RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1975: Fenomén jménem Stratos
    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Závody

    40 let MS – 1975: Fenomén jménem Stratos

    By Tomáš Plachý7.3.20137 Mins Read

    V roce 1975 se mezinárodní situace stabilizovala a seriál MS měl v kalendáři rovných deset soutěží. FIA rezignovala na americké teritorium a vedle evropské půdy zajišťovaly punc světovosti pouze dvě soutěže v Africe.

    <<< sezóna 1974 – sezóna 1976 >>>


    Fiat

    V první polovině sezony to vypadalo, že bude pokračovat intenzivní souboj v rámci koncernu Fiat. Turínský tým instaloval do svých Fiatů 124 S Abarth silnější motory s šestnáctiventilovou hlavou a jejich výkon přesáhl hranici 200 koní. Také jezdecké portfolio bylo mnohem pestřejší a silnější než předešlý rok. Trojici Italů Bacchelliho, Paganelliho a Veriniho doplňovali Francouz Bernard Darniche a Finové Alen s Mikkolou.

    Lancia

    Ani Lancia však neusnula na vavřínech. Fenomenální Stratos HF dostal atraktivní aerodynamické doplňky a slušivý zeleno-bílý kabát italských aerolinií Alitalia.

    Nový šéfkonstruktér Mike Parkes zdokonalil šestiválcový motor původem z Ferrari 246 Dina a výkon čtyřiadvacetiventilové verze tak dosáhl 270 koní.

    Jezdecké složení si s konkurencí v ničem nezadalo – Munari, Andruet, Waldegaard, Pinto a Ballestrieri. Pikantní na souboji obou italských týmů byla i skutečnost, že model Lancia Beta Coupé 16V používal stejný motor jako Fiaty 124 S Abarth.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Ostatní tovární týmy bohužel nedokázaly držet s italským nástupem krok a nadále se účastnily pouze vybraných soutěží. Jedinou výjimkou byl Opel. Model Ascona SR byl ovšem už zastaralý a nový Kadett GT/E se objevil teprve na podzim.


    Lancia favoritem na úkor Fiatu

    Když konečně představitelé Fiat Group pochopili, že nemá smysl vést bratrovražedný boj, stala se Lancia jediným favoritem na třetí titul mistra světa.

    Sandro Munari zahájil sezonu vítězstvím na nejstarší soutěži světa, Rallye Monte Carlo, která se po roční přestávce vrátila zpět do světového šampionátu. Ze své slávy však mnohé ztratila. Startovala sotva stovka posádek, zatímco v roce 1973 se soutěže účastnilo 278 startujících.

    Munari měl v cíli čtyřminutový náskok před trojicí továrních fiatů. Lancia sklidila plný počet mistrovských bodů, ale měla namále. Další dva jezdci Andruet a Ballestrieri odpadli už v úvodu soutěže.

    Ve Švédsku se vrátil na výsluní Björn Waldegaard. Od svých triumfů s vozy Porsche 911S na sklonku šedesátých let paběrkoval. Za volantem stratosu dostal druhou mízu. Na domácí půdě dokázal porazit Blomqvista a Eklunda se Saaby 96 V4, které ve specifické soutěži v minulosti už sedmkrát triumfovaly. Jezdcům fiatu se nedařilo. Mikkola ani Alen neudrželi své vozy na trati, hostující Švéd Ingvar Carlsson dojel až pátý.

    Za zmínku určitě stojí sedmá příčka Nora Johna Hauglanda se Škodou 120S, což bylo historicky nejlepší umístění československé značky na dlouhá léta dopředu.


    Lancia a zbytek

    Křehké závoďáky Lancia Stratos HF se překvapivě dokázaly vypořádat i s nástrahami africké Rally Safari.

    Největším nepřítelem stratosů byly defekty. Kola přední a zadní nápravy měla jiný rozměr a pod přední kapotou bylo místo sotva na jednu rezervu. Druhou si museli jezdci vozit na střeše. Jednou si Munari dokonce musel přivolat taxi, aby si dojel do servisu pro náhradní kolo a mohl pokračovat.

    Munari a Waldegaard obsadili v Keni zbývající stupně vítězů za překvapivým vítězem Ove Anderssonem s rodinnou limuzínou Peugeotem 504 TI. Lancia měla na kontě po třech soutěžích tolik bodů, že mohla některé rally vynechat a překousnout dílčí prohry.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Například v Řecku oba stratosy i Lampinenova beta odpadly. Rally Acropolis se stala prvním vítězstvím Waltera Röhrla, který tehdy ještě jezdil s Opelem Ascona 19SR. V Maroku si pro změnu vylámal zuby kompletní tým Fiat.

    Jedna z rychlostních zkoušek v pohoří Atlas měřila 764 km a ze soutěžních vozů se staly za pár hodin vraky. Nerozhodovala rychlost, ale odolnost, a ze svého druhého afrického vítězství se radovala francouzská značka Peugeot (Hannu Mikkola).

    Lancia vynechala i Portugalskou rally a dovolila fiatům zaznamenat dvojité vítězství. Třetí příčku obsadil Ove Andersson s Toyotou Corolla 1600. Stejný vůz dostal k dispozici Hannu Mikkola při domácí Rally 1000 jezer. A světe div se – byl ze všech nejrychlejší!

    Italové nechali šíleným Finům volné pole, aby mohli startovat u jiných týmů. Na scéně se objevilo nové jméno Ari Vatanen. Mladík zajel se starým eskortem čtyři nejrychlejší časy, ale pak vylétl do lesa. Prý zapomněl, že následuje zatáčka…


    Fatální chyba italských mechaniků

    Lancia přišla znovu ke slovu až v závěru sezony. V San Remu všichni očekávali další Munariho triumf, ale domácí ikonu vyřadila chyba mechaniků. Nedali mu pod příď stratosu univerzální rezervu, ale přední kolo. A loňský vítěz potřeboval po defektu pneumatiky zadní kolo.

    Druhé prvenství v italských službách získal jeho stájový kolega Waldegaard, ačkoliv jel v závěru téměř bez brzd. Chybovalo se i v táboře Fiatu. Alen zjistil, že v převodovce nemá olej, a přijel do první časové kontroly se sedmiminutovým zpožděním. Tak si debut nového motoru se vstřikováním paliva určitě nepředstavoval. Povedenější premiéru předvedl zbrusu nový Opel Kadett GT/E za volantem s Walterem Röhrlem, jenž dojel pátý.

    40 let MS - 1975: Fenomén jménem Stratos
    Lancia se mohla radovat z obhajoby titulu už na Korsice, kde dominoval Bernard Darniche se soukromým stratosem. Oba tovární vozy Pinta a Munariho havarovaly. Italové si chtěli napravit reputaci na Britských ostrovech a dokázat, že eskorty nejsou na rozmáčených lesních cestách neporazitelné.

    Waldegaard zpočátku vedl, ale ztratil spoustu času výměnou prasklé poloosy. Mechanici špatně připevnili zadní díl karoserie, který během jízdy odlétl, a Švéd absolvoval zbytek etapy s autem, jež vypadalo jako motokára. Nakonec byl vyloučen pro překročení limitu zpoždění.

    Munari znovu havaroval a Fordy Escort RS obsadily první tři místa.

    https://www.youtube.com/watch?v=vE-me4V3A24&t=1775s


    Výsledky 1975:

    43. Rallye Automobile de Monte-Carlo (15. – 23. ledna)
    1. Sandro Munari, Lancia Stratos HF 6:25:59
    2. Hannu Mikkola, Fiat Abarth 124 Rallye, 6:29:05
    3. Markku Alén, Fiat Abarth 124 Rallye, 6:29:46

    25. Int. Swedish Rally (13. – 15. února)
    1. Björn Waldegard, Lancia Stratos HF 7:19:46
    2. Stig Blomqvist, Saab 96 V4 7:21:33
    3. Simo Lampinen, Lancia Beta Coupé 7:31:22

    23. Safari Rally (27. – 31. března)
    1. Ove Andersson, Peugeot 504 + 11:58 pen
    2. Sandro Munari, Lancia Stratos HF + 12:36 pen
    3. Björn Waldegard, Lancia Stratos HF + 13:57 pen

    22. Acropolis Rally (24. – 31. května)
    1. Walter Röhrl, Opel Ascona 9:20:36
    2. ‚Siroco‘ Livieratos, Alpine-Renault A110 1800 9:56:18
    3. Mihalis Koumas, Mitsubishi Galant 11:35:53

    18. Rallye du Maroc (24. – 28. června)
    1. Hannu Mikkola, Peugeot 504 23:30:48
    2. Bernard Consten, Peugeot 504 25:12:03
    3. Bob Neyret, Alpine-Renault A110 1800 25:48:19

    8. Rallye de Portugal Vinho do Porto (18. – 21. července)
    1. Markku Alén, Fiat Abarth 124 Rallye 6:24:15
    2. Hannu Mikkola, Fiat Abarth 124 Rallye 6:26:58
    3. Ove Andersson, Toyota Corolla 6:29:29

    25. 1000 Lakes Rally (29. – 31. srpna)
    1. Hannu Mikkola, Toyota Corolla 2:52:33
    2. Simo Lampinen, Saab 96 V4 2:53:47
    3. Timo Mäkinen, Ford Escort RS1800 2:54:35

    17. Rallye Sanremo (4. – 10. října)
    1. Björn Waldegård, Lancia Stratos HF 10:22:52
    2. Maurizio Verini, Fiat Abarth 124 Rallye 10:25:40
    3. Jean-Luc Thérier, Alpine-Renault A110 1800 10:59:04

    19. Tour de Corse (8. – 9. listopadu)
    1. Bernard Darniche, Lancia Stratos HF 4:58:26
    2. Jean-Pierre Nicolas, Alpine-Renault A110 1800 4:58:58
    3. Jean-Claude Andruet, Alfa Romeo Alfetta GT 5:09:51

    24. Lombard RAC Rally (22. – 26. listopadu)
    1. Timo Mäkinen, Ford Escort RS1800 6:00:44
    2. Roger Clark, Ford Escort RS1800 6:01:57
    3. Tony Fowkes, Ford Escort RS1800 6:06:11

    Výsledky MS 1975

    1. Lancia 96 bodů, 2. Fiat 61, 3. Alpine-Renault 60, 4. Opel 58, 5. Peugeot 40, 6. Ford 35, 7. Toyota 32, 8. Saab 30, 9. Datsun 26, 10. Alfa Romeo 23, 11. Mitsubishi 22, 12. Citroën 13, 13. Porsche 12, 14. Volvo 9, 15. Renault a Audi 8, 17. Škoda 4, 18. Chrysler a Vauxhall 2, 20. BMW a Lada 1

    40 let MS Audi Björn Waldegård Fiat historie soutěží John Haugland Lancia Lancia Stratos Peugeot Renault Alpine Sandro Munari seriál Škoda 120 S WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák5.5.2023

    Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

    By Jakub Skýpala1.5.2023

    WRC Croatia rally 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.