Počátek osmdesátých let znamenal příchod nekompromisních speciálů legendární skupiny B, které postupně vytlačily dosavadní vozy skupiny 4. Revoluční projekt Audi Quattro s pohonem všech kol změnil scénu automobilových soutěží k nepoznání. Tým Audi Sport sbíral na šotolinových soutěžích jedno vítězství za druhým a mnoho nechybělo, aby Michéle Moutonová porazila všechny muže světa. Konkurenčním týmům trvalo pár let, než našly na německá quattra vlastní recept.
<<< 1981 – 1983 >>>
Muži vs. ženy
V roce 1982 se na tratích dvanácti soutěží mistrovství světa střetly dva světy. Starý a nový, mužský a ženský. O oba světové tituly bojovala konzervativní značka Opel s osvědčenou klasickou koncepcí Ascony 400 (atmosférický motor vpředu, pohon zadních kol) a Audi s revolučním Quattrem A1 (přeplňovaný pětiválec, pohon všech kol).
Značka se čtyřmi kruhy měla k dispozici favorizovaného Hannu Mikkolu a Francouzku Moutonovou, která v předcházející sezoně dokázala jako první a dosud jediná žena vyhrát soutěž MS. Druhá německá automobilka sázela především na fenomenálního Waltera Röhrla.
Walter Röhrl x Michéle Mouton
Úvodní soutěž v Monte Carlu vyhrál překvapivě Röhrl. Alpské silnice byly suché a těžká quattro neměla na své straně výhodu pohonu všech kol. Mikkola dojel druhý, Moutonová skončila svoji jízdu v malé vesničce Brianconnet, kde narazila do domovní zdi.
Ve Švédsku Audi angažovalo domácího Stiga Blomqvista,který splnil svůj úkol na výbornou a zvítězil.
V Portugalsku dominovala francouzská bruneta, zatímco její největší soupeř havaroval. Na Safari rally, kterou Audi neobeslalo, získal Röhrl body za druhou příčku a nadále zůstával v čele tabulky jezdců. Duel pokračoval na brutálních tratích Rally Acropolis, kde něžná žena dokázala pokořit svého mužského rivala o 13,5 minuty!
Na Novém Zélandě oba tovární vozy Audi Quattro Moutonové a Mikkoly odpadly na technické závady. Walter Röhrl, který měl na kontě zatím jen jediné vítězství, si od Protinožců odvezl cenné body za třetí příčku.
Další dějství bitvy se odehrávalo na opačném konci světa. Zatímco Falklandská krize vyřadila z kalendáře Argentinskou rally, nahradila ji poprvé soutěž v sousední Brazílii. Michéle Moutonová si připsala třetí vítězství sezony, ale souboj o mistrovský titul byl stále otevřený. Rozhodnutí nepadlo ani v San Remu.
Rally Pobřeží Slonoviny 1982 rozhodla
Oba konkurenční týmy musely vážit cestu do Západní Afriky na Rally Pobřeží Slonoviny.
Večer před startem přišla z Francie smutná zpráva, že zemřel otec Moutonové. Michéle přesto odstartovala a okamžitě šla do vedení. V poslední etapě však její quattro postihly problémy s elektronikou a přišla o celý svůj náskok.
Ve finálovém souboji zapracovala psychika a nejlepší soutěžní jezdkyně historie vylétla z trati. Röhrlovi spadlo do klína vítězství a zároveň druhý titul mistra světa. Michéle Moutonová se musela spokojit s pozicí vicemistryně. Další šanci na titul už nedostala, brzy ukončila aktivní kariéru a věnovala se mateřským povinnostem.
Audi ovšem nepřišlo zkrátka a první dvě místa na závěrečné RAC rally znamenaly první značkový titul.
Ve stínu duelu roku
Souboj o tituly mistrů světa v obou kategoriích nebyly jedinou zajímavostí sezony. Osvědčené silné sportovní vozy Porsche 911 SC, Ferrari 308 GTB nebo BMW M1 dokázaly na asfaltových tratích zle zatápět moderním soutěžním speciálům. To platilo zejména na Korsice, kde nakonec exceloval francouzský kaskadér Jean Ragnotti s Renaultem 5 Turbo.
Novinka Lancia 037 Rally
Novinkou podobného ražení byly italské Lancie 037 Rally. Následovník legendárního Stratosu vycházel s techniky Formule 1. Šestnáctiventilový motor dopovaný kompresorem dosahoval nižšího výkonu než Audi Quattro. „Nulatřicetsedmičky“ však byly o více než 200 kg lehčí. Tato přednost dokázala smazat handicap pouze zadní poháněné nápravy.
V premiérové sezoně ovšem perspektivní vůz díru do světa neudělal. Lancie byly zatím nespolehlivé a nejlepším výsledkem byla 4. příčka Markku Alena na britských ostrovech.
Mnohem přesvědčivější debut zaznamenala nová generace osvědčené Toyoty Celica 2000 GT (RA63). Waldegaard a Eklund obsadili při premiérovém startu na Novém Zélandě první dvě příčky a porazili i Röhrla.
Výsledky MS 1982
Značky: 1. Audi 116, 2. Opel 104, 3. Nissan 57, 4. Ford 55, 5. Toyota 41, 6. Renault 34, 7. Porsche 28, 8. Mitsubishi 28, 9. Lancia 25, 10. Talbot 24, 11. Citroën 23, 12. Vauxhall 19, 13. Ferrari 16, 14. Mazda 14, Volkswagen 14, 16. British Leyland Cars 12, 17. Subaru 10, 18. Fiat 6
Jezdci: 1. Walter Röhrl 109, 2. Michéle Moutonová 97, 3. Hannu Mikkola 70, 4. Stig Blomqvist 58, 5. Per Eklund 57, 6. Björn Waldegard 36, 7. Henri Toivonen 32, 8, Shekhar Mehta 30, 9. Bruno Saby 26, 10. Jean Ragnotti 20, 11. Timo Salonen 20, 12. Guy Fréquelin 16, 13. Ari Vatanen, Jean-Claude Andruet 15, 15. Jean-Luc Thérier, Franz Wittmann, Mike Kirkland, Bernard Béguin, Domingo De Vitta, Pentti Airikkala 12, 21. Markku Alén 12, 22. Russell Brookes 12, 23. Carlos Torres, Tony Pond, Aparecido Rodrigues, 10
Videosestřih sezony 1982
Výsledky soutěží MS 1982
50. Rallye Automobile de Monte Carlo 16. – 22. ledna
1. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) 8:20:33
2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro) 8:24:22
3. Thérier – Vial (Porsche 911 SC) 8:32:38
32. International Swedish Rally 12. – 14. února
1. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro) 3:40:15
2. Vatanen – Harryman (Ford Escort RS1800) 3:42:51
3. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) 3:44:29
16. Rallye de Portugal Vinho do Porto 2. – 8. března
1. Moutonová – Ponsová (Audi Quattro) 7:39:36
2. Eklund – Spjuth (Toyota Celica 2000GT) 7:52:43
3. Wittmann – Diekmann (Audi Quattro) 8:07:25
30. Marlboro Safari Rally 8. – 12. dubna
1. Mehta – Doughty (Datsun Violet GT) + 4:26 pen.
2. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) + 5:07 pen.
3. Kirkland – Levitan (Datsun Violet GT) + 6:16 pen.
26. Tour de Corse – Rallye de France 6. – 8. května
1. Ragnotti – Andrié (Renault 5 Turbo) 14:11:19
2. Andruet – „Biche‘ (Ferrari 308 GTB) 14:16:57
3. Béguin – Lenne (Porsche 911 SC) 14:20:11
29. Acropolis Rally 31. května – 3. června
1. Moutonová – Ponsová (Audi Quattro) 12:54:44
2. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) 13:08:23
3. Toivonen – Gallagher (Opel Ascona 400) 13:17:21
12. Motogard Rally of New Zealand 26. – 29. června
1. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica 2000GT) 10:28:08
2. Eklund – Spjuth (Toyota Celica 2000GT) 10:31:21
3. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) 10:33:37
4. Marlboro Rallye do Brasil 11. – 14. srpna
1. Moutonová – Ponsová (Audi Quattro) 8:16:24
2. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) 8:51:49
3. de Vitta – Muzio (Ford Escort 1.6) 10:15:30
32. 1000 Lakes Rally 27. – 29. srpna
1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro) 4:19:05
2. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro) 4:19:33
3. Airikkala – Piironen (Mitsubishi Lancer Turbo) 4:23:22
24. Rallye Sanremo 3. – 8. října
1. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro) 8:37:47
2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro) 8:40:03
3. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) 8:40:1
14. Rallye Côte d’Ivoire 27. října – 1. listopadu
1. Röhrl – Geistdörfer (Opel Ascona 400) + 8:43 pen.
2. Eklund – Spjuth (Toyota Celica 2000GT) + 10:17 pen.
3. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica 2000GT) + 11:00 pen.
31. Lombard RAC Rally 21. – 25. listopadu
1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro) 8:01:46
2. Moutonová – Ponsová (Audi Quattro) 8:06:03
3. Toivonen – Gallagher (Opel Ascona 400) 8:06:12