Premiérová sezona měla v kalendáři zapsáno 13 soutěží v Evropě, Africe a Severní Americe.
1974 >>>
WRC 1973 – počátek
Na startu se objevila celá řada továrních a polotovárních týmů, ale pouze jediný absolvoval téměř kompletní šampionát. Jednalo se o francouzský tým Alpine – Renault s osvědčenými lehkými sportovními vozy Alpine A110. Šéf týmu Jacques Cheinisse si tentokrát vystačil výhradně s domácími jezdci. Sestava Jean-Luc Thérier, Jean-Pierre Nicolas a Bernard Darniche, doplňovaná Jeanem-Claudem Andruetem, byla přezdívána „tři mušketýři“.
Modrá armáda dominovala na šesti soutěžích MS. V Portugalsku obsadily alpinky první dvě místa, v Monte Carlu a na Korsice dokonce okupovaly kompletní stupně vítězů. Není divu, že značka Alpine – Renault vybojovala historicky první titul mistrů světa.
První krůčky MS
První rok MS byl dost chaotický. Slavná Rallye Monte Carlo si připsala skandál, když pořadatelé soutěž po sněhové bouři v horském průsmyku Burzet zastavili a 144 posádek, které úsekem neprojely, jednoduše vyloučili.
Katastrofální organizace Rajdu Polského se podepsala na tom, že do cíle dojely pouhé 3 posádky (dosud nepřekonaný historický „rekord“ MS). Bylo to poprvé a naposled, kdy se v zemi socialistického bloku konala soutěž MS.
Díky protestu na nesportovní chování týmu Alpine na rakouské Alpské jízdě (Cheinisse konkurentům úmyslně zablokoval trať) byl vítěz soutěže potvrzen až po několika letech.
VIDEO: RALLYE MONTE CARLO 1973
Jean-Luc Thérier
Jezdeckou hvězdou roku byl bezesporu Jean-Luc Thérier, který vyhrál tři soutěže. Jeho husarským kouskem však nebyla prvenství v Portugalsku, Řecku nebo Sanremu.
Pětadvacetiletý Francouz šokoval soupeře nejvíc na Švédské rally. Ve Skandinávii startoval pouhé dva dny poté, co se oženil. Přestože se zimní soutěž odehrávala na utajené trati a jezdci nesměli použít pneumatiky s hroty, Jean-Luc Thérier se dokázal prosadit v konkurenci severských specialistů. Dojel třetí za Saaby 96 V4 domácích favoritů Blomqvista a Eklunda.
Nejvážnější francouzskou opozicí byly italské týmy Fiat, Lancia a britský Ford.
Fiat
Výkony jezdců turínského Fiatu byly velkým zklamáním. Fiat 124 Abarth Spider s Němcem Warmboldem za volantem vyhrál pouze slabě obsazenou soutěž v Polsku, mladičký Ital Maurizio Verini se blýskl stříbrnou příčkou v San Remu, zkušený Fin Aaltonen přidal druhé místo z Rally Acropolis.
Ford
Lépe se dařilo jezdcům s Fordy Escort 1600 RS, ti se však na soutěžích objevovali sporadicky. Kulaté eskorty první generace dominovaly na lesních šotolinách. Fin Timo Mäkkinen vyhrál domácí Rallye 1000 jezer i britskou RAC rally. Tam se jezdcům modrého oválu podařil dokonce hattrick.
Lancia
Lancie Fulvie 1600 HF už byly za zenitem a po neúspěšném úvodu sezony se týmová primadona Sandro Munari soustředila na zisk titulu mistra Evropy a testování stratosu.
BMW
BMW mělo k dispozici konkurenceschopný model 2002 Tii, ale šancí vidět tovární jezdce na soutěžních tratích bylo minimum. Jediným úspěchem bylo vítězství Achima Warmbolda u „zeleného stolu“ na Alpenfahrt v rakouských Alpách. Waldegaard dojel s druhým exemplářem BMW čtvrtý. O kulatých Saabech 96 V4 už byla řeč, také jejich vystoupení se dala spočítat na prstech jedné ruky.
Zajímavostí bylo angažmá týmu VW Porsche Austria se stříbrnými „brouky“ Volkswagen 1303 S. Slabé „lidové vozy“ (vzduchem chlazený motor 1,6 litru, 130 koní) vynikaly jízdními vlastnostmi a spolehlivostí. Nejlepším výsledkem byla pátá příčka Rakušana Georga Fischera z náročné Rally Akropolis. Nádech atraktivity měly zatím japonské týmy.
Datsun
Datsun dominoval na východoafrické Rally Safari. Zajímavostí soutěže byl patový souboj mezi Mehtou (Datsun 240 Z) a Kallströmem (Datsun 1800 SSS). Po 5300 km ostré jízdy měli v cíli shodný počet trestných bodů. Vítězem byl vyhlášen domácí Shekhar Mehta.
Převzato z časopisu RALLY 1 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.
Výsledky 1973
42. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 26. ledna)
1. Jean-Claude Andruet Alpine Renault A110 1800 5:42:04
2. Ove Andersson Alpine Renault A110 1800 5:42:30
3. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 1800 5:43:39
24. International Swedish Rally (15. – 18. února)
1. Stig Blomqvist Saab 96 V4 9:18:31
2. Per Eklund Saab 96 V4 9:20:53
3. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 1800 9:34:12
7. TAP Rallye de Portugal (13. – 18. března)
1. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 1800 5:42:16
2. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 1800 5:48:57
3. Francisco Romãozinho Citroën DS21 6:07:48
21. East African Safari Rally (19. – 23. dubna)
1. Shekhar Mehta Datsun 240Z
2. Harry Källström Datsun 1800
3. Ove Andersson Peugeot 504
16. Rallye du Maroc (8. – 13. května)
1. Bernard Darniche Alpine Renault A110 15:01:22
2. Bob Neyret Citroën DS23 15:20:04
3. Richard Bochnicek Citroën DS23 15:34:37
21. Acropolis Rally (23. – 28. května)
1. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 7:37:58
2. Rauno Aaltonen Fiat Abarth 124 7:44:59
3. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 7:45:56
33. Rajd Polski (12. – 15. července)
1. Achim Warmbold Fiat Abarth 124 Rallye 8:28:14
2. Egon Culmbacher Wartburg 353 11:15:16
3. Maciej Stawowiak Polski Fiat 125p 12:08:31
23. 1000 Lakes Rally (3. – 5. srpna)
1. Timo Mäkinen Ford Escort RS1600 4:53:50
2. Markku Alén Volvo 142 4:55:59
3. Leo Kinnunen Porsche 911 4:57:12
44. Österreichische Alpenfahrt (12. – 14. září)
1. Achim Warmbold BMW 2002Tii 3:58:55
2. Bernard Darniche Alpine Renault A110 4:00:10
3. Per Eklund Saab 96 V4 4:00:11
15. Rallye Sanremo (10. – 13. října)
1. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 8:01:32
2. Maurizio Verini Fiat Abarth 124 8:07:34
3. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 8:21:37
25. Press-on-Regardless Rally (31. října – 4. listopadu)
1. Walter Boyce Toyota Corolla 6:58:28
2. Jim Walker Volvo 142S 7:22:43
3. John Smiskol Datsun 240Z 7:33:36
22. Daily Mirror RAC Rally (17. – 21. listopadu)
1. Timo Mäkinen Ford Escort RS1600 6:47:08
2. Roger Clark Ford Escort RS1600 6:52:23
3. Markku Alén Ford Escort RS1600 6:55:26
17. Tour de Corse (17. – 21. listopadu)
1. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 5:06:31
2. Jean-François Piot Alpine Renault A110 5:14:37
3. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 5:18:46
Stav MS značek 1973
1. Alpine-Renault 147 bodů, 2. Fiat 81, 3. Ford 76, 4. Saab 54, 5. Volvo 44, 6. Datsun 34, 7. Citroën 33, 8. BMW 28, 9. Porsche 27, 10. Toyota 25, 11. Opel 25, 12. Polski Fiat 18, 13. Lancia 17, 14. Wartburg 15, 15. Volkswagen 15, 16. Peugeot 13, 17. Mitsubishi 4, 18. Škoda 3, 19. Alfa Romeo 2, 20. Audi 2