Koncern Fiat se rozhodl upřednostnit model 131 Mirafiori. Tím éra stratosu oficiálně skončila.

<<< 1976 | 1978 >>>

Konec Stratosu, nástup Fiatu 131 Abarth

Slavnou Rallye Monte Carlo vyhrál na počátku roku 1977 potřetí za sebou Sandro Munari s Lancií Stratos, ale triumfální tažení vysokokarátového sportovního vozu s motorem Ferrari tím skončilo.

Italové oblékli do zeleno-červeno-bílých barev letecké společnosti Alitalia nové Fiaty 131 Abarth a stratosy nasazovali jen zcela výjimečně. Důvod byl zcela pragmatický. Zatímco stratos si nikdo koupit nemohl, sériové „stojednatřicítky“ chrlila továrna Mirafiori nepřetržitě. Soutěžní speciál měl ovšem s produkční verzí pramálo společného.

Pod kapotou měl dvoulitrový atmosférický motor s šestnáctiventilovou hlavou a vstřikováním paliva odvozeným z Fiatu 132. Speciální převodovka ZF poháněla zadní nápravu, všechna čtyři kola měla závěsy typu McPherson. Výkon 230 koní a hmotnost kolem 1000 kg byly podobné hodnoty jako u konkurenčních eskortů, kadetů, toyot, datsunů nebo saabů. Zásadním rozdílem bylo nasazení týmu Abarth, který absolvoval většinu soutěží MS.

40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford

Trojici továrních jezdců Alena, Bacchelliho a Veriniho doplňovali další špičkoví jezdci jako Salonen, Lampinen, Mäkinen, Andruet nebo Darniche.

FIAT vs. FORD

Jezdci Fiatu vyhráli pět soutěží a italská automobilka se stala mistrem světa. Měla však velmi zdatného protivníka v podobě jezdců na Fordech Escort RS.

Její soupeři dominovali na čtyřech soutěžích a v závěrečném účtování chyběly značce Ford pouhé čtyři body. Vyrovnané bitvy mezi oběma tábory patřily k tomu nejlepšímu, co rallysport v minulém století nabízel.

Svým způsobem se jednalo o bitvu mezi Davidem a Goliášem. Zatímco italský tým měl k dispozici dvě desítky soutěžních speciálů 131 Abarth, o které se staralo 60 mechaniků, a angažoval devět jezdců, britský tým neměl ani poloviční rozpočet. Nasadil během sezony kvartet továrních jezdců, devět Escortů RS s výkonem 240 koní a platil 25 mechaniků.Italské pneumatiky Pirelli Corsa P7 byly navíc lepší než dunlopky, které obouvali jezdci Fordu.

40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
Těsná prohra britského týmu

Úvod sezony patřil jezdcům Fiatu. Andruet dojel v Monte Carlu druhý za Munarim, Alen vyhrál oblíbenou Portugalskou rally. Na nejzmoklejší Rally Safari v historii dominoval Björn Waldegaard s Fordem Escort RS. Italský tým poslal do Keni jen Munariho se stratosem, takže Fiat v Africe žádné body nezískal.

Přesilovku na Novém Zélandu vyhrály fiaty, ale nezničitelný Vatanen přivezl od protinožců cenné body za druhou příčku. V Řecku odpadly turínské vozy s poškozenými poloosami a značka Ford se díky Waldegaardovu výkonu dostala do vedení. Když navíc Kyosti Hämäläinen nečekaně opanoval finskou Rally 1000 jezer, vzrostl náskok značky s modrým oválem na 6 bodů.

40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
Další tři soutěže ovšem připadly jezdcům italské stáje a to nakonec rozhodlo. Na kanadskou Rallye du Quebec poslal Fiat pět posádek i s novou posilou Walterem Röhrlem. Ačkoliv tři z nich musely odstoupit pro poruchu motoru, zbylí jezdci Salonen a Lampinen obsadili první dvě místa před Clarkem s jedním ze dvou továrních eskortů. V SanRemu okupovali jezdci Fiatu dokonce první tři příčky v čele s Jeanem-Claudem Andruetem. Poslední šancí na zvrat byla Korsická rally.

Tým Ford angažoval asfaltového specialistu Jeana-Pierra Nicolase, ale ten odpadl pro poruchu kardanové hřídele. Zvítězil jiný korsický specialista Bernard Darniche a Italové měli světový titul v kapse. Nic na tom nezměnil ani triumf Fordu na Britských ostrovech. Björn Waldegaard vyhrál třetí soutěž roku a jediným „falešným tónem“ mezi pěti prvními eskorty v cíli byl Hannu Mikkola s Toyotou Celica 2000 GT na druhém místě.

Munari vítězí

Prvním vítězem FIA Cupu, neoficiálního MS v kategorii jezdců, se stal Munari s dosluhujícím stratosem. Do jezdeckého poháru ovšem nebyly započítávány všechny světové soutěže, nýbrž některé významné soutěže ME a polokruhové závody jako Tour de France Auto nebo Giro d’Italia.

Ostatní týmy zůstaly v duelu mezi Fiatem a Fordem v roli statistů. Opel stále neúspěšně laboroval s poruchovostí kadetu. Saab se mohl pochlubit pouze vítězstvím na domácí Švédské rally. Nadějné byly výsledky jezdců týmu TTE Ove Anderssona. Toyoty Celica však startovaly jen na pár soutěžích. Příjemným překvapením byl výkon továrních Seatů 124 1430 S skupiny 4 v Monte Carlu, kde Zanini a Canellas obsadili třetí a čtvrtou příčku.

Za připomenutí určitě stojí i první oficiální start českých jezdců se Škodou 130 RS v Monaku. Nejrychlejší z trojlístku posádek Blahna – Hlávka obsadili 12. místo v celkovém pořadí.

40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford

Převzato z časopisu RALLY 2 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


Výsledky MS 1977

1. Fiat 136, 2. Ford 132, 3. Toyota 70, 4. Opel 65, 5. Lancia 60, 6. Datsun 40, 7. Porsche 35, 8. Saab 30, 9. Mitsubishi 28, 10. Chrysler 24, 11. Renault 18, 12. British Leyland Cars 16, 13. Peugeot 15, 14. SEAT 14, 15. Citroën 13, 16. Alpine-Renault 10, 16. Mazda 10, 18. Volvo 8, 19. Škoda 7, 19. Alfa Romeo 7, 21. Lada 4

1977 FIA Cup for Rally Drivers:

1. Sandro Munari 31, 2. Björn Waldegard 30, 3. Bernard Darniche 27

Výsledky soutěží MS 1977

45. Rallye Automobile de Monte-Carlo (22. – 28. ledna)
1. Sandro Munari, Lancia Stratos HF 6:36:13
2. Jean-Claude Andruet, Fiat 131 Abarth 6:38:29
3. Antonio Zanini, Seat 124D 1800 6:47:07

27. Int. Swedish Rally (11. – 13. února)
1. Stig Blomqvist, Saab 99 EMS 8:02:17
2. Bror Danielsson, Opel Kadett GT/E 8:08:19
3. Anders Kulläng, Opel Kadett GT/E 8:08:32

10. Rallye de Portugal Vinho do Porto (1. – 6. března)
1. Markku Alén, Fiat 131 Abarth 6:51:47
2. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 6:55:43
3. Ove Andersson, Toyota Celica 2000GT 6:56:08

25. Safari Rally (7. – 11. dubna)
1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 + 11:05 min pen.
2. Rauno Aaltonen, Datsun 160J + 11:40 min pen.
3. Sandro Munari, Lancia Stratos HF + 13:14 min pen.

8. South Pacific Rally (1. – 7. května)
1. Fulvio Bacchelli, Fiat 131 Abarth 24:29:55
2. Ari Vatanen, Ford Escort RS1800 24:31:29
3. Markku Alén, Fiat 131 Abarth 24:51:54

24. Acropolis Rally (28. května – 3. června)
1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 9:31:57
2. Roger Clark, Ford Escort RS1800 9:37:44
3. Harry Källström, Datsun 160J 9:47:19

27. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
1. Kyösti Hämäläinen, Ford Escort RS1800 4:26:06
2. Timo Salonen, Fiat 131 Abarth 4:30:31
3. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 4:36:22

5. Critérium du Québec (14. – 18. září)
1. Timo Salonen, Fiat 131 Abarth 5:13:54
2. Simo Lampinen, Fiat 131 Abarth 5:18:31
3. Roger Clark, Ford Escort RS1800 5:20:56

19. Rallye Sanremo (4. – 8. října)
1. Jean Claude Andruet, Fiat 131 Abarth 10:27:43
2. Maurizio Verini, Fiat 131 Abarth 10:29:40
3. ‚Tony‘, Fiat 131 Abarth 10:36:30

21. Tour de Corse (5. – 6. listopadu)
1. Bernard Darniche, Fiat 131 Abarth 8:13:40
2. Raffaele Pinto, Lancia Stratos HF 8:17:07
3. Fulvio Bacchelli, Fiat 131 Abarth 8:24:07

26. Lombard RAC Rally (20. – 24. listopadu)
1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 8:21:26
2. Hannu Mikkola, Toyota Celica 2000GT 8:23:49
3. Russell Brookes, Ford Escort RS1800 8:31:55

Sdílet

O autorovi

Komentáře