RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1975: Fenomén jménem Stratos
    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Závody

    40 let MS – 1975: Fenomén jménem Stratos

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý7.3.2013Updated:14.2.2020Žádné komentáře7 Mins Read

    V roce 1975 se mezinárodní situace stabilizovala a seriál MS měl v kalendáři rovných deset soutěží. FIA rezignovala na americké teritorium a vedle evropské půdy zajišťovaly punc světovosti pouze dvě soutěže v Africe.

    <<< sezóna 1974 – sezóna 1976 >>>


    Fiat

    V první polovině sezony to vypadalo, že bude pokračovat intenzivní souboj v rámci koncernu Fiat. Turínský tým instaloval do svých Fiatů 124 S Abarth silnější motory s šestnáctiventilovou hlavou a jejich výkon přesáhl hranici 200 koní. Také jezdecké portfolio bylo mnohem pestřejší a silnější než předešlý rok. Trojici Italů Bacchelliho, Paganelliho a Veriniho doplňovali Francouz Bernard Darniche a Finové Alen s Mikkolou.

    Lancia

    Ani Lancia však neusnula na vavřínech. Fenomenální Stratos HF dostal atraktivní aerodynamické doplňky a slušivý zeleno-bílý kabát italských aerolinií Alitalia.

    Nový šéfkonstruktér Mike Parkes zdokonalil šestiválcový motor původem z Ferrari 246 Dina a výkon čtyřiadvacetiventilové verze tak dosáhl 270 koní.

    Jezdecké složení si s konkurencí v ničem nezadalo – Munari, Andruet, Waldegaard, Pinto a Ballestrieri. Pikantní na souboji obou italských týmů byla i skutečnost, že model Lancia Beta Coupé 16V používal stejný motor jako Fiaty 124 S Abarth.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Ostatní tovární týmy bohužel nedokázaly držet s italským nástupem krok a nadále se účastnily pouze vybraných soutěží. Jedinou výjimkou byl Opel. Model Ascona SR byl ovšem už zastaralý a nový Kadett GT/E se objevil teprve na podzim.


    Lancia favoritem na úkor Fiatu

    Když konečně představitelé Fiat Group pochopili, že nemá smysl vést bratrovražedný boj, stala se Lancia jediným favoritem na třetí titul mistra světa.

    Sandro Munari zahájil sezonu vítězstvím na nejstarší soutěži světa, Rallye Monte Carlo, která se po roční přestávce vrátila zpět do světového šampionátu. Ze své slávy však mnohé ztratila. Startovala sotva stovka posádek, zatímco v roce 1973 se soutěže účastnilo 278 startujících.

    Munari měl v cíli čtyřminutový náskok před trojicí továrních fiatů. Lancia sklidila plný počet mistrovských bodů, ale měla namále. Další dva jezdci Andruet a Ballestrieri odpadli už v úvodu soutěže.

    Ve Švédsku se vrátil na výsluní Björn Waldegaard. Od svých triumfů s vozy Porsche 911S na sklonku šedesátých let paběrkoval. Za volantem stratosu dostal druhou mízu. Na domácí půdě dokázal porazit Blomqvista a Eklunda se Saaby 96 V4, které ve specifické soutěži v minulosti už sedmkrát triumfovaly. Jezdcům fiatu se nedařilo. Mikkola ani Alen neudrželi své vozy na trati, hostující Švéd Ingvar Carlsson dojel až pátý.

    Za zmínku určitě stojí sedmá příčka Nora Johna Hauglanda se Škodou 120S, což bylo historicky nejlepší umístění československé značky na dlouhá léta dopředu.


    Lancia a zbytek

    Křehké závoďáky Lancia Stratos HF se překvapivě dokázaly vypořádat i s nástrahami africké Rally Safari.

    Největším nepřítelem stratosů byly defekty. Kola přední a zadní nápravy měla jiný rozměr a pod přední kapotou bylo místo sotva na jednu rezervu. Druhou si museli jezdci vozit na střeše. Jednou si Munari dokonce musel přivolat taxi, aby si dojel do servisu pro náhradní kolo a mohl pokračovat.

    Munari a Waldegaard obsadili v Keni zbývající stupně vítězů za překvapivým vítězem Ove Anderssonem s rodinnou limuzínou Peugeotem 504 TI. Lancia měla na kontě po třech soutěžích tolik bodů, že mohla některé rally vynechat a překousnout dílčí prohry.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Například v Řecku oba stratosy i Lampinenova beta odpadly. Rally Acropolis se stala prvním vítězstvím Waltera Röhrla, který tehdy ještě jezdil s Opelem Ascona 19SR. V Maroku si pro změnu vylámal zuby kompletní tým Fiat.

    Jedna z rychlostních zkoušek v pohoří Atlas měřila 764 km a ze soutěžních vozů se staly za pár hodin vraky. Nerozhodovala rychlost, ale odolnost, a ze svého druhého afrického vítězství se radovala francouzská značka Peugeot (Hannu Mikkola).

    Lancia vynechala i Portugalskou rally a dovolila fiatům zaznamenat dvojité vítězství. Třetí příčku obsadil Ove Andersson s Toyotou Corolla 1600. Stejný vůz dostal k dispozici Hannu Mikkola při domácí Rally 1000 jezer. A světe div se – byl ze všech nejrychlejší!

    Italové nechali šíleným Finům volné pole, aby mohli startovat u jiných týmů. Na scéně se objevilo nové jméno Ari Vatanen. Mladík zajel se starým eskortem čtyři nejrychlejší časy, ale pak vylétl do lesa. Prý zapomněl, že následuje zatáčka…


    Fatální chyba italských mechaniků

    Lancia přišla znovu ke slovu až v závěru sezony. V San Remu všichni očekávali další Munariho triumf, ale domácí ikonu vyřadila chyba mechaniků. Nedali mu pod příď stratosu univerzální rezervu, ale přední kolo. A loňský vítěz potřeboval po defektu pneumatiky zadní kolo.

    Druhé prvenství v italských službách získal jeho stájový kolega Waldegaard, ačkoliv jel v závěru téměř bez brzd. Chybovalo se i v táboře Fiatu. Alen zjistil, že v převodovce nemá olej, a přijel do první časové kontroly se sedmiminutovým zpožděním. Tak si debut nového motoru se vstřikováním paliva určitě nepředstavoval. Povedenější premiéru předvedl zbrusu nový Opel Kadett GT/E za volantem s Walterem Röhrlem, jenž dojel pátý.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Lancia se mohla radovat z obhajoby titulu už na Korsice, kde dominoval Bernard Darniche se soukromým stratosem. Oba tovární vozy Pinta a Munariho havarovaly. Italové si chtěli napravit reputaci na Britských ostrovech a dokázat, že eskorty nejsou na rozmáčených lesních cestách neporazitelné.

    Waldegaard zpočátku vedl, ale ztratil spoustu času výměnou prasklé poloosy. Mechanici špatně připevnili zadní díl karoserie, který během jízdy odlétl, a Švéd absolvoval zbytek etapy s autem, jež vypadalo jako motokára. Nakonec byl vyloučen pro překročení limitu zpoždění.

    Munari znovu havaroval a Fordy Escort RS obsadily první tři místa.

    https://www.youtube.com/watch?v=vE-me4V3A24&t=1775s


    Výsledky 1975:

    43. Rallye Automobile de Monte-Carlo (15. – 23. ledna)
    1. Sandro Munari, Lancia Stratos HF 6:25:59
    2. Hannu Mikkola, Fiat Abarth 124 Rallye, 6:29:05
    3. Markku Alén, Fiat Abarth 124 Rallye, 6:29:46

    25. Int. Swedish Rally (13. – 15. února)
    1. Björn Waldegard, Lancia Stratos HF 7:19:46
    2. Stig Blomqvist, Saab 96 V4 7:21:33
    3. Simo Lampinen, Lancia Beta Coupé 7:31:22

    23. Safari Rally (27. – 31. března)
    1. Ove Andersson, Peugeot 504 + 11:58 pen
    2. Sandro Munari, Lancia Stratos HF + 12:36 pen
    3. Björn Waldegard, Lancia Stratos HF + 13:57 pen

    22. Acropolis Rally (24. – 31. května)
    1. Walter Röhrl, Opel Ascona 9:20:36
    2. ‚Siroco‘ Livieratos, Alpine-Renault A110 1800 9:56:18
    3. Mihalis Koumas, Mitsubishi Galant 11:35:53

    18. Rallye du Maroc (24. – 28. června)
    1. Hannu Mikkola, Peugeot 504 23:30:48
    2. Bernard Consten, Peugeot 504 25:12:03
    3. Bob Neyret, Alpine-Renault A110 1800 25:48:19

    8. Rallye de Portugal Vinho do Porto (18. – 21. července)
    1. Markku Alén, Fiat Abarth 124 Rallye 6:24:15
    2. Hannu Mikkola, Fiat Abarth 124 Rallye 6:26:58
    3. Ove Andersson, Toyota Corolla 6:29:29

    25. 1000 Lakes Rally (29. – 31. srpna)
    1. Hannu Mikkola, Toyota Corolla 2:52:33
    2. Simo Lampinen, Saab 96 V4 2:53:47
    3. Timo Mäkinen, Ford Escort RS1800 2:54:35

    17. Rallye Sanremo (4. – 10. října)
    1. Björn Waldegård, Lancia Stratos HF 10:22:52
    2. Maurizio Verini, Fiat Abarth 124 Rallye 10:25:40
    3. Jean-Luc Thérier, Alpine-Renault A110 1800 10:59:04

    19. Tour de Corse (8. – 9. listopadu)
    1. Bernard Darniche, Lancia Stratos HF 4:58:26
    2. Jean-Pierre Nicolas, Alpine-Renault A110 1800 4:58:58
    3. Jean-Claude Andruet, Alfa Romeo Alfetta GT 5:09:51

    24. Lombard RAC Rally (22. – 26. listopadu)
    1. Timo Mäkinen, Ford Escort RS1800 6:00:44
    2. Roger Clark, Ford Escort RS1800 6:01:57
    3. Tony Fowkes, Ford Escort RS1800 6:06:11

    Výsledky MS 1975

    1. Lancia 96 bodů, 2. Fiat 61, 3. Alpine-Renault 60, 4. Opel 58, 5. Peugeot 40, 6. Ford 35, 7. Toyota 32, 8. Saab 30, 9. Datsun 26, 10. Alfa Romeo 23, 11. Mitsubishi 22, 12. Citroën 13, 13. Porsche 12, 14. Volvo 9, 15. Renault a Audi 8, 17. Škoda 4, 18. Chrysler a Vauxhall 2, 20. BMW a Lada 1

    40 let MS Audi Björn Waldegård Fiat historie soutěží John Haugland Lancia Lancia Stratos Peugeot Renault Alpine Sandro Munari seriál Škoda 120 S WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.