Polovina osmdesátých let zůstane zapsána do historie jako vrchol i pád rallysportu. Atraktivní speciály skupiny B se během tří sezon proměnily v okřídlená a těžko ovladatelná monstra s výkonem 500 koní.
[button link=“https://www.rallylife.cz/40-let-ms-1984/“ color=“red“]<<< sezóna 1984[/button] [button link=“https://www.rallylife.cz/40-let-ms-1986/“ color=“red“]sezóna 1986 >>>[/button]
Nový Peugeot 205 T16 v roce 1985 totálně deklasoval konkurenci. Už o rok dříve bylo jasné, že „dvěstěpětka“ znamená po technické stránce vyšší ligu než všechny dosavadní speciály kategorie B.
Přesně 12 měsíců po prvním vítězství Ariho Vatanena na Rally 1000 jezer získal francouzský tým Peugeot titul mistra světa značek. Vozy se lvem ve znaku dominovaly od ledna do srpna 1985 na sedmi z devíti rally započítávaných do seriálu MS. Vatanen vyhrál obě zimní soutěže v Monte Carlu a ve Švédsku.
V dalším průběhu sezony se ukázal rychlejší jeho nový týmový kolega Timo Salonen. Obrýlený Fin triumfoval v Portugalsku, Řecku, na Novém Zélandu, v Argentině i doma ve Finsku. To stačilo, aby se Salonen stal předčasně mistrem světa jezdců.
Timo Salonen
Třiatřicetiletý jezdec byl přitom naprostým antisportovcem. Mírně obtloustlá postava, silné brýle a nezbytná cigareta v ústech ho pasovaly spíš do role typického účetního.
Mnozí dodnes nechápou, jak mohl člověk, který se nikdy nestaral o svoji fyzičku, pilotovat soutěžní vůz na limitu. V kokpitu tehdy stoupala teplota až na 70 °C a rychlostní zkoušky měřily i 100 km.
Salonen zvládal kouřit dokonce také během dlouhých měřených úseků v Argentině. Prý by si zapálil i na Korsice, kdyby tam nenásledovala jedna zatáčka za druhou.
Vážné havárie
Jeho krajan Ari Vatanen byl pravým opakem. Sportovec a asketa, který si na stupních vítězů připíjel mlékem, však překvapivě na týmového kolegu nestačil.
Po prohře na Novém Zélandě překročil na následující soutěži v Jižní Americe rozumnou míru rizika. V plné rychlosti vlétl na terénní nerovnost, která jeho „dvěstěpětku“ katapultovala do série kotrmelců. Vatanen se z vážných zranění léčil několik měsíců.
Druhým vážným varováním byla smrtelná havárie italského továrního jezdce Attilia Bettegy na Korsice, který s Lancií 037 Rally z nejasných příčin vylétl ze silnice a narazil do stromu. Bylo zřejmé, že extrémně odlehčené speciály neposkytují posádce bezpečnost odpovídající jejich výkonům.
High – Tech na čtyřech kolech
Nejvážnějším soupeřem Peugeotu byl německý tým Audi, který se pokoušel obhájit loňský titul. Koncepce těžkého a velkého Quattra s motorem vpředu, vycházející ze sériového modelu, však byla proti kompaktní „dvěstěpětce“ s motorem uprostřed nepřekonatelným handicapem. Příliš nepomohlo ani zkrácení rozvoru, navýšení výkonu na 510 koní a přesunutí mnoha komponentů na záď vozu.
Na Korsice představil francouzský tým druhou evoluci Peugeotu 205 T16, která byla výkonnější a lehčí. Tím se rozdíl mezi oběma rivaly znovu zvýraznil.
Značka Audi dokázala triumfovat pouze na Rally Sanremo 1985. Walter Röhrl tehdy předvedl s modelem Quattro Sport S1 E2 na horských asfaltech i toskánských šotolinách nezapomenutelný výkon.
Velká část soubojů o vítězství se neodehrávala na trati rychlostních zkoušek, nýbrž na rýsovacích prknech konstruktérů. Ve vozech se začaly objevovat technické finesy jako vstřikování vody do válců motoru, ostřikování intercooleru a brzd vodou, řízení teploty tlumičů pérování, poloautomatická šestistupňová převodovka, sofistikované diferenciály a účinné aerodynamické prvky. Překotný technický vývoj se odrazil v nových přírůstcích do rodiny skupiny B.
Lancia Delta S4 premiérově a zároveň vítězně
Na závěrečné soutěži sezony RAC Rally startovaly dva nové perspektivní vozy. Britské MG Metro 6R4 a dlouho očekávaná Lancia Delta S4.
První italský soutěžní speciál s pohonem všech kol se při premiéře ukázal v tom nejlepším světle. Lancie získaly při debutu double – talentovaný Fin Henri Toivonen zvítězil před zkušeným Markku Alenem. Senzaci dovršil domácí Tony Pond, který s novým MG Metro vyhrál devět měřených úseků a obsadil třetí příčku.
Byla to nejdelší a jedna z nejtěžších soutěží v historii Britské rally. Teplota za celé tři dny nepřekročila bod mrazu, ale podmínky se neustále měnily. Na lesních cestách ležel sníh, led a bláto, jezdci se museli obejít bez pneumatik s hroty i bez rozpisu (soutěž se jezdila bez tréninku, „na oči“). Navzdory krajně nepříznivému zimnímu počasí stály podél trati obrovské špalíry nadšených britských fanoušků, kteří vzpomínali na slavnou éru Mini Cooperu S.
Zdálo se, že nadcházející sezona bude dějištěm strhující bitvy mezi nebývale vysokým počtem konkurenceschopných týmů.
Převzato z magazínu RALLY 5 / 2013
MS 1985
Značky:
1. Peugeot 142, 2. Audi 126, 3. Lancia 70, 4. Nissan 56, 5. Toyota 44, 6. Renault 38, 7. Volkswagen 29, 8. Opel 25
Jezdci:
1. Timo Salonen 127, 2. Stig Blomqvist 75, 3. Walter Röhrl 59, 4. Ari Vatanen 55, 5. Juha Kankkunen 48, 6. Henri Toivonen 48, 7. Markku Alén 37, 8. Björn Waldegard 34, 9. Mike Kirkland 26, 10. Per Eklund 24, 11. Bruno Saby 23, 12. Massimo Biasion 23, 13. Jean Ragnotti 20, 14. Shekhar Mehta 20, 15. Alain Ambrosino 18
Výsledky soutěží 1985
53. Rallye Automobile de Monte Carlo (26. ledna – 1. února)
1. Vatanen – Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 10:20:49
2. Röhrl – Geistdörfer (Audi Sport Quattro) 10:26:06
3. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16) 10:30:54
35. International Swedish Rally (15. – 17. února)
1. Vatanen – Harryman (Peugeot 205 Turbo) 16 4:38:49
2. Blomqvist – Cederberg (Audi Sport Quattro) 4:40:38
3. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo) 16 4:42:15
19. Rallye de Portugal Vinho do Porto (6. – 9. března)
1. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo) 16 8:07.25
2. Biasion – Siviero (Lancia 037) 8:12:12
3. Röhrl – Geistdörfer (Audi Sport Quattro) 8:13:23
33. Marlboro Safari Rally (4. – 8. dubna)
1. Kankkunen – Gallagher (Toyota Celica TCT) + 5:18 min pen.
2. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica TCT + 5:52 min pen.
3. Kirkland – Levitan (Nissan 240 RS) + 6:01 min pen.
29. Tour de Corse – Rallye de France (2. – 4. května)
1. Ragnotti – Thimonier (Renault R5 Maxi Turbo) 12:54:15
2. Saby – Fauchille (Peugeot 205 Turbo16 E2) 13:06:47
3. Béguin – Lenne (Porsche 911 SC RS) 13:20:04
32. Acropolis Rally (27. – 30. května)
1. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 10:20:19
2. Blomqvist – Cederberg (Audi Sport Quattro) 10:24:34
3. Carlsson – Melander (Mazda RX7) 11:08:25
15. AWA Clarion Rally of New Zealand (29. června – 2. července)
1. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 8:29:16
2. Vatanen – Harryman (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 8:30:33
3. Röhrl – Geistdörfer (Audi Sport Quattro) 8:31:42
5. Marlboro Rally Argentina (31. července – 3. srpna)
1. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 10:04:33
2. Wiedner – Zehetner (Audi Quattro A2) 10:18:29
3. Reutemann – Fauchille (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 10:35:47
35. 1000 Lakes Rally
1. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 4:10:35
2. Blomqvist – Cederberg (Audi Sport Quattro S1) 4:11:23
3. Alén – Kivimäki (Lancia 037) 4:14:14
27. Rallye Sanremo (29. září – 4. října)
1. Röhrl – Geistdörfer (Audi Sport Quattro S1) 7:10:10
2. Salonen – Harjanne (Peugeot 205 Turbo 16 E2) 7:16:39
3. Toivonen – Piironen (Lancia Rallye 037) 7:18:02
17. Rallye Côte d’Ivoire (30. října – 3. listopadu)
1. Kankkunen – Gallagher (Toyota Celica TCT) + 4:46 min pen.
2. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 4:46 min pen.
3. Ambrosino – Le Saux (Nissan 240RS) + 6:19 min pen.
34. Lombard RAC Rally (24. – 28. listopadu)
1. Toivonen – Wilson (Lancia Delta S4) 9:32.05
2. Alén – Kivimäki (Lancia Delta S4) 9:33.01
3. Pond – Arthur (MG Metro 6R4) 9:34.32