RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1983: Triumf lehké váhy
    Audi Quattro A2
    Závody

    40 let MS – 1983: Triumf lehké váhy

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý1.6.2013Updated:31.1.2020Žádné komentáře6 Mins Read

    Zatímco v předcházející sezoně byl potenciál nové Lancie 037 Rally čitelný jen na papíře, o rok později se naplno projevil na tratích rychlostní zkoušek. Lancia dokázala využít přechodného období do nástupu nové generace čtyřkolek ve svůj prospěch.

    <<< 1982 – 1984 >>>


    Lancia útočí, ale…

    Vedle nízké hmotnosti a skvělých jízdních vlastností byla velkou výhodou snadná servisovatelnost vozu. Po odklopení zadního laminátového víka měli mechanici snadný přístup ke všem důležitým komponentům vozu.

    Lancia 037 Rally

    Nezanedbatelný byl i rozdíl mezi systémem přeplňování motoru. Zatímco turbodmychadlo roztáčí výfukové plyny a v tehdejší době museli jezdci počítat s výkonovou prodlevou, kompresor má mechanický pohon a reakce na plynový pedál se dostavila okamžitě.

    Neméně důležitým faktorem byl návrat úřadujícího mistra světa Waltera Röhrla do italského týmu.

    Bavorský dlouhán při prvním startu vyhrál slavnou Rally Monte Carlo a Fin Alen mu sekundoval druhou příčkou. Tovární jezdci Audi Blomqvist a Mikkola obsadili až další místa.

    Na zasněžených tratích Švédské rally se žádné překvapení nekonalo a čtyřkolky z Ingolstadtu obsadily kompletní stupně vítězů. Pro zajímavost, loňský vítěz Stig Blomqvist startoval překvapivě se slabším a civilnějším modelem Audi 80 Quattro (2. místo). Podle očekávání dopadly i výsledky Portugalské rally. Audiny přidaly další double, ale armáda italských Lancií v čele s Röhrlem jim byla v patách. Nebezpečný konkurent vyvolal v týmu Audi Sport horečnou aktivitu.

    Audi Quattro A2


    Nové Audi s technickými problémy

    Němečtí technici vyrukovali na Korsice s inovovanou odlehčenou verzí Audi Quattro A2, která disponovala zvýšeným výkonem 400 koňských sil.

    Nevyzkoušená sofistikovaná technika však vedla k celé řadě odstoupení a konkurenční italská značka byla po polovině sezony na koni. Lancie 037 Rally triumfovaly nejen na asfaltových úsecích Korsické rally (první 4 příčky), ale i na kamenitých cestách řecké Rally Acropolis. Když se Röhrlovi podařilo vyhrát i na rychlé novozélandské šotolině, byla očekávaná obhajoba značkového titulu pro Audi v troskách.

    Audi Quattro A2


    Německé Waterloo

    V Argentině se německých čtyřkolkám konečně podařilo zvrátit nepříznivý vývoj sezony ve svůj prospěch. Mikkola s Blomqvistem dominovali i na „letecké“ Rallye 1000 jezer, ale na stažení náskoku Lancie v tabulce to stále nestačilo. Rozhodující soutěží sezony byla Rally San Remo se smíšeným povrchem. Zatímco na toskánské šotolině měly výhodu čtyřkolky Audi, na horských asfaltových zkouškách nad metropolí Italské riviéry byly favority lehké Lancie. Italský tým dokonale využil výhodu domácího prostředí a obsadil první tři místa.

    Audi naopak zaznamenalo debakl. Blomqvist havaroval, Mikkolův vůz začal hořet a Moutonová obsadila po problémech se vstřikováním paliva až sedmou pozici. Další double Audi na závěrečné britské RAC rally už situaci nezachránilo. Lancia se stala počtvrté v historii mistrem světa značek. Částečnou satisfakcí německého týmu byl alespoň Mikkolův jezdecký titul. Mýtus o dokonalé německé technice, organizaci a disciplíně dostal povážlivé trhliny.

    Lancia 037 Rally


    Další týmy v roli komparzistů

    Ostatní týmy působily v souboji Audi a Lancie pouze v roli komparzistů. Nejsilnějším outsiderem byl Opel, který disponoval dostatečným rozpočtem tabákového mecenáše Rothmans. Asconu 400 nahradil lehčí model Opel Manta 400 skupiny B, ale ani finský talentovaný mladík Henri Toivonen nedokázal nahradit odchod Röhrla.

    Prosadit se na stupně vítězů byl v roce 1983 pro konvenční vozy s atmosférickým motorem stále těžší. Výjimkou byla specifická východoafrická Safari rally, kde zvítězil zkušený Ari Vatanen. Ten startoval ještě s Asconou 400.

    Druhá africká soutěž na Pobřeží Slonoviny skončila vítězstvím Waldegaarda, který představil další novinku značky Toyota. Brutální Celica TCT (Twin Cam Turbo) měla sice jen pohon zadní nápravy, ale výkon 400 koní a obrovský krouticí moment 400 Nm byl na Černém kontinentě k nezaplacení.

    Audi Quattro A2


    Výsledky MS 1983

    Značky: 1. Lancia 118, 2. Audi 116, 3. Opel 87, 4. Nissan 52, 5. Renault 27, 6. Toyota 24, 7. Subaru 13, 8. British Leyland Cars, Volkswagen 11, 11. Peugeot, Vauxhall 10, 12. Mazda, Alfa Romeo 9, 14. Citroën 9, 15. Talbot 8, 16. Mitsubishi 7

    Jezdci: 1. Hannu Mikkola 125, 2. Walter Röhrl 120, 3. Markku Alén 100, 4. Stig Blomqvist 89, 5. Michèle Moutonová 53, 6. Ari Vatanen 44, 7. Attilio Bettega 42, 8. Lasse Lampi 26, 9. Shekhar Mehta 26, 10. Per Eklund 22, 11. Björn Waldegard 20, 12. Adartico Vudafieri 20, 13. Timo Salonen 18, 14. Henri Toivonen 16, 15. Jimmy McRae 15, 16. Kalle Grundel 11, 17. Jayant Shah, Alain Ambrosino 10, 19. Juha Kankkunen 10, 20. Bruno Saby 9

    Výsledky soutěží MS 1983

    51. Rallye Automobile de Monte Carlo (22. – 29. ledna)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 7:58:57
    2. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 8:05:59
    3. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A1) 8:10:15

    33. International Swedish Rally (11. – 13. února)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) 4:28:47
    2. Blomqvist – Cederberg (Audi 80 Quattro) 4:29:34
    3. Lampi – Kuukkala (Audi Quattro A1) 4:32:51

    17. Rallye de Portugal Vinho do Porto (2. – 5. března)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) 7:17:24
    2. Mouton – Pons (Audi Quattro A1) 7:18:19
    3. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 7:19:14

    31. Marlboro Safari Rally (30. března – 4. dubna)
    1. Vatanen – Harryman (Opel Ascona 400) + 3:96 pen.
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) + 4:02 pen.
    3. Mouton – Pons (Audi Quattro A1) + 4:55 pen.

    27. Tour de Corse – Rallye de France (5. – 7. května)
    1. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 12:43:38
    2. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 12:45:27
    3. Vudafieri – Pirollo (Lancia Rallye 037) 12:50:08

    30. Acropolis Rally (30. května – 2. června)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 11:12:22
    2. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 11:18:42
    3. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 11:26:18

    13. Sanyo Rally of New Zealand (25. – 28. června)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 12:10:13
    2. Salonen – Harjanne (Nissan 240RS) 12:26:11
    3. Bettega – Perissinot (Lancia Rallye 037) 12:41:42

    3. Marlboro Rally Argentina (2. – 6. srpna)
    1 Finland Hannu Mikkola Sweden Arne Hertz Audi Quattro A2 10:18:54
    2 Sweden Stig Blomqvist Sweden Björn Cederberg Audi Quattro A2 10:21:28
    3 France Michèle Mouton Italy Fabrizia Pons Audi Quattro A2 10:25:35

    33. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) 4:23:44
    2. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 4:24:05
    3. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 4:24:33

    25. Rallye Sanremo (2. – 8. října)
    1. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 8:50:17
    2. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 8:52:26
    3. Bettega – Perissinot (Lancia Rallye 037) 8:55:27

    15. Rallye Côte d’Ivoire (25. – 30. října)
    1. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 5:18 pen.
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) + 5:29 pen.
    3. Eklund – Whittock (Toyota Celica TCT) + 6:58 pen.

    32. Lombard RAC Rally (19. – 23. listopadu)
    1. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 8:50:28
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) 9:00:21
    3. J. McRae – Grindrod (Opel Manta 400) 9:12:19

    40 let MS Audi historie soutěží Lancia Lancia 037 Rally Michéle Mouton seriál Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.