RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1977: Souboj Fiat versus Ford
    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
    Závody

    40 let MS – 1977: Souboj Fiat versus Ford

    By Tomáš Plachý19.3.20136 Mins Read

    Koncern Fiat se rozhodl upřednostnit model 131 Mirafiori. Tím éra stratosu oficiálně skončila.

    <<< 1976 | 1978 >>>

    Konec Stratosu, nástup Fiatu 131 Abarth

    Slavnou Rallye Monte Carlo vyhrál na počátku roku 1977 potřetí za sebou Sandro Munari s Lancií Stratos, ale triumfální tažení vysokokarátového sportovního vozu s motorem Ferrari tím skončilo.

    Italové oblékli do zeleno-červeno-bílých barev letecké společnosti Alitalia nové Fiaty 131 Abarth a stratosy nasazovali jen zcela výjimečně. Důvod byl zcela pragmatický. Zatímco stratos si nikdo koupit nemohl, sériové „stojednatřicítky“ chrlila továrna Mirafiori nepřetržitě. Soutěžní speciál měl ovšem s produkční verzí pramálo společného.

    Pod kapotou měl dvoulitrový atmosférický motor s šestnáctiventilovou hlavou a vstřikováním paliva odvozeným z Fiatu 132. Speciální převodovka ZF poháněla zadní nápravu, všechna čtyři kola měla závěsy typu McPherson. Výkon 230 koní a hmotnost kolem 1000 kg byly podobné hodnoty jako u konkurenčních eskortů, kadetů, toyot, datsunů nebo saabů. Zásadním rozdílem bylo nasazení týmu Abarth, který absolvoval většinu soutěží MS.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford

    Trojici továrních jezdců Alena, Bacchelliho a Veriniho doplňovali další špičkoví jezdci jako Salonen, Lampinen, Mäkinen, Andruet nebo Darniche.

    FIAT vs. FORD

    Jezdci Fiatu vyhráli pět soutěží a italská automobilka se stala mistrem světa. Měla však velmi zdatného protivníka v podobě jezdců na Fordech Escort RS.

    Její soupeři dominovali na čtyřech soutěžích a v závěrečném účtování chyběly značce Ford pouhé čtyři body. Vyrovnané bitvy mezi oběma tábory patřily k tomu nejlepšímu, co rallysport v minulém století nabízel.

    Svým způsobem se jednalo o bitvu mezi Davidem a Goliášem. Zatímco italský tým měl k dispozici dvě desítky soutěžních speciálů 131 Abarth, o které se staralo 60 mechaniků, a angažoval devět jezdců, britský tým neměl ani poloviční rozpočet. Nasadil během sezony kvartet továrních jezdců, devět Escortů RS s výkonem 240 koní a platil 25 mechaniků.Italské pneumatiky Pirelli Corsa P7 byly navíc lepší než dunlopky, které obouvali jezdci Fordu.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
    Těsná prohra britského týmu

    Úvod sezony patřil jezdcům Fiatu. Andruet dojel v Monte Carlu druhý za Munarim, Alen vyhrál oblíbenou Portugalskou rally. Na nejzmoklejší Rally Safari v historii dominoval Björn Waldegaard s Fordem Escort RS. Italský tým poslal do Keni jen Munariho se stratosem, takže Fiat v Africe žádné body nezískal.

    Přesilovku na Novém Zélandu vyhrály fiaty, ale nezničitelný Vatanen přivezl od protinožců cenné body za druhou příčku. V Řecku odpadly turínské vozy s poškozenými poloosami a značka Ford se díky Waldegaardovu výkonu dostala do vedení. Když navíc Kyosti Hämäläinen nečekaně opanoval finskou Rally 1000 jezer, vzrostl náskok značky s modrým oválem na 6 bodů.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford
    Další tři soutěže ovšem připadly jezdcům italské stáje a to nakonec rozhodlo. Na kanadskou Rallye du Quebec poslal Fiat pět posádek i s novou posilou Walterem Röhrlem. Ačkoliv tři z nich musely odstoupit pro poruchu motoru, zbylí jezdci Salonen a Lampinen obsadili první dvě místa před Clarkem s jedním ze dvou továrních eskortů. V SanRemu okupovali jezdci Fiatu dokonce první tři příčky v čele s Jeanem-Claudem Andruetem. Poslední šancí na zvrat byla Korsická rally.

    Tým Ford angažoval asfaltového specialistu Jeana-Pierra Nicolase, ale ten odpadl pro poruchu kardanové hřídele. Zvítězil jiný korsický specialista Bernard Darniche a Italové měli světový titul v kapse. Nic na tom nezměnil ani triumf Fordu na Britských ostrovech. Björn Waldegaard vyhrál třetí soutěž roku a jediným „falešným tónem“ mezi pěti prvními eskorty v cíli byl Hannu Mikkola s Toyotou Celica 2000 GT na druhém místě.

    Munari vítězí

    Prvním vítězem FIA Cupu, neoficiálního MS v kategorii jezdců, se stal Munari s dosluhujícím stratosem. Do jezdeckého poháru ovšem nebyly započítávány všechny světové soutěže, nýbrž některé významné soutěže ME a polokruhové závody jako Tour de France Auto nebo Giro d’Italia.

    Ostatní týmy zůstaly v duelu mezi Fiatem a Fordem v roli statistů. Opel stále neúspěšně laboroval s poruchovostí kadetu. Saab se mohl pochlubit pouze vítězstvím na domácí Švédské rally. Nadějné byly výsledky jezdců týmu TTE Ove Anderssona. Toyoty Celica však startovaly jen na pár soutěžích. Příjemným překvapením byl výkon továrních Seatů 124 1430 S skupiny 4 v Monte Carlu, kde Zanini a Canellas obsadili třetí a čtvrtou příčku.

    Za připomenutí určitě stojí i první oficiální start českých jezdců se Škodou 130 RS v Monaku. Nejrychlejší z trojlístku posádek Blahna – Hlávka obsadili 12. místo v celkovém pořadí.

    40 let MS - 1977: Souboj Fiat versus Ford

    Převzato z časopisu RALLY 2 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky MS 1977

    1. Fiat 136, 2. Ford 132, 3. Toyota 70, 4. Opel 65, 5. Lancia 60, 6. Datsun 40, 7. Porsche 35, 8. Saab 30, 9. Mitsubishi 28, 10. Chrysler 24, 11. Renault 18, 12. British Leyland Cars 16, 13. Peugeot 15, 14. SEAT 14, 15. Citroën 13, 16. Alpine-Renault 10, 16. Mazda 10, 18. Volvo 8, 19. Škoda 7, 19. Alfa Romeo 7, 21. Lada 4

    1977 FIA Cup for Rally Drivers:

    1. Sandro Munari 31, 2. Björn Waldegard 30, 3. Bernard Darniche 27

    Výsledky soutěží MS 1977

    45. Rallye Automobile de Monte-Carlo (22. – 28. ledna)
    1. Sandro Munari, Lancia Stratos HF 6:36:13
    2. Jean-Claude Andruet, Fiat 131 Abarth 6:38:29
    3. Antonio Zanini, Seat 124D 1800 6:47:07

    27. Int. Swedish Rally (11. – 13. února)
    1. Stig Blomqvist, Saab 99 EMS 8:02:17
    2. Bror Danielsson, Opel Kadett GT/E 8:08:19
    3. Anders Kulläng, Opel Kadett GT/E 8:08:32

    10. Rallye de Portugal Vinho do Porto (1. – 6. března)
    1. Markku Alén, Fiat 131 Abarth 6:51:47
    2. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 6:55:43
    3. Ove Andersson, Toyota Celica 2000GT 6:56:08

    25. Safari Rally (7. – 11. dubna)
    1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 + 11:05 min pen.
    2. Rauno Aaltonen, Datsun 160J + 11:40 min pen.
    3. Sandro Munari, Lancia Stratos HF + 13:14 min pen.

    8. South Pacific Rally (1. – 7. května)
    1. Fulvio Bacchelli, Fiat 131 Abarth 24:29:55
    2. Ari Vatanen, Ford Escort RS1800 24:31:29
    3. Markku Alén, Fiat 131 Abarth 24:51:54

    24. Acropolis Rally (28. května – 3. června)
    1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 9:31:57
    2. Roger Clark, Ford Escort RS1800 9:37:44
    3. Harry Källström, Datsun 160J 9:47:19

    27. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
    1. Kyösti Hämäläinen, Ford Escort RS1800 4:26:06
    2. Timo Salonen, Fiat 131 Abarth 4:30:31
    3. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 4:36:22

    5. Critérium du Québec (14. – 18. září)
    1. Timo Salonen, Fiat 131 Abarth 5:13:54
    2. Simo Lampinen, Fiat 131 Abarth 5:18:31
    3. Roger Clark, Ford Escort RS1800 5:20:56

    19. Rallye Sanremo (4. – 8. října)
    1. Jean Claude Andruet, Fiat 131 Abarth 10:27:43
    2. Maurizio Verini, Fiat 131 Abarth 10:29:40
    3. ‚Tony‘, Fiat 131 Abarth 10:36:30

    21. Tour de Corse (5. – 6. listopadu)
    1. Bernard Darniche, Fiat 131 Abarth 8:13:40
    2. Raffaele Pinto, Lancia Stratos HF 8:17:07
    3. Fulvio Bacchelli, Fiat 131 Abarth 8:24:07

    26. Lombard RAC Rally (20. – 24. listopadu)
    1. Björn Waldegard, Ford Escort RS1800 8:21:26
    2. Hannu Mikkola, Toyota Celica 2000GT 8:23:49
    3. Russell Brookes, Ford Escort RS1800 8:31:55

    40 let MS Fiat historie soutěží Lancia Peugeot seriál škoda 130 RS Václav Blahna WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák5.5.2023

    Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

    By Jakub Skýpala1.5.2023

    WRC Croatia rally 2023

    By Ivo Nowi Novák16.4.2023

    Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.