než jeho otec Pauli Toivonen. Devětadvacetiletý Fin vyhrál13 rychlostních zkoušek a vedl téměř od startu. Při sjezdu z Burzetu se na úzké horské silnici srazil s civilním vozem, avšak jako zázrakem mohl pokračovat v soutěži. Zásluhou italských mechaniků a šťastného startovního čísla 7 dokonce se silně poškozeným vozem zvítězil.
Toivonen porazil s novou Lancií Delta S4 úřadujícího mistra světa Salonena i další dva jeho týmové kolegy s Peugeoty 205 T16. Neohrozil ho ani čtyřnásobný vítěz soutěž Walter Röhrl s Audi Quattrem S1 E2, který musel měnit na vložce kolo a dojel do cíle až na čtvrtém místě.
Návrat Fordu po šesti letech
Po dlouhých šesti letech se na tratě MS oficiálně vrátila značka Ford. Místem premiéry Fordu RS 200 se stala Švédská rally. Domácí favorit Stig Blomqvist sice odpadl pro poruchu motoru, ale jeho krajan Kalle Grundel naznačil potenciál nového vozu třetím místem. Po slabém výkonu v Monaku se ujal vedení Salonen, ale na RZ6 mu z turbodmychadla začal unikat olej na rozpálený motor a výsledkem byl požár. Vedení převzal Toivonen, ale také jeho jízdu zastavila technická závada. V cíli se smál třetí v řadě Juha Kankkunen s „dvěstěpětkou“. Další finský mladík přitom startoval se čtyřkolkou teprve podruhé v životě, navíc ve Švédsku debutoval.
Tragické havárie
Další události nadobro změnily slibný vývoj sezony. V Portugalsku se stalo to, co se dalo čekat už několik let. Hordy neukázněných diváků stály v několika řadách těsně podél trati a někteří horkokrevní fanoušci si pletli rally s koridou. Uskakovali těsně před projíždějícími vozy. Hned na úvodní vložce vylétl z trati do diváků domácí jezdec Joaquim Santos s Fordem RS 200. Na místě tragédie zůstali tři mrtví a několik dalších diváků bylo zraněno. Tovární jezdci za těchto podmínek odmítli pokračovat v soutěži.
Značka Audi se po této události stáhla ze seriálu MS. Další neštěstí, které definitivně uzavřelo perspektivu výkonných speciálů kategorie B, se odehrálo na Korsice.
Henri Toivonen suverénně vedl až do okamžiku, kdy vylétl ze silnice. Jeho lancia plná vysokooktanového benzinu se startovním číslem 4 (se stejným se zabil o rok dříve Bettega) při nárazu do stromů explodovala. Toivonen i jeho spolujezdec Sergio Cresto ve vraku uhořeli. Místo neštěstí připomínalo pád letadla.
Tým Lancia stáhl zbývající posádky ze soutěže. FIA oznámila, že nebezpečné vozy skupiny B nebudou od příštího roku připuštěny na start rally.
Dohra u zeleného stolu
Zbytek smutné sezony se nesl ve znamení ostrého souboje mezi týmy Lancia a Peugeot. Zatímco ovladatelnější „dvěstěpětka“ byla rychlejší v dlouhých zatáčkách, brutální a výkonnější „esčtyřka“ měla navrch ve výjezdech z ostrých zatáček.
Nový rekrut Peugeotu Juha Kankkunen zvítězil v Řecku i na Novém Zélandu, zatímco Lancia získala double v Argentině. Rivalita mezi oběma týmy vyvrcholila na Rally Sanremo. Italští techničtí komisaři vyloučili v polovině soutěže všechny tři tovární Peugeoty 205 T16 E2 z důvodu údajně zakázaných aerodynamických lišt na podvozku.
Vendeta znamenala, že první tři místa ovládly Lancie Delta S4 v pořadí Alen, Cerrato a Biasion. Francouzi podali na neoprávněnou diskvalifikaci protest a FIA nakonec výsledky soutěže nezapočítala do hodnocení MS.
O mistrovské body tak přišla nejen značka Lancia, ale i mladoboleslavská Škoda. Po pěti letech se čeští jezdci znovu probojovali do první desítky světové soutěže. Ladislav Křeček dojel se Škodou 130 LR na skvělém šestém místě absolutního pořadí, Svatopluk Kvaizar skončil devátý.
O titulech se rozhodovalo až na Olympus rally v USA. Závěrečná soutěž éry skupiny B se odehrávala v amerických lesích na západ od Tacomy ve státě Washington. O vítězství bojovali jediní dva kandidáti na jezdecký titul Alen a Kankkunen. Ačkoliv zvítězil zkušenější Markku Alen s lancií, z titulů se nakonec radovala značka Peugeot a Kankkunen, který musel čekat na potvrzení svého nečekaného úspěchu až na rozhodnutí FIA.
MS 1986
Značky:
1. Peugeot 137, 2. Lancia 122, 3. Volkswagen 65, 4. Audi 29, 5. Ford 24, 6. Toyota 20, 7. Renault 14, 8. Subaru 13, 9. Austin Rover 12, 10. Citroën 10, 11. Mazda 9, 12. Opel 5
Jezdci:
1. Juha Kankkunen 118, 2. Markku Alen 104, 3. Timo Salonen 63, 4. Björn Waldegard 48, 5. Miki Biasion 47, 6. Lars-Erik Torph 40, 7. Bruno Saby 38, 8. Mikael Ericsson 28, 9. Kalle Grundel 26, 10. Kenneth Eriksson 25, 11. Stig Blomqvist 22, Erwin Weber 22, 13. Henri Toivonen 20, Joaquim Moutinho 20, 15. Rudi Stohl 16
Výsledky sezony 1986
54. Rallye Automobile de Monte-Carlo (18. – 24. ledna)
1. Henri Toivonen – Sergio Cresto (Lancia Delta S4) 10:11:24
2. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 10:15:28
3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Sport Quattro S1) 10:18:46
36. International Swedish Rally (14. – 16. února)
1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 5:09:19
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 5:11:13
3. Kalle Grundel -Terry Harryman (Ford RS200) 5:15:35
20. Rallye de Portugal Vinho do Porto (5. – 8. března)
1. Joaquim Moutinho – Edgar Fortes (Renault 5 Turbo) 7:50:44
2. Carlos Bica – Cândido Júnior (Lancia Rally 037) 8:04:11
3. Giovanni Del Zoppo – Loris Roggia (Fiat Uno Turbo) 8:07:36
34. Marlboro Safari Rally (29. března – 2. dubna)
1. Björn Waldegard – Fred Gallagher (Toyota Celica TCT) + 5:06 min pen.
2. Lars-Erik Torph – Bo Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 5:34 min pen.
3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rallye 037) + 6:12 min pen.
30. Tour de Corse – Rallye de France (1. – 3 . května)
1. Bruno Saby – Jean-Francois Fauchille (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 11:52:44
2. Francois Chatriot – Michel Périn (Renault 5 Maxi Turbo) 12:06:32
3. Yves Loubet – Jean-Marc Andrié (Alfa Romeo GTV6) 12:45:59
33. Acropolis Rally (2. – 4. června)
1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 7:20:01
2. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta S4) 7:21:38
3. Bruno Saby – Jean-François Fauchille (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 7:29:55
16. AWA Clarion Rally of New Zealand (5. – 8. července)
1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 5:43:45
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 5:45:25
3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta S4) 5:53:36
6. Marlboro Rally Argentina (6. – 9. srpna)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta S4) 6:36:26
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 6:36:50
3. Stig Blomqvist – Bruno Berglund (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 6:40:42
36. 1000 Lakes Rally (5. – 7. září)
1. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 3:32:45
2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 3:33:09
3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 3:34:30
18. Rallye Côte d’Ivoire (Pobřeží Slonoviny) (24. – 27. září)
1. Björn Waldegard – Fred Gallagher (Toyota Celica TCT) + 1:29 min pen.
2. Lars-Erik Torph – Bo Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 1:37 min pen.
3. Erwin Weber – Günter Wanger (Toyota Celica TCT) + 2:27 min pen.
28. Rallye Sanremo (13. – 17. října)
1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 5:31:35
2. Dario Cerrato – Giuseppe Cerri (Lancia Delta S4) 5:32:53
3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta S4) 5:33:17
35. Lombard RAC Rally (16. – 19. listopadu)
1. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 5:21:11
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 5:22:33
3. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 5:27:16
21. Olympus Rally (4. – 7. prosince)
1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Delta S4) 5:26:10
2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 5:29:36
3. John Buffum – Neil Wilson (Audi Sport Quattro) 5:50:24