RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1984: Úspěšný reparát Audi
    Audi Quattro A2
    Závody

    40 let MS – 1984: Úspěšný reparát Audi

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý1.6.2013Updated:31.1.2020Žádné komentáře6 Mins Read

    Bitva mezi týmy Audi a Lancia pokračovala také v sezoně 1984. Ale tentokrát už se německý tým nenechal překvapit a měl situaci pevně pod kontrolou. Výsledkem byl zisk obou titulů.

    <<< 1983 – 1985 >>>


    „Krátké“ Quattro s technickými problémy

    Po technické stránce byl novinkou model Audi Sport Quattro S1 se zkrácenou karoserií. Díky dvacetiventilové hlavě motoru se výkon vyšplhal až na neuvěřitelnou hodnotu 510 koní. K přenesení točivého momentu na kola pomohla šestistupňová převodovka. Snížit hmotnost se však technikům nepodařilo, vinou krátkého rozvoru náprav se navíc zhoršily jízdní vlastnosti vozu.

    Audi Quattro A2
    Audi Quattro A2
    Audi Quattro A2

    Tým posílil Walter Röhrl, který se uvedl dalším triumfem na lednové Rallye Monte Carlo. Další jeho starty ovšem už tak přesvědčivé nebyly. Německá hvězda měla na rozdíl od skandinávských týmových kolegů k dispozici nové Quattro Sport, které trpělo dětskými nemocemi.

    Od startu v Portugalsku Röhrl nedokončil žádnou soutěž a frustrovaný jezdec druhou polovinu sezony většinou pauzíroval.

    Blomqvist a Mikkola jezdili se starším osvědčeným modelem A2 a vyhráli dalších pět soutěží. Obhájce jezdeckého titulu Hannu Mikkolu většinou provázela smůla a dokázal zvítězit pouze v Portugalsku. Zbývající triumfy si připsal na konto Švéd Stig Blomqvist a v osmatřicetiletých se mohl radovat ze zisku titulu mistra světa.Audi Quattro A2

    Lancia nestíhá

    Italský tým Lancia Martini zvýšil výkon svých vozů na 315 koní, ale jeho dvorní jezdec Markku Alen vyhrál pouze asfaltovou Tour de Corse. Na šotolině měli navrch jezdci se čtyřkolkami. Po polovině sezony bylo jasné, že obhajoba značkového titulu je nereálná.

    Tým vynechal soutěže v Argentině a Velké Británii a soustředil se na nový projekt čtyřkolky Delta S4.

    Lancia 037 Rally


    Nový hráč na scéně

    Hlavní událostí roku byla premiéra zbrusu nového Peugeotu 205 T16. Projekt koncernu PSA se rozběhl už na sklonku roku 1981. Na rozdíl od průkopníka pohonu všech kol Audi se francouzský tým mohl poučit z chyb a zkušeností konkurence. Postavil lehký kompaktní vůz s revolučním uspořádáním pohonného ústrojí.

    Motor i převodovka byly umístěny uprostřed vozu napříč. Mezi oba agregáty byla vsunuta rozvodovka s viskozním centrálním diferenciálem. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště vozu a jeho zpevnění. Další předností byla snadná servisovatelnost motoru. Po odklopení zadní části měli mechanici z pravé strany výborný přístup k řemenům, alternátoru a čerpadlům, které se v servisu často musí měnit. Přeplňovaný motor měl dostatečný výkon 350 koní. Celý vůz měřil necelé 4 metry a vážil něco málo přes 900 kg.

    „Dvěstěpětka“ debutovala na Korsické rally. Premiéra málem skončila senzačním vítězstvím. Ari Vatanen se od druhé vložky ujal vedení a držel v šachu favorizované Lancie 037 Rally až do RZ20, kde havaroval.

    Peugeot 205 T16 Group B

    Na středomořském ostrově tehdy pršelo a ukázalo se, že čtyřkolky mohou být rychlejší i na asfaltě. Při své první sezoně v MS absolvoval tým Peugeot Talbot Sport pouze pět soutěží. Tři z nich Vatanen vyhrál. Dominoval na prestižní finské „Grand prix“ Rally 1000 jezer, v San Remu i na RAC rally. Bylo jasné, že laťka se posunula o pořádný kus nahoru.

    Šéf týmu Jean Todt to řekl jasně: „Náš vůz má taková konstrukční řešení, že konkurentům nezbývá nic jiného, než nás následovat…“

    Toyota Celica Twin Cam


    Výsledky MS 1984

    Značky: 1. Audi 120, 2. Lancia 108, 3. Peugeot 74, 4. Toyota 62, 5. Renault 55, 6. Opel 48, 7. Nissan 46, 8. Volkswagen 34, 9. Subaru 11, 10. Alfa Romeo a Fiat 9, 12. Ford 6, 13. Citroën 4, 14. Vauxhall, Mazda a Mitsubishi 2

    Jezdci: 1. Stig Blomqvist 125, 2. Hannu Mikkola 104, 3. Markku Alén 90, 4. Ari Vatanen 60, 5. Attilio Bettega 49, 6. Massimo Biasion 43, 7. Per Eklund 30, 8. Björn Waldegard 28, 9. Shekhar Mehta 27, 10. Timo Salonen 27, 11. Walter Röhrl 26, 12. Michele Mouton 25, 13. Jean Ragnotti 20, 14. Jean-Pierre Nicolas 18, 15. Rauno Aaltonen 15, 16. Jorge Recalde, Henri Toivonen 12, 18. Kalle Grundel 12, 19. Jean-Luc Thérier, Mats Jonsson, Mario Stillo, Fabrizio Tabaton, Alain Ambrosino 10


    Výsledky sezony 1984

    52. Rallye Automobile de Monte-Carlo (21. – 27. ledna)

    1. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Audi Quattro A2) 8:52:29
    2. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 8:53:42
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 9:05:00

    34. International Swedish Rally (10. – 12. února)

    1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 4:16:45
    2. Michèle Mouton – Fabrizia Pons (Audi Quattro A2) 4:24:12
    3. Per Eklund – Dave Whittock (Audi Quattro A2) 4:33:27

    18. Rallye de Portugal Vinho do Porto (6. – 11. března)

    1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 7:35:32
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 7:35:59
    3. Attilio Bettega – Maurizio Perissinot (Lancia Rally 037) 7:58:21

    32. Marlboro Safari Rally (19. – 23. dubna)

    1. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 2:02 min pen.
    2. Rauno Aaltonen – Lofty Drews (Opel Manta 400) + 2:13 min pen.
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) + 2:25 min pen.

    28. Tour de Corse – Rallye de France (3. – 5. května)

    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 13:24:56
    2. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Rally 037) 13:29:11
    3. Jean Ragnotti – Pierre Thimonier (Renault 5 Turbo) 13:33:16

    31. Acropolis Rally (28. – 31. května)
    1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 10:41:51
    2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 10:44:58
    3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 10:56:01

    14. Sanyo Rally of New Zealand (23. – 26. června)

    1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 10:40:41
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 10:45:28
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 10:48:10

    4. Marlboro Rally Argentina (27. července – 1. srpna)

    1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Quattro A2) 10:33:38
    2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 10:36:54
    3. Jorge Recalde – Jorge del Bouno (Audi Quattro A2) 10:38:48

    34. 1000 Lakes Rally (24. – 26. srpna)
    1. Ari Vatanen – Terry Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 4:07:27
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Lancia Rally 037) 4:08:26
    3. Henri Toivonen – Juha Piironen (Lancia Rally 037) 4:10:19

    26. Rallye Sanremo (30. září – 5. října)

    1. Ari Vatanen – Terry Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 8:44:34
    2. Attilio Bettega – Maurizio Perissinot (Lancia Rally 037) 8:50:01
    3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Rally 037) 8:53:58

    16. Rallye Côte d’Ivoire (31. října – 5. listopadu)
    1. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Audi Sport Quattro) + 5:24 min pen.
    2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) + 5:46 min pen.
    3. Shekhar Mehta – Yvonne Mehta (Nissan 240RS) + 6:28 min pen.

    33. Lombard RAC Rally (25. – 29. listopadu)

    1. Ari Vatanen – Terry Harryman (Peugeot 205 Turbo 16) 9:19:48
    2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro A2) 9:20:29
    3. Per Eklund – Dave Whittock (Toyota Celica TCT) 9:37:07

    40 let MS Audi historie soutěží Lancia Peugeot seriál Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.