Bitva mezi týmy Audi a Lancia pokračovala také v sezoně 1984. Ale tentokrát už se německý tým nenechal překvapit a měl situaci pevně pod kontrolou. Výsledkem byl zisk obou titulů.
<<< 1983 – 1985 >>>
„Krátké“ Quattro s technickými problémy
Po technické stránce byl novinkou model Audi Sport Quattro S1 se zkrácenou karoserií. Díky dvacetiventilové hlavě motoru se výkon vyšplhal až na neuvěřitelnou hodnotu 510 koní. K přenesení točivého momentu na kola pomohla šestistupňová převodovka. Snížit hmotnost se však technikům nepodařilo, vinou krátkého rozvoru náprav se navíc zhoršily jízdní vlastnosti vozu.
Tým posílil Walter Röhrl, který se uvedl dalším triumfem na lednové Rallye Monte Carlo. Další jeho starty ovšem už tak přesvědčivé nebyly. Německá hvězda měla na rozdíl od skandinávských týmových kolegů k dispozici nové Quattro Sport, které trpělo dětskými nemocemi.
Od startu v Portugalsku Röhrl nedokončil žádnou soutěž a frustrovaný jezdec druhou polovinu sezony většinou pauzíroval.
Blomqvist a Mikkola jezdili se starším osvědčeným modelem A2 a vyhráli dalších pět soutěží. Obhájce jezdeckého titulu Hannu Mikkolu většinou provázela smůla a dokázal zvítězit pouze v Portugalsku. Zbývající triumfy si připsal na konto Švéd Stig Blomqvist a v osmatřicetiletých se mohl radovat ze zisku titulu mistra světa.
Lancia nestíhá
Italský tým Lancia Martini zvýšil výkon svých vozů na 315 koní, ale jeho dvorní jezdec Markku Alen vyhrál pouze asfaltovou Tour de Corse. Na šotolině měli navrch jezdci se čtyřkolkami. Po polovině sezony bylo jasné, že obhajoba značkového titulu je nereálná.
Tým vynechal soutěže v Argentině a Velké Británii a soustředil se na nový projekt čtyřkolky Delta S4.
Nový hráč na scéně
Hlavní událostí roku byla premiéra zbrusu nového Peugeotu 205 T16. Projekt koncernu PSA se rozběhl už na sklonku roku 1981. Na rozdíl od průkopníka pohonu všech kol Audi se francouzský tým mohl poučit z chyb a zkušeností konkurence. Postavil lehký kompaktní vůz s revolučním uspořádáním pohonného ústrojí.
Motor i převodovka byly umístěny uprostřed vozu napříč. Mezi oba agregáty byla vsunuta rozvodovka s viskozním centrálním diferenciálem. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště vozu a jeho zpevnění. Další předností byla snadná servisovatelnost motoru. Po odklopení zadní části měli mechanici z pravé strany výborný přístup k řemenům, alternátoru a čerpadlům, které se v servisu často musí měnit. Přeplňovaný motor měl dostatečný výkon 350 koní. Celý vůz měřil necelé 4 metry a vážil něco málo přes 900 kg.
„Dvěstěpětka“ debutovala na Korsické rally. Premiéra málem skončila senzačním vítězstvím. Ari Vatanen se od druhé vložky ujal vedení a držel v šachu favorizované Lancie 037 Rally až do RZ20, kde havaroval.
Na středomořském ostrově tehdy pršelo a ukázalo se, že čtyřkolky mohou být rychlejší i na asfaltě. Při své první sezoně v MS absolvoval tým Peugeot Talbot Sport pouze pět soutěží. Tři z nich Vatanen vyhrál. Dominoval na prestižní finské „Grand prix“ Rally 1000 jezer, v San Remu i na RAC rally. Bylo jasné, že laťka se posunula o pořádný kus nahoru.
Šéf týmu Jean Todt to řekl jasně: „Náš vůz má taková konstrukční řešení, že konkurentům nezbývá nic jiného, než nás následovat…“
https://www.youtube.com/watch?v=MxLxrm1eGco&t=1801s
Výsledky MS 1984
Značky: 1. Audi 120, 2. Lancia 108, 3. Peugeot 74, 4. Toyota 62, 5. Renault 55, 6. Opel 48, 7. Nissan 46, 8. Volkswagen 34, 9. Subaru 11, 10. Alfa Romeo a Fiat 9, 12. Ford 6, 13. Citroën 4, 14. Vauxhall, Mazda a Mitsubishi 2
Jezdci: 1. Stig Blomqvist 125, 2. Hannu Mikkola 104, 3. Markku Alén 90, 4. Ari Vatanen 60, 5. Attilio Bettega 49, 6. Massimo Biasion 43, 7. Per Eklund 30, 8. Björn Waldegard 28, 9. Shekhar Mehta 27, 10. Timo Salonen 27, 11. Walter Röhrl 26, 12. Michele Mouton 25, 13. Jean Ragnotti 20, 14. Jean-Pierre Nicolas 18, 15. Rauno Aaltonen 15, 16. Jorge Recalde, Henri Toivonen 12, 18. Kalle Grundel 12, 19. Jean-Luc Thérier, Mats Jonsson, Mario Stillo, Fabrizio Tabaton, Alain Ambrosino 10
Výsledky sezony 1984
52. Rallye Automobile de Monte-Carlo (21. – 27. ledna)
1. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Audi Quattro A2) 8:52:29
2. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 8:53:42
3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 9:05:00
34. International Swedish Rally (10. – 12. února)
1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 4:16:45
2. Michèle Mouton – Fabrizia Pons (Audi Quattro A2) 4:24:12
3. Per Eklund – Dave Whittock (Audi Quattro A2) 4:33:27
18. Rallye de Portugal Vinho do Porto (6. – 11. března)
1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 7:35:32
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 7:35:59
3. Attilio Bettega – Maurizio Perissinot (Lancia Rally 037) 7:58:21
32. Marlboro Safari Rally (19. – 23. dubna)
1. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 2:02 min pen.
2. Rauno Aaltonen – Lofty Drews (Opel Manta 400) + 2:13 min pen.
3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) + 2:25 min pen.
28. Tour de Corse – Rallye de France (3. – 5. května)
1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 13:24:56
2. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Rally 037) 13:29:11
3. Jean Ragnotti – Pierre Thimonier (Renault 5 Turbo) 13:33:16
31. Acropolis Rally (28. – 31. května)
1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 10:41:51
2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 10:44:58
3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 10:56:01
14. Sanyo Rally of New Zealand (23. – 26. června)
1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 10:40:41
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 10:45:28
3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 10:48:10
4. Marlboro Rally Argentina (27. července – 1. srpna)
1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 10:33:38
2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 10:36:54
3. Jorge Recalde – Jorge del Bouno (Audi Quattro A2) 10:38:48
34. 1000 Lakes Rally (24. – 26. srpna)
1. Ari Vatanen – Terry Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 4:07:27
2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 4:08:26
3. Henri Toivonen – Juha Piironen (Lancia Rally 037) 4:10:19
26. Rallye Sanremo (30. září – 5. října)
1. Ari Vatanen – Terry Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 8:44:34
2. Attilio Bettega – Maurizio Perissinot (Lancia Rally 037) 8:50:01
3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Rally 037) 8:53:58
16. Rallye Côte d’Ivoire (31. října – 5. listopadu)
1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Sport Quattro) + 5:24 min pen.
2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) + 5:46 min pen.
3. Shekhar Mehta – Yvonne Mehta (Nissan 240RS) + 6:28 min pen.
33. Lombard RAC Rally (25. – 29. listopadu)
1. Ari Vatanen – Terry Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 9:19:48
2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 9:20:29
3. Per Eklund – Dave Whittock (Toyota Celica TCT) 9:37:07