RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1973: Rok modrých alpinek
    Závody

    40 let MS – 1973: Rok modrých alpinek

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý27.2.2013Updated:14.2.2020Žádné komentáře6 Mins Read

    Premiérová sezona měla v kalendáři zapsáno 13 soutěží v Evropě, Africe a Severní Americe.

    1974 >>>


    WRC 1973 – počátek

    Na startu se objevila celá řada továrních a polotovárních týmů, ale pouze jediný absolvoval téměř kompletní šampionát. Jednalo se o francouzský tým Alpine – Renault s osvědčenými lehkými sportovními vozy Alpine A110. Šéf týmu Jacques Cheinisse si tentokrát vystačil výhradně s domácími jezdci. Sestava Jean-Luc Thérier, Jean-Pierre Nicolas a Bernard Darniche, doplňovaná Jeanem-Claudem Andruetem, byla přezdívána „tři mušketýři“.

    Modrá armáda dominovala na šesti soutěžích MS. V Portugalsku obsadily alpinky první dvě místa, v Monte Carlu a na Korsice dokonce okupovaly kompletní stupně vítězů. Není divu, že značka Alpine – Renault vybojovala historicky první titul mistrů světa.


    První krůčky MS

    První rok MS byl dost chaotický. Slavná Rallye Monte Carlo si připsala skandál, když pořadatelé soutěž po sněhové bouři v horském průsmyku Burzet zastavili a 144 posádek, které úsekem neprojely, jednoduše vyloučili.

    Katastrofální organizace Rajdu Polského se podepsala na tom, že do cíle dojely pouhé 3 posádky (dosud nepřekonaný historický „rekord“ MS). Bylo to poprvé a naposled, kdy se v zemi socialistického bloku konala soutěž MS.

    Díky protestu na nesportovní chování týmu Alpine na rakouské Alpské jízdě (Cheinisse konkurentům úmyslně zablokoval trať) byl vítěz soutěže potvrzen až po několika letech.


    VIDEO: RALLYE MONTE CARLO 1973


    Jean-Luc Thérier

    Jezdeckou hvězdou roku byl bezesporu Jean-Luc Thérier, který vyhrál tři soutěže. Jeho husarským kouskem však nebyla prvenství v Portugalsku, Řecku nebo Sanremu.

    Pětadvacetiletý Francouz šokoval soupeře nejvíc na Švédské rally. Ve Skandinávii startoval pouhé dva dny poté, co se oženil. Přestože se zimní soutěž odehrávala na utajené trati a jezdci nesměli použít pneumatiky s hroty, Jean-Luc Thérier se dokázal prosadit v konkurenci severských specialistů. Dojel třetí za Saaby 96 V4 domácích favoritů Blomqvista a Eklunda.

    Nejvážnější francouzskou opozicí byly italské týmy Fiat, Lancia a britský Ford.


    Fiat

    Výkony jezdců turínského Fiatu byly velkým zklamáním. Fiat 124 Abarth Spider s Němcem Warmboldem za volantem vyhrál pouze slabě obsazenou soutěž v Polsku, mladičký Ital Maurizio Verini se blýskl stříbrnou příčkou v San Remu, zkušený Fin Aaltonen přidal druhé místo z Rally Acropolis.

    Ford

    Lépe se dařilo jezdcům s Fordy Escort 1600 RS, ti se však na soutěžích objevovali sporadicky. Kulaté eskorty první generace dominovaly na lesních šotolinách. Fin Timo Mäkkinen vyhrál domácí Rallye 1000 jezer i britskou RAC rally. Tam se jezdcům modrého oválu podařil dokonce hattrick.

    Lancia

    Lancie Fulvie 1600 HF už byly za zenitem a po neúspěšném úvodu sezony se týmová primadona Sandro Munari soustředila na zisk titulu mistra Evropy a testování stratosu.

    BMW

    BMW mělo k dispozici konkurenceschopný model 2002 Tii, ale šancí vidět tovární jezdce na soutěžních tratích bylo minimum. Jediným úspěchem bylo vítězství Achima Warmbolda u „zeleného stolu“ na Alpenfahrt v rakouských Alpách. Waldegaard dojel s druhým exemplářem BMW čtvrtý. O kulatých Saabech 96 V4 už byla řeč, také jejich vystoupení se dala spočítat na prstech jedné ruky.

    Zajímavostí bylo angažmá týmu VW Porsche Austria se stříbrnými „brouky“ Volkswagen 1303 S. Slabé „lidové vozy“ (vzduchem chlazený motor 1,6 litru, 130 koní) vynikaly jízdními vlastnostmi a spolehlivostí. Nejlepším výsledkem byla pátá příčka Rakušana Georga Fischera z náročné Rally Akropolis. Nádech atraktivity měly zatím japonské týmy.

    Datsun

    Datsun dominoval na východoafrické Rally Safari. Zajímavostí soutěže byl patový souboj mezi Mehtou (Datsun 240 Z) a Kallströmem (Datsun 1800 SSS). Po 5300 km ostré jízdy měli v cíli shodný počet trestných bodů. Vítězem byl vyhlášen domácí Shekhar Mehta.


    Převzato z časopisu RALLY 1 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky 1973

    42. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 26. ledna)
    1. Jean-Claude Andruet Alpine Renault A110 1800 5:42:04
    2. Ove Andersson Alpine Renault A110 1800 5:42:30
    3. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 1800 5:43:39

    24. International Swedish Rally (15. – 18. února)
    1. Stig Blomqvist Saab 96 V4 9:18:31
    2. Per Eklund Saab 96 V4 9:20:53
    3. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 1800 9:34:12

    7. TAP Rallye de Portugal (13. – 18. března)
    1. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 1800 5:42:16
    2. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 1800 5:48:57
    3. Francisco Romãozinho Citroën DS21 6:07:48

    21. East African Safari Rally (19. – 23. dubna)
    1. Shekhar Mehta Datsun 240Z
    2. Harry Källström Datsun 1800
    3. Ove Andersson Peugeot 504

    16. Rallye du Maroc (8. – 13. května)
    1. Bernard Darniche Alpine Renault A110 15:01:22
    2. Bob Neyret Citroën DS23 15:20:04
    3. Richard Bochnicek Citroën DS23 15:34:37

    21. Acropolis Rally (23. – 28. května)
    1. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 7:37:58
    2. Rauno Aaltonen Fiat Abarth 124 7:44:59
    3. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 7:45:56

    33. Rajd Polski (12. – 15. července)
    1. Achim Warmbold Fiat Abarth 124 Rallye 8:28:14
    2. Egon Culmbacher Wartburg 353 11:15:16
    3. Maciej Stawowiak Polski Fiat 125p 12:08:31

    23. 1000 Lakes Rally (3. – 5. srpna)
    1. Timo Mäkinen Ford Escort RS1600 4:53:50
    2. Markku Alén Volvo 142 4:55:59
    3. Leo Kinnunen Porsche 911 4:57:12

    44. Österreichische Alpenfahrt (12. – 14. září)
    1. Achim Warmbold BMW 2002Tii 3:58:55
    2. Bernard Darniche Alpine Renault A110 4:00:10
    3. Per Eklund Saab 96 V4 4:00:11

    15. Rallye Sanremo (10. – 13. října)
    1. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 8:01:32
    2. Maurizio Verini Fiat Abarth 124 8:07:34
    3. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 8:21:37

    25. Press-on-Regardless Rally (31. října – 4. listopadu)
    1. Walter Boyce Toyota Corolla 6:58:28
    2. Jim Walker Volvo 142S 7:22:43
    3. John Smiskol Datsun 240Z 7:33:36

    22. Daily Mirror RAC Rally (17. – 21. listopadu)
    1. Timo Mäkinen Ford Escort RS1600 6:47:08
    2. Roger Clark Ford Escort RS1600 6:52:23
    3. Markku Alén Ford Escort RS1600 6:55:26

    17. Tour de Corse (17. – 21. listopadu)
    1. Jean-Pierre Nicolas Alpine Renault A110 5:06:31
    2. Jean-François Piot Alpine Renault A110 5:14:37
    3. Jean-Luc Thérier Alpine Renault A110 5:18:46


    Stav MS značek 1973

    1. Alpine-Renault 147 bodů, 2. Fiat 81, 3. Ford 76, 4. Saab 54, 5. Volvo 44, 6. Datsun 34, 7. Citroën 33, 8. BMW 28, 9. Porsche 27, 10. Toyota 25, 11. Opel 25, 12. Polski Fiat 18, 13. Lancia 17, 14. Wartburg 15, 15. Volkswagen 15, 16. Peugeot 13, 17. Mitsubishi 4, 18. Škoda 3, 19. Alfa Romeo 2, 20. Audi 2

    40 let MS Audi BMW Datsun Fiat Ford historie soutěží Jean-Luc Thérier Lancia Peugeot Renault Renault Alpine seriál Volkswagen WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.