Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      STAR RALLY Historic 2025 – historici se pojedou ve Zlíně již po sedmnácté!

      7.7.2025

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1977: Souboj Fiat versus Ford
    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
    Závody

    40 let MS – 1977: Souboj Fiat versus Ford

    By Tomáš Plachý19.3.20136 Mins Read

    Koncern Fiat se rozhodl upřednostnit model 131 Mirafiori. Tím éra stratosu oficiálně skončila.

    <<< 1976 | 1978 >>>

    Konec Stratosu, nástup Fiatu 131 Abarth

    Slavnou Rallye Monte Carlo vyhrál na počátku roku 1977 potřetí za sebou Sandro Munari s Lancií Stratos, ale triumfální tažení vysokokarátového sportovního vozu s motorem Ferrari tím skončilo.

    Italové oblékli do zeleno-červeno-bílých barev letecké společnosti Alitalia nové Fiaty 131 Abarth a stratosy nasazovali jen zcela výjimečně. Důvod byl zcela pragmatický. Zatímco stratos si nikdo koupit nemohl, sériové „stojednatřicítky“ chrlila továrna Mirafiori nepřetržitě. Soutěžní speciál měl ovšem s produkční verzí pramálo společného.

    Pod kapotou měl dvoulitrový atmosférický motor s šestnáctiventilovou hlavou a vstřikováním paliva odvozeným z Fiatu 132. Speciální převodovka ZF poháněla zadní nápravu, všechna čtyři kola měla závěsy typu McPherson. Výkon 230 koní a hmotnost kolem 1000 kg byly podobné hodnoty jako u konkurenčních eskortů, kadetů, toyot, datsunů nebo saabů. Zásadním rozdílem bylo nasazení týmu Abarth, který absolvoval většinu soutěží MS.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford

    Trojici továrních jezdců Alena, Bacchelliho a Veriniho doplňovali další špičkoví jezdci jako Salonen, Lampinen, Mäkinen, Andruet nebo Darniche.

    FIAT vs. FORD

    Jezdci Fiatu vyhráli pět soutěží a italská automobilka se stala mistrem světa. Měla však velmi zdatného protivníka v podobě jezdců na Fordech Escort RS.

    Její soupeři dominovali na čtyřech soutěžích a v závěrečném účtování chyběly značce Ford pouhé čtyři body. Vyrovnané bitvy mezi oběma tábory patřily k tomu nejlepšímu, co rallysport v minulém století nabízel.

    Svým způsobem se jednalo o bitvu mezi Davidem a Goliášem. Zatímco italský tým měl k dispozici dvě desítky soutěžních speciálů 131 Abarth, o které se staralo 60 mechaniků, a angažoval devět jezdců, britský tým neměl ani poloviční rozpočet. Nasadil během sezony kvartet továrních jezdců, devět Escortů RS s výkonem 240 koní a platil 25 mechaniků.Italské pneumatiky Pirelli Corsa P7 byly navíc lepší než dunlopky, které obouvali jezdci Fordu.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
    Těsná prohra britského týmu

    Úvod sezony patřil jezdcům Fiatu. Andruet dojel v Monte Carlu druhý za Munarim, Alen vyhrál oblíbenou Portugalskou rally. Na nejzmoklejší Rally Safari v historii dominoval Björn Waldegaard s Fordem Escort RS. Italský tým poslal do Keni jen Munariho se stratosem, takže Fiat v Africe žádné body nezískal.

    Přesilovku na Novém Zélandu vyhrály fiaty, ale nezničitelný Vatanen přivezl od protinožců cenné body za druhou příčku. V Řecku odpadly turínské vozy s poškozenými poloosami a značka Ford se díky Waldegaardovu výkonu dostala do vedení. Když navíc Kyosti Hämäläinen nečekaně opanoval finskou Rally 1000 jezer, vzrostl náskok značky s modrým oválem na 6 bodů.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
    Další tři soutěže ovšem připadly jezdcům italské stáje a to nakonec rozhodlo. Na kanadskou Rallye du Quebec poslal Fiat pět posádek i s novou posilou Walterem Röhrlem. Ačkoliv tři z nich musely odstoupit pro poruchu motoru, zbylí jezdci Salonen a Lampinen obsadili první dvě místa před Clarkem s jedním ze dvou továrních eskortů. V SanRemu okupovali jezdci Fiatu dokonce první tři příčky v čele s Jeanem-Claudem Andruetem. Poslední šancí na zvrat byla Korsická rally.

    Tým Ford angažoval asfaltového specialistu Jeana-Pierra Nicolase, ale ten odpadl pro poruchu kardanové hřídele. Zvítězil jiný korsický specialista Bernard Darniche a Italové měli světový titul v kapse. Nic na tom nezměnil ani triumf Fordu na Britských ostrovech. Björn Waldegaard vyhrál třetí soutěž roku a jediným „falešným tónem“ mezi pěti prvními eskorty v cíli byl Hannu Mikkola s Toyotou Celica 2000 GT na druhém místě.

    Munari vítězí

    Prvním vítězem FIA Cupu, neoficiálního MS v kategorii jezdců, se stal Munari s dosluhujícím stratosem. Do jezdeckého poháru ovšem nebyly započítávány všechny světové soutěže, nýbrž některé významné soutěže ME a polokruhové závody jako Tour de France Auto nebo Giro d’Italia.

    Ostatní týmy zůstaly v duelu mezi Fiatem a Fordem v roli statistů. Opel stále neúspěšně laboroval s poruchovostí kadetu. Saab se mohl pochlubit pouze vítězstvím na domácí Švédské rally. Nadějné byly výsledky jezdců týmu TTE Ove Anderssona. Toyoty Celica však startovaly jen na pár soutěžích. Příjemným překvapením byl výkon továrních Seatů 124 1430 S skupiny 4 v Monte Carlu, kde Zanini a Canellas obsadili třetí a čtvrtou příčku.

    Za připomenutí určitě stojí i první oficiální start českých jezdců se Škodou 130 RS v Monaku. Nejrychlejší z trojlístku posádek Blahna – Hlávka obsadili 12. místo v celkovém pořadí.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford

    Převzato z časopisu RALLY 2 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky MS 1977

    1. Fiat 136, 2. Ford 132, 3. Toyota 70, 4. Opel 65, 5. Lancia 60, 6. Datsun 40, 7. Porsche 35, 8. Saab 30, 9. Mitsubishi 28, 10. Chrysler 24, 11. Renault 18, 12. British Leyland Cars 16, 13. Peugeot 15, 14. SEAT 14, 15. Citroën 13, 16. Alpine-Renault 10, 16. Mazda 10, 18. Volvo 8, 19. Škoda 7, 19. Alfa Romeo 7, 21. Lada 4

    1977 FIA Cup for Rally Drivers:

    1. Sandro Munari 31, 2. Björn Waldegard 30, 3. Bernard Darniche 27

    Výsledky soutěží MS 1977

    45. Rallye Automobile de Monte-Carlo (22. – 28. ledna)
    1. Sandro Munari, Lancia Stratos HF 6:36:13
    2. Jean-Claude Andruet, Fiat 131 Abarth 6:38:29
    3. Antonio Zanini, Seat 124D 1800 6:47:07

    27. Int. Swedish Rally (11. – 13. února)
    1. Stig Blomqvist, Saab 99 EMS 8:02:17
    2. Bror Danielsson, Opel Kadett GT/E 8:08:19
    3. Anders Kulläng, Opel Kadett GT/E 8:08:32

    10. Rallye de Portugal Vinho do Porto (1. – 6. března)
    1. Markku Alén, Fiat 131 Abarth 6:51:47
    2. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 6:55:43
    3. Ove Andersson, Toyota Celica 2000GT 6:56:08

    25. Safari Rally (7. – 11. dubna)
    1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 + 11:05 min pen.
    2. Rauno Aaltonen, Datsun 160J + 11:40 min pen.
    3. Sandro Munari, Lancia Stratos HF + 13:14 min pen.

    8. South Pacific Rally (1. – 7. května)
    1. Fulvio Bacchelli, Fiat 131 Abarth 24:29:55
    2. Ari Vatanen, Ford Escort RS1800 24:31:29
    3. Markku Alén, Fiat 131 Abarth 24:51:54

    24. Acropolis Rally (28. května – 3. června)
    1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 9:31:57
    2. Roger Clark, Ford Escort RS1800 9:37:44
    3. Harry Källström, Datsun 160J 9:47:19

    27. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
    1. Kyösti Hämäläinen, Ford Escort RS1800 4:26:06
    2. Timo Salonen, Fiat 131 Abarth 4:30:31
    3. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 4:36:22

    5. Critérium du Québec (14. – 18. září)
    1. Timo Salonen, Fiat 131 Abarth 5:13:54
    2. Simo Lampinen, Fiat 131 Abarth 5:18:31
    3. Roger Clark, Ford Escort RS1800 5:20:56

    19. Rallye Sanremo (4. – 8. října)
    1. Jean Claude Andruet, Fiat 131 Abarth 10:27:43
    2. Maurizio Verini, Fiat 131 Abarth 10:29:40
    3. ‚Tony‘, Fiat 131 Abarth 10:36:30

    21. Tour de Corse (5. – 6. listopadu)
    1. Bernard Darniche, Fiat 131 Abarth 8:13:40
    2. Raffaele Pinto, Lancia Stratos HF 8:17:07
    3. Fulvio Bacchelli, Fiat 131 Abarth 8:24:07

    26. Lombard RAC Rally (20. – 24. listopadu)
    1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 8:21:26
    2. Hannu Mikkola, Toyota Celica 2000GT 8:23:49
    3. Russell Brookes, Ford Escort RS1800 8:31:55

    40 let MS Fiat historie soutěží Lancia Peugeot seriál škoda 130 RS Václav Blahna WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Redakce RL.CZ7.7.2025

    STAR RALLY Historic 2025 – historici se pojedou ve Zlíně již po sedmnácté!

    Redakce RL.CZ18.6.2025

    Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

    Redakce RL.CZ13.6.2025

    Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    July
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
     123456
    789101112
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      12/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    13
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      13/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    141516171819
    • Rallye Železné Hory – ČMPR

      All day
      19/07/2025
      Rally Železné Hory

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko
      https://www.rallyezeleznehory.cz/

      Rallye Železné Hory 2025 – ČMPR

      Zvláštní ustanovení
      Přihláška do soutěže
      Startovní …[Read more]

    20
    21222324
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      24/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    25
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      25/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    26
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      26/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    27
    28293031   
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.