Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023

      „Lego“ pro dospěláky ex-Colin McRae míří do aukce

      23.6.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025

      Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

      20.5.2025

      6. BOAS Záhoří 2025 – Motoristé proti sobě na trase s ďábelskou kilometráží

      8.5.2025

      Rallysprint Kopná 2025 hlásí zaplněný seznam přihlášených posádek

      7.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1975: Fenomén jménem Stratos
    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Závody

    40 let MS – 1975: Fenomén jménem Stratos

    By Tomáš Plachý7.3.20137 Mins Read

    V roce 1975 se mezinárodní situace stabilizovala a seriál MS měl v kalendáři rovných deset soutěží. FIA rezignovala na americké teritorium a vedle evropské půdy zajišťovaly punc světovosti pouze dvě soutěže v Africe.

    <<< sezóna 1974 – sezóna 1976 >>>


    Fiat

    V první polovině sezony to vypadalo, že bude pokračovat intenzivní souboj v rámci koncernu Fiat. Turínský tým instaloval do svých Fiatů 124 S Abarth silnější motory s šestnáctiventilovou hlavou a jejich výkon přesáhl hranici 200 koní. Také jezdecké portfolio bylo mnohem pestřejší a silnější než předešlý rok. Trojici Italů Bacchelliho, Paganelliho a Veriniho doplňovali Francouz Bernard Darniche a Finové Alen s Mikkolou.

    Lancia

    Ani Lancia však neusnula na vavřínech. Fenomenální Stratos HF dostal atraktivní aerodynamické doplňky a slušivý zeleno-bílý kabát italských aerolinií Alitalia.

    Nový šéfkonstruktér Mike Parkes zdokonalil šestiválcový motor původem z Ferrari 246 Dina a výkon čtyřiadvacetiventilové verze tak dosáhl 270 koní.

    Jezdecké složení si s konkurencí v ničem nezadalo – Munari, Andruet, Waldegaard, Pinto a Ballestrieri. Pikantní na souboji obou italských týmů byla i skutečnost, že model Lancia Beta Coupé 16V používal stejný motor jako Fiaty 124 S Abarth.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Ostatní tovární týmy bohužel nedokázaly držet s italským nástupem krok a nadále se účastnily pouze vybraných soutěží. Jedinou výjimkou byl Opel. Model Ascona SR byl ovšem už zastaralý a nový Kadett GT/E se objevil teprve na podzim.


    Lancia favoritem na úkor Fiatu

    Když konečně představitelé Fiat Group pochopili, že nemá smysl vést bratrovražedný boj, stala se Lancia jediným favoritem na třetí titul mistra světa.

    Sandro Munari zahájil sezonu vítězstvím na nejstarší soutěži světa, Rallye Monte Carlo, která se po roční přestávce vrátila zpět do světového šampionátu. Ze své slávy však mnohé ztratila. Startovala sotva stovka posádek, zatímco v roce 1973 se soutěže účastnilo 278 startujících.

    Munari měl v cíli čtyřminutový náskok před trojicí továrních fiatů. Lancia sklidila plný počet mistrovských bodů, ale měla namále. Další dva jezdci Andruet a Ballestrieri odpadli už v úvodu soutěže.

    Ve Švédsku se vrátil na výsluní Björn Waldegaard. Od svých triumfů s vozy Porsche 911S na sklonku šedesátých let paběrkoval. Za volantem stratosu dostal druhou mízu. Na domácí půdě dokázal porazit Blomqvista a Eklunda se Saaby 96 V4, které ve specifické soutěži v minulosti už sedmkrát triumfovaly. Jezdcům fiatu se nedařilo. Mikkola ani Alen neudrželi své vozy na trati, hostující Švéd Ingvar Carlsson dojel až pátý.

    Za zmínku určitě stojí sedmá příčka Nora Johna Hauglanda se Škodou 120S, což bylo historicky nejlepší umístění československé značky na dlouhá léta dopředu.


    Lancia a zbytek

    Křehké závoďáky Lancia Stratos HF se překvapivě dokázaly vypořádat i s nástrahami africké Rally Safari.

    Největším nepřítelem stratosů byly defekty. Kola přední a zadní nápravy měla jiný rozměr a pod přední kapotou bylo místo sotva na jednu rezervu. Druhou si museli jezdci vozit na střeše. Jednou si Munari dokonce musel přivolat taxi, aby si dojel do servisu pro náhradní kolo a mohl pokračovat.

    Munari a Waldegaard obsadili v Keni zbývající stupně vítězů za překvapivým vítězem Ove Anderssonem s rodinnou limuzínou Peugeotem 504 TI. Lancia měla na kontě po třech soutěžích tolik bodů, že mohla některé rally vynechat a překousnout dílčí prohry.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Například v Řecku oba stratosy i Lampinenova beta odpadly. Rally Acropolis se stala prvním vítězstvím Waltera Röhrla, který tehdy ještě jezdil s Opelem Ascona 19SR. V Maroku si pro změnu vylámal zuby kompletní tým Fiat.

    Jedna z rychlostních zkoušek v pohoří Atlas měřila 764 km a ze soutěžních vozů se staly za pár hodin vraky. Nerozhodovala rychlost, ale odolnost, a ze svého druhého afrického vítězství se radovala francouzská značka Peugeot (Hannu Mikkola).

    Lancia vynechala i Portugalskou rally a dovolila fiatům zaznamenat dvojité vítězství. Třetí příčku obsadil Ove Andersson s Toyotou Corolla 1600. Stejný vůz dostal k dispozici Hannu Mikkola při domácí Rally 1000 jezer. A světe div se – byl ze všech nejrychlejší!

    Italové nechali šíleným Finům volné pole, aby mohli startovat u jiných týmů. Na scéně se objevilo nové jméno Ari Vatanen. Mladík zajel se starým eskortem čtyři nejrychlejší časy, ale pak vylétl do lesa. Prý zapomněl, že následuje zatáčka…


    Fatální chyba italských mechaniků

    Lancia přišla znovu ke slovu až v závěru sezony. V San Remu všichni očekávali další Munariho triumf, ale domácí ikonu vyřadila chyba mechaniků. Nedali mu pod příď stratosu univerzální rezervu, ale přední kolo. A loňský vítěz potřeboval po defektu pneumatiky zadní kolo.

    Druhé prvenství v italských službách získal jeho stájový kolega Waldegaard, ačkoliv jel v závěru téměř bez brzd. Chybovalo se i v táboře Fiatu. Alen zjistil, že v převodovce nemá olej, a přijel do první časové kontroly se sedmiminutovým zpožděním. Tak si debut nového motoru se vstřikováním paliva určitě nepředstavoval. Povedenější premiéru předvedl zbrusu nový Opel Kadett GT/E za volantem s Walterem Röhrlem, jenž dojel pátý.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Lancia se mohla radovat z obhajoby titulu už na Korsice, kde dominoval Bernard Darniche se soukromým stratosem. Oba tovární vozy Pinta a Munariho havarovaly. Italové si chtěli napravit reputaci na Britských ostrovech a dokázat, že eskorty nejsou na rozmáčených lesních cestách neporazitelné.

    Waldegaard zpočátku vedl, ale ztratil spoustu času výměnou prasklé poloosy. Mechanici špatně připevnili zadní díl karoserie, který během jízdy odlétl, a Švéd absolvoval zbytek etapy s autem, jež vypadalo jako motokára. Nakonec byl vyloučen pro překročení limitu zpoždění.

    Munari znovu havaroval a Fordy Escort RS obsadily první tři místa.

    https://www.youtube.com/watch?v=vE-me4V3A24&t=1775s


    Výsledky 1975:

    43. Rallye Automobile de Monte-Carlo (15. – 23. ledna)
    1. Sandro Munari, Lancia Stratos HF 6:25:59
    2. Hannu Mikkola, Fiat Abarth 124 Rallye, 6:29:05
    3. Markku Alén, Fiat Abarth 124 Rallye, 6:29:46

    25. Int. Swedish Rally (13. – 15. února)
    1. Björn Waldegard, Lancia Stratos HF 7:19:46
    2. Stig Blomqvist, Saab 96 V4 7:21:33
    3. Simo Lampinen, Lancia Beta Coupé 7:31:22

    23. Safari Rally (27. – 31. března)
    1. Ove Andersson, Peugeot 504 + 11:58 pen
    2. Sandro Munari, Lancia Stratos HF + 12:36 pen
    3. Björn Waldegard, Lancia Stratos HF + 13:57 pen

    22. Acropolis Rally (24. – 31. května)
    1. Walter Röhrl, Opel Ascona 9:20:36
    2. ‚Siroco‘ Livieratos, Alpine-Renault A110 1800 9:56:18
    3. Mihalis Koumas, Mitsubishi Galant 11:35:53

    18. Rallye du Maroc (24. – 28. června)
    1. Hannu Mikkola, Peugeot 504 23:30:48
    2. Bernard Consten, Peugeot 504 25:12:03
    3. Bob Neyret, Alpine-Renault A110 1800 25:48:19

    8. Rallye de Portugal Vinho do Porto (18. – 21. července)
    1. Markku Alén, Fiat Abarth 124 Rallye 6:24:15
    2. Hannu Mikkola, Fiat Abarth 124 Rallye 6:26:58
    3. Ove Andersson, Toyota Corolla 6:29:29

    25. 1000 Lakes Rally (29. – 31. srpna)
    1. Hannu Mikkola, Toyota Corolla 2:52:33
    2. Simo Lampinen, Saab 96 V4 2:53:47
    3. Timo Mäkinen, Ford Escort RS1800 2:54:35

    17. Rallye Sanremo (4. – 10. října)
    1. Björn Waldegård, Lancia Stratos HF 10:22:52
    2. Maurizio Verini, Fiat Abarth 124 Rallye 10:25:40
    3. Jean-Luc Thérier, Alpine-Renault A110 1800 10:59:04

    19. Tour de Corse (8. – 9. listopadu)
    1. Bernard Darniche, Lancia Stratos HF 4:58:26
    2. Jean-Pierre Nicolas, Alpine-Renault A110 1800 4:58:58
    3. Jean-Claude Andruet, Alfa Romeo Alfetta GT 5:09:51

    24. Lombard RAC Rally (22. – 26. listopadu)
    1. Timo Mäkinen, Ford Escort RS1800 6:00:44
    2. Roger Clark, Ford Escort RS1800 6:01:57
    3. Tony Fowkes, Ford Escort RS1800 6:06:11

    Výsledky MS 1975

    1. Lancia 96 bodů, 2. Fiat 61, 3. Alpine-Renault 60, 4. Opel 58, 5. Peugeot 40, 6. Ford 35, 7. Toyota 32, 8. Saab 30, 9. Datsun 26, 10. Alfa Romeo 23, 11. Mitsubishi 22, 12. Citroën 13, 13. Porsche 12, 14. Volvo 9, 15. Renault a Audi 8, 17. Škoda 4, 18. Chrysler a Vauxhall 2, 20. BMW a Lada 1

    40 let MS Audi Björn Waldegård Fiat historie soutěží John Haugland Lancia Lancia Stratos Peugeot Renault Alpine Sandro Munari seriál Škoda 120 S WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák3.6.2025

    Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

    Redakce RL.CZ20.5.2025

    Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

    Redakce RL.CZ20.5.2025

    Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    June
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
          1
    234567
    • Lak Racing Rallye Plzeň 2025

      All day
      07/06/2025
      https://www.arkp.cz

      LaK Racing Rallye Plzeň 2025

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    8
    9101112131415
    1617181920
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    21
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    22
    23242526272829
    30      
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.