Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1983: Triumf lehké váhy
    Audi Quattro A2
    Závody

    40 let MS – 1983: Triumf lehké váhy

    By Tomáš Plachý1.6.20136 Mins Read

    Zatímco v předcházející sezoně byl potenciál nové Lancie 037 Rally čitelný jen na papíře, o rok později se naplno projevil na tratích rychlostní zkoušek. Lancia dokázala využít přechodného období do nástupu nové generace čtyřkolek ve svůj prospěch.

    <<< 1982 – 1984 >>>


    Lancia útočí, ale…

    Vedle nízké hmotnosti a skvělých jízdních vlastností byla velkou výhodou snadná servisovatelnost vozu. Po odklopení zadního laminátového víka měli mechanici snadný přístup ke všem důležitým komponentům vozu.

    Lancia 037 Rally

    Nezanedbatelný byl i rozdíl mezi systémem přeplňování motoru. Zatímco turbodmychadlo roztáčí výfukové plyny a v tehdejší době museli jezdci počítat s výkonovou prodlevou, kompresor má mechanický pohon a reakce na plynový pedál se dostavila okamžitě.

    Neméně důležitým faktorem byl návrat úřadujícího mistra světa Waltera Röhrla do italského týmu.

    Bavorský dlouhán při prvním startu vyhrál slavnou Rally Monte Carlo a Fin Alen mu sekundoval druhou příčkou. Tovární jezdci Audi Blomqvist a Mikkola obsadili až další místa.

    Na zasněžených tratích Švédské rally se žádné překvapení nekonalo a čtyřkolky z Ingolstadtu obsadily kompletní stupně vítězů. Pro zajímavost, loňský vítěz Stig Blomqvist startoval překvapivě se slabším a civilnějším modelem Audi 80 Quattro (2. místo). Podle očekávání dopadly i výsledky Portugalské rally. Audiny přidaly další double, ale armáda italských Lancií v čele s Röhrlem jim byla v patách. Nebezpečný konkurent vyvolal v týmu Audi Sport horečnou aktivitu.

    Audi Quattro A2


    Nové Audi s technickými problémy

    Němečtí technici vyrukovali na Korsice s inovovanou odlehčenou verzí Audi Quattro A2, která disponovala zvýšeným výkonem 400 koňských sil.

    Nevyzkoušená sofistikovaná technika však vedla k celé řadě odstoupení a konkurenční italská značka byla po polovině sezony na koni. Lancie 037 Rally triumfovaly nejen na asfaltových úsecích Korsické rally (první 4 příčky), ale i na kamenitých cestách řecké Rally Acropolis. Když se Röhrlovi podařilo vyhrát i na rychlé novozélandské šotolině, byla očekávaná obhajoba značkového titulu pro Audi v troskách.

    Audi Quattro A2


    Německé Waterloo

    V Argentině se německých čtyřkolkám konečně podařilo zvrátit nepříznivý vývoj sezony ve svůj prospěch. Mikkola s Blomqvistem dominovali i na „letecké“ Rallye 1000 jezer, ale na stažení náskoku Lancie v tabulce to stále nestačilo. Rozhodující soutěží sezony byla Rally San Remo se smíšeným povrchem. Zatímco na toskánské šotolině měly výhodu čtyřkolky Audi, na horských asfaltových zkouškách nad metropolí Italské riviéry byly favority lehké Lancie. Italský tým dokonale využil výhodu domácího prostředí a obsadil první tři místa.

    Audi naopak zaznamenalo debakl. Blomqvist havaroval, Mikkolův vůz začal hořet a Moutonová obsadila po problémech se vstřikováním paliva až sedmou pozici. Další double Audi na závěrečné britské RAC rally už situaci nezachránilo. Lancia se stala počtvrté v historii mistrem světa značek. Částečnou satisfakcí německého týmu byl alespoň Mikkolův jezdecký titul. Mýtus o dokonalé německé technice, organizaci a disciplíně dostal povážlivé trhliny.

    Lancia 037 Rally


    Další týmy v roli komparzistů

    Ostatní týmy působily v souboji Audi a Lancie pouze v roli komparzistů. Nejsilnějším outsiderem byl Opel, který disponoval dostatečným rozpočtem tabákového mecenáše Rothmans. Asconu 400 nahradil lehčí model Opel Manta 400 skupiny B, ale ani finský talentovaný mladík Henri Toivonen nedokázal nahradit odchod Röhrla.

    Prosadit se na stupně vítězů byl v roce 1983 pro konvenční vozy s atmosférickým motorem stále těžší. Výjimkou byla specifická východoafrická Safari rally, kde zvítězil zkušený Ari Vatanen. Ten startoval ještě s Asconou 400.

    Druhá africká soutěž na Pobřeží Slonoviny skončila vítězstvím Waldegaarda, který představil další novinku značky Toyota. Brutální Celica TCT (Twin Cam Turbo) měla sice jen pohon zadní nápravy, ale výkon 400 koní a obrovský krouticí moment 400 Nm byl na Černém kontinentě k nezaplacení.

    Audi Quattro A2


    Výsledky MS 1983

    Značky: 1. Lancia 118, 2. Audi 116, 3. Opel 87, 4. Nissan 52, 5. Renault 27, 6. Toyota 24, 7. Subaru 13, 8. British Leyland Cars, Volkswagen 11, 11. Peugeot, Vauxhall 10, 12. Mazda, Alfa Romeo 9, 14. Citroën 9, 15. Talbot 8, 16. Mitsubishi 7

    Jezdci: 1. Hannu Mikkola 125, 2. Walter Röhrl 120, 3. Markku Alén 100, 4. Stig Blomqvist 89, 5. Michèle Moutonová 53, 6. Ari Vatanen 44, 7. Attilio Bettega 42, 8. Lasse Lampi 26, 9. Shekhar Mehta 26, 10. Per Eklund 22, 11. Björn Waldegard 20, 12. Adartico Vudafieri 20, 13. Timo Salonen 18, 14. Henri Toivonen 16, 15. Jimmy McRae 15, 16. Kalle Grundel 11, 17. Jayant Shah, Alain Ambrosino 10, 19. Juha Kankkunen 10, 20. Bruno Saby 9

    Výsledky soutěží MS 1983

    51. Rallye Automobile de Monte Carlo (22. – 29. ledna)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 7:58:57
    2. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 8:05:59
    3. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A1) 8:10:15

    33. International Swedish Rally (11. – 13. února)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) 4:28:47
    2. Blomqvist – Cederberg (Audi 80 Quattro) 4:29:34
    3. Lampi – Kuukkala (Audi Quattro A1) 4:32:51

    17. Rallye de Portugal Vinho do Porto (2. – 5. března)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) 7:17:24
    2. Mouton – Pons (Audi Quattro A1) 7:18:19
    3. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 7:19:14

    31. Marlboro Safari Rally (30. března – 4. dubna)
    1. Vatanen – Harryman (Opel Ascona 400) + 3:96 pen.
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) + 4:02 pen.
    3. Mouton – Pons (Audi Quattro A1) + 4:55 pen.

    27. Tour de Corse – Rallye de France (5. – 7. května)
    1. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 12:43:38
    2. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 12:45:27
    3. Vudafieri – Pirollo (Lancia Rallye 037) 12:50:08

    30. Acropolis Rally (30. května – 2. června)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 11:12:22
    2. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 11:18:42
    3. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 11:26:18

    13. Sanyo Rally of New Zealand (25. – 28. června)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 12:10:13
    2. Salonen – Harjanne (Nissan 240RS) 12:26:11
    3. Bettega – Perissinot (Lancia Rallye 037) 12:41:42

    3. Marlboro Rally Argentina (2. – 6. srpna)
    1 Finland Hannu Mikkola Sweden Arne Hertz Audi Quattro A2 10:18:54
    2 Sweden Stig Blomqvist Sweden Björn Cederberg Audi Quattro A2 10:21:28
    3 France Michèle Mouton Italy Fabrizia Pons Audi Quattro A2 10:25:35

    33. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) 4:23:44
    2. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 4:24:05
    3. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 4:24:33

    25. Rallye Sanremo (2. – 8. října)
    1. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 8:50:17
    2. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 8:52:26
    3. Bettega – Perissinot (Lancia Rallye 037) 8:55:27

    15. Rallye Côte d’Ivoire (25. – 30. října)
    1. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 5:18 pen.
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) + 5:29 pen.
    3. Eklund – Whittock (Toyota Celica TCT) + 6:58 pen.

    32. Lombard RAC Rally (19. – 23. listopadu)
    1. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 8:50:28
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) 9:00:21
    3. J. McRae – Grindrod (Opel Manta 400) 9:12:19

    40 let MS Audi historie soutěží Lancia Lancia 037 Rally Michéle Mouton seriál Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák24.9.2025

    23. RALLYLEGEND 2025 – cesta do minulosti pod majestátním Monte Titanem

    Ivo Nowi Novák4.8.2025

    Barum Czech Rally Zlín 2025 – seznam přihlášených posádek

    Ivo Nowi Novák3.8.2025

    STAR Rally Historic 2025 – seznam přihlášených posádek

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.